رواية اسر وميادة ( حب عمري ) الفصل الرابع عشر14 بقلم شيماء فرج
مياده حضرت حاجتها هي وأمها من بالليل وبعدها نامت علشان تقدر تقوم فايقه الصبح واسر خلص شغله في وقت متأخر اوي وطلع ينام عدي الليل علي الجميع في انتظار صباح جديد مليان فرح وسرور وجه اليوم النتظر يوم الفرح صحيت مياده من نومها اخدت شاور وادت صلاتها وخرجت بعدها علي صوت عياط امها وكلام أبوها علشان يهديها
مياده:مالك ياماما في حاجه حصلت
الأم:لا ياحبيبتي انتي بس حتوحشيني حاسه اننا اتسرعنا ملحقناش نشبع منك
مياده:ايه ياحبيبتي هو انا حسافر ماانا جنبك في اي وقت حنشوف بعض
الاب:قوليلها والنبي يابنتي احسن امك دي جننتني
الام:خلاص انا حسكت اهو يلا خلصتي علشان نلحق نروح الفندق اسر باعت السواق من بدري
مياده:ايوه خلصت يلا بينا حرن علي البنات بس
الاب:استني ياوياده علشان عاوزك
مياده:خير ياحبيلي اوعي تعمل زي ماما
ابوها طلع ظرف كبير وقدمه ليها
مياده:ايه ده يابابا
الاب:ده بقية حقك اللي في ذمتي يابنتي
مياده:مش فاهمه فلوس ايه دي
الاب:دي فلوسك اللي كنت محوشها علشان جوازك امك جابتلك الحاجات الناقصه وعلشان احنا مش جبنا شوار زي بقية العرايس اتبقي مبلغ كبير وده حقك خديه خليه معاكي
مياده:لا يابابا خليه معاك انا مش محتجاله ده حتي الكارد اللي اسر عملهوللي انا مش بستخدمه خالص
الاب:انا عارف ان جوزك مش حينقصك حاجه وان الفلوس دي ولا حاجه بالنسبه له لكن دي يابنتي حقك
مياده وحضنت ابوها :لا ياحبيبي الفلوس دي عندي انا احسن من كنوز الدنيا كلها كفايه انها تمن شقاك وتعبك سنين طويله
حضن الاب بنته وباسها من راسها واتمني ليها السعاده وراحة البال
نزلت مياده وامها ومعاها فستانها وحاجاتها وكان في انتظارها صحباتها ركبوا العربيه وراحوا علي الفندق استقبلوهم موظفي الاستقبال ووصلوهم للغرفه بتاعتها اللي حتتجهز فيها وصل فريق البيوتي سنتر وبداوا في تجهيز العروسه وكان طبعا في جو من المرح من اصحابها
اما العريس فكان لسه ماصحيش من نومه لحد مادخلت عليه توحه الغرفه بتاعته في القصر ورفعت الستاير ووصلت نور الشمس لعيون آسر
آسر :ايه ده مين اللي فتح
توحه:صباح الورد صباح الهنا يلا ياحبيبي الضهر حيأذن وانت نايم
آسر :يااه انا نمت كل ده
توحه:معلش ياحبيبي انت نايم بعد الفجر وعملت مجهود جامد الايام اللي فاتت
اسر:كلمتي مياده
توحه:ايوه ياحبيبي اطمنت عليها ووصلت الفندق من بدري وبداوا التجهيزات كمان
اسر:طيب كويس انا كمان حاخد شاور علشان جايلي ناس من صالون التجميل الرجالي
توحه :ماانا عارفه ومحضرالك كل حاجه يلا قوم انت بس علشان تلحق تفطر
اسر:ماشي
وقام اسر اخد شاور وخرج لبس وصلي الصبح وكلم مياده
اسر:صباح الخير ياحبيبي
مياده:صباح النور لسه صاحي
اسر:ايوه من شويه صغيره لاني نايم متأخر
مياده:ربنا معاك
اسر:ايه عملتي ايه لحد دلوقتي
مياده:عملت شعري والمانكيير وشوية ماسكات
اسر:فطرتي ولا نسيتي كالعاده
مياده:لا نسيت كالعاده
اسر:انت بتهزري هو ليه ياحبيبتي انتي مصممه تنرفزيني
مياده:لا والله ابدا ليه قولت كده
اسر:علشان مش بتسمعي كلامي اهو
مياده:خلاص مش مهم كلها شويه وحتغدي
اسر:اقفلي يامياده وانا حبعتلك فطار ولو مااكلتيش حعرف ومش حقولك حعمل فيكي إيه
مياده:لا وعلي ده انا حتي انهارده عروسه
اسر:طيب ياعروسه يااحلي عروسه لازم تاكلي علشان تقدري تقاومي المجهود
مياده:حاضر
وبعت اسر فطار لكل الموجودين واكلت مياده
وبداوا التجهيزات من تاني
وعند اسر كان وصل الفريق الخاص بتجهيزه وعلي بالليل كان كل حاجه خلصت ومياده بيعملولها اللمسات الأخيرة وصلت موظفه من الاستقبال علشان تبلغ مياده انها مش حتنزل القاعه مع اهلها وانها هي اللي حتيجي تاخدها
مياده حبت تشوف اسر يعرف بالكلام ده ولا لأ علشان مايعملش معاها مشكله فاتصلت بيه وهو كان وقتها في الطريق للفندق
مياده:الو
اسر:ايه ياحبيبي اتاخرت عليكي
مياده:يعني شويه بس انا متصله اسألك انت تعرف انهم عاوزني مش انزل مع بابا او معاك للقاعه
اسر:ايوه ياحبيبتي اعملي زي ماحتقولك
مياده:حاضر
قفلت الخط وكلمت صحباتها اللي كانوا مستغربين زيها بالظبط
مياده:ده اسر كمان عارف
تقي:تلاقيها مفاجاه من مفاجاته
مي:هههه يكونش حياخدك وتمشوا من غير مانشوفكم
اسماء :انتوا حتفضلوا تخمنوا دلوقتي حيبان كل حاجه
تقي:بت ياميمو اوعي تفضحينا وتقومي بالليل تقولي للراجل عاوزه اروح لماما
مياده:اكتوا بقي مش تخوفوني اكتر ماانا خايفه
مي:انتي بتشخري وانت نايمه ولا حاجه
مياده:بس يابت منك ليها هو انا علشان ساكته لكم
أسما:سيبك منهم ياميمو دول متغاظين علشان انتي قمر ربنا يحرصك ويهنيكي خدي بالك من جوزك واسمعي كلامه وخافي علي بيتك أوي يامياده
مي:بت يااسماء انتي قلبتي على ست الحاجه كده ليه
ضحكوا كلهم وحضنوا بعض وودعوا صاحبتهم لان موظفه الفندق وصلت تاخد مياده وطلبت منهم ينزلوا القاعه يستنوها وكان ساعتها وصل اسر سلم علي المدعوين من رجال اعمال وزوجاتهم وناس من مناصب قياديه وصحافه وبعدها وقف علي الاستيدج في انتظار مياده
مياده اخدتها الموظفه لغرفه موجوده فوق القاعه مباشرة علشان تقعدها علي مرجيحه واول ماقعدت وامنت قعدتها عطت اشارة البدأ
في القاعه
أطفأت الانوار ونزل ماالسقف العلوي للقاعه مرجيحه علي شكل هلال مضيء بالابيض والأزرق وتجلس عليه العروسه التي كانت تشبه الاميرات في جمالها اللي خطف العيون في عز الظلام وكانت تظهر بهدوء علي كلمات اغنيه ماجده الرومي(طلي بالابيض طلي يازهرة نيسان
طلي ياحلوه وهلي بها الوجه الريان)
ووصل الهلال للاستيدج اللي واقف عليه اسر اللي اخدها من فوقه وحضنها وفضل يلف بيها وهي في بين احضانه زي الفراشه وبعدها رقصوا "سلوا" وبعد ماانتهت الرقصه حيوا المدعوين من مكانهم واخدها قعدوا في الكوشه اللي كانت علي شكل محاره بحر ومياده كأنها اللؤلوؤه بتاعتها
اسر كان ملاحظ نظرات المدعوين لمياده واعجابهم بجماله وحيويتها وده كان مضايقه جدا لانه مش بيحب الوسط ده لكنه مرغم علي عزومتهم و لانه من الشخصيات العامه كان لازم يشهر جوازه
طلب الدي جي من اصحاب العروسه يتجمعوا وطلب من العروسه والعريس النزول للاستيدج مره تانيه وده طبعا علشان يرقصوا لكن اسر حلها بشكل لطيف وفضل حاضن مياده من وسطها وسابها تتمايل بس من غير رقص وصحباتها هما اللي رقصوا وحاول انهاء الموضوع بسرعه بالاشاره للدي جي واخدها ورجعوا مكانهم لكن مياده كانت متضايقه انها حست بايد اسر اللي مكلبشه علي وسطها
مياده:اسر انت ليه مش سيبتني أرقص
اسر:لا ياحبيبي انا مش بحب كده انتي عاوزه الناس تتفرج عليكي يعني
مياده:لكن كل العرايس بترقص في فرحها
ولسه اسر حيتكلم كان كان ظهر صوت الفنا محمد حماقي باغنيته اللي مياده وصحباتها بيحبوها وجري البنات اخدوا مياده ورقصوا مع ظهور حماقي علي الاستيدج لانه كان احد فقرات الحفله والدنيا هاصت واسر غضبه حيبدأ يظهر لكنه سيطرعلي اعصابه وقرر يتصرف بسرعه مذهله وبعد ماكانت خلصت الأغنيه راح وقف جنب مياده وطلب الميكروفون
اسر:انا حقيقي بشكر كل ضيوفي اللي شاركوني فرحتي لكن احنا مضطرين نسيبكم تكملوا الحفله من غيرنا علشان في ميعاد طياره حالا لاني حبيت افاجيء حبيبتي ونسافر من الفرح لشهر العسل في باريس
طبعا الكل صدق حتي مياده نفسها وصقف المدعوين وودعوهم وخرج اسر ومياده من القاعه وخرج وراهم امها وابوها وتوحه اللي ماكنتش مصدقه ولا كلمه وكانت حاسه ان في حاجه لكن ماحبتش تلفت الانتباه
اسر:اتفضلوا انتوا يجماعه ارجعوا الفرح علشان الضيوف لازم تكونوا معاهم واحنا حنطلع نغير لبسنا بسرعه ونمشي
سلموا عليهم وطلع اسر ومياده للجناح واول مادخلوا قفل اسر الباب وبص لمياده بنظره رعبتها
آسر بزعيق:ايه اللي انتي عملتيه ده ازاي تقفي ترقصي وتستهتري بكلامي كده
مياده:انا كنت فرحانه واتصرفت بطبيعتي
آسر بصوت اعلي:وانا قولت ماترقصيش يبقي مافيش رقص
مياده بخوف :خلاص انا آسفه
اسر:وانا مش قابل اسفك لازم تتعاقبي علشان تعرفي ازاي مش تغلطي في حقي تاني
مياده:يعني ايه حتضربني
اسر:انا مش من الرجاله اللي ممكن تضرب ست انا حنفذ كلام ربنا وحعاقبك زي ماقال الشرع (واهجرهن في المضاجع)
مياده :يعني ايه مش فاهمه
اسر:يعني من انهارده كل واحد حينام في غرفه لواحده لحد ماتراجعي نفسك وتعرفي غلطك
مياده:يعني مافيش شهر عسل طبعا
اسر:لأ فيه وحنسافر الصبح
مياده:لا خلينا هنا انا مش عاوزه أسافر
اسر:ده مش قرارك احنا حنسافر علان تعرفي تراجعي نفسك وانتي لوحدك لكن هنا في اصحابك وأهلك وتوحه يعني مش حتكوني لوحدك زي هناك
مياده:وانا حنفذ شرع الله وحطيع كلام جوزي وحسافر معاك وححبس نفسي وحراجع نفسي بس مش لاني رقصت يوم فرحي لكن في علاقتي بيك من الاول هي كانت غلط ولا صح
مياده:مالك ياماما في حاجه حصلت
الأم:لا ياحبيبتي انتي بس حتوحشيني حاسه اننا اتسرعنا ملحقناش نشبع منك
مياده:ايه ياحبيبتي هو انا حسافر ماانا جنبك في اي وقت حنشوف بعض
الاب:قوليلها والنبي يابنتي احسن امك دي جننتني
الام:خلاص انا حسكت اهو يلا خلصتي علشان نلحق نروح الفندق اسر باعت السواق من بدري
مياده:ايوه خلصت يلا بينا حرن علي البنات بس
الاب:استني ياوياده علشان عاوزك
مياده:خير ياحبيلي اوعي تعمل زي ماما
ابوها طلع ظرف كبير وقدمه ليها
مياده:ايه ده يابابا
الاب:ده بقية حقك اللي في ذمتي يابنتي
مياده:مش فاهمه فلوس ايه دي
الاب:دي فلوسك اللي كنت محوشها علشان جوازك امك جابتلك الحاجات الناقصه وعلشان احنا مش جبنا شوار زي بقية العرايس اتبقي مبلغ كبير وده حقك خديه خليه معاكي
مياده:لا يابابا خليه معاك انا مش محتجاله ده حتي الكارد اللي اسر عملهوللي انا مش بستخدمه خالص
الاب:انا عارف ان جوزك مش حينقصك حاجه وان الفلوس دي ولا حاجه بالنسبه له لكن دي يابنتي حقك
مياده وحضنت ابوها :لا ياحبيبي الفلوس دي عندي انا احسن من كنوز الدنيا كلها كفايه انها تمن شقاك وتعبك سنين طويله
حضن الاب بنته وباسها من راسها واتمني ليها السعاده وراحة البال
نزلت مياده وامها ومعاها فستانها وحاجاتها وكان في انتظارها صحباتها ركبوا العربيه وراحوا علي الفندق استقبلوهم موظفي الاستقبال ووصلوهم للغرفه بتاعتها اللي حتتجهز فيها وصل فريق البيوتي سنتر وبداوا في تجهيز العروسه وكان طبعا في جو من المرح من اصحابها
اما العريس فكان لسه ماصحيش من نومه لحد مادخلت عليه توحه الغرفه بتاعته في القصر ورفعت الستاير ووصلت نور الشمس لعيون آسر
آسر :ايه ده مين اللي فتح
توحه:صباح الورد صباح الهنا يلا ياحبيبي الضهر حيأذن وانت نايم
آسر :يااه انا نمت كل ده
توحه:معلش ياحبيبي انت نايم بعد الفجر وعملت مجهود جامد الايام اللي فاتت
اسر:كلمتي مياده
توحه:ايوه ياحبيبي اطمنت عليها ووصلت الفندق من بدري وبداوا التجهيزات كمان
اسر:طيب كويس انا كمان حاخد شاور علشان جايلي ناس من صالون التجميل الرجالي
توحه :ماانا عارفه ومحضرالك كل حاجه يلا قوم انت بس علشان تلحق تفطر
اسر:ماشي
وقام اسر اخد شاور وخرج لبس وصلي الصبح وكلم مياده
اسر:صباح الخير ياحبيبي
مياده:صباح النور لسه صاحي
اسر:ايوه من شويه صغيره لاني نايم متأخر
مياده:ربنا معاك
اسر:ايه عملتي ايه لحد دلوقتي
مياده:عملت شعري والمانكيير وشوية ماسكات
اسر:فطرتي ولا نسيتي كالعاده
مياده:لا نسيت كالعاده
اسر:انت بتهزري هو ليه ياحبيبتي انتي مصممه تنرفزيني
مياده:لا والله ابدا ليه قولت كده
اسر:علشان مش بتسمعي كلامي اهو
مياده:خلاص مش مهم كلها شويه وحتغدي
اسر:اقفلي يامياده وانا حبعتلك فطار ولو مااكلتيش حعرف ومش حقولك حعمل فيكي إيه
مياده:لا وعلي ده انا حتي انهارده عروسه
اسر:طيب ياعروسه يااحلي عروسه لازم تاكلي علشان تقدري تقاومي المجهود
مياده:حاضر
وبعت اسر فطار لكل الموجودين واكلت مياده
وبداوا التجهيزات من تاني
وعند اسر كان وصل الفريق الخاص بتجهيزه وعلي بالليل كان كل حاجه خلصت ومياده بيعملولها اللمسات الأخيرة وصلت موظفه من الاستقبال علشان تبلغ مياده انها مش حتنزل القاعه مع اهلها وانها هي اللي حتيجي تاخدها
مياده حبت تشوف اسر يعرف بالكلام ده ولا لأ علشان مايعملش معاها مشكله فاتصلت بيه وهو كان وقتها في الطريق للفندق
مياده:الو
اسر:ايه ياحبيبي اتاخرت عليكي
مياده:يعني شويه بس انا متصله اسألك انت تعرف انهم عاوزني مش انزل مع بابا او معاك للقاعه
اسر:ايوه ياحبيبتي اعملي زي ماحتقولك
مياده:حاضر
قفلت الخط وكلمت صحباتها اللي كانوا مستغربين زيها بالظبط
مياده:ده اسر كمان عارف
تقي:تلاقيها مفاجاه من مفاجاته
مي:هههه يكونش حياخدك وتمشوا من غير مانشوفكم
اسماء :انتوا حتفضلوا تخمنوا دلوقتي حيبان كل حاجه
تقي:بت ياميمو اوعي تفضحينا وتقومي بالليل تقولي للراجل عاوزه اروح لماما
مياده:اكتوا بقي مش تخوفوني اكتر ماانا خايفه
مي:انتي بتشخري وانت نايمه ولا حاجه
مياده:بس يابت منك ليها هو انا علشان ساكته لكم
أسما:سيبك منهم ياميمو دول متغاظين علشان انتي قمر ربنا يحرصك ويهنيكي خدي بالك من جوزك واسمعي كلامه وخافي علي بيتك أوي يامياده
مي:بت يااسماء انتي قلبتي على ست الحاجه كده ليه
ضحكوا كلهم وحضنوا بعض وودعوا صاحبتهم لان موظفه الفندق وصلت تاخد مياده وطلبت منهم ينزلوا القاعه يستنوها وكان ساعتها وصل اسر سلم علي المدعوين من رجال اعمال وزوجاتهم وناس من مناصب قياديه وصحافه وبعدها وقف علي الاستيدج في انتظار مياده
مياده اخدتها الموظفه لغرفه موجوده فوق القاعه مباشرة علشان تقعدها علي مرجيحه واول ماقعدت وامنت قعدتها عطت اشارة البدأ
في القاعه
أطفأت الانوار ونزل ماالسقف العلوي للقاعه مرجيحه علي شكل هلال مضيء بالابيض والأزرق وتجلس عليه العروسه التي كانت تشبه الاميرات في جمالها اللي خطف العيون في عز الظلام وكانت تظهر بهدوء علي كلمات اغنيه ماجده الرومي(طلي بالابيض طلي يازهرة نيسان
طلي ياحلوه وهلي بها الوجه الريان)
ووصل الهلال للاستيدج اللي واقف عليه اسر اللي اخدها من فوقه وحضنها وفضل يلف بيها وهي في بين احضانه زي الفراشه وبعدها رقصوا "سلوا" وبعد ماانتهت الرقصه حيوا المدعوين من مكانهم واخدها قعدوا في الكوشه اللي كانت علي شكل محاره بحر ومياده كأنها اللؤلوؤه بتاعتها
اسر كان ملاحظ نظرات المدعوين لمياده واعجابهم بجماله وحيويتها وده كان مضايقه جدا لانه مش بيحب الوسط ده لكنه مرغم علي عزومتهم و لانه من الشخصيات العامه كان لازم يشهر جوازه
طلب الدي جي من اصحاب العروسه يتجمعوا وطلب من العروسه والعريس النزول للاستيدج مره تانيه وده طبعا علشان يرقصوا لكن اسر حلها بشكل لطيف وفضل حاضن مياده من وسطها وسابها تتمايل بس من غير رقص وصحباتها هما اللي رقصوا وحاول انهاء الموضوع بسرعه بالاشاره للدي جي واخدها ورجعوا مكانهم لكن مياده كانت متضايقه انها حست بايد اسر اللي مكلبشه علي وسطها
مياده:اسر انت ليه مش سيبتني أرقص
اسر:لا ياحبيبي انا مش بحب كده انتي عاوزه الناس تتفرج عليكي يعني
مياده:لكن كل العرايس بترقص في فرحها
ولسه اسر حيتكلم كان كان ظهر صوت الفنا محمد حماقي باغنيته اللي مياده وصحباتها بيحبوها وجري البنات اخدوا مياده ورقصوا مع ظهور حماقي علي الاستيدج لانه كان احد فقرات الحفله والدنيا هاصت واسر غضبه حيبدأ يظهر لكنه سيطرعلي اعصابه وقرر يتصرف بسرعه مذهله وبعد ماكانت خلصت الأغنيه راح وقف جنب مياده وطلب الميكروفون
اسر:انا حقيقي بشكر كل ضيوفي اللي شاركوني فرحتي لكن احنا مضطرين نسيبكم تكملوا الحفله من غيرنا علشان في ميعاد طياره حالا لاني حبيت افاجيء حبيبتي ونسافر من الفرح لشهر العسل في باريس
طبعا الكل صدق حتي مياده نفسها وصقف المدعوين وودعوهم وخرج اسر ومياده من القاعه وخرج وراهم امها وابوها وتوحه اللي ماكنتش مصدقه ولا كلمه وكانت حاسه ان في حاجه لكن ماحبتش تلفت الانتباه
اسر:اتفضلوا انتوا يجماعه ارجعوا الفرح علشان الضيوف لازم تكونوا معاهم واحنا حنطلع نغير لبسنا بسرعه ونمشي
سلموا عليهم وطلع اسر ومياده للجناح واول مادخلوا قفل اسر الباب وبص لمياده بنظره رعبتها
آسر بزعيق:ايه اللي انتي عملتيه ده ازاي تقفي ترقصي وتستهتري بكلامي كده
مياده:انا كنت فرحانه واتصرفت بطبيعتي
آسر بصوت اعلي:وانا قولت ماترقصيش يبقي مافيش رقص
مياده بخوف :خلاص انا آسفه
اسر:وانا مش قابل اسفك لازم تتعاقبي علشان تعرفي ازاي مش تغلطي في حقي تاني
مياده:يعني ايه حتضربني
اسر:انا مش من الرجاله اللي ممكن تضرب ست انا حنفذ كلام ربنا وحعاقبك زي ماقال الشرع (واهجرهن في المضاجع)
مياده :يعني ايه مش فاهمه
اسر:يعني من انهارده كل واحد حينام في غرفه لواحده لحد ماتراجعي نفسك وتعرفي غلطك
مياده:يعني مافيش شهر عسل طبعا
اسر:لأ فيه وحنسافر الصبح
مياده:لا خلينا هنا انا مش عاوزه أسافر
اسر:ده مش قرارك احنا حنسافر علان تعرفي تراجعي نفسك وانتي لوحدك لكن هنا في اصحابك وأهلك وتوحه يعني مش حتكوني لوحدك زي هناك
مياده:وانا حنفذ شرع الله وحطيع كلام جوزي وحسافر معاك وححبس نفسي وحراجع نفسي بس مش لاني رقصت يوم فرحي لكن في علاقتي بيك من الاول هي كانت غلط ولا صح