أخر الاخبار

رواية السيد المغرور عمار ونور الجزء الثاني كامله بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور الجزء الثاني كامله بقلم جهاد محمد 



بعد مرور سنة
دالف عمار الغرفة بعد رجوعة من عمل شاق في شركتة
تناهد وهو ينظر لنور التي كانتتقف امام شرفة بحزن شديد اقترب منها ثم حوطها من الخلف ثم همس لها وحشتيني
نور:بخشونة كنت فين كل ده
عمار:هكون فين بس يا حياتي في شغل
نور:ماشي
وجها عمار مقابل وجهة ثم امسكها بخفة
عمار:نور لحد امتي هتفضلي كده
نور؛كده ازاي
عمار:حزينة وديما سرحانة وكل يوم بتبعدي عني اكتر من الاول
نور:زهقت مني صح
عمار:يا نور ميت مرة اقلك ان بحبك بحبك انا بجد تعبت من اسلوبك
نور:ومالة اسلوبي بقي
عمار:حببتي انا مش بحب غيرك مش عايز غيرك بطلي الغيرة الزيادة وشك ده
نور:وهيا تحاول منع دموعها انا مشكتش فيك
عمار:طيب انا قولت ايه عشان تعيطي كده ثم اخذها في احضانة ثم ضمها بشدة ليوصلها مادا حبه لها
بحبك يا شرس
نور:وهيا تبتسم وانا كمان يا مغرور
عمار:ايوة كده اضحكي خالي دنيا تضحك
نور:طيب انا عايزة اطلب منك طلب
عمار:خير
نور:انا عايزة اروح اكشف وانت كمان
عمار:بتنهيدة تاني يا نور
نور:اه تاني و تالت ورابع
عمار:لسه مصممة يا نور
نور:اه يا عمار نفسي اكون ام
احنا بقلني اكتر من ستة وانت مش راضي تروح تكشف ولا راضي تخليني اروح ارجوك يا عمار وبعدين لما نجيب بيبي حلو كده
مش هرزيك ولا هطلع عينك في غيرة وشك
عمار:حاضر يا نور حاضر اول بس مفضي هخدك ونروح خلاص مبسوطة
نور:بدلع لا لسه في طلب تاني
عمار:ها خير
نور:وهيا تقترب منه بدلع عايزة اخرج
عمار:ماشي يا ستي نخرح نتعشي برة
نور:ربنا يخليك ليا يا موري
عمار:بغضب موري ايه بس بنت اختك انا
نور:خلاص يا حبيبي ربنا يخليك ليا زوجي العزيز
عمار:بابتسامة ويخليكي ليا يا احلي وردة ربنا بعتهالي
*************
كان خالد يمسك جميلة الصغيرة ابنته ثمرة عشقة وهو نورهان
خالد:وهو يحاول اسكتها من البكاء
يا بنتي ابوس ايدك نفختي دماغي اعملك ايه
امك سبتني محتاس بيكي كده
نورهان:محتاس بيها عشان غبت عشر دقائق اعملها اكلها قلتها نورهان وهيا تقترب منه
خالد:ايه ده مين قال كده شوفي يا جميلة ماما وحشة بتقول كلام مقلتهوش
نورهان:هات البنت متعلمهاش نصب منك
خالد:وهو ينولها الصغيرة انا نصاب
نورهان:اه نصاب في كلام
خالد:بتمثيل انا صدقي انك ظلمة يا ظلمة
نورهان:ههههههههههه والله ربنا رزقني بخالد وجميلة
خالد:ومالو وهو انا طول يبقي ليا ام زي القمر كده
نورهان:مش بقولك نصاب
خالد:ظلماني يا نوتي والله
************
كانت نائمة علي سرير في يداها صورة تحسس عليها بحب واشتياق
دخلت عليها اختها الكبري
عزة:والله حضرتك نايمة ومسكة صورة زفت
قامت نسمة وهيا تضم صورتة الي صدرها
بس متقليش زفت
غزة:يا نسمة لحد امتي هتفضلي عايشة علي وهم ده خلاص يا بنتي ده اتجوز
نسمة:ولو بردو هفضل احبه
غزة:واخرتها
نسمة:خير يا حبيبتي انا هعمل مستحيل عشان اخليه يحبني ويموت فيا
غزة:حرام عليكي هو بيحب مراتو ليه تعملي كده يا نسمة
نسمة:بغضب عشان مراتو دي هيا الي خديتو مني لولها كان زماني دخلت في حياتو وكنت مكنها
غزة:لا ده جنان رسمي يا بنتي هو اصلا مش حاسس بيكي ده اصلا مش فكركك
ده اخر مرة كان مع مراتة وانتي كنتي قدامة مش افتكرك
نسمة:هيفتكرني ازاي ها هو مشفنيش الا مرة من سنة ونص لما انقزني من الحادثة
غزة:طيب ممكن اعرف هتعملي ايه
نسمة:هو بيدور علي مساعدة ليه انا قدمت وان شاء الله هقبل وهبقي جمبة وزي ضلة
غزة:هيا وصلت لكده عارفة لو بابي عرف انك بتشغلي سكرتيرة هيحصل ايه انتي مش عارفة بنت مين
نسمة:وانتي مش عارفة هو مين
ده عمار عادل اكبر رجل اعمال في شرق الاسوط والعالم
*******************
قربت فاطمة من ادم الذي كان مشغول في الحاسوب
فاطمة،:ممكن بقي يا ادم بيه تبصلي
ادم:وهو ينظر الحاسوب ها يا حببتي انا معاكي
فاطمة:بغيظ مش باين خالص
سمع فاطمة وادم صوت بكاء يوسف الصغير ابنهم
قام ادم واتجة له ثم حملة بخفة وهو يحاول اسكاتة
فاطمة:يعني تقوم بس عشان يوسف انا لا
ادم:انتي عارفة يا فاطمة مقدرش اشوف يوسف بيبكي وبعدين يا حببتي والله شغل غصب عني
فاطمة:طيب يا ادم لما نشوف اخرتها بقي
ادم:اخرتها خير يا حبي اوعدك في الاجازة هخدك وهاخد يوسف تسافر اسبوع نغير جو
فاطمة:ياربت يا ادم بجد ياريت
ادم:وهو يقترب منها وهو حامل ابنهم
والله يا حببتي لعوضك بس اخلص شغلي ثم طبع قبلة علي راسها
******************
في معطم وسط النيل كانت نور تجلس مقابل عمار :باتسامة مبسوطة
نور:بفرحة اوي اوي يا عمار بجد انت حبسني في بيت ولما اصدق اخرج
عمار:اعمل بخاف عليكي مش عايز حد يشوفك غيري يا نور
نور:اممممم طيب
عمار:طيب ايه طبعا كلامي مش عجبك
نور:بتنهيدة انا زهقت يا عمار انت حبسني في القصر ولا بتخليني اخرج ولا اتعامل مع حد خالص ولا راضي اشتغل حتي الخلفة مرة وحدة روحنا كشفنا وبعد كده مرددش تروح تاني نشوف في ايه
السيد المغرور2 الفصل الاول *
عمار:انا حجزت عند اكبر دكتور هنروح بكرا
نور:بجد يا عمار
عمار:بجد يا حبيبي
نور:يا سلام كده لما بتكون عادي ورايق وزعبيب امشير مش بتحضر
عمار:بضحكة عاليه تزيد وسمتة اكثر
وانتي بقي ملاك
نور:جدا علي فكرة
عمار:وهو يقلدها جدا علي فكرة
نور:عمار
عمار:عيون عمار
:::::::
كانت عزة ونسمة في نفس المطعم بجوار طاولة عمار ونور
عزة:بطلي بقي انتي من ساعت مشفته منزلتيش عينك من عليه ياخد بالو
نسمة:بزمتك دي حلوا اتجوزها ازاي دي شكلها بلدي خالص
عزة؛ بس عجباه وبيحبها انتي مش شايفة شكلهم مبسوطين ازاي
نسمة:بغيز بس انا بقي مش هخليهم مبسوطين ثم قامت من علي كرسي
عزة:رايحة فين يا مجنونة
نسمة:هتعرفي ،ذهبت نسمة في اتجاه طاولة عمار
.........
نظر عمار لها بستغراب كانت تقف وهيا تبتسم
نور:نعم
نسمة:اسفة جدا استاذ عمار مش كده
عمار:ابوة مين انتي
نسمة:انا نسمة بنت خايري الحسيني الي انقزتها من الحادثة
عمار:اااه افتكرتك اهلا انتي بنت خيري
نسمة:اه بابا حكالي عنك كتير جدا
عمار:اه والدك كان صاحب ولدي الله يرحمة
نسمة:بدلع الله يرحمة بس مبسوطة ان اتعرفت عليك :
عمار:برتباك وهو ينظر لنور التي كانت تشتعل غضبا ،انا اسعد
نسمة:انا قدمت في الوظيفة الي حضرتك نزلت اعلان عنها وان شاء الله بكرا هاجي اعمل انترفيو
عمار:وهو يختصر كلام معاها ان شاء الله
نظرت نسمة نور بخبث :هاي
نور:اهلا
طيب عن ازنك يا عمار نتقابل بكرا
باي ثم ذهبت من اممهم
..
عمار:مالك يا نور
نور:عايزة اروح
عمار:بتنهيدة بس لسه متعشناش وبعدين يا حببتي انا شخصية مشهورة بتحصل ان اي حد يجي يسلم عليا ويعرفني
نور:ماشي يا عمار
عمار:نور نفسي بقي بطلي الغيرة زيادة دي
نور:انا مش غيرانة انا مش مرتاحه لبنت دي انت مش شايف طريقة لبسها وكلمها وجرئتها
عمار:وهو انا هنسبها
نور:هتعمل معاها انترفيو
عمار:لو جات هعمل ليه لا وبعدين لو سيفي بتعها حلو هوافق
نور:بغيظ لا
عمار:هو ليه الي لا
نور:مش هتشتغل
عمار:بحدة نور لحد وسطوب انا استحملت كتير منك بس تدخلي في شغلي لا فاهمة
نور:لا مش فاهمة البنت دي مش هتشتغل
عندك يا عمار
عمار:طيب ايه رايك هشغلها
نور:وهيا تقف انا عايز امشي حالا
عمار:بعصبيه يكون احسن يلا اتفضلي قدامي
::::::
نسمة :ههههههههههه كده بقي في امل
عزة:انتي جبارة حرام عليكي
نسمة:وحياتك انتي قريب جدا ليطلقها وانا ابقي حرم عمار عادل
عزة:بجد ربنا يشفيكي
*****
دلفة نور القصر وهيا في دخلها بركان
قبلتها جميلة
جميلة:ايه يا حببتي رجعتو بدري ليه
نور:وهيا تتخطها اسألي ابنك ثم صاعدة علي سلم
دخل عمار وهو ينظر لها بغضب
جميلة:في ايه يا عمار ملها نور طلعت وهيا شايطة
عمار:خليها تشيط برحتها انا زهقت عايزاني امشي علي مزجها وغرتها زيادة
جميلة:بتحبك يا عمار
عمار:منا بحبها بس زهقت يا ماما
جميلة:غريبة ما انت بتغير عليها واكتر ومش بس كده حبسها في القصر مبتخرجش الا لما تكون معاك علي طول سيبها لوحدها
يا عمار انت كمان بتلغط متبصش عليها هيا بس
عمار:بتنهيدة يا ماما انا راجل نور عايزة تفهم انا راجل وهيا ست عايزة كل حاجة تسمع كلمها وانا غمري ما هعمل كده حتي لو بموت فيها
جميلة:معلش يمكن عشان موضوع الخلفة
عمار:اااه موضوع زفت اديني بكرا هنروح
ونخلص بقي
جميلة:عمار لو ليا خاطر عندك متنموش زعلانين
عمار:مسك يد ولدتة ثم قبلها حاضر يا امي حاضر عشان خاطرك
*****
في سجن
اكرم:بقولك ايه انا بقالي اكتر من سنة ولسه مطلعتنيش
محامي:اكرم بيه اهدي ارجوك كلها شهر وهتاخد برائة صدقني
اكرم:انت نشوف اخرتها معاك مهم اخبارهم ايه
محامي:زي ما هما حلوين اوي بكرا حضرتك تطلع وسعتها تخلص منهم
اكرم:انتي هيجي بكرا ده بقي وحيات امي يا عمار ما هخليك تعرف تغمض عينك
*****
اقترب منها وهيا نائمة ثم اخذها من خصرها حوطها بيداه ثم همس بحب
انا عارف انك.منمتيش
بربشت بعيونها وهيا تحاول تمثل نوم
عمار:نور بطلي استعباط قومي انا عارف انك صاحية ،يعني مش عايزة تصحي طيب انتي حرة رفع عمار يداه اتجاه وجها ثم لمس شعرها وهو يبعدو عن وجها ثمة يتجه بخفة عل كان يحسس عليه بنوعمة ثم وقف اصابع يداه عند شفتيها اقترب وجهة منها ثم طبع قبلة حنينة علي شفتيها
كانت نور تحاول تقاوم ضعفها ثم بدلتهة القبلة بحب وشغف وبعد ثواني
ابتعد عمار عنها وهو يبتسم ثم نظر لعيونها
بحبك يا مجنونة
نور:للاسف انا كمان
عمار:وهو يرفع حجبيه للاسف يا نور
نور:بطفولة اه وامشي كده انا مش بكلمك انا زعلانة منك
عمار:وهو يضمها اكثر هصلخك ثم غمز لها
نور:بخجل عمار
عمار:وهو يغطي بغطاء جسدهم عيون عمار
نور:عمار بطل جنان
عمار:وهو يغمز لها اموت في جنان
نور:بطل بقي
عمار:تؤتؤ ثم شبك يداه بيداها ثم اقترب من شفتيها بحب وهو يطبع قبلتة المشتعلة
استسلمت له نور بضعف وحب واتجهو الي عالمهم الاخر
***
السيد المغرور2 الفصل الاول**
في صباح
فتحت نور عيونها وهيا تنظر لعمار الذي كان نائم بصدرو العاري ثم اقتربت يداها تداعب وجهة
فتح .عمار عيونو وهو ينظر لها بحب
عمار:صباح خير
نور:صباح نور
عمار:في كده اول مفتح عيني الاقي الاقمر
نور:يا سلام عشان كده زعلت القمر امبارح
امسك عمار يداها ثم طبع قبلة علي يداها
رفع راسه اتجاه راسها بحبك ومقدرش ازعلك يا نور وعشان خاطري بلاش،خناق انسي
نور:طيب ممكن اطلب منك طلب
عمار:يتنفز في الحال
نور:قضي معايا يوم هنا في القصر
عمار:ابتسم لها ،نقضي اليوم هنا ولا تزعلي
نور:بفرحة بجد
عمار :بجد يا عيون وقلب وحياة عمار
نقضي اليوم مع بعض وبعدين نروح معدنا مع دكتور
نور:وهيا تقترب من منه ثم تطبع قبلة علي شفتيها سريعا، بحبك
عمار:وانا بموت فيكي ثم ضمها الي صدرو
بحبك يا اجن بنت شفتها في حياتي
نور:انا مجنونة يا مغرور
عمار:انا مع ناس كلها مغرور وقاسي الا انتي مبقدرش خالص يا شرس
******************
جلست علي كرسي في قاعة الانتظار
تنتظر عودتة الي شركة اكثر من ساعة
اتت فتاه تعلن لكل
انا اسفة جدا يا بنات الانترفيو هيتئجل مستر عمار مش هيقدر يجي النهاردة
ذهبت كل فتيات وهم يضربون حظهم اسيئ
قامت نسمة اتجاه الفتاه
نسمة:لو سمحت
فتاه:افندم
نسمة:هو عمار مش جاي ليه هو في حاجة
فتاه:هو اعتزر النهاردة لأن هيضي اليوم مع عائلته وزجتة
نسمة:بغضب مش مفرود في انترفيو وناس جاية
فتاه:بس هو اعتزر عن ازنك
نسمة:ماشي هتروح فين يا عمار وراك وراك
**********&*
مسك عمار السكين يقطع لحم بدقة
ادم:اخرتها احنا الي نطبخ
خالد:بركة في الاستاذ الي،دبسني
عمار:اعمل ايه طيب انا زعلتها امبارح وكنت عايز اصلحها مفهاش حاجة لما يكلون من ادينا مرة
خالد:طيب انت عايز تصالح مراتك مالي انا
ادم:وهو يقطع بصل صح مالي انا كمان اخرتها بصل
عمار:ههههههههههه واخرتها جزار بقطع لحمة
خالد:لا انا وظفتي احسن كتير سلطة
ضحك ثلاثة علي منظرهم
الله الله عملين تهظرو حضرتكم قلتها نور وهيا تقترب منهم
خالد:بت اطلعي برة بدل ما طبق سلطة في وشك
نور:طيب مش هتقدر تعملها وريني ازاي
خالد:رخمة بجد
نور:مش ارخم منك ثم طلعت له لسنها
ادم:انا عندي فكرة حلوا اوي ايه رايك تسعدي جوزك ونمشي احنا
نور:بعينك
عمار:شوفتي انا حلو ازاي متكلمتش
اقتربت منه نور بابتسامة انت حبيب قلبي يا خلاصي يخليك ليا يارب يا بيبي
عمار:ويخليكي ليا يا نورتي
خالد:شجرة اتتين لمون وصلحه
نور:رخم علي فكرة
خالد:طيب برة بدل بسطور الي مسكو جوزك
ضحكت نور علي منظر اخيها ثم رقضت الي الخارج
*************
دخل احمد ونعمة وصلاح الي القصر
رحبت بهم جميلة ثم رقض نور في احضان ابيها ..وحشتني يا بابا وحشتني اوي
احمد:وانتي يا عيون بابا وحشتيني
نعمة:بغضب وانا هوا مفيش وحشتيني يا ماما نور:ازاي بس يا ست الكل انتي الخير كلو وحشتيني يا ست الحبايب
صلاح:امال فين عمار بيه وادم وخالد
اتسعت عيونها نور بغضب ثم اقتربت من خلها انت قولت ايه دلوقتي يا خالو
صلاح وهو يرجع الي الوراء بخوف في يا نور انا مقلتش حاجة
نور:لا قولت ايه عمار بيه دي ايه ها
صلاح:يا شيخة خضتيتي نسيت يا ستي خلاص
نور:عارف يا خالو لو قلتلو عمار بيه تاني هعمل ايه
صلاح:ايه يا بنت المجنونة
نور:مش هقولك بس هخلهالك مفاجأة
ضحك احمد وجميلة ونعمة علي منظر صلاح ونور وحدثهم
************
اجتمع الجميع علي طاولة طعام
احمد:يا عيني يا عيني عشت وشوفت خالد ابني بيدخل ويقف في مطبخ
نعمة:اه انت بتقولي ده مكنش بيجب كوب الماية لنفسة
خالد:وهو يوجه كلامة لعمار .عجبك كده اديك جبتلنا كلام اهو
عمار:في ايه بس يا خالو كل بس ده الاكل تحفة
صلاح:صراحة الاكل حلو اوي من ايدك يا عمار بيه
عمار:بهنا وشفا يا صلاح
نظرت نور لصلاح وعمار نظرات مشتعلة
عمار:بخوف لا اقصد يا عم صلاح
صلاح:وانا اقصد يا عمار
عمار:وهو يوجه كلامة لنور
ها حلو كده يا ستي
نور:حلو حلو
ادم:مربيه رعب انتي يا نور
نورهان:مسيطر يا كبير
نور:طبعا يا بنتي
عمار:بتقولي حاجة يا حبيبتي
نور:انا ابدا ابدا يا حبيبي ثم اخذت قطع من لحم لتزوقهة في فمو
نورهان،شايف يا عم خالد الدلع
خالد:خالد لا مبشفش اتعميت
ضحك الجميع علي جملة خالد ثم اكملو حديثهم بسعادة وحب.
***********
في قاعة الانتظار المخصصة لاستقبال النرضي في احد العيدات الكبير
عمار:ادينا اهو يا ستي جينا
نور:خايفة اوي يا عمار
عمار:من ايه بس يا حببتي
نور:معرفش بس خايفة وخلاص
سمع عمار ونور نداء اسمهم
دخل عمار ونور الي الدكتور المختص
قاد دكتور بكشف علي،نور
دكتور:لازم تعملو تحاليل دول
نور:طيب يا دكتور خير،
دكتور:مش هاقدر اقلك اي حاجة الا لما
تحاليل تظهر سعتها هنعرف
عمار:تمام يا دكتور
نور:بابتسامة حزينة تمام
*********
في سيارة كان عمار يقود سيارة وهو يخطف نظرات لنور الذي كانت

في سيارة كان عمار يقود سيارة وهو يخطف نظرات لنور الذي كانت شاردة في الطريق
عمار:خلاص يا نور مفرقتش من يومين يا حببتي ادينا عملنا تحاليل وكلها يومين وهنعرف النتيجة
نور:طيب يا عمار
عمار:هتفصلي خايفة كده
نور:لا يا حبيبي انا كوبيسة
عمار:ايوة فكي بقي كده خليني اعرف اروح شغلي بكرا وانا مطمن عليكي
نور:انت رايح بكرا
عمار:امال انا اجلت اجتمعات كتير غير ان كان مفرود اشوف مساعدة ليا كةيسه وبنات كتير جات وانا مرختش لازم اختار وحدة مناسبة
نور:اه طيب البنت دي هتيجي
عمار:بستغراب بنت مين
نور:البنت الي كانت في المطعم
عمار:معرفش وبعدين هنرجع لموضوع ده تاني
نور:لا نرجع ولا هنروح بس اديني قولتلك بنت دي مش مرتحلها وياريت متشتغلش معاك
عمار:تاني يا نور مفيش فايدة تاني عايزة تتحكمي فيا وتدخلي في شغلي
نور:خلاص يا عمار الاحسن نقفل علي موضوع
عمار:يكون احسن بردو
ثم اسرع في قيادة السيارة وهو ينظر الي تمام بغضب شديد 


الثاني من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close