اخر الروايات

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل الخامس5 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل الخامس5 بقلم جهاد محمد 

 

الفصل الخامس
//////////////////////////////
في صباح
دلف عمار مكتبه ثم جلس واردف قائلا وهو يأمر رباب ونسمة الوقفين امامة
النهاردة يوم مهم جدا لازم كل حاجة تمشي تمام الجروب الي جاي النهاردة لازم ينبهر
بمجموعة فهمين
رباب:اكيد يا مستر عمار
نسمة:هنعمل كل حضرتك الي هتأمر بيه
عمار:تمام يلا كل واحد علي شغلة
ذهبت نسمة تحت انظار عمار ثم وجه نظرو لنسمة التي مزالت وقفة
عمار:بتسائل ايه لسه وقفة ليه.
نسمة:انا اسفة علي الي حصل امبارح بجد اسفة يا مستر عمار ارجوك انسي اي حاجة قولتها
عمار:مش وقتة الكلام ده النهاردة يوم مهم وانا مش فاضي لعب العيال ده اتفضلي علي مكتبك ولما مفضي يبقي نشوف الموضوع ده
نسمة:استجابت لطلبة ثم ذهبت
جلس عمار وهو يحس بألم في ظهرو
اه يا ظهري كده يا نور اخرتها انام علي ارض
ماشي وحيات ربنا ما هسيبك النهاردة استني عليا
************
في غرفة نور
كان يجلسون الثلاثة في الغرفة
فاطمة:يا النهار اسود يا نور لالالا انا مستحيل اشترك معاكم ده ادم يطلقني فيها
نور:متبقيش خايبة وقلبك ضعيف
نورهان:ايوة يا نور بس بجد الموضوع ده صعب
نور:والله برحتكم انا عن نفسي هنفزو واكسر منخير عمار
فاطمة:والله العظيم انتي مجنونة
نور:يا بنتي بنا تحدي
نورهان:طيب يا نور بس كفاية عليهم نومت الارض ده بردو عقاب كبير
نور:بت انتي وهيا معايا ولا مش معايا اخلصو
نظرت نورهان وفاطمة لبعض ثم اردفو
معاكي
نور:ابوة كده بقي
فاطمة:طيب الموضوع ده عايز تخطيط عيزين الناس وثقين فيها
نور:انا هتصرف مهم يلا تعالو نتغدي في النادي بجد انا زهقانة موت
************
دلف ادم الي مكتب عمار وهو يمسك ظهرو من الالم ثم هاتف بنزعاج
اه يا ظهري منك الله يا شيخ يا يرتني ما سمعت كلامك
عمار:والله دلوقتي منك الله امبارح انت عظيم يا عمار
ادم:انا قولت حاجة يا عمار
عمار:مهم جاهز لجتماع
ادم:جاهز يا عم اديني جيلك بدري اهو
عمار:تمام يلا علي غرفة الاجتمعات
ادم:يلا
************
بعد مرور سعات في غرفة الاجتماعات
دلف عمار بتعب الي مكتبة ثم جلس بألم
اقتربت منه نسمة التي كانت تلحق بيه
نسمة:مستر عمار مالك شكلك تعبان اوي
عمار:لا ابدا عادي
اقتربت نسمة لا عادي ازاي انت ماسك ظهرك
عمار:بألم تعبان شواية نسمة ابعتيلي قهوتي ومسكن ليا
نسمة:طيب حضرتك مش هتقدر تكمل الاجتماع
عمار:هتيلي بس المسكن وانا هبقي كويس
اخذت نسمة من شنطتها دواء ثم اخذت كوب الماء
نسمة:وهيا تناول بيداها اتفضل ده مسكن حلو اوي كنت بخدو لما بيجيلي صداع بس حلو اتفضل
اخذ منها عمار الدواء ثم اخذو وهو يتناول المياه
اقترب نسمة من خلف كرسي ثم وضعت يداها علي ظهرو تحاول تخفف الالم
عمار:ايه ده بتعملي ايه
نسمة:ارجوك اهدي بس بخفف الالم انا عارفة بعمل ايه بس سبلي نفسك خالص وانا هضيع الام خالص
عمار:وهو يقف لا شكرا اتفضلي علي شغلك
نسمة:يا مستر عمار صدقني انا مقصدش حاجة انا مسعادة شخصية بتاعت حضرتك فا لازم اكون جمبك ولازم حضرتك تخف قبل منبدء الاجتماع وبعدين انا درسة علاج طبيعي وعارفة بعمل ايه اعتبرني دكتورة
نظر عمار لها بستجابة ثم جلس وهو يغمض عيناه من شدد الالم
بدء تعمل بلمسات خفيفة علي ظهرو وكتفة ثم نظرت لهاتف عمار الذي يضوء بدون صوت
اقترب بوجها ةنظرت للاسم كانت
May love
لمست الهاتف بحركة خفيفة تستجيب لرد
نسمة: اردفت بخبث مرتاح كده يا مستر
عمار:اه جدا كملي يا نسمة كملي بجد ايدك
خفيفة اوي
نسمة:بدلع بجد يا مستر عمار انا تحت امرك انا هنا عشان اشوف بس اشوف طلباتك وخليك مبسوط
عمار:انتي اتعلمتي ده فين بجد شكلك شاطرة ومثقفة وعندك خبرة في حجات كتير
نسمة:انا بحب اثقف في نفسي كتير
مستر عمار انا كنت عايز اتكلم معاك علي الي حصل امبارح بجد البوسة الي حصلت دي كانت غصب عننا
ثم مدد يداها بقفل الهاتف بحركة مسرعة
قام عمار ثم هاتف بنزهاج
بوسة ايه دي انتي مجنونة
نسمة:اقصد بس الي حصل ده كان لحظة ضعف مستر عمار اي بنت في دنيا بتبقي جمبك بتضعف قدام عنيك وسمتك انت عمار عادل وانا غصب عني
عمار:بحدة اقفلي علي الموضوع ده خالص
نسمة:حاضر يا مستر عمار
عمار:يلا حصليني علي غرفة الاجتماعات
وريا ذهب عمار وخلفة نسمة وهيا ترسم ابتسامة شياطنية علي وجها
***********
اتسعت عين نور وهيا تجلس علي كرسي
حولت تكتم غضبها المشتعل دبدبت بقدميها علي الارض ثم قامت وفتحت احد ضورف الدولاب ثم اخذت ملبسها لكي تذهب
************
اقتحمت نور مكتب نسسمة رباب بعصبية شديدة
رباب:نور اهلا اهلا عاش من شافك
نور:اهلا يا رباب عمار جوة
رباب :اه بس معاه ناس
نور:مش مهم انا داخلة
نسمة:لو سمحت هيا قلتلك معاه ناس
استدارت نور بجسدها الي نسمة التي كانت تجلس علي مكتبها
نور:وهيا توجه وسوألها لرباب
في حد هنا اتكلم يا رباب
رباب:برتباك نور هيا قصدها بس ان في الناس مهمة جوة
نور:وانا قولت هدخل حد عندو مانع

نسمة:اه انا مستر عمار منبهني ان محدش يدخل عليه نهائي
اقتربت نور ثم اردفت
انا مش حد يا يا
نسمة:اسمي نسمة
نور:اه يا نسمة انا مش حد يا ماما انا اهم من الي جوة مهما كان وانتي هنا متقدريش تمنعيني ادخل
نسمة:لا اقدر ده شغلي
نور:طيب انا هدخل وريني بقي هتمنعيني ازاي ثم ذهبت نور وهيا تقتحم باب غرفة عمار
لحقة بها نسمة وهيا تهتف بنزعاج
مينفعش كده علي فكرة
نظر عمار لنور ثم استئزن من الموجدين ثم توجه صوبهم
عمار:بصوت منخفض في ايه
نور:بحدة وصوت عالي بملئ شركة
في ايه زفتة دي عايزة تمنعني ان ت
ادخلك ايه انت معرفتهاش انا مين يا عمار
عمار:نور وطي صوتك ثم وجه كلامة الي نسمة .روحي انتي علي شغلك
نسمة:يا فندم
نور:انتي لسه هتكلمي ما قلك غوري يلا
نظرت لها نسمة بتحدي ثم ذهبت بعصبية
عمار:ممكن اعرف في ايه كل العصبيه دي عشان مدخلتكيش في ايه يا نور
نور:خالي ناس الي هنا تمشي يا عمار. بدل والله العظيم هخرب دنيا فوق دماغك قدمهم
عمار:بس بس تعالي اقعضي لحد مخلص وبعدين اشوف مالك اتفضلي اقعضي
**********
رباب:علي فكرة يا نسمة كبرتي الموضوع اوي،
نسمة:لا مكبرتوش ده شغلي وهيا لازم تنستني زي اي حد
رباب:ما هيا قلتلك هيا مش اي حد دي مراتة
ومش بس كده دي حببتة مستر عمار بيموت فيها ولو طلبت منه يفصلك هيفصلك يا نسمة
نسمة:لا والله يفصلني عشان دي
رباب:يا بنتي انتي مجنونة دي مراتة فاهمة نسمة انا بنصحك لي اخر مرة ابعدي عن نور نور خط احمر بنسبة لعمار
نسمة:ممكن تسكتي انتي
رباب:حاضر هسكت اشربي الي هيحصل بعد شواية انا نبهتك وانتي حرة
***********
في احد مطاعم الخاصة النادي
كانت تجلس نور وفاطمة ينتظرون نور
فاطمة:البت دي اتأخرت ليه
نورهان:معرفش انا عملا اتصل بيها مبتردش
اتسعت عيون فاطمة ونور من الفتاه التي التقت علي الارض فجأة امامهم
اتحركت فاطمة صوبها فورا
فاطمة:انتي يا انسة
اقتربت نورهان تحاول تساعد فاطمة ثم سعدوها علي النهوض ثم جلسوها علي طولتهم
فاطمة:انتي كويسه سمعاني
فتحت الفتاه عيونها تدريجيا ثم نظرت
لفاطمة ونورهان ثم اردفت بضعف
اه انا كويسه
نورهان:طيب حمدالله ثم نولتها كوب الماء
فاطمة:انتي مالك فيكي ايه
الفتاه:لا ابدا اصل عندي ضغط واطي شواية وجالي خبر وحش جدا مستعملتش وقعت قدامك علي طول
نورهان:حصل خير مهم انتي بخير
الفتاه:بجد مش عارفة اقلكم ايه
فاطمة:ولا حاجة احنا عملنا الواجب
الفتاه:طيب ممكن اتعرف عليكم
فاطمة:طبعا انا اسمي فاطمة
نورهان:وانا بقي نورهان انتي بقي اسمك ايه
الفتاه:سالي اسمي سالي انا مبسوطة جدا ان اتعرفت عليكم
فاطمة:واحنا اسعد تحبي تتغدي معانا
سالي:لا انا مش عايزة ازعجكم
نورهان:مفيش ازعاج ولا حاجة بس احنا هنستني بنت خالي هيا اكيد علي وصول
سالي:بخبث بنت خالكم
فاطمة:اه نور وتبقي بنت عمتي
سالي:تمام هستني كمان عشان اتعرف عليها بجد شكلكم بنات طيببن وجدعين
**********
نظر عمار خروجهم ثم اقترب من نور بعصبيه
عمار:ممكن اعرف ايه الي انتي بتعمليه ده
نور:انا بردو الي بعملة ولا عميلك يا استاذ يا محترم
عمار:عمايلي انا عملت ايه
نور:لا والله اعمل نفسك برئ
عمار:نور اتكلمي بدل والله العظيم هطربق دنيا علي دماغك
نور:طربقها علي دماغي انا بردو يا استاذ يا مغرور يا خاين
عمار:خاين انا
نور:اه انت ممكن تقولي كنت بتعمل ايه مع الحلوة الي برة
عمار:عملت ايه انا مش فاهم حاجة
نور:انا اتصلت بيك وسمعتك بودني تليفون اتفتح وسمعتك وانت عمال تشكرها ومبسوط منها وانها شاطرة اه واخيرا البوسة
مكنتش متخيلة ان كل يطلع منك
عمار:برتباك انتي،فاهمة غلط بس،اهدي وانا هفهمك
نور:بصراخ انا مش هعض ولا ارتاح الا لما تتردها
عمار:يا نور انتي فاهمة غلط والله ما حصل بنا اي حاجة
نور:كداب انا سمعتك بودني
عمار:نور بطلي جنان
نور:هتردها ولا لا
عمار:نور مش هينفع دلوقتي عندي شغل كتير وبعدين ميت مرة قولتلك متتحكميش فيا انا مش هقبل بكده
نور:تمام يا عمار لا انا لا هيا
عمار:نور متكبريش الموضوع
نور:انت الي،كبرتو لما دخلتها في حيتنا
وانا مش هقبل انك تيجي عليا ولا علي كرمتي ولا تنصرها عليا
عمار:نور متنزليش نفسك لمستوي ده متقرنيش نفسك بيها
نور:انا همشي يا عمار انا في بيت ابويا عن ازنك
عمار:انا مش بيتلوي دراعي يا نور
نور:ولا انا حد يجي عليا وعلي كرمتي عن ازنك ثم ذهبت من امامة
جلس عمار وهو يحاول منع غضبة ثم ندا عليها بصوتة الحاد القوي
دخلت نسمة بعد سماع اسمها
افندم يا مستر عمار
عمار:روحي الحسبات وخدي حسابك ومش عايز اشوف وشك هنا تاني برة
نسمة:بغضب انت بتقولي انا كده
عمار:اه بقولك انتي اتفضلي مش عايز اشوف وشك في شركة دي تاني
نسمة:ماشي،يا عمار انا همشي بس افتكر ان انا كمان نسمة خيري
عمار:لا يا حلوة مش انا الي اتهدد

نسمة:انا مش بهددك انا بعرفك ان مش هسيبك يا عمار فاهم مش هسيبك انت ليا وبتاعي انا وبس
وقف عمار بصدمة ثم اردف بنزعاج
انتي مجنونة صح
نسمة :لا انا مش مجنونة انا بحبك فاهم بحبك ومستحيل تكون لغيري انت ليا غصب عنها
اوعي تفتكر ان لما اطلع من هنا ان هسيبك لا يا عمار لا افتكر كلامي كويس جدا انا الي هكسب الحرب دي وهتكون ليا في اخر
اشوف وشك بخير يا عمار ثم رحلت تحت انظارو الصادمة
************
احمد:يعني ايه سبتي بيت جوزك يا نور لا يا بنتي مينفعش
نور:بعد كل الي حكتهولك ولسه مغلطني
احمد:ايوة مغلطك لازم تسمعي بنفسك هو هيقول ايه
نور:يا بابا هيقول ايه هو اتشد ليها وعجبتو هو خلاص مبقاش يحبني
احمد:يا نور يا بنتي خليكي عقلة جوزك بيحبك
نور:مش هرجع الا لما يتردها
سمع احمد جرس الباب ثم قام وتوجه ليفتح باب
وبعد لحظات دخل احمد وخلفة عمار غرفة الجلوس
احمد:جوزك جاي يصلحك مش عايز طولت لسان انا هطلع واسبكم لوحدكم
ثم ذهب الي الخارج
اقترب عمار من نور ثم جلس بجورها هو ينظر لها
نور:هتفضل تبصلي كتير
عمار:تردها خلاص ممكن بقي تسمعيني
نور:مفيش اي مبرر يخليك تقرب منها وتبسها وكمان يا عالم كان بيحصل ايه في المكتب
عمار:بحدة اسمعي يا نور ميت مرة اقلك ان عمري ما هخونك ومش عشان زمان كنت كده يبقي هفضل كده لازم تعرفي من ساعة مدخلتي حياتي وكل حاجة اتغيرت
انا مقربتش منها ولا حصل حاجة بنا لازم تصدقيني وتثقي فيا يا نور انا بحبك ومش عايز من دنيا غيرك ارجوكي متهديش الحب ده
نور:وهيا تنحي وجها تخفي بكئها انا بردو الي بهد انت خلاص مبقتش تحبني
اقترب منها عمار ثم حوطها بيداه وضمها الي صدرو يا مجنونة انا بموت فيكي انتي حته مني بحبك والله وهفصل احبك لحد اخر يوم في عمري والله ما حصل بنا حاجة
نور:طيب والي سمعتو
عمار:الي سمعتيه ده سوء تفاهم صدقيني وعلي عموم انا خلاص تردها عشانك خلاص بقي
رفعت نور راسها من علي صدرو ثم نظرت لوجه متشغلش بنات تاني خالص الا رباب
ابتسم عمار ثم استجاب الي طلبها
حاضر يا ستي حاجة تاني
نور:دلوقتي لا بس اكيد لما افتكر هطلب
عمار:بتنهيدة ماشي يا غلباوية
نور:بس مش معني الي اتصحنا يبقي هنسي اتحدي
عمار:بضحكة مستفزة تحدي ايه بس يا بنتي
نور:ماشي اتريق عليا بس انا يا عمار مجهزالك مقلب هيطلع من نفوخك
عمار:يا بيبي مش هتعرفي صدقني
نور:هنشوف يا روح بيبي
عمار وهو يقرب من وجها بقولك بلا بتحدي بلا زفت وحشتيني
نور:بدلع وانت كمان
عمار: هو يغمز لها ايه طيب
نور:بخجل ايه بطل جنان احنا عند بابا
عمار:الله منا عارف يلا نروح
نور:عمار
عمار:قلب عمار بقولك وحشاني
نور:والله مجنون
اخذها عمار في احصانة وضمها بشدة
مجنون بيكي يا حته مني اوعي يا نور تسبيني ولا تسيبي البيت مقدرش اعيش ولا ثاتية من غيرك
نور:ولا انا يا عمار والله بحبك وبموت فيك
عمار:طيب مش يلا بقي نرجع بتنا
نور :يلا يا حبيبي


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close