أخر الاخبار

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل السادس 6 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل السادس 6 بقلم جهاد محمد 

 

الفصل السادس {تنفيز الخطة}

اغمض عيونه بألم ظهرو الشديد ثم هتف بنفعال
عجبك كده اهو اديكي اختي تارك
اقتربت منه ثم جلست بجوارو علي حافة سرير اردفت قائلا
معلش بقي يا عمار اعمل ايه ما انت سبب
عمار:الله يسمحك يا شيخة
نور:طيب انا جبت الكريم اهو هيضيع كل الالم ممكن بقي
عمار:بخبث هو انتي الي هتتهنيلي
نور:امال خيالي اتفضل قوم بقي خليني اشوف شغلي
جلس عمار علي حافة سرير ثم خلع قميصه
وهو يستدير بظهرو مقابل وجها
نور:اخذت نور بعض من الكريم ثم وضعتة علي ظهرة وبدئت بدهان بلمسة سحرية خفيفة
عمار:هو يحس بختفاء الالم الله يا نور ايدك بجد جميلة
نور:والله بجد امال ايد الحلوة بتعتك مكنتش جميلة بردو
عمار:هو يثير غضبها بصراحة جميلة
نور:بنفعال والله طيب بقي خليها تنفعك ثم قامت .
امسكها عمار بحركة سريعة من يدها ثم جلسها امامة وهو يمسك يداها بحب
انتي عارفة كويس محدش هينفعني غيرك يا نور مفيش اي بنت تقدر تاخد مكانك خليكي وثقة من ده وبعدين انا تردها عشانك
نور:طيب
عمار :اقترب منها اكثر ثم داعب وجها بحب
بحبك ومستعد اعمل اي حاجة عشان اسعدك
واكبر دليل ان وفقت اتعالج واديني اهو بقالي كام شهر بعمل كل الي يقول عليه الدكتور عشانك يا نور
نور:وانا كمان بحبك اوي والله انت كل حاجة ليا انت ابويا واخويا وحبيبي وجوزي انت سندي وظهري واماني يا عمار
عمار:الله يا نور اول مرة اسمع منك الكلام الحلو ده
نور:مش بكلام يا عمار انا بسبتلك ده بتصرفاتي
نظر لها بحب واعجاب ثم توزعت انفاسة الحارة علي وجها وبخطفة سريعة اخذ شفتيها اقتحمها بحب
استسلمت له وهيا تغمض عيونها بضعف من لمساتة ودعباتة الخفيفة لها
بعد ثواني ابتعدت نور عنه ثم اسرعت الي المرحاض تفرغ ما في دخلها
لحقها عمار بخوف .نظر لها وهيا تفرغ كل ما في دخلها
اقترب منها ثم فتح مقبض الماء واخذ يرش علي وجها الماء
مالك يا نور انتي شكلك تعبان
نور:بضعف تعبانة يا عمار. مش عارفة
عمار:طيب تعالي ارتاحي وانا هطلبلك الدكتور حالا
نور:لا يا حبيبي مفيش داعي يمكن بس عشان اكلت من برة او اخت برد في معدتي
عمار:لا انتي شكلك.تعبان لا.زم اتصل الدكتور
نور:عمار بجد انا هبقي في كويسة متخفش عليا يا حبيبي
حملها عمار ثم توجه بها الي سرير ثم مدد جسدها بخفة وهو يمد الغطاء عليها
عمار:انا جمبك يا حبيبتي
نور:طول ما انت جمبي مستحيل يحصلي حاجة
فرد جسده بجورها ثم حوط يداه خلف راسها ثم ضمها الي احضانة
اشتبكت به نور اكثر ثم اغمض عيونها براحة علي صدرو العاري
قبل عمار راسها ثم هو الاخر دخل في نوم عميق
*************
دلفت الي داخل القصر وهيا تنظر له بنبهار شديد
فاطمة:وهيا توجه ثوبها بترحيب اهلا اهلا سالي نورتي القصر
سالي:اهلا فاطمة عاملة ايه
فاطمة انا تمام تعالي اتفضل نورهان جوة وكمان نور نفسها تتعرف عليكي
سالي:بخبث وانا كمان نفسي اتعرف عليها اوي
فاطمة:طيب تعالي اتفضلي
اخذتها فاطمة الي الحديقة الخلفية
قامت نورهان بعد ما رائت سالي اممها
نورهان:نورتي يا القصر
سالي:ده نورك ثم نظرت لنور التي كانت تنظر لها
مدد يداها وهيا تعرف نفسها
انا سالي اكيد انتي نور
نور:اهلا نورتي اتفضل اقعضي ثم جلس الاربعة علي طاولة في الحديقة
************
ضمت ابيها بشدة وهيا تبكي علي صدرو
يا بابي ده طردني ارجوك اعمل اي حاجة
خيري:اعمل ايه طيب ما انتي الي هنتي نفسك من الاول
نسمة:ارجوك يا بابي ارجوك خليه يطلقها
خيري:ويطلقها ليه بس
نسمة:انت عارف انت وعزة ان بحبة مليش دعوة لازم يطلقها ويجيلي انا ابل اموت نفسي
خيري:بخوف علي ابنته لالا يا حببتي انا هتصرف مبقاش خيري عباس الا مجبتهولك تحت رجليك
*************
فاطمة:بس بجد مبسطين انك جيتي
سالي:وانا كمان والله يا بنات
نور:قوليلي هو انتي متجوزة
سالي:اه متجوزة دكتور
نورهان:بجد
سالي:اه بس ديما ليل ونهار في شغل
نورهان:،والله الحال من بعضة والله
فاطمة:معرفش هما كل الرجالة كده
سالي:اه والله كلهم صنف واحد حبهم لشغل ده اكتر مننا
فاطمة:بس علي مين انتي بس خليكي مع نور وهيا هتخلي جوزك يلف حولين نفسة دي حته هتعمل حتت حطة ثم صمتت عندما رئت نور تنظر لها بغضب
سالي:ايه يا جماعة انتو مش عيزين تحكولي
نور:ابدا بس دي اسرار ميتفعش تطلع برة
سالي:اه طبعا بس كان نفسي اعرف عشان انا كمان اعلم جوزي الادب
نورهان:لا ماهو الخطة دي لو عملتيها هتعلميه الادب
نور:ما خلاص يا نورهان انتي وفاطمة
سالي:خلاص يا جماعة بلاش نديقها
نور:انا مش مضيقة ولا حاجة بس مبحبش الحاجة توسع بس
سالي:ومين هيوسعها متخفيش احكيلي يمكن اسعدكم
فاطمة :صح يا نور قوللها يمكن تقدر تلاقي الناس الي نثق فيها
نور:انا مش هحكي حاجة اتفضلي احكي حضرتك
نورهان:انا هقولك هنعمل ايه ثم قصة لسالي الخطة كاملة
**********
دلف خيري مكتب رباب وهو ينظر لها

انتي يا بتاعة خشي قولي للاستاذ الي جوة ده ان خيري عباس برة
رباب:افندم حضرتك مفيش معاد سابق
خيري :بنفعال انا خيري عباس متعرفيش مين هو خيري مش محتاج اخد معاد اتفضلي
رباب:طيب حضرتك اهدي واتفضل استريح لحد بس هو يفضي عشان عندو ميتنج مهم
خيري:انا اهم من اي ميتنج
رباب:بنفاز صبر حاضر يا فندم هدخل اتفضل حضرتك استريح ثم اتجة الي باب مكتب هنا لتخبرو
************
سالي:وهيا تنظر لنور بجد خطة متخرش الماية طيب نويين تنفزوها امتي
فاطمة:لما نلاقي الناس الي نقدر نثق فيها
سالي:لو علي الناس موجودة وعندي واضمنهم
نور:بسخرية طيب واحنا نضمنك منين احنا يدوب عرفينك من كان يوم
سالي:وهيا تحاول تمنع غضبها علي فكرة انا حاسة انك مش مطمنالي
نور:بصراحة اه
فاطمة:وهيا تحاول تنقز الموقف
هيا بس قصدها ان مش بتاخد علي ناس بسرعة
سالي :انا فاهمة قصدها بصي يا انسة نور
انا بنت وحيدة ومعنديش خوات ولا اصحاب حتي ولا اهل عشان كده انا لما قبلت فاطمة ونور ارتحت جدا ليهم ومع الايام هتثقي فيا ده لو انتي حبه يبقي في ايام بنات تعرفيني بيها اكتر
نور : انا معنديش مانع بس زي ما فاطمة قلتلك انا مش،بثق في حد بسهولا
سالي:خلاص وانا هخليكي تثقي فيا شوفي امتي الخطة هتنفزوها وانا عندي ناس وكمان هكون معاكم
نورهان:وفقي بقي يا نور الا تلغي بقي الخطة دي احسن
نور:بعد تفكير خلاص انا موافقة
سالي:طيب هتنفزيها امتي
نور:من بكرا
***********
داخل خيري هو ينظر لعمار نظرات غضب
ثم توجه صوب ثم هاتفغ بنفعال
انت ازاي تعمل كده في بنتي انت مش عارف هيا بنت مين
رفغ عمار راسة من الحسوب ثم نظر له ببرود
بنت مين مش واخد بالي
خيري:فعلا زي مسمعت عنك مغرور
عمار:هو يعتدل جلستة ببرود وتكبر
وسمعت ايه تاني
خيري:اسمع لو انت عمار انا خيري اكيد انت متعرفنيش عشان لو كنت سمعت عني تتعرف ان الي يقف قدامي بمحيه علي وش دنيا
وقف عمار بغضب ثم اردف قائلا
وانا الي يحاول يهددني بشري من دمة
ميهمنيش انت مين ولا بنتك مين اسمع كويس انا غير ابويا الله برحمة انا لا بتهدد ولا بخاف ولو علي مركزك الي انت طالع بيه القلعة بتليفون مني اخليك متسواش حاجة انت وبنتك واه صح ابقي ربي بنتك عشان متجبلكش مشاكل وتخلي شكلك وحش اوي قدام الناس وانا عشان راجل ومتربي مش هجيب سيرة علي عميلها زباله
خيري:والله يا عمار ما هسيبك الا متيجي تبوس رجليها قدامي
ضحك عمار ضحكة عالية ثم توجه صوبو
ابوس رجليها مين بنتك طيب يا عم لو اتنزلت وعملتها اكيد مش تعملها مع بنت الي لمو اخذي
خيري:اخرص
عمار:بقولك احترم نفسك الا والله هنسي انك كنت صاحب ابويا وانك راجل كبير اتفضل اطلع برة
خيري:انا همشي بس صدقني هوريك مين خيري عباس ثم ذهب من امانة
نظر عمار لفراغ وهو يتئفف
ايه الناس دول بجد مشفتش كده ثم خبط يد بيداه الاخري بنفعال
*********
كريم:ايه الي جاية تقليه ده ايه لعب العيال ده
سالي:لعب العيال ده هو الي هيخليني اكسب ثقتها البنت مش مرتحالي علي فكرة يا اكرم البنت دي ذكية جدا ومن صعب ان اكسب سقتها فلازم تعمل الي هقولك عليه
اكرم:طيب خلاص هشوفلك رجالة كويسه
سالي:تكون بتثق فيهم يا اكرم
اكرم:متخفيش دي رجلتي
سالي:تمام كده بقي لو الخطة دي نجحت نور هتتثق فيا وسعتها هنفز خطتنا يا كرومتي
اكرم:ادينا هشوف ما انتي مش مرتاح بس يلا
************
فاطمة:علي فكرة بقي يا نور انتي كسفتي البنت حرام عليكي
نور:انا كسفتها في ايه البنت دي مش مرتحلها وبعدين هو اي حد تتعرفو عليه يبقي كويس وتثقو فيه
نورهان:مش كده بس حسينا ان البنت غلبانة وطيبة وصعبت علينا
نور:تمام ادينا هنشوف بس ارجع واقلكم انا مش مرتحلها وانتو حرين
************
دلف ادم مكتب عمار ثم جلس امامة
عمار:اخيرا حضرتك جيت
ادم:يا عم انا في مكتب الي جمبك وبعدين كان في شغل كتير مهم قولي،خيري عباس بيعمل ايه عندك
عمار:جاي يهددني عشان ترد بنته الهبات دي
ادم:يا عم سيبك دول عالم فاضية ده شكلة راجل مجنون زي بنته مهم قولي كنت عيزني في ايه
عمار:انا قلقان اوي يا ادم
ادم:من ايه
عمار:اكرم بقالي فترة طالع من سجن ومعملش اي حاجة عادي حالص
ادم:متجبش سيرت الحيوان ده نفسي قاتلة بئيدي
عمار:وتدودي نفسك في داهية عشان واحد زي ده انا قولتلك مش هسيبة لحد مخلص عليه خالص بس افضالو بس
ادم:طيب محولتش تزرغ حد جوة الفيلا بتعتو
عمار:قريب هزرغ حد هجيب كل حاجة معلومات عنه كل حاجة بيعملها
********
حصرت نور شنطتها ثم خفتها بعيدا عن عمار
خرج عمار من المرحاض وهو ينظر لنور التي كانت تبتسم له
عمار:مش،مرتحلك الابتسامة دي وراها مصيبة
نور:ظلمني يا بيبي
عمار:بيبي يبقي ناوية علي حاجة
نور:الله هو كل مدلعك تقولي بتحضري لمصيبة غلط انا يعني
اقترب عمار منها بصدرو العاري والمنشفة حولين خصرو ثم اخذها من خصرها

عمار:اموت انا في دلع
ضحكت نور علي جملتة ثم اقتربت منه وطبعة قبلة علي شفتيه خفيفة
هتوحشني يا عمار
نظر لها عمار بحب
هوحشك ليه يا قلبي منا موجود وجمبك
ثم اقترب من وجها وبعدين البوسة مبتكنش كده
نور:الله امال ازاي
خطف عمار قبلتة الحارة من شفتيها ثم حوطها بيداها من جدسها اليه اكثر
ابتعدت نور وهيا تأخذ نفسها
مجنون
عمار:اموت في جنان يا قلبي ثم حملها وضعها علي سرير
نور:عمار بطل
عمار:ابطل ايه بس غصب عني حد يشوف القمر وميضعفش ثم بحركة سريعة اصبح عمار فقيها وهو ينظر لعينها
نور:عمار
عمار:مفيش عمار ثم قبل وجها وعنقها بحب وانفاسة الحارة تخترق وجها
لمس شفتها وهيا تغمض عينها بستسلام
ثم توجهو الي عالم الخاص
***********
في اليوم التالي
كان يجلس عمار علي مكتبة وهو ينظر لورق والامامة بدقة وبتركيز قطع تركيزة صوت رنين الهاتف نظر لمتصل كان رقم مجهول
ضغط زر ثم رد الاخير
عمار:الو
المجهول:انت عمار عادل
عمار:ابوة انا انت مين
المجهول:مش مهم تعرف انا مين المهم الي لازم تعرفة ان مراتك واختك وقربتهم معانا
وقف عمار بصدمة انت مين
المجهول:منا قولتلك مش مهم انا مين
بس بردو هعرف علي نفسي انا الي خاطف مراتك واختك ومرات ادم بيه لو بجد عايز تشفهم تاني تجهز مليون جنيه بعد يومين تطلع علي شمال سيناء انت وجوزك اختك وابن عمتك تجيبو المبلغ بتفسكم وبحظرك لو عايز تشفهم تاني اوعي تبلغ
عمار:بغضب جامح اقسم بالله لو لمست شعرة منهم هخفيك من علي وش دنيا
المجهول:يا باشا اهدي كل يهمني الفلوس مدام هتجيب الفلوس ومتبلغش هنا في امان هتصل بيك بعد يومين هقولك العنوان والمعاد سلام
عمار:الو الو الو
قم جلس هو يغمص عيناه بخوف علي زوجته واخته الوحيدة
************
حلو كده يا ست هانم
سالي:تمام اوي ايه رايكم يا بنات
فاطمة:بخوف زفت انا خايفة اوي
نورهان:وانا كمان
نور:الله خيفين من ايه متخفوش احنا لازم تربيتهم ودي احسن تربيه ليهم احنا هنقضي اليومين حلوين هنا في الساحل نعوض السفر الي ضيعوه مننا وبنفس الوقت تخليهم يلفو حولين نفسهم
سالي:انتي بجد جريئة وجامدة جدا
نور:انا كده مدام حطيت حاجة في دماغي بعملها حتي لو ايه وبعدين هما الي جبوه لنفسهم واحنا بنا تحدي
راجل:طيب يا ست هان تئمريني بحاجة
سالي :لا خليك برة عشان لو عزنا حاجة
ثم نظرت سالي الي هتفها الذي يرن
المتصل اكرم استأذنت من الموحدين ثم ابتعدت عنهم
سالي:ايه يا اكرم
اكرم:ايه كلو تمام
سالي:ابوة تمام هنا في شاليه بتاعك وفهمتهم ان شاليه بتاع جوزي
اكرم:هو يبتسم بخبث تمام يا سالي اي جديد اتصلي بيه
سالي:ماشي يا حبيبي
قفل اكرم مع سالي هو يبتسم بشدة
وحشتيني يا نور اخيرا هشوفك
جايلك يا جببتي


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close