اخر الروايات

رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الرابع عشر14 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الرابع عشر14 بقلم جهاد محمد 


الفصل الرابع عشر(فرار من ورطة)


**********************************************


صاعد الجميع الي سطح ثم جلسو في الهواء المنعش ونسمات شتاء الذيد


كان عمار جالس معهم وكل حين والاخر ينظر الي نور بحب


خالد:والله احنا كل اسبوع كنا بنطلع نقعض فوق


عمار:واكيد انا جيت وبوزط دنيا


خالد:لا مقصدش ابدا


عمار:قولي يا خالد ناوي تعمل ايه مع بنت الي بتحبها الي اخوها مش موافق عليك


اقتربت نور منهم بعد سماع سؤال عمار


خالد:ناوي اتخرج واشتغل الاول وبعدين اروح اتقدملها طبعا بس اخوها رزل ده يوافق


ضحكت نور بشدة عندما سمعت سب خالد علي عمار


عمار:بنظرات غيظ لنور شكلو رزل اوي


نور:اوي اوي اوي ههههههههههه


عمار:بجد ماشي ابتسم عمار علي ضحكتها البريئة


خالد:هو انت بتسأل ليه


عمار:لا عادي بس بدردش معاك


خالد:انا والله لو عليا نفسي اعمل اي حاجة عشان اخوها يوافق بس دي مقدرتي انا لسه ورايا مشوار طويل ولازم اروح وانا بحالي كده ويرضي بيه كده وهيا تعيش علي مستوايا انا ولازم يعرف ان مش كل حاجة فلوس لو بئدي اجبلها دنيا كلها هجبهلها


احمد:ايه يا واد شعر ده يا عيني يا عيني


نور:ايوة حاجات حلوا ليها هيا امال اختك تطلع عليها زربينك


خالد:انا اقدر يا نورتي يا قلبي انتي وش سعد لولاكي مكنتش عرفتها


عمار:روح اطلبها من اخوها يا خالد ممكن لما يقعض معاك ويعرفك بجد ويعرف انك راجل بجد اكيد يوافق عشان اكيد الي يهمة سعادة اخته


خالد:مس قبل مخلص امتحانات كلها شهر واخلص سعتها هروح وربنا يستر سعتها


قامت نور ثم اتجهت لخارج سطح


نظر لها عمار بحيرة ثم قام هو الاخر


انا هتروح غرفتي اجيب حاجة عن ازنكم


ذهب عمار في خباثة الي مكان نور خارج سطح


عمار،:بتعملي ايه هنا وقفة قدام شقة ليه


نور:فاطمة مش جوة وانا قلقانة عليها لسه مجتش وقت اتأخر اوي خايفة اقلهم


عمار:طيب اهدي يمكن راحت حته اتأخرت شواية اتصلي بيها


نور:تليفوني نسيتو عندك في الغرفة


عمار:ان شاء الله خير اهدي كده اكيد علي وصول مهم قوليلي هو انتي كل يوم بتحلوي ليه كده


نور:بابتسامة بطل بكش واطلع بدل ما حد يشوفنا


عمار:اطلعي معايا مقدرش اقعض في مكان وانتي مش موجودة


نور:هستني فاطمة هنا


عمار:ابقي انزلي شوفيها بعد شواية يلا بقي


اقلك اطلعي وانا هديكي موبايلي اتصلي بيها


*********************


عند اكرم في الفيلا


دخل اكرم غورفته ثم جلس علي طرف سرير


ثم اخذ الهاتف يفتحة يشاهد صورها لمرة العاشرة


بيوم واحد يا عمار ضربني ضربتين وكل ضربة وضربة اقوي من تانية لو كنت اخت مني ثفقة مستحيل تاخد مني نور


هقتلك سعتها يا عمار


*********************


بعد سعات


بحثت كثير نورهان عن فاطمة


اكيد روحت طيب سابت موبايل ليه


وادم راح فين اكيد راح يوصلها بس لو راح كل ده مجاش


وقع نظرها علي عربية ادم


اكيد روحها وجه لما اشوفو فين ده


ثم ندهت للخاادمة


فين ادم


الخادمة:برتباك وخوق ادم بيه في غرفتة


نورهان:مالك في ايه


الخادمة:مفيش مفيش


نورهان:امال مالك مش علي،بعضك


الخادمة:ابدا يا ست نورهان عن ازنك هروح اشوف ورايا ايه


**********************


عاد الجميع الي نوم ولا احد احس بفاطمة


صاعدة نور الي عمار فوق ثم اطرقت باب بنهيار ..فتح عمار باب بخضة


عمار،:نور مالك في ايه


نور:عمار ساعة دخلا 5الفجر وفاطمة لسه مجتش اتصلت بيها كتير مبتردش


عمار:ايه كل ده ومجتش


نور:انا خايفة عليها اكيد حصلها حاجة اكيد


عمار:اهدي يا نور اهدي استني بس النهار يطلع وبعدين هخدك ونشوفها فين


*****************&&


الخادمة :والله يا ست هانم هو ده الي حصل استاذ ادم اصر اني احط العصير والبت شربتة وهو خدها علي الاوضة


ناهد:انا هوديكي في ستين داهية متصلتيش بيه ليه اقلك تعملي ايه يا غبيه


اقفلي انا جاية حالا


********************


في الصباح


دخل ضوء شمس الخفيف يداعب وجه ادم


تقلب ادم بضيق من النور الذي يتوجه اليه ثم افتح عيونو ببطئ حاول نهوض ثم جلس


وهو يلوح بوجهو يمينا وشمالا ثم نظر لفاطمة


التي كانت تحت الغطاء عارية


ادم:يا النهار اسود ايه الي جاب دي هنا ثم نظر لنفسة كان مثلها تماما


نهض ادم من علي سرير بصدمة وخوف ثم ارتدا ملابسهة ثم اقترب منها بخفة وهو يبلع ريقة /فاطمة فاطمة اصحي ارجوكي


فاطمة:وهيا نائمة بس يا مرزوق روح لبابا


ادم:مرزوق ايه بس اصحي بقي،


افتحت فاطمة عيناها ببطئ ثم نظرت لادم


انت ايه الي جابك عندي هنا


ادم:فاطمة فوقي احنا في مصيبة ومش فاهم حاجة


نهضت فاطمة ثم جلست وهيا تحاول تفوق نفسها نظرت حولها ثم لنفسها شهقت بصدمة


ادم:انا معرفش ده حصل ازاي والله


فاطمة:بصرااااااخ لاااااااااااااااااااااا


كتم ادم صوتها :فاطمة اهدي ارجوكي الي هنا في بيت هيسمعو اهدي وانا هعملك كل الي انتي عيزاه بس والله انا زيك معرفش ده ازاي حصل


********************


اوقفها صوت ابيها احمد رايحة فين يا نور علي صبح


نور:وهيا امام الباب رايحة مشوار مهم يا بابا اصل صحبتي عملت حادثة ولازم اروح




ارحلها دلوقتي حالا اسفة يا بابا بس لازم اروح


احمد:طيب طيب يا بنتي وابقي طنيني


نور:حاضر سلام


نزلت نور الي خارج البناية عند عمار الذي ينتظرها في السيارة


فتحت الباب واخذت مكنها جمبة،


نور:يلا يا عمار هنطلع علي صحبها او كلية


عمار؛طيب براحة كده هيا صحبها فين


نور:هقولك بس يلا اطلع بقي


عمار؛حاضر حاضر


سمع عمار جرس الهاتف ثم اخشو


عمار:دي نورهان ثانية هرد عليها رد عمار علي اخته


نورهان:عمار فين نور هيا عاملة ايه دلوقتي


عمار:هيا كويسه انا هقفل دلوقتي


نورهان؛طيب استني نور نسيت تليفونها هنا وكنت هديه لفاطمة بليل بس مشت علي طول من غير متخدو


عمار:ايه فاطمة كانت عندنا


نور:فاطنة هناك طمني يا عمار


نورهان:ايوة كانت هنا وبعدين سبتها مع ادم وبعدين روحت اعمل العشاء رجعت ملقتهاش افتكرت ادم روحها


عمار:طيب ادم فين دلوقتي


نورهان:لسه نايم جوة


عمار،:انا ثواني وهكون عندك سلام


نور:في ايه يا عمار طمني


عمار:ادم كان مع فاطمة هنروح واعرف ايه الي حصل يمكن وصلها حتي هنا او هنا


نور،:انا مش فاهمة حاجة


عمار:هفهمك


****************&


قورت نفسها وهيا تغطي كل جسدها ببكاء،حار وشهقة متعالية


ادم:فاطمة ارجوكي اهدي والله العظيم انا معرفش حصل ازاي بجد


فاطمة:عايزة اروح خليني اروح


ادم:لا مش،هتروحي الا لما تهدي ارجوكي بطلي عياط وسعديني نفتكر ايه الي حصل


فاطمة:ببكاء انا مش فكرة حاجة الا لما شربت العصير ده وبعدين حسيت بدوغي ومش فكرة حاجة بعد كده


ادم:وانا كمان نفس الحكاية يعني ايه العصير كان في حاجة


فاطنة:بعصابية في ولا مغيش خلاص مستقبلي ضاع كل حاجة راحت راااحت


ثم دخلت نوبات بكاء شديد


ادم:فاطمة انا مش هسيبك منخفيش محدش هيعرف حاجة خالص وانا هحل الموضوع


فاطمة:تحلة موضوع بعد ايه بعد كل شئ اتكسر تفتكر هتعرف ترجع الي راح


ادم:طيب قوليلي اعمل ايه عشان تطمني


فاطنة:تبعد عني خالص وتطلع برة عايزة


ادم:فهمت خلاص هطلع برة خدي راحتك


طلع ادم خارج الغرفة وهو يأخذ نفسة بصعوبة لازم اعرف الي حصل ده حصل ازاي هتجنن


*******************


دخل عمار ونور القصر بلهفة واستقبلتهم نورهان


عمار:فين ادم


نورهان؛فوق لسه مصحيش هو في ايه


عمار:طيب انا طالع اسألو


نور:خدني معاك يا عمار ارجوك


عمار:تعالي يا نور


صاعد ثلاثة متوجهين الا غرفة ادم


وقف ثلاثة ينظرو لاادم الذي كان يجلس علي ركبتاه وخافي وجه بين يداه امام غرفتة


عمار:ادم


نظر ادم لهم ثم قام وهو ينظر اليهم بحزن


ادم:مالك قاعد كده ليه وبعدين مبتردش علي تليفون ليه يبني وفين فاطمة وصلتها فين نورهان قلتلي انت وصلتها

ادم:برتباك فاطمة معايا


نور:يعني ايه معاك هيا فين من امبارح


ادم:وهو ينحي راسة جوة


عمار،:جوة فين متكلم يا زفت


وبعد لحظات اتفتح باب غرفة ادم وظهرت منهة فاطمة


نور:بصدمة فاطنة انتي بتعمل ايه هنا وجوه في غرفة ادم


فاطمة :وهيا تنحي وجها الي ارض ببكاء


اقتربت منها نور ثم امسكتها بقسوة،كنتي بتعملي ايه جوة انطقي


ارتمت فاطمة في احضان نور لبكاء وانهيار واردفت قولها والله معرف ازاي حصل والله ما فكرة حاجة انا صحيت لقيت نفسي كده والله يا نور صدقيني مليش زمب


ابتعدت عنها نور وهيا تنظر لها بصدمة قصدك ايه ها قصدك ايه


اقترب منهم عمار :اهدي يا نور عشان نفهم


فاطنة:لو سمحت احكلنا ايه الي،حصل او انت يا زفت احكي في ايه


ادم :هقول كل حاجة بس قبلها لازم تصدقوني


*********************


في المطبخ


اوعي حسك عينك حد يسألك علي حاجة وتقولي فاهمة


الخادمة:حرام يا ست هانم زمبها ايه بنت دي


وانا زمبي ايه ابني يقع وقعة دي عارف لو اتكلمتي نص كلمة هوديكي في ستين داهية


انتي وانا متعرفش حاجة وانا هخليه يديها قرشين وتمشي بعيد عن هنا وتشوف مصبتها بعيد عن ابني


**********************


نور:يعني ايه مكنتش في وعيك وانتي ازاي تسكتي ها ازاي


ادم:نور افهمي انا وفاطمة مكناش وعيين لي اي حاجة حصلت لازم تعرفي لا انا ولا هيا لينا زمب


نور:امال زمب مين ها يا استاذ ادم زمب مين اتكلم


ادم:لسه معرفش بس هعرف مين الي عمل كده بس لازم تعرفي انتي وفاطمة ان مش هتخلي عنها انا هصلح كل حاجة


نور:ازاي بقي هترجع الي راح


ادم،:الي راح مش هيرجع بس هصلح غلطتي ان هتجوزها انا هتجوزك يا فاطمة


.


مستحيل ده يحصل علي جوزتي تجوز الوباء دول انت فاهم


قلتها ناهد وهيا تقترب منهم


عمار:ماما ارجوكي اهدي


ناهد:اهدي ازاي اسمع يا عمار انت حر في نفسك تجوز وحدة زي دي انت حر بس ابني لا فاهم ابني لا


عمار:بس ابنك غلط ولازم يصلح غلطة


ناهد:اديها قرشين يا ادم تخليها تمشي وهيا تصرف بعيد عنك


بكت فاطنة اكثر بعد سماع هذا كلام المهين


نور:وهيا تقترب من ناهد :اسمعي ابنك هيتجوز غصب عنو بنت خالي


ناهد:مش هيتجوزها يا ماما وريني بقي هتعملي ايه


نور:بتحدي هعمل كتير اوي اولها هخلي ابنك




اولها ابنك الي واقف ده هخليه جوسة قدام عنيكي


ناهد:انتي بتهدديني


نور:اه بهددك وبلاش انا تقفي قدامي بدل ممحيكي علي وش دنيا ومش بس كده لا


اخلي الاتنين الي وقفين دول يتصدمو فيكي ثم اقتربت نور منها وهمست في ازنيها


بصوت منخفض ..ولا تحبي اقلهم علي عشيقك يا حلوة


صدمت ناهد من معرفت جزء من اسررها،


عمار:نور كفاية كده خلاص انا قررت


ادم هيتجوز فاطنة والنهاردة هنيجي نطلب،اديها ومفيش اي حد هيراجع قراري


فاهم يا ادم


ادم:فاهم


نظرت نور وناهد نظرات تحدي بنهم


اقترب عمار من نور يلا يا نور هاتي فاطنة عشان اروحكم


نور:وهيا تنظر لناهد بابتسامة مستفزة يلا يا حبيبي عشان كمان اقلهم يجهزو نفسهم


يلا يا فاطمة


ادم:امسك ادم ايد فاطنة ثم اردف


متخفيش ها هاجي وهطلبك وهنجوز


بوعدك بكده واوعدك ان مفيش حد عيعرف حاجة ولا حد يقدر يجي جمبك


فاطمة:وهيا تمسح اثار بكئها منك الله عمري ما هسمحك ابدا ابدا


ثم ذهبت مع عمار ونور خارج القصر


....


اقترب ادم من ولدتة ثم اردف يقول


عارفة يا امي لو في دماغي طلع صحيح وطلعتي ان اي ورا كل ده عشان اتجوز نورهان سعتها تنسي ان ليكي ابن اسمة ادم


ثم ذهب الي غرفتة تحت انظار ناهد المشتعلة


**********************


في منتصف اليوم


اتي اتصال لصلاح الذي كان جالس في شقتهة من عمار


صالح:ازيك يا عمار بيه عامل ايه


عمار؛حمدالله يا صالح قولي انت ايه اخبارك


صالح:بستغراب انا انا


عمار:ايوة قولي فاضي النهاردة


صالح:اه يا عمار بيه فاضي خير


عمار:اعمل حسابك النهاردة ساعة 7 هنبجي انا وماما وادم عندكم


صالح:يا اهلا اهلا بيك يا عمار بيه بس انا مش فاهم هو في حاجة


عمار:في كل خير يا صلاح مهم جهز نفسك ساعة 7 هنكون عندك وياريت استاذ احمد يكون حاضر القاعدة هو خالد ومتسئلش كتير لما نيجي هتعرف


**********************


في غرفة فاطمة


كانت فاطمة تجلس علي سرير تبكي علي حلها وكانت بجورها نور


نور:انا مش عيزاكي كده انتي فاهمة خليكي قوية شواية هيتجوزك يعني يتجوز والا وديني هخلص عليه بئيدي


فاطنة:مشفتيش ممتو يا نور انا خايفة منها


نور:بثقة لا لا متخفيش منها وسبهالي ناهد هانم د دي تحت ايدي مش هتقدر تعمل حاجة لا انا لا هيا حسبنا طوييييل معاها


فاطنة:مش فاهمة يعني ايه


نور:مش مهم تفهمي مهم دلوقتي تقومي تظبتي نفسك عشان تبقي احلي عروسة عشان محدش،ياخد بالو ولما موضوع يتم صدقيني هاخد حقكك منهم كلهم


***************_


في غرفة ادم


عمار:ممكن اعرف بقي ازاي ده حصل منا لو عارف انك بتاع كده كنت قولت ماشي بس انت مش كده يا ادم


ادم:طيب كويس انك عارف ابن عمتك


عمار:عارف كويس بس هتجنن


ادم:وانا زيك اخر حاجة فكرها شربنا العصير


وبعدين انا وهيا حسيني بدوران غريب وبعدين لقبت نفسي بعمل حاجات وانا مش،في وعي


عمار:معني كده ان العصير ده في حاجة


ادم:انا متأكد


عمار:مين الي عمل العصير من الخادمين


ادم:هيا هيا مفيش غيرها انا افتكرت هيا جابت العصير وبعدين كانت هتمشي قبل متجيبو لينا رجعت في كلمها ولما قلتلها حطيه هنا وامشي لقتها ارتبكت وخافت وحيات امي منا سيبها راقد ادم الي مكطبخ


عمار:استني يبني فهمتي ثم راقد وراه عمار


********************


احمد:هو الي قالك كده طيب جايب عمتة دي ليه


صلاح:مش عارف بص انا اعرفة ان المشكلة الي عندو اتحلت خالص يمكن جايب اهلة عشان يخطب نور زي ما ادم قال


احمد:نعم لالا انا مستحيل هوافق


صلاح:ايه بس يا احمد


احمد:مس عارف ليه يا صلاح بقولك ايه ابعد بنتي عنهم دي عيلة ملهاش امان كفاية الي حصل لئختي مش هسمح يتقرر لبنتي


*****************


بقولك انطقي كنتي حاطة ايه في الغصير


الخادمة:وهيا تحاول الفرار من تحت ايد ادم


والله ماعرف حاجة


ادم:بلغ بوليس يا عمار يلا


الخادمة:لا ونبي يا عمار بيه ونبي يا ادم بيه انا هقولك بس بيني وبينك


عمار:نعم ياختي ليه ان شاء الله انطقي يا بت


الخادمة:موضوغ يخص ادم بيه لوحدو مش هقدر اقول اي حاجة الا ليه هو حتي لو موتوني


ادم:وهو يحررها تعالي معايا علي مكتب يلا


ذهبت الخادمة وادم الي مكتب تحت انظار عمار الفضولية


)في المكتب (


ادم:يعني ماما هيا الي ورا كل حاجة


الخادمة:ايوة يا ادم بيه هيا الي هتدتني انها هتقطع عيشي


ادم،:يعني العصير كان في مخدر


الخادمة:ايوة كان فيه مخاضر يخليك انت وهيا متحسوش بحاجة وتعملو الي عملتوه بس هيا كانت تقصد بكده تورهان هانم بس خظ زفت بنت الغلبانة جه فيها


ادم:غوري من وشي وكلام ده عمار ولا نورهان ولا اي مخلوق يعرف بيه حتي ماما مش عيزها تعرف وانتي بعد كام يوم هاتشي من هنا ومشفش وشك هنا تاني فاهمة غوري برة


*************


امام بناية نور


وقف عمار ونورهان وادم وناهد


امام البناية


عمار:ماما لوىسمحت ارجوكي مش عايز اي كلمة متصغرنيش


ناهد:حاضر يا عمار حاضر


ادم:متقدرش اصلا تكلم


عمار:ادم كلم امك كويس




عمار:مالك يا انتي كمان خايفة كده ليه


نورهان:خايفة لما خالد يعرف ان كدبت عليه


عمار:نورهان اياكي اشوفك بتكلميه من هنا لحد ميجي يطلبك انتي وعتيني مفيش كلام وبعدين هو لو بيخبك بجد هيعزرك انك خبيتي عشان اخوكي ويلا بقي بدل وقفتي كده


**************


تجمع الجميع داخل شقة صلاح


خالد:وهو ينظر نورهان بصدمة،


يعني انت بقي عمار بيه ابن الاكابر والي بيشتغل عندو خالي صلاح وكمان اخو الانسة نورهان ياااه ده احنا كنا مغفلين اوي


عمار:انا مغفلتش حد يا خالد انا لحد امبارح مكنتش اعرف حاجة عنك ولا عنكم كنت فاكر قرايب صلاح وبعدين ابوك وخالك عرفين كل حاجة


نظر خالد لولدو اه شكلي انا بس الي كنت مغفل


ادم:خالد ارجوك لازم تعرف ان موضوع لازم يكون في سر عشان عمار ميتئزيش مهم تقعض الاول عشان نتكلم معاك في الي جيين عشانو


احمد:اقعض يا خالد نشوف جيين ليه وبعدين اعمل انت عوزو اقعض يا ولد


اتغضل يا عمار يبني اتكلم خير في ايه


عمار:بصفتي كبير العيلة واخو ادم كبير


احنا جيين النهاردة نطلب ايد الانسة فاطمة لي ادم اخويا وابن عمتي .



الخامس عشر من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close