اخر الروايات

رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الخامس عشر15 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الخامس عشر15 بقلم جهاد محمد 


الفصل الخامس عشر (خوطبة


لو سمحت يا بنات محدش يعلق بتم او ام


عشان الفبس بيميز التعليق كمحتوي غير مهم واحتيالي وببحذف البوم الروابه




صلاح:انا مش فاهم حصرتك بتقول ايه


عمار:صلاح انا جاي اطلب ايد الانسة فاطمة لي اخويا ادم


صلاح :بطريقة كوميدية بحث يمينا وشملا


عمار:بابتسامة بدور علي ايه يا صلاح


صلاح:بدور بشوفك بتكلم مين


عمار:هو يضحك بخفة بكلمك انت يا صلا ها ايه رايك


صلاح:رايي في ايه


ادم:يا عم صلاح انا جاي اطلب ايدك بنتك فاطمة


صلاح،:ها بنتي فاطنة ليك انت ها


احمد :في ايه يا صلاح متفهم بقي استاذ ادم جاي يطلب ايد بنتك فاطمة رايك ايه


صلاح:صراحة مش مصدق يعني موضوع غريب


عمار:ولا غريب ولا حاجة احنا مش هنلاقي احسن من فاطمة لي ادم ولا ايه رايك انت نفسك بتحب ادم


صلاح:الا بحبه ده ادم ده زي بلسم اه والله


عمار:معني كده انت موافق


صلاح:انا لو عليا موافق بس كمان لازم اخد راي احمد وخالد ابني اخوها بردو وقبل اي حد رايها هيا


ناهد:بغضب والله هيا كمان هتبقي ليها راي


عمار:بغضب ماما لو سمحت


نعمة:اه طبعا يا حببتي لازم يكون ليها راي يا ناهد هانم


احمد:قوم يا صلاح خد راي بنتك


خالد: بسرعة دي لازم نفكر الاول


عمار:تفكر في ايه صلاح عرفنا كويس وبعدين فاطنة هتلاقي احسن من ادم فين مش بس عشان واصل وليه مركزو في بلد لا عشان راجل بجد


خالد:والله ده رايك انت احتفظ بيه لتفسك


احمد:خالد


خالد:حاضر يا بابا اديني سكت


قام صلاح يذهب الي غرفة ابنتهو


جلس صلاح بجوار ابنته :اكيد سمغتي وشكلك عارفة يا فاطمة


فاطنة:بحزن وخوف انا ابدا يا بابا


صلاح:اسمغي يا فاطمة ادم انسان كويس مش عشان يا بنتي غني لا صدقيني راجل بجد والله ها يا بنتي ايه رايك


فاطمة:الي حضرتك تشوفة يا بابا


صلاح:علي بكرا الله يا بنتي


خرج صلاح من الغرفة ثم توجه اليهم


احمد:ها يا صلاح


صلاح:موافقة


مازن:بس انا مش موافق


عمار:بابتسامة طيب انت مش،موافق ليه


مازن:عشان انت جيت مطلبتهاش مني


ضحك عمار وادم علي هذا صغير


ادم؛احنا اسفين اوي يا استاذ مازن اديني اهو بطلب ايد اختك


مازن:طيب بقولك متاخد نور وتسيب فاطنة طيبة نور بتقرفني وبتقرف بيت كلو


ادم:ههههههههههههههههههه لا يا عم شكرا


عمار:شكلك معبي منها اوي يا مازن


مازن:اوي اوي


نور:طيب يا حيوان انا هوريك استني عليا


عمار:متخفش يا مازن قريب هتخلص منها


ابتسم عمار وهو يتحدث


نظرت نور بخجل له


خالد:المهم يعني ايه الي حصل دلوقتي


صلاح:انا موافق يا ادم يبني


ادم،:يبقي نقرء الفاتحة


**********************


اتي رجل لكريم في الفيلا


جلس كريم معة يتحدث


رجل:بص يا باشا هو كان مستخبي عندهم الفترة الي فاتت


كريم:وبعدين


رجل:وشفتهم النهاردة كلهم رحين هناك


شكلهم كده يا باشا والله اعلم ان هيخطبها


وقف كريم بغضب انت بتقول ايه يا حيوان


رجل :والله يا باشا ده الي شوفتة بس هتئكد لحضرتك ومتخفش هعمل مستحيل وهجيب كل المعلومات


**************&


كانت نور ونورهان وفاطمة في المطبخ يعيدون الشربات


دخلت عليهم ناهد بدون استئزان


ناهد:نورهان اطلعي شواية عايزة اتكلم مع نور شواية لوحدنا


نورهان :حاضر يا ماما بقولك ايه فاطمة تعالي جهزي وظبتي كده لحد ما نور تخلص يلا


فاطمة:يلا


ذهبت فاطمة ونورها من المطبخ


ناهد:انتي مين


نور:بستفزاز انا نور احمد ايه مش بتسمعي


ناهد:لحد صبح كنت هتجنن واعرف انتي و جبتي كلام ده منين بس لما جيت هنا عرفت


نور:عرفتي ايه


ناهد:عرفت ان جميلة تبقي عمتك وراجل الي برا ده اخوها انا فكراه كويس اوي اوي حتي ممتك فكراها بس انتي كنت لسه حتت لحمة حمرا


نور:ههههههههههه طيب كويس الي انتي عرفتي


ناهد:بستفزار و يا تري عمار عارف ان عمتك جميلة


نور:لا بس قريب هيعرف


ناهد:ههههههههههه طيب عللا بس تخلعي من تحت ايدو سليمة لما يعرف


نور: وعلا انتي كمان تطلعي سليمة لما يعرفو كل حاجة عنك


ناهد:اسبتي انتي وعمتك كلامكم


نور:قريب قريب اوي ودليل مع عمتي كل قزراتك معاها وقريب عمار وادم ونورهان هيعرفو الخقيقة


ناهد:بلاش انا تلعبي معايا انا زمان ضمرت عمتك


نور:بس انا مش عمتي انا نور


ناهد:هنشوف يا نور هتندمي صدقيني


نور:هنشوف مين فينا الي هيندم


***************


دخل خالد غرفة فاطمة ثم نظر لنورهان


نورهان:برتباك خالد انا


خالد:في خلال ثواني هستناكي علي سطح تصرفي وتطلعي ثم رقد خارج غرفة


فاطمة:اطلعي يا نورهان ومتعزعليش منو مهما قال استحملي


نورهان:ربنا يستر


********************


صاعدة نورهان الي للاعلي


اقتربت نورهان من خالد الذي يقف بغضب


خالد:اهلا يا هانم


نورهان:اسفة بس كان غصب عني


خالد:غصب عنك انك تكدبي عليا وتخدعيتي نورهان:اخويا كان في خطر كان لازم اسكت عشان كده بعت عنك عشان مقدرش اكدب عليك


خالد:لا والله فيكي خير


نورهان:خالد وحيات كل حاجة حلوا مضيعش فرحتنا خلاص عمار اخويا موافق علي جوزنا


وادم وفاطمة هيتجوزو يعني خلاص كل حاجة اتحلت


خالد:بدون وعي ومين قالك ان عايزك اصلا


نورهان:يعني ايه يا خالد


خالد انا حزرتك لو اكتشفت انك مخبية حاجة هتبقي نهاية وانتي مهمكيش


نورهان؛ببكاء هتسبني


خالد:اه كل حاجة بنا انتهت


نورهان:بس،يا خالد


خالد:من غير بس خلاص انتهي


نورهان:يعني اخر كلام


خالد:ايوة الي،بنا خلص


نورهان:طيب يا خالد مدام كده يبقي انت الي اخترت


ذهبت نور عند صور السطح ثم صاعدة فوقيه


خالد،:بصدمة:انتي بتعملي ايه يا مجنونة انزلي هتقعي


نورهان:مدام هتسبني ونهابة بنا يبقي خلاص حياتي لازم تنتهي يا خالد انا مقدرش اعيش من غيرك انت الحاجة الوحيدة الي عايشة عشناها


خالد:وهو يقترب بخوف طيب انزلي نتكلم


نورهان:مفيش كلام خلاص انت الي نهيت كل حاجة وحياتي كمان هتنتهي


خالد:نورهان ابوس ايدك انزلي بطلي جنان


نورهان:هنزل الا لما تسمحني وتديني فرصة


خالد:طيب انزلي الاول وانا هسمحك


نورهان:اوعدني الاول


خالد:اوعدك بي ايه يا بنت المجنونة


نورهان:انك عمرك ما هتسبني ولا تبعد عني


خالد:بتفكير وخوف عليها اوعدك انزلي


نزلت نورهان من علي صور ثم اخذها خالد وضمها الي حضنة انتي مجنونة اوعي تعملي كده تاني


نورهان:وهيا تبتسم علي نجاح خططها طول ما انت جمبي عمري ما هعمل كده


*************


تزاينت فاطمة ثم اخذت الشربات واتجهت اليهم


نعمة:قدمي الشربات لعريسك يا فاطمة


انحنت فاطمة علي ادم وبملامح الحزن اتفضل


ادم:بابتسامة خفيفة شكرا


صلاح:تعالي يا فاطمة جمبي تعالي،بنتي


عمار:بص يا صلاح احنا قرئنا فاتحة دلوقتي عيزين نتفق علي كل حاجة


صلاح:اتفضل يا عمار بيه


عمار:اولا احنا جهزين لي اي طلاب


احمد:يبني احنا الاهم عندنا بنتنا تبقي مبسوطة مش اي حاجة بعد كده


عمار:اكيد هتبقي مبسوطة وهيا عروسة واكيد ليها طلابات ادم هيجبلها كل حاجة هيا عيزاها بس مهم ان جواز يكون اسبوع جاي


صلاح:ايه الاسبوع جاي ليه الاستعجال


خالد:ايه ده في ايه هو سلق بيض


عمار: طيب احنا نستني ليه كل حاجة جاهزة يبقي نستني


صلاح:عشان فاطمة وراها جامعة ولسه قدمها سنتين غير ان هيا حاليا في،امتحانات هيا وخالد


عمار:لو علي جامعة هتكمل وهيا في بيت جوزها ونستني الامتحانات ان شاء الله جواز بعد الامتحانات علي طول


نعمة:خلاص بقي يا صلاح خالي البنت تجوز وتشوف حيتها

صلاح:بتردد علي بركت الله


عمار؛طيب ممكن العريس العروسة نسبهم شواية يتكلمو بتعرفة علي بعض اكتر


خالد:لا مش ممكن


احمد:خليهم يا خالد هو دلوقتي بقي خطبها ولازم بتكلمو


**************


في زواية الشقة قاعد ادم وفاطمة


ادم:هتفضلي ساكتة كتير فاطمة انا عملت بوعدي مفرود بقي انتي تديني فرصة


قاطمة:والله كتر خيرك يا ادم بيه


ادم:ايه ادم بيه دي بصي يا فاطمة انا قولتلك انا زي زيك معرفش حصل ازاي عايزك تصديقيني بجد


فاطمة:هيفيد بي ايه صدقتك ولا مصدقتكش


ادم:هيفيد طبعا عشان لما نعيش مع بعض متفتكريش ان جنيت عليكي انا وانتي اضحية عملية وسخة وقعني فيها


فاطمة،:الي حصل حصل


ادم :يعني مصدقاني


فاطمة :منا قولتلك مش هتفرق


ادم:بعصبية خفيفة انتي ليه دماغك ناشفة


فاطمة:انا كده ان كان عجبك


ادم:لا مش عجبني اسمعي انتي كلها كام يوم وهتبقي مراتي يعني لازم تحسني معملتك واسلوبك كويس عن كده وانا مبحبش دماغ ناشفة


فاطمة:معملتي هتفضل زي ما هيا وتحب او متحبش دي حاجة ترجعلك


ادم:شكلنا هنتعب مع بعض اوي


فاطمة:انت ليه محسسني انك عريس بجد


ادم:امال انا ايه


فاطمة:انت واحد جاي تصلح غلطتة


ادم:ارجوكي كفاية بصي انا بحاول انسي وانتي كمان لازم تنسي ونحاول نفرح


فاطمة:ببساطة دي


ادم:لا مش ببساطة دي انا عارف ان حصل عمرك ما هتنسيه ان جواكي وجع وحصرة


انا جيت ضايعت دنيا لغبط حياتك


يمكن راسمة لنفسك حياة تانية او في حد في حياتك وكل ده انهار بعد الي حصل


فاطمة:انا مفيش حد في حياتي


ادم:بجد


فاطمة:الي،في حياتي هما اهلي وبس


ادم:ده دي حاجة حلوا اوي


فاطمة:اكيد انت كان في حد في حياتك


ادم:كان في بس محصلش نصيب من زمان اوي


فاطمة:ميفرقش معايا


ادم:لا هيفرق عشان انا هبقي جوزك يعني لازم احافظ عليكي وتكوني انتي،وبس الي في حياتي زي انا كمان هبقي انا وبس الي في حياتك


فاطمة:انا بتحسسني ان جوزاة حقيقي


ادم:وهو يقترب منها ايوة جوازة حقيقي


فاطمة:بقولك ابعد عني


ادم:متخفيش مني،يا فاطنة بكرا هتسبتلك الايام الي انتي كنتي غلطانة


فاطمة:انا هقوم عن ازنك


امسكها ادم من يداها ثم قربها له


انا مش عايز اشوفك حزينة كده اوعدك ان هعوضك عن كل الي حصل بس كل الي طلبة منك تديني وتدي فرصة لنفسك نقرب من بعض يمكن يحصل حاجة حلوا بنا ثم اخذ يداها وطبع قلبة خفيفة انا اسف علي كل حاجة صدقيني معايا هعاودك


ابتعدت فاطمة عنة بخجل وارتباك عن ازنك


ثم رقدت الي الخارج


************


بعد مرور شهر


كانت نور تجلس في غرفتها تتحدث عمار عبر الهاتف


نور:وبعدين بقي


عمار:انا قولت وانتي حرة كلكم جيين النهاردة تطلبو ايد نورهان لخوكي مش هوافق




نور:هنرجع في كلامنا


عمار:اه هرجع في كلامي الا بشرط


نور:علي فكرة انت رخم مش هديك شرط


عمار:لا هخدو يا نور والنهاردة انا وحشاني اوي ونفسي


نور:بطل بقي مفيش يعني مفيش انت اختها قبل كده


عمار:علي فكرة مرة وحدة يتيمة وكانت في شارع


نور:ههههههههههه عايز ايه يا عمار


عمار:عايز قبلة


نور:صدق ان هقفل في وشك


عمار:يا مفترية هطلعي عيني حرام عليكي


نور:احسن عشان تمشي


عمار:كان لازم امشي واستقر امضي ثفقة وارجع واديني رجعت علي طول وبعدين لازم يا نور ارجع لبيتي وحياتي


نور:طيب


عمار:بكرا هتنوري حياتي كلها


نور:طيب اقفل عشان قوم اجهز نفسي عشان نكون في معاد بقي


عمار:اخوكي جاي يطلب اختي مش هوافق الا بشرط ده وانتي حرة زمبهم في رقبتك


نور:ههههههههههه طيب اقفل بقي،


عمار:هتوحشيني


نور :وانت كمان يا عموري


****************


في القصر عمار


جلس الجميع في القصر


احمد:عمار احنا جيين النهاردة نطلب ايد الانسة نورهان لي ابني خالد انت طبعا عارف ان خلص امتحانات وان شاء الله هيجيب تقدير وشغلة موجود او سفر


عمار:وانا موافق انا مش هلاقي احسن من خالد لي نورهان اختي بس ليا شروط


خالد:شروط ايه


عمار:اولا انا مقدرش نورهان تبعد عني عشان كده شرط الاولاني تجوزو هنا في القصر


وشرط الثاني ان مفيش سفر خالد هيشتغل معايا في شركة بمرتب كويس وشرط الثالث ثم نظر لنور بخبث بعدين


خالد:بس انا مقبلش اعيش عند مراتي


عمار:بص يا خالد نورهان مش هتبعد عني سواء انت او غيرك كنت هحط شرط ده وبعدين البيت بيتك صدقني مس هتحس بي اي حاجة


احمد:بس يا عمار يا ابني كده انت بتلوي درعنا


عمار:لا يا عمي انا بحافظ علي اختي وده حقي يا جماعة انت بقيتا عيلة وحدة خلاص


خالد: نظر لنورهان نظرات غضب ثم نظرت له نورهان نظرات توسل وخوف


خالد:طيب انا موافق


عمار:وانا كمان موافق كده اقدر اطمن علي اختي يا خالد ومتفتكرش بلوي دراعك


لا انا عايز اطمن عليها


احمد:تمام يا عمار نقرء الفاتحة


عمار:نقرء


قرء الجميع الفاتحة ثم تعالي صوت الظغاريط


عمار:يبقي كده اسبوع جاي جواز نورهان وخالد وادم وفاطمة


خالد:بس


عمار:من غير بس هتنزل من بكرا تستلم شغلك وتجهز نفسك يا عريس


ادم:يلا يا عم خالد خلينا نفرح


خالد:هو ينظر لودو برتباك


احمد:علي خرت الله يبني واحنا جهزين لي اي طلابتكم


***************


كانت ناهد بعيد عنهم تحدث في الهاتف


ناهد:عايز ايه يا اكرم


اكرم:ناهد هانم انا بقالي اكتر من شهر بحاول اوصلك وانتي مطنشاني


ناهد:وحشتك


اكرم:مع اد امي بس بجد جامدة وحشتيني


ناهد:بلاش اد امك دي مهم عايز ايه


اكرم:ايه الاخبار عمار


ناهد:زفت خالص يا اكرم جاب مصايب فوق دماغي انا مس عارفة جرالو ايه


اكرم:لا يا حبيبي احنا لازم نتقابل وتحكبلي هستناكي في شقتي انتي طبعا عرفها


ناهد:بضحكة طبعا هيا دي تتنسي


اكرم:هستناكي


*****************


وقفت نور امام حمام السباحة احست بشء يحوطها من الخف


نور:اوعي يا عمار


عمار:وحشتيني اوي اوي


نور:وهيا تبتعد عنة انت مجنون حد يشوفنا


عمار:وهو يأخذها من خصرها طيب ميشفوني


نور:يا سلام اوعي


عمار:لا مش قبل


نور:انسي كلهم جوة يا مجنون


عمار:وهو ينظر لعيانها قريب يا نور اوي اخدها ومحدش هيقدر يمنعني


نور:بخجل قصدك ايه


عمار:هنتجوز


نور:يا سلام ما انت كنت مش عايز تجوز


عمار:كنت بس انتي جيتي غيرتي كل حاجة يا نور خلتيني واحد انا معرفهوش،بقيت بحاول اتغير للاحسن عشانك


نور:ياريت يا عمار تفضل كده وفي يوم ملقيش القسوة والغرور تاني


عمار:في حالة وحدة بس لو في يوم حست انك بتكدبي عليا او بتخدعيني انا بكره كداب اوي يا نور


نور:برتباك وخوف طيب افرج ان في حاجة كدبتها غصب عني


عمار:مفيش حاجة اسمها غصب كدب هو كدب بصي يا نور انا اول معترفت بحبي ليكي كشفتلك شخصيتي الحقيقية عشان مخدعكيش ولا اكدب عليكي كل حاجة قلتهالك بصراحة حتي عيوبي


نور:عمار انا بحبك اوعي في يوم تسبني


عمار:عمري في حياتي ما هسيبك انتي حته مني مقدرش اتخيل حياتي في يوم من غيرك يا نور انتي جوة هنا ثم شاور علي قلبة


نور:بحبك


عمار:وهو يقترب لشفتيها بحبك ثم لمس


شفتيها بكل حب وشغف ونور كذاك بدلتة القبلة بحب شديد


وبعد ثواني ابتعد عمار امتي بقي تبقي معايا علي طول


نور:وانا كمان نفسي ابقي معاك علي طول


عمار:اول مخلص مت جوازت نورهان وادم هاجي اتقدم واخطفك منهم واحطك في زنزنتي


نور:زنزانة


عمار:اه قلبي


نور:دي احلي زنزانة


ايييييييه ده ايه الي بيحصل هنا بظبط



السادس عشر من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close