رواية مهرة العز كامله بقلم مريم
مهرة يابنتي ده عاشر عريس يجيلك ياريت بقى متكسفيناش قدام الناس...يابنتي انا عايز افرح بيكي قبل اموت عايز اكون مطمن يابنتي
مهرة بخوف:بعد الشر عليك ياحاج ...تف من لسانك اي اللي انت بتقوله ده..انا مقدرش اعيش من غيرك...ده انا اموت....ده انت اللي مصربني على وفاة امي الله يرحمها
مهرة باستهبال:الله.....هو انا اللي مش بوافق ولا هما بردو
رؤوف:طب مش بيوافقوا ليه بقى...ده كده الناس تفكر بعد الشر انك فيكي حاجه كده ولا كده..
مهرة:يابابا مش انا من حقي اسأل في الرقيه الشرعيه بردوا ولا اي...
رؤوف:طبعا.....
مهرة:ماشي ....انا بقى بسأل ف محدش بيجاوب وعشان مش يبينوا انهم مش عارفين يقولوا اي الهبل ده انا مش هتجوز...وهوب...ياخد بعضه ويمشي...
رؤوف:طب وانتي بتسالي اي...لكل ده
مهرة بخبث:عادي اسأله عاديه يابابا...
رؤوف بتنهيدة ربنا يهديكي يابنتي......يلا قومي عشان العريس اللي جاي في السكه ده...
مهرة بابتسامه جانبيه:تؤمر ياحاج.......
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
مهرة:ايوة يرفرف......بقولك اي في عريس جاي دلوقتي
عايزاكي تيجي بقى عشان تجهزيني
رفيف بتنهيدة:نفسي اعرف اما انتي بتخليهم يمشوا بعاميلك دي....ليه تتعبيني عشان اجهزك وانتي اصلا هتمشيه
مهرة بمكر:عشان محدش يشك فيا.....ويقول اني فرحانه ومش عايزة تمشي العريس وبتجهزله
رفيف باستسلام:اوكي نص ساعه واكون عندك
مهرة:باي
عبير بغضب:انتي يازفته الطين...لو العريس ده مشى هو كمان انتي حرة.....فهماني....احنا هنصرف عليكي ولا على اخواتك....احنا معتش معانا فلوس عشان نستحملك
مهرة بلا مبالاة:البركه فيكي يامرات ابويا....ههه خلصتي الفلوس...وجايه دلوقتي تصوتي ....
عبير بغضب:تصدقي انك قليله الأدب...ومشفتيش ريحه التربيه...
مهرة باستفزاز:البركه فيكي بردوا.....مش تربيتك ...هكون طالعه لمين يعني
عبير بجنون:اااااااه .....امتى اخلص منك بقى...
مهرة بضحك:مش هتخلصي
عبير بنفاذ صبر:انا اخرج احسن بدل ما يجرالي حاجه وانا لسه في عز شبابي كده
مهرة بصوت عالي:عز شبابك اي....هو انتي صدقتي انك صغيرة لما صبغتي الشعريتين
عبير وهي خارجه خبطت في رفيف ...
عبير بزعيق:ابعدي عني انتي كمان....مش ناقصاكي
رفيف داخله الاوضه وهي بتبص وراها:دي مالها دي....اي ده اوعي تكوني استفزتيها تاني..
مهرة بضحك:اعيش واستفزها
رفيف بضحك:ده انتي سوسه....
مهرة:اول مرة تعرفي...
رفيف:لا......يلا عشان تجهزي....
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
بليل كانت مهرة جهزت وقاعده تستنى العريس .....شويه والعريس وصل
رفيف جرت وراحت وقفت ورا الستارة....عشان تشوفه
وبعدين جرت على مهرة
رفيف:بت يامهرة ده مزززززز اوي يابت...خسارة والله
مهرة بلامبالاه :لو عاجبك اوي كده روحي مكاني وخديه اهو احسن بردو
رفيف بغيظ:ده انتي رخمه...
شمس اخت مهرة من عبير....
شمس بتناكه:يلا اخرجي عشان العريس عايزك..ومشت
رفيف:نفسي افهم جايبه تناكه امها دي منين
مهرة بلامبالاه:مش بنت عبير.....يلا...
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
مهرة بابتسامه خبيثه:انت العريس
زياد بابتسامه:احم...ايوة انا...انتي العروسه
مهرة:ايوة
زياد في نفسه:ده اي الصاروخ ده
مهرة:احم احم....بص انا عايزة أسألك شويه اسأله يعني عشان الاسئله دي هي اللي هتحدد اذا كنا ننفع لبعض ولا لا...يعني لو جاوبت صح يبقى خير وبركه ولو جاوبت غلط...يبقى كل شيء قسمه ونصيب..ها موافق
زياد بتوتر:احم احم...اه طبعا موافق...اتفضلي ابدأي
مهرة:احم احم...اول سؤال...مين اللي قتل مووفاسا
زياد باستغراب:موفاسا مين؟؟؟
مهرة:طب بلاش ده....روبانزل قعدت في البرج كام سنه
زياد بتفكير:3شهور
مهرة بتنهيدة:طب لما الدنيا تديك ضهرها تعمل اي
زياد:انتي بتقولي اي
مهرة بعصبيه مزيفه:اومال جاي تتزفت تتجوزني ليه
زياد:انتي هبله يابنتي....انا هقوم احسن...وخرج ومهرة فضلت تضحك علي شكله....
رؤوف:في اي يابني...
زياد بعصبيه:مفيش ياعمي.....بس بنت حضرتك محتاجه الخانكه....
رؤوف بتوتر:ليه بس...حصل اي...
زياد:مفيش ...يلا يابابا يلا ياماما...
واخد امو وابوه ومشوا.....
عبير بعصبيه:ممكن افهم اي اللي حصل....
مهرة ببرود:ملكش فيه ...انتي اي اللي دخلك...
رؤوف بعصبيه ولأول مرة يمد ايده على مهرة:اخرسي الظاهر اني معرفتش اربي
مهرة بدموع:انت بتضربني عشان دي
رؤوف:ايه دي...اسمها عبير....وانا مش هسمحلك تكلميها بطريقتك دي...فاااهمه
مهرة ببكاء:إنما تسمحلها تعاملني وحش صح..
عبير بتمثيل الحزن:عاملتك وحش امتى....ده انا حتى بفضلك عن ولادي....
رؤوف بعصبيه:اتفضلي...اعتذري ليها يلا
مهرة بتحدي:مش معتذرة لحد
رؤوف:لو معتذرتيش يبقى مفيش ليكي مكان هنا
مهرة بصدمه:انتي هتمشيني من بيتي وعشان مين...عشان دي..........تمام انا همشي ومش هتشوف وشي تاني....وقامت فتحت الباب ونزلت جري ورفيف جرت وراها بس ملحقتهاش ...
مهرة فضلت تجري وتجري وهي بتبكي من شدة الوجع اللي في قلبها....ومش شايفه الطريق قدامها لحد ما جت عربيه من بعيد ووووو
يتبع.......