رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل السادس عشر16 بقلم جهاد محمد
الفصل السادس عشر (انقلاب
انتظروا الجزء الثاني
نظرت ادم ونور الي مصدر صوت كان ادم
نور:وهيا تبتعد عن عمار بخجل انا انا همشي
ثم رقددت لداخل
عمار:صدق انك رخم ياض
ادم:وهو يضحك منا عارف
عمار:ماشي يا ادم ماشي ليك يوم
ادم:اتنيل انا مش عارف اعمل الي انت بتعملة ده
عمار:عشان اهبل قولي لسه مصدرة وش الخشب
ادم:لسه يا خويا مش عارف اعملها ايه عملت قرد ومفيش فايدة
عمار:ادم انت حبتها
ادم:مش عارف يا عمار بس هيا بنت بجد حلوا اوي في كل حاجة بحس انها ملاك الا معايا تصدرلي وش الخشب
عمار:هانت بكرا هتبقي مراتك وسعتها مع الايام هتنسي وانت كمان
ادم:يارب يا عمار يارب
ادم:مهم انت ناوي علي ايه
عمار:علي كل خير قريب هنجمع كلنا
*************
عاد الكل في الي البيت ثم تحدث خالد مع ولدة:انا اسف يا بابا انا دبستك وانا عارف
احمد:متكملش يا خالد ان شاء الله تجبلها احسن شبكة تليق بيها وبينا يا ابني متخفش انا هتصرف وانت ان شاء الله لما تشتغل ابقي يا سيدي ردهم برحتك
خالد:بس يا بابا جواز وشبكة مصاريف كتير عليك
احمد:يبني انا عايزك تاخد الي انت بتحبها واحنا مصدقنا ربنا هادي اخوها خايف يحصل حاجة يرجع ويبوظ دنيا
خالد:بشك ليه يا بابا هيعمل كده
احمد:برتباك انا بقول ممكن مهم سيبك انت يا غريس افرح كده وزغقطط
****************
نور:الو ايوة يا عمتة كل حاجة تمام مبروك يا عمتو
جميلة: الله يبارك فيكي يا روح عمتك كان نفسي اكون معاكم والله
نور:ان شاء الله بكرا تكوني معايا وفي وسطنا
جميلة:عقبالك انتي وعمار يا نور
نور:قريب يا عمتة بس قبلها لازم عمار يعرف كل حاجة انا مش قادرة اخبي عليه اقدر من كده
جميلة:بعد فرح نورهان هظهر يا نور واقابل عمار لازم يعرف كل حاجة لازم
نور:وانا معاكي يا عمتة
****************
ناهد:وهيا تقترب من كريم بدون خجل وحشتني اوي يا كورمتي
كريم:وانتي كمان يا نهودا
ناهد:نفسي نبقي مع بعض علي طول يا كريم
كريم:بضحكة سخرية ازاي بقي وابنك وابن اخوكي
ناهد:اسكت انا مش طيقاهم كل واحد وخدلي وخده جربوعة يقولي بحبها
اكرم وهو يقترب منها يأخذها في احضانة مين دول يا قلبي احكيلي
ناهد :هحكيلك يا كريم يمكن تلاقي حل اخلص منهم كلهم
**********************
بعد اسبوع يوم الفرح
عمار:وهو يدخل علي ادم بتصفيرة كبيرة
اش اش يا عريس ايه الحلاوة دي لا بجد
عريس
ادم:برتباك بجد حلو يا عمار يعني مش ناقص
حاجة:يبني مش ناقص يلا هنتئخر علي نورهان والعروسة
ادم:تممت علي كل حاجة
عمار:ااااه يلا بقي اخلص
****************
خالد هو يخرج من غرفتة وهو يرتدي زي العريس
احمد:حبيب قلبي
نعمة:ببكاء زي القمر يا حبيبي
خالد:وهو يقترب منهم الله انتو هتعيطو ولا ايه ثم قبل ايد وراس ولدتة ثم ابيه ربنا يخليكم ليا
احمد:ويخليك لينا يا احلي عريس
خالد:مش يلا بقي هنتأخر عليهم
******************
في غرفة الفندق
نور:وهيا تدخل علي نورهان وفاطمة
ايه الحلاوة دي يا موزز زي القمر
فاطمة:اسكتي يا نور انا خايفة اوي
نورهان:انا بقي مس خايفة انا فرحانة اخيرا ه بقي مع خالد وهنعيش مع بعض طول العمر
فاطمة:بحزن ربنا يفرحك
نور:وهيا تقترب من فاطمة يا بت بطلي نكد خلاص بقي انسي النهاردة انتي عروسة زي القمر .عريسك زي العسل افرحي يا فاطمة وامشي كل حاجة قديمة
فاطمة:ههحاول
بس قوليلي ايه الحلاوة دي
نور:،وهيا تقف وتدور مثل فراشة بجد حلو
كانت نور تردي فستان نبيتي من للاعلي ومن اسف شفاف مع روسامت فرشات رقيقة وشعرها طويل اسفل ظهرها
نورهان:بخبث كد هتجنني عمار يا نور
نور:خليه يتجنن هو لسه شاف حاجة السيد المغرور
****************
اقترب عمار من نور وهو ينظر لها بعشق وجنون وغيرة ممكن اعرف ايه الي انتي عملاه ده
نور:مالي عمار وحش
عمار:بغيظ لا حلو وحلو اوي كل ناس هتكلك بعنيها ينفع كده
نور:سيبك منهم انا ميهمنيش غيرك انت وبس يا عمار
عمار:انا لازم اطلب ايدك النهاردة انا مش قادر بجد خلاص هتجنن
نور:عمار قبل اي حاجة في موضوع لازم اتكلم معاك فيه
عمار:هنتكلم وهنقول كل حاجة مهم تعالي نرحلهم دلوقتي
نور:بس استني بجد في موضوع مهم
عمار:بعدين بقي يا نور تعالي معايا دلوقتي اخذها عمار من يداها ثم اقترب من طاولة التي جالس عليها احمد والد نور
عمار:وهو يقف امامة ومعهة نور
عمي احمد كنت عايز حضرتك في موضوع مهم
احمد:خير يا ابني
عمار :وهو يجلس بجوارو عمي احمد انا عايز اطلب ايد نور انا بحبها وعايز اتجوزها
احمد:بصدمة ايه نور
عمار:ايوة نور
احمد:بضيق بعدين بعدين يا عمار فرح يخلص وبعدين نتكلم ونشوف موضوع ده
****************
ادم:وهو يرقص مع فاطمة
مبسوطة يا فاطمة
فاطمة:مش عارفة
ادم:فاطنة انا بجد مش مجبور عليكي،بجد حاسس ان ربنا عمل كده عشان نقرب لبعض
فاطمة:انا تعبت،ممكن نقعض
ادم:بتنهيدة ممكن
****************&
في ساحة كان خالد يرقص مع نورهان
خالد :اخيرا بقيتي مراتي
نورهان:بخجل اخيرا
خالد:لا بصي انا مش عايز كسوف هتكسفي مني
نورهان:الله بلاش اكسف انت رخم
خالد:اوي اوي بقولك متيجي نطلع بقي
نورهان:ههههههههههه بطل جنان
خالد:هو انتي لسه شوفتي جنان
نورهان:خالد
خالد:مفيش خالد النهاردة جنان في جنان
******************
طلع ادم خارج القاعة بعد سماعة جرس هاتفهة
عمار:خير
اكرم:خير اوي يا عمار وحشني
عمار:بضحكة مستفزة منا عارف
اكرم:انت غالي اوي عليا يا عمار
عمار:عايز ايه يا اكرم شكل ثفقة الي اختها منك خلتك مش متوازن
اكرم :ههههههههههه لا انا نسيت ثافقة دي
انا متصل بيك عشان اقلك حاجة بتحصل ورا ظهرك يا حبيبي
عمار:انا مفيش حاجة بتحصل من ورا ظهري
اكرم:بضحكة مستفزة متأكد
عمار:عايز ايه يا اكرم انا مش فضيلك
اكرم:عايزك تطلع فوق في الاصة الي هقولك علي رقمها وشوف مين فوق بيعمل عليك مئمرا يا حبيب قلبي سلام يا حلو
وقف ادم يفكر في كلام اكرم ثم اخذ قرارو طلوع للاعلي
****************
في الغرفة
كانت جميلة تجلس بحزن شديد ونور تحاول تخفف عنها
نور:معلش يا عمتة انا معرفش رد فعل عمار ايه انا مش عايزة ابوظ فرحتة هنئجل الموضوع شواية لحد منخلي في ادينا دليل قوي نقدر تظهري بيه وتظهري برءتك
جميلة:والي معايا مش كفاية يا نور
نور:لا مش كفاية يا عمتو احنا لازم نوقع ست دي بدليل قوي نعلش انتي استنيتي كتير استني حبه دول
جميلة ماشي يا نور
**************
ذهب عمار الي للاعلي يبحث عن رقم الغرفة وبعد ثواني من البحث وقع نظرو علي الغرفة
اقترب من الغرفة ثم مد يدهو يفتح الباب اكثر
الذي كان مفتوحا اقترب عمار الي داخل
ثم وقف عندما سمع هذا صوت الذي لا يسمعة من سنين
......
جميلة:بس تفتكري الخطة هتنجح يا نور
نور:هتنجح يا عمتو متخفيش
جميلة:بس انتي طلعتي بت عفريتة عرفتي تكسري غرور عمار وتخليه يوافق علي جواز خالد من نورهان
وخلتيه بحبك يا نور
نور:عيب يا عمتو انا تربيتك يا قلبي
جميلة:مهم لازم تجوزي عمار بي اسرع وقت عشان خطتنا تنجح
نور:متخفيش كل حاجة هتبقي تمام زي ما احنا مخططنها
وقف عمار يسند علي جدار الغرفة يحاول يفوق من الصدمة ثم تراجع الي الخلف بكل هدوء ثم خرج من الغرفة
عمار:يااااااه انا كنت مغفل ب
لدرجاتي كل ده يطلع منك يا نور وكمان بتخخطي عليا انتي وست دي دي تبقي عمتك يعني انتي بنت خالي ورجال الي تحت ده يبقي لا مستحيل مستحيل
سمع عمار جرس هاتفهة ثم رد
اكرم:اكيد اتأكد طبعا انت عايز تعرف انا عرفت منين
عمار:اتكلم
اكرم:انا حبيب نور يا عمار انا اعرفها قبل انت متخش حيتها بس حصل مشاكل بنا وبعدنا عن بعص شواية عشان كده استغلتك انت عشان تغزني حتي صورت نفسها معاك وبعتتلي صور عشان تحرق دمي ولو مش مصدقني هبعتلك صور
نور تبقي بنت خالك وهيا كانت متفقة مع ممتك يوقعوك ويخدو منك فلوس حلوا
اه صحيح عشان مبقاش ظالم خالد اخوها ميعرفش حتي ابوها ميعرفش بخطتها هنا ناس محترمة وطيبين زي ما انت شوفت بس هيا الي طالعة لعمتها وانت عارف عمتها اكتر مني عملت ايه زمان
عمار:وانت جاي تقولي كلام ده ليه
اكرم:عشان انتقم منك بس اكيد يعني مش بحبك وخايف علي مصلحتك عايز اسمع صوتك وانا اخت علي قفاك من ختت عايلة صغيرا زي نور بجد طلعت مغفل مهم انا هبعتلك صور عشان تصدق كلامي سلام
*****************
اكرم :ههههههههههه كان نفسي اشوفك شكلك يا عمار وحبات امي لخليك ولا حاجة
ثم اخذ هاتفهة وبعد ثواني ارسل صور
اشرب يا عمار بيه و انتي يا نور ادفعي ثمن رفضك ليا اكيد هو هيسيبك وهيدوس عليكي اوي سعتها مش هتلاقي غيري انا تترمي في احضانة
**************
عمار:وهو ينظر الي صور هربت منهة دمعة تحمل الالم والوجع
اقتربت منهة نور وهو يقف امام باب القاعة
نور:انت واقف هنا وانا بدور عليك يا عمار
عمار:بابتسامة مصطنعة معلش يا حببتي لازم اشرف علي كل حاجة
نور:امممم طيب مال شكلك زعلان
عمار:ابدا مصضع بس من اليوم بقولك ايه يا نور كنت عايز منك طلب
نور:خير يا حبيبي
عمار:كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع كده بس لما العرسان يطلعو
نور:بس ممكن معرفش لئن ممكن اروح مع بابا وماما
عمار:ارجوكي يا نور مختاج اتكلم معاكي
نور:هتصرف حاضر مهم انت كويس
عمار:اه يا حبيبتي كويس
***************
طلع العرسان غرفتهم *عند نورهان وخالد*
خالد:وهو يطرق باب الغرفة
ها اخش بقي بقالك ساعة بتغيري هدومك
نورهان:انت رخم يا خالد مش عارفة اعمل حاجة منك ادخل
دخل خالد واقترب منها ايه الحلاوة دي
نورهان:في حد يخش بسرعة كده والله انت محنون
خالد:مجنون اوي اوي اوي كمان
نورهان:بحبك يا مجنون
خالد:وهو يذذحملها وانا كمان روح المجنون
نورهان:ايه ده نزلني هتوديني فين
خالد:لعالم تاني انا وانتي بس ثم غمز لها
ثم رحلو الي عالمهم بكل حب
****************
في غرفة ادم
اقترب ادم من فاطمة ثم جلس بجورها
ادم:مش هتغيري هدومك
فاطمة،:لما تطلع برة
ادم:انا بقيت جوزك مفرود متكسفيش مني
فاطمة،:،يبقي هفضل كده لصبح
ادم:طيب انا هطلع ولما تخلصي هدخل
خرج ادم خارج الغرفة ينتظرها ثم بعد وقت طويل ملل من الانتظار ذهب وطرق باب
ادم؛فاطمة ادخل
فاطمة:برحتك
دخل ادم الغرفة ثم نظر اليها بنبها ر بلع ريقة ثم اقترب منها مكنتش اعرف انك حلوا كده
فاطمة:برتباك وخجل من نظراتة الجريئة انا عايزة انام هنام فين
ادم:هتنامي هنا ثم شاور علي سرير
فاطمة:وانت
ادم:هنا بردو
فاطمة:نعم لا طبعا مينفعش
اقترب ادم منها ثم جلس بجورها وهمس لها
فاطمة:انسي كل حاجة ارجوكي واديني فرصة اقرب منك وتقربي مني مش هتندمي وبعدين انا بقيت جوزك وده حقي انا مش هخدو غصب انا عايزة برداكي
فاطمة:وهيا ترتعش من الخوف
اقترب ادم ثم اخذها في احضانة متخفيش مني والله بجد انا عايز اكمل معاكي حياتي انا حاسس بحاجات حلوا اوي معاكي يا فاطمة ارجوكي اديني فرصة ثم ابعدها عنو ولمس وجها فاطمة:انا بحبك
فاطمة:بخجل انا مش عارفة
ادم:وهو يقترب من وحها بس انا عارف وهعرف ازاي اخليكي تحبيني ثم اخذها في قبلة تحمل الحب والعشق الي في داخلة
استسلمت له ثم بدلتهة القبلة وبعد ثواني حملها ادم برفق واتجهو
الي عالمهم الثاني
****************&
نور :انا اهو يا عمار اديني يا سيدي فضلت اتحايل علي بابا وافق اخليني ابات عند عمتو
هقعض معاك شواية وبعدين هروح ابات عندها
عمار؛عمتك اه قولتيلي قبل كده ليكي عمة
نور:اه هيا ست طيبة وقريب هعرفك عليها.
عمار؛طيب هنفصل نتكلم هنا
نور:طيب تعالي نقعض في اي مكان
عمار:انا عايز اقعص معاكي برحتي تعالي نتطلع اوطي فوق انا حاجز غرفة
نور:لا طبعا مينفعش
اقترب منها عمار بتوسل نور محتاج بجد اتكلم معاكي انا مخنوق متخفيش
نور:مالك يا عمار انت بتخوفني عليك
عمار؛هقولك مالي بس ارجوكي تعالي نتكلم شوايه وبعدين اروحك
نور:بتردد بس
عمار:خايفة مني
نور:بثقة لا طبعا خلاص هطلع معاك
عمار:بابتسامة خبيثة يلا يا حببتي
صاعد عمار ومعة نور الي الغرفة
نور:بتردد بسرعة يا عمار ها قولي
عمار :طيب اقعضي هنا وانا هروح هعمل حاجة نشربها انا ريقي نشف من صبح
نور:طيب
ذهب عمار الي مطبخ الغرفة الصغير ثم اخذ العصير ثم احط في العصير حباية وقلب جيدا ثم اتجة اليها
عمار:بخبث اشربي يا نور شكلك تعبان اوي
اخذت نور العصير ثم شربت منهة اه والله يا عمار وقفة علي حيلي من صبح
عمار:طيب اشربي العصير ده فرش وهيديكي باور
شربت نور اكثر من نصف الكوب ثم تحدثت ها يا عمار في ايه بقي
عمار وهو ينظر اليها بتفحص تعبان يا نور
حاسس ان بتخدع
نور:وهيا تحس بدوران ازاي بس،
عمار:حاسس ان في ناس وسخة بيعملو مئمرة عليا
نور:وهيا تمسك راسها عمار انا حاسة ان دايخة
عمار:وايه تاني يا قلبي.
نور:وهيا تصحك بشدة حاسة ان مش طبيعية
اقترب منها عمار ثم لمس وجها بحبك يا نور
نور:بضعف تحت تأثير المخدر وانا كمان
عمار:انا نفسي فيكي
نور:عمار
عمار:وهو يحملها الي غرفة نوم ثم ممدها علي سرير
نور:انا هتعمل ايه يا مجنون
عمار وهو يقلع ملابسة هنتقم منك يا بنت جميلة
نور:وهيا تضحك مش فاهمة
عمار :وهو يحاول يخلع ملابسها سيبك خليكي معايا مش انتي عيزاني زي منا عايزك نور:اه وبحبك اوي
عمار :وهو يهجم علي شفتيها ثم قبل عنقها
نور:عمار
عمار:هشششششش مش انتي،بتحبيني
نور:تحت تأثير المخدر اه يا حبيبي
عمار:يبقي سبيلي نفسك خاااااالص .