رواية انت فؤادي ( قدري انت ) الفصل الثالث3
الحلقة (3)
ومن وقت خروج ندى من مكتب جاسر ،، أخذت تتجول في الطرقات شاردة بحالها وما سيحدث لها في مستقبلها،،،،،،،،،
ندى بحوار مع نفسها ( طب أنا اعمل ايه دلوقتي!!! معيش فلوس ولا حتى مكان أعيش فيه بعد ما ابن الجزمة خالد الزفت سرق فلوس بابي ،، وأكملت بتوعد : بس والله أنا مش هسكتله ،، بس أما أزبط وضعي شويه و وقتها هدغدها على دماغه وعلى اللي خلفوه بس أما أزبط أحوالي شويه،،،،،،،، وأكملت بابتسامة متذكره حوارها الاخير مع جاسر : أكيد دلوقتي هيكون مات من غيظه بس يستاهل محدش يقدر يجبرني على حاجه دا لا عاش ولا كان ،، قال جواز قال !!!!،،،،،،،، وتابعت بقلق : بس أنا أعمل ايه دلوقتي بوضعي المهبب دا ؟؟؟؟؟؟
وأخذت تجول في تفكيرها محاولة ايجاد حل،،،،،، إلى أن ظهرت الابتسامة مرة اخرى على شفتيها وقالت بحماس : البت نسرين مفيش غيرها أكيد هترضى أقعد معاها شويه ،،،، وربنا يهون ويسهلها يااارب ،،،،،،!!!
انطلقت ندى بسعاده متوجه نحو منزل صديقتها المقربة نسرين والتي رحبت بها واستقبلتها بحفاوة شديده ،، فقد كانت نسرين تقيم لوحدها منذ سفر والداها للخارج رغبه منهم بتأمين مستوى معيشي افضل لها ،،،،،،،،
استطاعت ندى المكوث مع نسرين فترة من الوقت لحين قدرتها على تدبر امورها والعوده للانتقام من ابن عمها القذر،،،،،،،،،
ندى وهي تهندم ثيابها متوجهه للخارج : نسرين انا خارجه دلوقتي وهرجع متأخر متحسبيش حسابي بالغدا ماشي؟؟؟؟؟؟؟
نسرين باستغراب : هو انتي رايحه فين؟؟؟؟؟!!
ندى بإصرار : هروح عند خالد وهدغدها على دماغه،،، مش ندى شريف الرفاعي يتعمل معاها الملعوب الحقير دا و تتسرق مني فلوس بابي ولو وصل الامر اني اقتله مش هتراجع،،،،،
نسرين بدهشة : مالك يا بت!!! هو انتي اتهبلتي ولا ايه!!! هتروحي عند ابن عمك اللي كنتي هربانه ومرعوبة منه !!!! الظاهر ان القعده بجد هبلتك !!!!!،،،،،،
ندى باستنكار : مش كده بس أنا مش هقبل أن الحرامي دا يتمتع بفلوس أبويا الله يرحمه واللي هيا من حقي ،،،،،، بس انا مش هسكت على الهبل دا وهروح عنده ومش هكون ضعيفة أو مكسورة قدامه وربنا لاندمه وأدفعه على كل حاجه عملها معايا ابن الكلب دا !!!!!!!!!
نسرين بدهشة : انتي شاربة حاجة؟؟؟؟؟؟
ندى بتفكير : ممكن اكون اتهبلت او حاجة زي كده بس اعمل ايه يا نسرين حقي لازم يرجع ،،، انا مش هفضل قاعده كده لازم اروح،،،،،،،
نسرين بإيمائة : طب ربنا يكون معاكي يا بنتي،،،،واكملت بتذكر : اه صحيح انا هخرج وراكي على طول وتابعت بابتسامة : هروح اقابل حبيبي سعيد
ندى بمرح : الله يسهلو عقبالنا ياااارب ......
توجهت ندى نحو فرع الرئيسي لشركات والدها السابقة والتي استولى عليها خالد بعد فعلته الاخيرة معها وما ان دلفت ندى للشركة حيث استقلت المصعد متوجه نحو مكتب خالد ولم تستطع ندى الانتظار لحين دخول السكرتيرة لإعلام خالد على وصولها ،، فأسرعت في الدخول نحو مكتبه ،، ملاحقة من قبل السكرتيرة والتي حاولت ايقاف ندى ولكن من دون جدوى،،،،،،،!!!!
وما أن أدارت ندى مقبض الباب ودخلت لتجد ابن عمها خالد يجلس مع احد الرجال والذي يبدو على ثيابه أنه من الطبقة العليا وهو يحاول اتمام بعض من الصفقات الهامة فقد كان خالد يجلس بالمقعد المجاور للضيف ويبدو على ملامحه الارتياح ،، ما لبثت ان تبدلت ملامحه للذهول التام لحظة دخول ندى للمكتب،،،،،،،،،
نهض خالد من مقعده بسرعه وقال بذهول : ندى انتي ايه اللي جابك؟؟؟ كنتي فين!!!!
رسمت ندى ابتسامة جانبية وقالت بسخرية : اصلي مكنتش قادره على بعدك ف جيت على طوول دا انت وحشني أوي ………!!
تجمد وجهه خالد تماماً بعد حديث ندى معه ما لبث ان استطاع استعادة رباطة جأشه وقال موجها كلامه نحو الضيف المجاور لمقعده متجاهلا وجود ندى تماما قائلاً برسمية : طبعا انا يشرفني اني اتعامل مع حضرتك يا سيف باشا وهفكر اكيد بالعرض اللي قدمته شركتكم وهبلغ حضرتك بالرد بإذن الله،،،،،،،،
قالها وودع العميل برحابة شديده وما ان اغلق باب المكتب ليلتفت لندى والتي كانت قد جلست على المقعد الرئيسي للمكتب ووضعت قدمها فوق الاخرى قائله بتهكم : اتفضل يا خالد باشا هو انت لسا واقف ليه!!!!
عقد خالد ذراعيه حول صدره الصلب وقال بثبات : اهلا ب ندى هانم ياللي كانت مختفية بقالها فترة ومحدش عارف مكانها ،،،،، كنتي فين؟؟؟؟؟؟؟
قالها بثبات موجها نظره نحو ندى
شيء ميخصكش!!!!!!!
قالتها ببرود شديد لم يعكس حالة التوتر الرهيبة التي كانت تعصف بكيانها فقد ادركت في تلك اللحظة قمة الغباء الذي وصلته حينما اقدمت على تلك الخطوة المميتة بالنسبة لها في تحدي خالد الرفاعي فهي كقطة اقدمت على الدخول بكامل ارادتها داخل عرين الاسد ،،،!!!!!!،،، ولكنها ستصمد و لن تترك له فرصة التحكم بها ،،،،،،،
عقد خالد حاجبيه وقال متهكم : الظاهر ان غيابك الفترة دي خلاكي تنسي انك بتتكلمي معايا انا خالد الرفاعي رئيس شركات الندى واللي ...،،،،،
قاطعته ندى بقوة وقالت بسخرية : واللي سرق فلوس عمه اللي مش من حقه و كان ناوي يتهجم على بنت عمه زي
الحيوان ،، وأكملت مهاجمه اياه : يا بجاحتك يا اخي فوق ما انه بابي اهتم بيك وعاملك زي اولاده وعمره بحياته ما فرق بيننا تعمل كده ،، بس نقول ايه الواطي مهما انعمل معاه هيفضل واطي وقذر طوول عمررره!!!!!!
" ندى احترمي نفسك ومتخلنيش اتعصب
عليكي !!!! "
قالها خالد مزمجرا وقد عقد حاجبيه بغضب شديد بعد ان قذف الكأس الزجاجية التي كانت موضوعه بجانبه لتتهشم محدثة دوي عالي،، ارتعش من خلاله جسد ندى التي علمت خطورة فعلتها الحمقاء التي اقدمت عليها وقد تمنت في تلك اللحظة لو انها سمعت حديث صديقتها نسرين ،، ولكن كان الاوان قد فات فقد تقدم خالد نحوها وعيناه تشعان بالشر وابتسامة خبيثة تزين وجهه لم تكن توحي بالخير أبداً........♡