أخر الاخبار

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل الرابع 4 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل الرابع 4 بقلم جهاد محمد 

 

الحلقة الرابعة (حرب)
....................
ضحك ثلاثة علي خططهم الجهنمية
ادم:وحيات ربنا انت مصيبة يا عمار زمان تلاتة دلوقتي بيختطو لمصيبة لينا
عمار:واكيد رئسة العصابة نور هيا الي بتختط واكيد هتعمل نفسها مسفرا وبعدين ترجع عشان تمسكني متلبس اصل مراتي وفهمها
خالد:نفسي اشوف شكلك نورهان دلوقتي اكيد يفطص من ضحك
عمار:ولا نور ثم دخل ثلاثة في نومبة من ضحك المتكرر
ادم:وهو يحاول يأخذ نفسة من الضحك
طيب الخطوة التانية ايه
عمار:هقلكم اهم حاجة تمشي علي خطة تمام
**********
دلف عمار الغرفة ثم نظر لنور الذي كانت تجلس علي حافة سرير وهيا تهتز قدميها بعصبية
عمار:ايه يا نور مالك
قامت نور ثم اقتربت منه بخطوات بطيئة مع نظرتها الحادة
تراجع عمار الي الوراء بخطوات بطيئة
عمار بتسائل
مالك يا نور في ايه
اكملت نور خطواتها مع تراجع خطوات عمار الي وراء ثم خبط جسدة علي الحائط
عمار:هروج فين تاني يا نور مالك يا ماما
نور:بحدة مفيش يا حبيبي بس هتوحشني اوي اوي يا عمار
عمار:ها هوحشك مالك يا نور بتكلمي زي راية وسكينة كده
نور:انا لا يا حبيبي متهيئلك
عمار:طيب ممكن تعديني عشان اروح انام بكرا يوم طويل اوي وانتي مسفرا كفاية عليا غيابك يا روحي
نور:بسخرية انت هتقولي نفسك انت انا اغيب صح يا حبيبي
عمار:انا اخص عليكي يا حته من قلبي دنا حتي قولت لادم وخالد اننا لازم نخليكم تشمو تفسكم كده وتغيرو جو
نور:لا فيك الخير يا حنين
عمار:شوفتي حنين ازاي
نور:انت هتعمل ايه لما نسافر
عمار:ولا اي حاجة هعمل ايه هقضي اليوم كلو في شغل وهرجع انام بس لحد ما تيجي وتنوريني تاني
نور:بغيظ ماشي يا عمار ماشي
عمار:ممكن اروح انام
نور:متروح حد حيشك
عمار؛اه انتي مش شايفة خصرتك انتي وقفة قدامي وانا لازق في الحائط وسدا عليا الطريق
نور:وهيا تبتعد اتفضل يا سيدي حلو كده
عمار؛اه حلو يلا بقي يا قلبي تصبحي علي خير لازم انام كويس عشان بكرا يوم مهم اوي
ثم توجه الي،سرير مع ابتسامته الخبيثة
نور:لتفسها وحيات امي،يا عمار لوريك بكرا يوم مهم دنا هخليه اسود يوم في حياتك نهارك اسود
*************
جلس خالد علي حافة سرير وهو ينظر بخباثة علي نورهان وهو يمسك هاتفهة
كانت نورهان تنظر له بنظرات مشتعلة
حاول خالد كتم ضحكتة ثم اردف قائلا
حببتي ليه قاعدة بعيد تعالي جمبي كفاية هتغيبي عني يومين بحلهم
نورهان:والله بجد يا حبيبي هتزغل
خالد:امال اسكتي انا بجد مش طايق سفرك بس هعمل ايه كل حاجة تهون عشان تفرحي
نورهان:انت هتقولي يا خلودي
خالد ؛طيب يلا بقي تعالي نامي بكرا يوم مرهق ليكي وفيه سفر وتعب تعالي نامي
قامت نورهان ثم مدد جسدها علي سرير
خالد:هتوحشيني يا توتة
نورهان:بحدة تصبح علي خير
ثم استدارة وجها الي الجهة الاخر ي
ضحك خالد علي اسلوبها ثم مدد جسدة ودخل في نوم عميق
***********
همس في ازنيها بحب
هتوحشيني يا فطمتي الجميلة
قامت فاطمة ثم ذهبت بعيدا عنة
ادم:بقولك هتوحشيني تبعدي عني كده
فاطمة:كداب علي فكرة ولو سمحت انا مش طيقاك ابعد عني خالص
ابتسم ادم علي عصبيتها الذيذة
ادم:طيب برحتك تصبحي علي خير
هاتفة فاطمة بغيظ وانت من اهلة يا خويا نام نام
ادم:منا هنام يا قلبي مش هتنامي
فاطمة:ملكش دعوة
ادم:برحتك ثم لف بجسدة الي جهة الاخرة
اغمض عيونة والابتسامة مزالت علي وجه
************
وقف نور وفاطمة نورهان منتظرين خالد
ليقوم بتوصلهم الي الباص
نور:بغيظ ايه ساعة بتنزل من تحت متخلص
نورهان:ايه يا نور لازم يظبط نفسة الله
خالد:الله غنو وردو علي بعض يلا ياختي انتي وهيا اركبو العربية
رركب الثلاثة عربية خالد ثم قاض سيارة بهم
**************
دلفة نسمة مكتب عمار ثم اقتربت منه
نسمة:مستر عمار اتفضل انا خلصت كل الي حضرتك قولتلي عليه
اخذ عمار الاوراق منها ثم نظر لها بئعجاب
برافو عليكي يا نسمة بجد انتي ملكيش حل
نسمة:بجد يعني مبسوط مني
عمار:طبعا طول ما انتي،بتعملي شغلك مظبوط
اقترب نسمة بجوار عمار ثم انحنت براسها امام راسة اردفت قائلا بدلع
اكيد شغلي مظبوط عشان انا جمبك وانا بتعلم منك ديما يا مستر عمار انت بجد مفيش زيك انت حاجة خيالية نفسي ديما افضل اتعلم منك كل حاجة نفسي ابقي جمبك
عمار:وهو يبلع ريقة من تقربها الزايد امام وجهة انتي كمان شاطرة يا نسمة ويجي منك
اقترب نسمة منه اكثر ثم لمست قيصة وهيا تعدل بيه بجد يا عمار قصدي يا مستر عمار
عمار:برتباك اه طبعا طبعا
نسمة:نظرت نسمة في عيناه ثم حولت الاقتراب منة بجرائة اكثر اغمضت عيونها وهيا تقترب من شفتاه بئنفسها المسرعة
كدا عمار يفقد عقلة ويستسلم لها وفي لحظة اتت صورة نور امامه ثم بحركة ابعدها عنه بقسوة ثم اردف بنزغاج
انتي مجنونة ازاي تقربي مني كده ازاي وكمان كنتي عايزة تبوسيني انتي هبلا
نسمة:انحنت راسها الي الاسفل
انا اسفة بس بجد مش عارفة عملت كده ازاي

عمار :يعني ايه ازاي انتي كل حركاتك وكلامك مش عجبني وسعات مش بفهمك
نسمة:ليه يا عمار مالي انا عادية
عمار:قولت ميت مرة اسمي مستر عمار
وبعدين ممكن افهم ليه كنتي هتعملي كده
نسمة:بغضب وانت ليه كنت هتستسلم
عمار:انا لا طبعا
نسمة:لا انت كنت هتبسني عارف ليه عشان جواك نفس الحاجة الي جويا حاجة بتشدنا لبعض
عمار:ضحك عمار بسخرية نعم ياختي اتشد ليكي لا بجد انتي اتجننتي انا اتشد ليكي انتي
نسمة:ومالي انا ها انا نسمة خيري بنت اكبر رجال في بلد اي حد في بلد دي يتمني بس اشورلو بأيدي
عمار:بحدة وانا عمار عادل فاهمة عمار لا انتي ولا اهلك ولا علتك كلها تيجي جمبي حاجة وبعدين انتي ولا حاجة يا حلوة بنسبالي
فاهمة واتفصلي علي شغلك والي حصل ده وتقرر تاني هتزعلي مني اوي اتفصلي برة علي شغلك
ذهبت نسمة من امامه تحت غضبها الشديد
جلس عمار علي كرسيه وهو يفكر في كلمها
انت مجنون يا عمار انت بجد كنت
لا مستحيل يحصل مستحيل مفيش في حياتي كلها غير نور دي حته من روحي
البنت دي بقي مزعجة اوي شكل نور كان عندها حق وانا ظلمتها ومصدقتهاش
قريب هخلص منها وامشيها
**************
جلس الثلاثة في كافيه امام الباص
نورهان:يا برودك يا نور انتي لسه قاعدة
نور:يا بنتي اهدي عمار لسه في شغل لسه مروحش اول ميروح هنطب عليهم
نظرت نورهان لفاطمة التي كانت شاردة الزهن ف
نورهان:مالك يا فاطمة.
فاطمة:انهارت دمعوها مكنتش متخيلا ان ادم يوخني ليه يا ادم ليه
نور:انا قولت رجالة دي ملهاش امان والله
نورهان:طلع عندك حق كلهم كده صنف زباله
نور:خلاص يا فاطمة وحياتك انتي لا خليهم تلاتة شكلهم وحش قدامك دنيا كلها استني عليا
ثم امسكة هتفها
نورهان:هتكلمي مين
نور:تعرفي دلوقتي ثم وضعت الهاتف علي ازنيها تنتظر الرد
**************
جلس الثلاثة في غرفة الجلوس يضحكون
خالد: يعني انت متأكد ان المسجل ده هيطلع صوت كويس
عمار:عيب عليك انا عمار مهم دلوقتي حد فيكم يراقب
ادم:انا هطلع اشوف دنيا وانتو ظبتو كل حاجة عمار:تمام
*************
في سيارة
كان جالس احمد جمب جميلة التي كان تقوض السيارة
احمد:مستحيل اصدق ان خالد ابني يعمل كده نور:ايه يا بابا بقولك فاطمة سمعتهم وبعدين بعد شواية هتشوف بعينك
جميلة:كده يا عمار بتبوظ ابن خالك وابن عمتك عمرك ما هتتغير
نور:ويتغير ليه عيزاه يموت ماشي وحيات امي يا عمتو لعملهولك شورمة
جميلة:يا بنات انا مش عايزة تهور سبوني انا واحمد نتصرق
احمد:سامعة يا نور بزات انتي مش عايز اسمع صوتك فاهمة
نور:حاضر يا بابا
ركنت جميلة سيرتها امام القصر
**********
دلف ادم الي الغرفة جلوس
يلا يا عمار هما قدام فيلا توقعاتك كلها طلعت صح
عمار:يبني عيب عليك ثم اتجه الي المسجل وقام بتشغيلة
***************
احمد:خليكم هنا وانا وجميلة هنخش جوة
نور:حاضر يا بابا
نورهان:هو ايه الي حاضر ازاي يعني
نور:وهيا تغمز لها خلاص يا نورهان خالي بابا وعمتو هما الي يدخلة ويتصرفو
احمد:مش مرتحلك بنتي وعرفها مهم يلا جميلة تعالي نشوف تلاتة الي جوة دول
ذهبت جميلة واحمد داخل القصر يبحثون عنهم
...
نورهان:ممكن اعرف غمزتيلي ليه
نور:وريا علي مطبخ كل وحدة فينا تمسك حاجة وفي وش جوزها والي معاه قبل ما بابا يوصل
فاطمة:يلا انا جاهزة
نورهان :وانا كمان يلا
**********
وقفت جميلة واحمد يتسلطون من ورا الباب
يسمعون صوت ضحكات العالية لبنات
جميلة:يا نهار اسود يا احمد ده في بنات بجد
احمد:هتعمل ايه دلوقتي
جميلة :والله ما عارفة الي برة دول لو اتأكدو مش هيسكتو
احمد:استني بس نسمع نشوف هيوصلو ايه
**********
اقتربو ثلاثة بخطوات هادئة من الباب الخلفي
سمعو ضحكات العالية
نور:سمعين البنات عملا تضحك
نورهان:بقولك ايه يلا اقتحام
فاطمة:يلا
اقتحم ثلالثة الباب الغرفة ثم دخلت نور وهيا توجه ضربتها صوب عمار وكذالك نورهان وفاطمة
امسكها عمار بقوة وهو يضحك بشدة
بس بس يا مجنونة مفيش حد ده المسجل نظرت نور الي انحاء الغرفة ثم نظرت الي المسجل الذي يصدر من الصوت
نور انا مش فاهمة حاجة
خالد:وهو يضحك حلو مقلب
فاطمة:يعني مفيش بنات
ادم:وهو يقترب منها بنات ايه بس يا مجنونة احنا عملنا كده عشان متسفروش مقلب
نور:ايييه مقلب لا والله
رفع عمار حاجبيه ثم اردف بغرور
ايوان مقلب يا حلوة عشان تاني مرة تقفي قدامي قولتلك بلاش يا نور تسفري اتحدتيني وقولتلك هخليكي انتي بنفسك الي متسفريش
نظرت له نور بغيظ بقي كده يا عمار
عمار:ابوة كده
دلف جميلة واحمد الي الغرفة وهم يضحكون
علي مقلب
احمد:الله يزيكم انتو شياطين
عمار:خالي انت جيت ازاي
جميلة:جينا لما مراتك اتصلت وقالت كلام كده بقي بس حمدالله طلع مقلب
خالد:يا نهارك اسود افردي عملنها كنتي تتصلي بابا عادي لا مجننونة
نور:اه مجنونة وهوريكم الجنان علي حق

نورهان:جنان هو لسه شاف جنان ماشي يا خالد استني عليا ثم ذهبت من امامة
فاطمة:استني يا نورهان خديني معاكي
ادم:استني يا فطمتي
فاطمة:ولا كلمة ابعد عني ثم ذهب تلحق بنورهان
نظرت نور لعمار وكذالك عمار ينظر لها والابتسامة علي وجه
نور:انا طالعة والاحسن متطلعش ورايا
ثم ذهبت
عمار:استني ازاي مطلعش يعني نور
احمد:لا حولا ولا قوة الا بالله يلا يا جمبلة دول عيال مجانين يلا تعالي معايا سيبين نعمة لوحدها بالاطفال صغيرة
خالد تيجي بكرا تخدو عيالكم
ادم:حاضر والله انا عارف تعبناكم معانا
احمد:يا سيدي علي قلبنا زي العسل
**********
دلف ادم الغرفة ثم نظر لفاطمة التي كانت تقف امام الباب وتمسك بيداها الخطاء
ادم:ايه وقفة كده ليه
فاطمة ده غطا ومخدة هتخدهم واتنام في اي اوضة اتفضل
ادم:نعم ازاي يعني لا طبعا
فاطمة:تمام برحمتك يبقي انا بقي هنام برة
ادم:ولا انتي يا فاطمة خلاص بقي انا
قطعتة فاطمة بحدة انا قولت برة اتفضل
ادم:اخذ منها الغطاء طيب انا هطلع بس مرة دي همشي كلامك مرة تانية مستحيل
فاطمة:مع سلامة يا ادم
ادم:طيب يا قاسية همشي
فاطمة:امشي
ادم:بغيظ ماشي يا فاطمة ماشي ثم ذهب وقفل الباب بقوة وراه
فاطمة:لما ربيتك يا ادم استني عليا
**********
خالد:يعني ايه بقي انام برة اوطي الله
نورهان:هتنام برة يا خالد اتفضل عشان تاني مرة تحرق اعصابي وقلبي كده
خالد:والله مقصد ده عمار انا مالي
نورهان:لا ماهو عمار زمانو برة زيك خدو بعض كده ونامو في اي اوضة
خالد:يا توتة يا حببتي انا خلودا حبيبك
نورهان:برة يا خالد
خالد:طيب يا زفتة هخرج عليكي ربنا يا بعيدة ثم ذهب من اممها تحت انظرها وضحكتها علي منظرو
***************
وقفت امامة بتحدي انت تعمل فيا انا كده
عمار:منا قولتلك انتي مش ادي يا حلوة
نور:افتكر يا عمار انك انت الي،بدئت الحرب بنا والي عملتة النهاردة مش هنساه وهردهولك اطاق عشرة
عمار:بسخرية طيب استني استخبي عشان خوفت يا بنتي انا عمار
نور:اه عمار طيب افتكر يا عمار انا عملت فيك ايه زمان ارجع بذكرتك
عمار:ده كان زمان لما كنت معرفش ازاي بتفكري ولا افهمك بس دلوقتي انتي كتاب مفتوح بنسبالي وبردو مش هتعرفي تقفي قدامي
نور:تتحداني
عمار:اتحداكي
نور:علي ايه
عمار:بعد تفكير
24ساعة الي هيكسب هيطلب اي طلب من الخسران اي طلب ولازم ينفزو
نور:موافقة
عمار:وانا مستعد،يا حلوة
نور:هنشوف يا حلو
اتفضل بقي حضرتك
عمار:اه حاضر هتفضل انا تعبان وعايز انام اوي
نور:لا اتفضل برة مش تنام
عمار:نعم ياختي مين الي برة
نور:اطلع نام في اي غرفة يلا ونس صحابك
عمار:ولا يهمني هنام برة عادي
نور:يكون احسن بردو
عمار:بغيظ بجد رخمة
نور:انت الي ارخم
عمار:الايام بنا يا مجنونة
نور:فعلا يا مغرور اتفضل يلا برة
طلع عمار خارج الغرفة وهو يتئفف بغيظ
***********
حاول ثلاثة يفتحون غرف القصر كانت الغرف كلها مغلقة
عمار:عملوها
خالد:والله العظيم شكلنا وحش
ادم:حبت بنات زي دول يعملو فينا كده
عمار:ولا يهمنا عادي مهم هنام فين
خالد:تحت يا خويا يلا حصلوني
نزل الثلاثة الي اسفل
في غرفة الجلوس
ثم مدد جسدهم علي ارض
عمار:انا عمار عادل اخرتها انام علي الارض ماشي يا نور
خالد:يا عم فلقتني عمار عادل اديك اهو مترود
ادم:لا بعد ازنك اسمها متردين
عمار:والله العظيم احنا رجالة خيخة
خالد:صراحة اه
ادم:لا مسمحلكمش انا غيركم خالص
خالد:يا سلام وهو انت مش مرمي علي ارض زينا
ادم:للاسف
عمار:تبقي خيخة
ثم ضحك ثلاثة بشدة علي مناظرهم


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close