أخر الاخبار

رواية السيد المغرور عمار ونور( الجزء الثاني ) الفصل الثاني 2 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور( الجزء الثاني ) الفصل الثاني 2 بقلم جهاد محمد 

 

الحلقة 2
.
.
.
في صباح
دالف عمار مكتبه بهبتو المعتادة وغرور الذي لا يوصف وخلفهة المساعدة الشخصية له رباب
عمار:ايه الاخبار يا رباب
رباب:كلو تمام يا مستر عمار والبنات الي جاية
عشان الانترفيو برة
عمار:طيب دخليهم وحدة وحدة لازم اعمل الانترفيو ده بنفسي لازم الاقي مساعدة شخصية زيك يا رباب
رباب:ان شاء الله يا فندم وتلاقي احسن مني
عمار:طيب يلا دخليهم بدور
***********
كانت نور تمشي في الغرفة ذهبا وايابا تحاول تخفف غضبها من عمار وغرتها الشديدة من هذه البنت
دخلت عليها نورهان
نورهان:بستغراب مالك يا بنتي في ايه
نور:وهيا تمشي بغظ مفيش مفيش
نورهان:اه يبقي اتخنقتو تاني
نور:ولا تاني ولا تالت
نورهان:طيب اهدي واحكيلي
نور:احكيلك بس والله لو قلتيلي كلامك رخم ده انتي حرة
نورهان:طيب قولي بس
جلست نور ومقبلها تحكي لها
***********
نظر عمار الي السيفي الممتاز بئعجاب شديد ثم رفغ راسه واردف :
بجد السيفي بتاعك ممتاز يا نسمة بس قوليلي انتي ليه تشتغلي سكرتيرة او مساعدة خاصة انتي ممكن ببساطة بباكي يقدر يفتحلك شغل خاص بيكي
نسمة:بنظرات اعجاب له اصل انا محبتش كده انا لازم اتعلم واشتغل واعتمد علي نفسي ولما ابقي جديرة ان اقدر افتح شغل خاص بيه هعمل كده
عمار:تمام طيب لازم تعرفي نظام شغل هنا كويس جدا انا مش بحب الغلط والغلطة عندي حتي لو صغيرا عقبها كبير
نسمة:ان شاء الله هكون عند حسن زنك يا عمار
عمار:بغرور عمار بيه او مستر عمار مدام جيتي هنا تشتغلي عندي يبقي لازم تندهيلي كده عمار بيه وعلي فكرة متفتكريش ان عشان ولدك او اي كان ان هتغطي عن اي غلط انا عمار عادل فاهمة غلطة معايا بفورة
نسمة:لنفسها اموت انا في غرورك ده
عمار:بحدة انا بكلمك فاهمة
نسمة:اه اه فاهمة صدقني مش هتندم
عمار:هنشوف اتفضلي دلوقتي وبكرا تبدئي عملك الانسة رباب برة هتفهمك وظفتك والمواعيد اتفضلي
قامت نسمة بفرحة من دخلها ثم ذهبت من امامة
*********
نورهان:طيب انا معاكي ان بت دي مش مظبوطة وجريئة يبقي احنا نطلع وحشين
نور:وحشين انا مش فهماكي
نورهان:يعني نطلع نكديين وغيورين يا بنتي رجالة مش بتحب كده خصوصا عمار انتي عرفاه لا بيحب حد يدخل في شغلة ولا بيحب ينكد يا نور افهمي بقي
نور:بعصبيه يعني عيزاني اعمل ايه
نورهان:عيزاكي تكسبيه كده يا بنتي مفيش حاجة بتيجي كده لازم تكوني رقيقة وحنينة ودلوعة عشان تخدي عنيه وعمار بيبحبك يعني سهل اوي تنجحي لو عملتي الي قولتلك عليه حتي لو بنت دي اشتغلت ونيتها،فيها حاجة انتي اطلعي اذكي خليكي اشطر وميفش غيرك انتي وبس اصل بصراحة انتي اوووفر اوي يا نور في غيرتك عليه عشان خطري الي هقولك عليه اعمليه
نظرت لها نور نظرة مشتعلة
نورهان:خليها عليكي مرة اسمعي كلامي ولو مجبش نتيجة اعملي الي انتي عيزاه
نور:بتنهيدة اتفصلي قولي
قصت لها نورهان مذا تفعل معهة لكي تكسبه
************
دخلت نسمة فيلتها وهيا تدور مثل الفراشة بفرحة ثم اوقفها صوت حاد
خيري:نسمة
نسمة:بابي حبيبي
خيري:كنتي فين
نسمة:برتباك كنت كنت في ميتنج
خيري :يعني الي اسمعته صح
نسمة:اكيد عزة قلتلك يا بابي
خيري:ايوة قلتلي انتي اتجننتي عايزة تشتغلي سكرتيرة
نسمة:وفيها ايه يا بابي بس عادي جدا بعدين عمار مش قليل في بلد وانت عارف ان ليه وضعهة
خيري:انا مالي بيه هو انتي لو عايزة تشتغلي افتحلك احسن شركة في مصر
نور:بابي انا عايزة اشتغل مع عمار وبعدين هكسب من خبرا كبيرة سعتها هقدر افتح شغل كويس ليا بلييييز يا بابي
خيري:يا نسمة يا بنتي انتي عارفة انتي بنت مين وكمان عارفة مركزي في بلد
نسمة:اف عارفة بس انا مليش دعوة
خيري:طيب علي اقل يشغلك شغل يليق بيكي نسمة:وحدة وحدة يا بابي بليييييز بقي
خيري والله ما حد هيوديني في داهية غيرك
نسمة:بعد شر عليك يا احلي بابي في دنيا
**********
في المساء
دخل عمار القصر وهو يبخث حواليه ثم نظر لي ولدتة جميلة التي كانت تجلس في الحديقة اقترب منها ثم طبع قبلة علي راسها
جميلة:حبيبي حمدالله علي سلامة
عمار:الله يسلمك يا ماما امال فين الباقي
جميلة:نور طلعت فوق من بدري ونورهان وخالد بيتين النهاردة عند خالك وكمان ادم اخد فاطمة وراحو هناك
عمار:ادم بيه يعجبني روئان بالو
جميلة:وفيها ايه واحد بيهتم بمراتة وابنو مش زيك ليل ونهار شغل
عمار:بتنهيدة ماما لو سمحت كفاية عليا نور مش هتكوني انتي كمان
جميلة:حاضر يا سي عمار انا هريحك مني خالص ثم قامت من جلستها
عمار:رايحة فين
جميلة:عند اخويا هروح افرفش معاهم وكمان احتمال اقضي ليلة هناك
عمار:اممم كلكهم هتروحو وتسبوني في نكد الي فوق
جميلة:ههههههه احسن استلم يا حلو ثم ذهبت من امامة
************
دخل عمار الغرفة نظر بتسغراب كانت الغرفة مظلمة يضوئها ضوء خفيف ثم اقترب الي داخل ينظر
الي طاولة الطعام الخفيف واالشموع وضوء الخفيف
عمار:وهو يرفع حجبيه ايه ده بحلم انا

لا مش بتحلم يا عمار بيه
استدار عمار بوجه الي خلف ينظر لها ثم اتسعت عيناه من منظرها كانت ترتدي قميص حرير بلون الاحمر لون عمار المفضل يفصل كل جسدها بدقة كان قصير للغاية وشعرها كانت مستندل علي ظرها
نور:مالك بتبصلي كده ليه
عمار:ها
اقتربت منه نور بخبث بقولك مالك يا بيبي
عمار:هو يبلع ريقة انا مش مصدق بجد انا حاسس ان بحلم
نور:تؤتؤتؤ مش بتحلم
اخذها عمار من خصرها ثم اقترب من عنقها يطبع قبلة خفيفة وهو يشم رئحتها الجذابة
عمار:بهيام وهمس طالعة زي القمر
نور:بجد
عمار:بجد
حوطته نور بيدها ثم نامت برئسها علي صدرو ثم اردفت .انا اسفة لو كنت زعلتك بس بجد يا عمار انا بحبك عارفة ان خنقتك من تحكمي وعصبيتي وغرتي شديدة بس صدقني كل ده حب شديد ليك سمحني
عمار: وهو يضمها اكثر هسسسس بحبك
نور:وانا بحبك بحبك اوي
ابتعد نور فجأة عنهة
عمار:بستغراب ايه مالك رجعتي في كلامك ولا ايه
نور:بضحكة سحرتة لا بس نفسي في حاجة
عمار:نفسك في ايه يا حببتي قولي
نور:ارقص معاك ممكن
عمار:بس كده ينفز في الحال
شغل عمار الكاست اقترب منها مد يداه
تسمحيلي يا زوجتي العزيزة
نور:وهيا تلمس يداه طبعا ثم تعالي صوت الاغنية رومنسية

سمعني نبضك دفيني بنار حضنك
أبيك الليلة وحدك ليا تكون قرب عليا
حس النار إللي فيا أبي إيديك بإيديا نلف الكون
سَمِّعِنَّي نَبْضَكَ دَفِينَي بِنَارِ حِضْنِكَ
أبيك اللَّيْلَةَ وَحَدَّكَ لِيَا تَكَوُّنَ قُرُبِ عُلْيَا
حِسِّ النَّارِ إللي فِيَا أَبِي إيديك بإيديا نَلِفُ الْكَوْنَ
أنا وايش أقول وإنت معايا إيش أقول
أنسى هوايا وايش أقول إنت غلاي
سَمِّعِنَّي نَبْضَكَ دَفِينَي بِنَارِ حِضْنِكَ
أبيك اللَّيْلَةَ وَحَدَّكَ لِيَا تَكَوُّنَ قُرُبِ عُلْيَا
حِسِّ النَّارِ إللي فِيَا أَبِي إيديك بإيديا نَلِفُ الْكَوْنَ
يا فرح عمري معاك الوقت يجري
من شوفك ليه ما أدري تذوب الروح
أنسى إللي فيني من حضنك بين إيديني
يا حبي وكل سنيني فداك الروح
كل شي نسيته معاك عمري بديته
نسيت الكون كله معااااااك
لو عمر ثاني غيرك ما أحب تاني
إلك كل لحظة أنا أشتاق
أَنَا وايش أَقولَ وإنت معايا إيش أَقولَ
أَنْسَى هوايا وايش أَقولَ إنت غَلَّاي

وقف عمار وهو ينظر بعيونها بحب وهيا كانت تبادل له نظرات ثم هجم عمار علي شفتيها بشغف وحب .حوطته بيدها حولين راسة
استمرت القبلة لمدة ثم حملها الي الفراش
جلسها بخفة ومذال يقبلها وبعد ثواني ابتعد عنها وهو وهيا يأخذون نفسهم
عمار:بحبك يا بنت الايه ديما كده مدوباني فيكي عملتي فيا ايه بس
نور:بدلع طفولي انا مثل عملت حاجة خالث
عمار:ههههههههههه لا حلوا اموت انا
نور:بعد شر عليك يا قلبي
عمار:لا مقدرش علي دلع هتعود عليه
نور:اتعود من هنا ورايح دلع وبس،
عمار:غمز لها وبس
نور:بخجل بس،بقي
عمار:بس ايه هو انتي لسه شوفتي حاجة
ثم طبع قبلته المشتعلة .وبدلته نور الحب المشتعل ثم اتجهو الي عالمهم الخاص
*************
في صباح
قامت نور وهيا تبحث،في انحاء الغرفة علي عمار ثم قامت دلفت الي،المرحاض
وبعد ثواني ارتدت مللابسها،ثم نزلت الي الاسفل تبحث عنهة
بحثت نور عنهة في انحاء القصر ثم سمعت صوتية الحاد وهو يتكلم في الهاتف
اقتربت بخفة لتسمع مكلمتة التي زادد فضولها
عمار:اتصرفي يا رباب انا قولتلك هاخد اسبوع اجازة
رباب:بس،يا فندم في ورق كتير لازم حضرتك تمضيه
عمار:بنفاز صبر طيب ابعتهولي مع اي موظف من عندك وانا همضيه
رباب:هبعتهة مع الموظفة جديد
عمار:اه نسمة تمام مفيش مشكلة
رباب:تمام يا فندم
خلص عمار المكلمة ثم لف بجسده ينظر لها
كانت وقفة تحاول منع غضبها
اقترب منها عمار .صباح خير يا عروستي
نور:بوجه خالي من تعبير صباح نور
عمار:عمار وهو يداعب وجها كنتي زي القمر
نور:انا اروح اجهز الفطار
عمار:فطار ايه بس الي تجهزية تعالي معايا
نور:وهيا تضم حجبيها علي فين
امسكها عمار من يداها ثم اخذها الي الخديقة
نظرت نور الي الحديقة التي كانت فيها طاولة المجهزة بكل انواع المأكولات والمشروبات
نور:بفرحة انت الي جهزت الفطار
عمار:ايوان يا حبيبي
نور:ربنا يخليك ليا يا عمار
عمار:ويخليكي ليا يا حياتي
************
رباب:لو سمحت يا نسمة هتخدي الورق ده وهتروحي لعمار بيه في القصر عشان ورق ده مهم جدا ولازم يتمضي
نسمة:هو مش جاي النهاردة ده اول يوم ليا
رباب:يعني ايه مش فاهمة يعني ايه اول يوم ليكي
نسمة:بعصبيه خفيفة يعني مفرود يستقبلني
رباب:مش فهماكي
نسمة:اف تمام خلاص هاتي الورق
رباب:اهو عندك علي مكتب اتفضلي بقي عشان تلخقي تيجي ورانا شغل كتير
نسمة:اوك طيب طيب اف
*************
نور:النهاردة هنعرف النتيجة
عمار:ان شاء الله خير يا بنتي احنا قبل كده كشفنا ومكنش في حاجة
نور:بس معملناش تحاليل وبعدين كنا لسه متجوزين يا عمار
عمار:لدرجاتي نفسك تخلفي
نور:اوي اوي اوي يا عمار نفسي

عمار:طيب افردي طلع في مشكلة
نور:لا متقلش كده ان شاء الله مفيش الكلام ده
عمار:ان شاء الله
ثم اتت الخادمة بابتسامة :عمار بيه في وحدة عايزة حضرتك
عمار:مين
الخادمة:اسمها نسمة بتقول انها شغاله في مكتب حضرتك
عمار:ابوة ابوة دخليها
انصرفت الخادمة ثم نظر عمار لنور التي ملامح وجها تغيرت كثير
عمار:مالك
نور:هيا دي البنت
عمار:ابوة هيا احنا قولنا ايه مش وعديني امبارح
نور:شغلتها بردو يا عمار :
عمار:البنت شاطرة يا نور وسيفي بتعها كويس جدا وانا محتجها في شغلي،وبعدين انتي لسه امبارح وعداني
نور:انا قولت حاجة خلاص يا عمار انسي
اخذ عمار يداها ثم قبلها بحب والله بحبك
نور :والله انا كمان بحبك
ازيك يا مستر عمار قلتها نسمة وهيا تقترب منهم بابتسامة خلفها غضب شديد
عمار:اهلا نسمة تعالي اقعضي
جلست نسمة وهيا تنظر لنور ..هاي
نور:بدلع هاي
نسمة:اتفضل يا مستر عمار ده الورق المحتاج يتمضي دروري حضرتك مجتش النهاردة
عمار:هتيهم
اخذ عمار الورق وبدأ يقرء ويمضي فيهم بتركيز
كانت نور تراقب نظرات نسمة التي كانت تنظر لعمار بجرائة واعجاب
اقتربت نور من عمار بدلع ثم اردفت بحدثها كي تتأكد من مخوفها من هذه البنت
نور:يا بيبي تحب اسعدك
عمار:لا يا حببتي انا ثواني وهخلصهم
نور:تمام يا حبيبي
اتت الخادمة تقدم العصير الي نسمة
نور:اتفضلي اشربي
نسمة:ميرسي عملا دايت
نور:اممم دايت طيب برحتك ثم اخذت نور العصير من امامها .لافت الكوب العصير من نور علي ملاببس نسمة
نسمة:بعصبية ايه ده
نور:بخبث صوري
نسمة:صوري ايه هدومي باظت انتي ايه مش بتفهمي حمارة
قطعها عمار بعصبيه شديدة ثم اردف
انتي اتجننتي ازاي تكلميها كده
نسمة:انت مش شايف ازاي وسخت هدومي
عمار:مش قصدها اتفضلي اعتزري ليها انتي مش عارفة هيا مين
نسمة:بكتم غضبها هتكون مين يعني
اكيد مش هتبقي زيي
عمار:مراتي . مرات عمار عادل فاهمة يعني الي يمسها يمسني وبعدين الي يجي بس عليها حتي لو بكلمة امحيه من علي وش دنيا قولتلك ميت مرة ميهمنيش انتي مين ولا بنت مين فاهمة اتفضلي اعتزري ليها
نسمة:وهيا تنظر لنور بغضب اسفة
نور:بخباثة خلاص يا بيبي متعصبش نفسك حصل خير انا عزرها اصل شكلها باظ خالص
حصل خير يا يا
نسمة: بغيظ نسمة
نور:حصل خير يا نسمة
عمار:وهو يمد يداه بلورق اتفضلي روحي علي شغلك
نسمة:بنظرات مشتعلة تمام يا مستر عمار
ذهبت من امامهم بغضب شديد
نظر عمار لنور بنصف عين
نور:بتبصلي كده ليه يا بيبي
عمار:ضحك عمار بشدة كانت ضحكته تترجي القصر كلو
نور:الله بتضحك ليه
عمار:عليكي مش هتبلطي حركاتك دي
نور:حركات ايه الله يسمحك
اقترب عمار منها ثم اخذ في احضانة
والله ما وقعني في حبك الا جنانك ده
بحبك يا مجنونة
نور:وانا كمان بحبك يا مغرور
***********
دخلت نسمة الفيلا بعصبية شديد
نظرت لهما عزة نظرات استغراب ثم اقترب منها
عزة:مالك يا بنتي في ايه
نسمة:وهيا تجلس بعصبية مفيش
عزة:لا في ايه الي حصل مع الاستاذ بتاعك
نسمة:اسمعي يا عزة ابعدي عني دلوقتي عشان عفريت دنيا كلها بتطنطط قدام وشي
عزة:انتي حرة ثم ذهبت عزة من اممها
حاولت نسمة تسيطر علي عصبيتها
.انا تعملي فيا كده ماشي لما وريتك انا مين مبقاش انا نسمة
***********
داخل العيادة
كان عمار ونور يجلسون امام الدكتور ينظرون له وهو يفحص التحاليل
نور:ها طمني،يا دكتور
رفع دكتور راسه ثم نظر لعمار ونور
انا مش عارف اقلكم ايه
عمار:بعصبية هتفضل تقلقني كتير اتفضل اتكلم
دكتور:استاذ عمار تحاليل بتقول ان في مشكلة عند حضرتك
نور:بصدمة ايه مشكلة
دكتور:ايوة في مشكلة ولازم حضرتك تغضع للعلاج
عمار:يعني ايه انا مبخلفش
دكتور:انا مقلتش كده انا بقول لحضرتك في مشكلة ولازم تتحل بعلاج وان شاء كل شئ هيبقي تمام
نظر اعمار لنور نظرات صدمة ثم قام وذهب من اممهم
نظرت نور لدكتور :طيب يا دكتور شكرا جدا ثم قامت تحلق بعمار
**************
في سيارة
قاض عمار سيارة بصمت شديد وهو ينظر امامة
نور:عمار مالك يا حبيبي علي فكرة دكتور قال مجرد مشكلة مقلش مستحيل
نظر لها عمار ثم قال .وانتي عيزاه يقول ايه
اهو قلها بشياكة
نور:بس يا عمار
قطعها عمار وهو يفرمل العربيه ثم اردف بعصبية
اسمعي الموضوع الخلفة ده تنسيه خالص
نور:انساه ازاي وليه
عمار:عشان انا مبخلفش
نور:دكتور مقلش يا كده عمار بطل بقي طرقتك دي في حل الامور
عمار:والله دي طريقتي عجبك علي كده عجبك
نور:ولو مش عجبني
تنهد عمار بثقل ثم اردف بكلامة القاسي
اسمعي كلام ده عشان هيكون اخر كلام في الموضوع ده
لو عايزة نكمل مع بعض يا نور تنسي موضوع خلفة ده خالص انا مش هتعالج فاهمة
نور:بعند طيب لو مش هنسي موضوع ده يا عمار هتعمل ايه تقصد ايه بكلامك
عمار:هو يغمض عيناه ويطنق بثقل
نطلق يا نور وكل واحد يروح لحالو
.
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤💛




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close