اخر الروايات

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل الحادي وعشرون21 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل الحادي وعشرون21 بقلم جهاد محمد 

 

اقترب منه خالد وادم وعزت يتسئلون
خالد:هنفضل كده قعضين ومش عرفين ننقزها ادم:اهدي يا خالد عمار بيفكر عشان متتئزيش
عزت:بقولك احنا كلنا كده نهجم علي ناس دول ونجيب البت بنت......نديها علقة وناخد نور ونبلغ
ادم:انت مجنون البت دي عملا احتطيتها
ممكن لو هجمنا عليهم تعمل فيها حاجة
وقف خالد وهاتف بعصبيه
يعني ايه هنسبها
ادم:لا طبعا يا خالد بس انا وعمار فهمين الناس دول عشان كده بقولك اهدي
وقف عمار وهو يأخذ هاتفه ثم ابتعدت عنهم
********
سمع طارق جرس هتفهة
فتح عيونه بنزعاج وهو يحاول ينظر لنفسه
وقع نظرو علي نسمة التي مزالت تمام في سيارة وهو مسلها
مد يده واخذ الهاتف ثم ارد
طارق بصوت مزعج :الو مين علي صبح
عمار:صباح خير انا عمار عادل
اعدل طارق جلسته ثم انتبه لصوتة
اهلا يا عمار به خير في حاجة
عمار:ابوة عايز اشوفك بأسرع وقت ياربت تجيلي القصر
طارق:القصر ليه
عمار:نور مراتي مخطوفة.ومش هقدر اروحلك القسم عشان هكون متراقب
طارق:تمام ساعة يكابر وهكون عندك ثم اغلق الخط مع عمار ونظر لنسمة التي فاقت بس سماع اسم عمار
نسمة:في ايه عمار مالو
ضم طارق حجبيه بغيرة : مالو عادي
نسمة:لا شكل في حاجة وهو كويس
صاح بها طارق بانفعال
قولتلك مفيش حاجة ايه لسه بردو بتتنيلي حتي بعد الي حصل
نسمة:انا بتزعق ليه انا بس بسأل كل حكاية ان يطمن بس وبعدين عمار خلاص بنسبالي ولا حاجة
طارق،:لا ماهو واضح اهو
نسمة:لو سمحت افتحلي العربيه انا عايزة انزل
طارق:لا مفيش نزول قولت هوصلك
نسمة:هاخد تكسي نزلني لو سمحت
طارق:قولت مفيش نزول
ثم بدء في قياضة سياره
تزمرت بعصبيه وهيا تضع راسها علي زوجاج
********
فتحت عيونها ببطئ ثم نظرت في انحاء ا الغرفة ثم وقع نظرها علي فتاه تجلس بجورها وتنظر لها والابتسامة الشيطانية علي وجها
قامت نور وهيا تجلس انا فين وانتي مين
ضحكت الفتاه بسخرية ثم قالت
معقول في سنه ونص دول قدرتي تنسيني
حولت نور تعمق في ملمحها لكي تتذكرها
ثم اتسعت عيونها بصدمة وهيا تقول
بوسي انتي خرجتي من السجن
بوسي:اه امورة خرجت مفاجأة حلوا مش كده
نور؛انتي عايزة مني ايه
بوسي:عايزة احرق قلب جوزك زي مرماني في سجن زي كلبه هحرق قلبه عليكي وعلي ابنه
نور:ابني لا ابعدو عنة انا قدامك اعملي الي انتي عايزاه ارجوكي بلاش ابني
ضحكت بوسي ثم تابعت بغل
ابنك زمانه مات يا نور هانم
**********
وصل طارق امام فيلا نسمة
اتفضلي تقدري تنزلي
نسمة:شكرا لحضرتك علي كل حاجة
طارق،:العفو اتفضلي انزلي
نسمة:بغيظ ممكن اسئلك سؤال
طارق:لا
نسمة:لا بس هسأل
نظر لها طارق بحدة ،قولت لا
نسمة:بس انا قولت هسئل يعني هسأل
امسك طارق يداها بقوة وهو يجزبها
اقتربت نسمة امام وجه وهيا تنظر لعيناه
كدا طارق يرد عليها اسكته عيونها العسلية الساحرة غرف في بحر عيونها تقابل نظرتهم
مع دقات قلبهم المتسارعة
حرر يداها ثم ابتعد عن وجها وعيونها
طارق:عايزة ايه
نسمة :انت ليه كده مرة كويس وحنين ومرة احس انك نفسك تولع فيا
طارق:انا عادي ومتفرقيش معايا اصلا عشان ابقي مرة حنين ومرو وحش
اوعي خيالك يصورلك ان ممكن تبص لوحدة زيك انا لو كنت بنقزك ده عشان ابوكي وعشان ده وجبي
صمتت نسمة من كرامة فل هو بفعل عنده حق اكتفت برد عليه بصمتها ودمعتها الذي نزلت علي وجنتيها ثم نزلت من العربيه وابتعدت عنه تحت نظراته
اغمض طارق عيناه بندم علي كلامة قاسي معاها ثم تكلم مع نفسه
انت مالك زعلان ليه كده كل متشفها زعلانة او تكلمها وحش هيا اصلا تستاهل كل الي بيجرلها فوق يا طارق فوق
بس انا بجد بحس بحاجة حلوا وانا جمبها مش عارف ليه وايه الاحساس ده
لتكون حبتها
نفي طارق الفكرة دي من راسه بسرعة ثم قام بقياضة
**********
جلس عمار وطارق في غرفة المكتب يتحدثون
طارق:طيب انا هجيب القوات وهقتحم بس بعد ما انت تخش الاول لوحدك :
عمار:تمام اهم حاجة عندي نور متتئزيش
طارق:متخفش ان شاء الله هتبقي بخير
********
ندهت سالي بصوتها العالي علي اكرم الذي كان يخرج من الباب
نظر لها اكرم ثم تنهدت بثقل
عايزة ايه يا سالي دلوقتي
سالي،:رايح فين
اكرم:رايح مشوار
سالي:ريحلها صح انت عرفت مكنها انا كنت سمعاك وانت بتكلم رجلتك
اكرم:سالي حببتي انا رايح مشوار وراجع متخفيش مش هسيبك انا وعتك
سالي:انا لسه بردو بتحبها
اكرم:غصب عني والله بس مقدرس اشوفها بخطر بأيدي انقزها ومعملش كده
سالي:انا خايفة عليك ارجوك متسبنيش
اكرم:متخفيش يا سالي وعلي فكرة انا بحبك انتي كمان وربنا يعلم ام ايه خالي بالك من نفسك ثم خرج من الباب وذهب
جلست سالي تبكي علي ضياع املها
**********
هجم القوات امام البيت المهجور
وفي جه الاخري عمار وخالد وعزت وادم وطارق
عمار:انا هخش وزي متفقنا اول مديكم الاشارة تخشو علي طول
طارق :تمام توكل علي الله
خالد:خالي بالك منها يا عمار

عمار:متخفش يا خالد لو علي موتي هطلعها سليمة
ادم:خالي بالك من نفسك يا عمار
عمار:متخفش عليا
ذهب عمار بخطوات بطيئة وبغرور وشموخ امام الباب ثم طرق الباب عدة مرات
فتح له احد رجال
رجل:بصوت رجولي حاد ،انت مين
عمار:روح قول الي بتشغلك عمار برة
رجل:عمار مين يا جدع وانت مين
عمار:روح بس قلها عمار وهيا هتعرف
رجل؛طيب استني هنا قفل رجل باب وهو يتوحه لبوسي
بوسي:في ايه مين الي كان بيخبط
رجل:واحد اسمه عمار عايزك
قامت بوسي بخفة ورعب ثم حولت تهدء نفسها
رجل:في ايه مالك اترعبتي كده ليه مين راجل ده
بوسي:ده يبقي جوز زفته الي جوة
رجل:يا تهار ابوكي اسود عرف مكنا ازاي
بوسي:معرفش روح خالي رجاله علي استعداد
رجل:بوسي اوعي تودبنا في داهيه
بوسي:اسمع كلام وانت ساكت روح خالي رجالة تحضر. نفسها
ذهب.رجل لرجال
ثم ذهب بوسي تفتح باب بنفسها
تنهدت عمار بغيظ وهو يقبض علي يداه بعصبيه لمحولة مسك اعصابه
فتح الباب وظهرت منه بوسي وهيا تتمايع
نظر لها عمار بغيظ
بوسي :وحشتني يا قلبي
عمار:فين نور
بوسي:جوة ادخل
فسحت له المجال ليدخل لداخل
دخل عمار وهو يبحث عيونه عنها وقع نظرة علي احد رجال يقفون بئسلحة
عمار:ضحك بسخرية هما دول بقي الي هيحموكي مني يا بوسي
بوسي:بدله تخيل بقي يا عمار به
عمار:فين نور
بوسي :منا قولتلك جوة يا قلبي
عمار:عايزة ايه يا بوسي طلابتك
بوسي:احرق قلبك وازلك يا عمار
عمار:مش هتعرفي يا بوسي ابني انقزته من بت الهبلا الي جبتيها عشان تقتلو
بوسي:بغيظ ماشي يا عمار بس انقزت ابنك بس مش هتعرف تنقز مراتك مني
عمار:هنقزها وهمشي بيها
شوفي طلابتك ايه خلينا نتفاهم احسن منزعل من بعض وبعدين حرام رجاله دي تروح كده في شربة مايه
رجل:محدش يا بابا يقدر يجي جمبينا
عمار:لا انا اقدر يا حلو
اقترب منهم وهو يطلع من روزم فلوس وهو يرميها عليهم
لمع نظرات رجال بطمع علي فلوس امامهم
عمار:هديكم ادها عشر مرات ومش بس كده
هخليكم ناس من رجلتي
رجل:بس بس يا عمار به بوسي
عمار:مفيش بوسي لو فضلته معاها هتخسرو عشان مش هسمح ان خد يئزي مراتي خدو فلوس وامشو من هنا
نظر رجال لبعض ثم اقترب احد رجال واخذ فلوس وهو يهاتف بنزعاج
انتو مستنين ايه يلا بينا بدل منروح في داهية معاها
ذهب رجال الي الخارج يجرون
ضحك عمار بسخرية ثم نظر لبوسي الذي اختفت
ركض عمار الي داخل يبحث عن نور
*********
دخلت بوسي غرفة نور ثم سحبتها من شعرها
ثم امسكتها بقوة وهيا تضع المسدس عليها
كانت نور مستسلمة كانت في عالم اخر
تفكر في ابنها الذي فقدتو كان قلبها يعتصر من داخل
**********
وصل اكرم من الباب الخلفي ثم هجم من شرفة وهو يبحث هو الاخر عن نور
*********
دلف عمار غرفة ثم وقع نظره علي نور الذي كانت تحت يد بوسي وسلاح في يداها
عمار:سبيها يا بوسي هيا ملهاش زمب
بوسي:زمبها ان هيا مراتك
انت ياما عزبتني وهنتني وانا كنت بحبك وكنت بعمل اي حاجة عشان تحبني بس انت قزر وفي الاخر جوزتها وزجنتني
عمار:طيب انا عارف ان غلط في حقكك خدي حقك مني بلاش هيا
بوسي:لا هحرق قلبك عليها انا هور....
قطعها اكرم وهو يأخذ من سلاح ويمسكها من الخلف
ركد عمار الي نور ثم اخذها في احضانة وهو يضمها وهو يتنهد برتياح
بوسي:سبني يا اكرم
اكرم:لا مش هسيبك
بكت نور في احضان عمار وهيا تقول
ابني مات يا عمار صح مات
عمار :لا يا حبيبتي ابننا كويس ومستنيكي
رفعت راسها وهيا تبكي
انت ينصحك عليا صح
عمار:والله ابدا صدقيني ابننا كويس
حولت بوسي تبتعد عن اكرم الذي كان مسكها بقوة ثم ضربته ضربه قوية ثم ابتعدت عنه وهيا ترفع المسدس ثوب نور
اخذ عمار نور بحركة مسرعة خلفة
واصبح المسدس ثوبه
ابتعدت بوسي عنهم وهيا توجه المسدس لهم
اكرم:سيبي المسدس يا مجنونة مضيعيش نفسك
بوسي:لا هموتكم كلكم واولكم
الحلوة الي بتتخنئو عليها
هجم عزت من خلف عليها وهو يأخذ يحاول يأخذ السلاح منها
داست بوسي علي زنات بعشوئية قبل ان يأخذ منها عزت
انطلقت الطلقة الاولي في قدم اكرم
حاول عزت بكل قوة يئخذها منها
طلقت الطلقة الثاتية بغشوية وكانت من نصيب عزت في بطنه
صرخت نور صرخة قوية ثم هجم عمار وهو يأخذ منها السلاح بقوة وفي هذه لحظة اقتحم القوات وطارق وادم الغرفة
اخذها طارق وهو يرميها لقوات لأيخذوها
اسرع ادم وعمار ثوب عزت الغرقان في دمائة
عزت:شكلي دي اخرتي
عمار:بس متكلمش متخفش يا عزت اهدي
ادم:متخفش الاسعاف جايه علي طول
وبعد دقائق وصلت سيارة الاسعاف الاولي تأخذ عزت والثانية اكرم
*******_
بعد مرور اسبوع
دلفت نسمة وعزة وخيري غرفة عزت
نظر الجميع بصدمة ثم قام عزت وهو يجلس يرحب بهم
خيري:حمدالله علي سلمتك انا قولت اجي اطمن عليك لو مفهاش طبعا مديقة من حد
اقترب عمار منه،ثم رحب به كا مجملة
عمار:اهلا بحضرتك اتفصل
نظر عزت لعزة التي كانت تنظر له


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close