رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الثالث عشر13 بقلم جهاد محمد
الفصل الثالث عشر (ورطة)
حملها عمار بين زراعيه ثم مددها علي سرير
نور فوقي انا اسف حقك عليا والله مكنت اقصد اجرحك مكنتش في وعيي نور
امسك عمار هاتف ثم اتصل علي دكتور
عمار:بضغب ثواني وتكون عندي فاهم
دكتور:في حاجة يا عمار بيه
عمار:بقولك ثواني وتكون _ثم اقفل سكة
اقترب منها وطبع قبلة علي راسها
انا اسف يا نور انا حيوان جرحتك من غير ما حس سمحيني ارجوكي العيب مش فيكي ولا في اهلك العيب،فيا انا لما تفوقي هحكيلك وهتعزريني
دخلت نورهان بدون استئزان
نورهان:عمار عملت ايه في نور ملها
عمار:ملكيش دعوة اطلعي برة كل حاجة بسببك انتي وزفت تاني
نورهان:لا مش هطلع كفاية بقي يا شيخ حرام عليك انت ايه ايه مبتحسش
عمار:وهو يجز علي اسنانة بقولك اطلعي برة وسبيني دلوقتي
نورهان:انا هكلم اهلها ييجو يخدوها،من هنا
اقترب عمار منها واردف بتهديد والله لو اتصلتي بجد يا نورهان مش هيحصل كويس لو حد من اهلها عرف انها معايا هتتئزي وخصوصا الحيوان الي انتي متشعلقة فيه نورهان:طيب عمار انا هسكت عشان متتئزيش بس بعد متفوق لازم تروح
عمار:انا هروحها غوري من هنا وروحي شوفي دكتور جه ولا لا يلا
*************************
وقف اكرم بصدمة عندما سمع هذا الخبر
اكرم ،:انت بتقول ايه يعني ثفقة راحت لعمار
راجل:استاذ اكرم شركة مستر عمار قدمت مناقصة احسن بكتير وصراحة شركتنا عالمية يهمها سومعة وجاودة المكان عشان كده احسن شركة نقدر نتعاقد معاها هيا شركة مستر عمار عادل..
جلس اكرم بصدمة وغيظ وغضب
عملتها يا عمار عملتها عشان كده كنت مختفي والله ما هسيبك هدمرك يعني هدمرك
*******************
وقف عمار خارج الغرفة يمشي بقلق ينتظر خروج الطبيب من الغرفة ليطمئن علي نور
سمع جرس الهاتف مد يداه واخذ الهاتف من الحقيبة
عمار:عايز ايه يا ادم
ادم،:مبروووووووك يا عمار. خدنا المناقصة لازم تجهز نفسك بعد يومين تطلع علي المانيا تمضي العقد
عمار:ازاي بس هو انت مش قلتلي موضوع هياخد ثلاث شهور اتحل بسرعة كده في شهر
ادم:يبني انا كنت مديك مهلة طويلا قولت بكتير بس حمدالله خلاص مفيش داعي تتختفي ممكن تظهر في اي وقت
عمار:طيب يا ادم هبقي اشوف موضوع ده بعدين
ادم:مالك يبني انت مش فرحان ليه وبعدين انت فين كده
عمار:في القصر انا هقفل دلوقتي بعدين هفهمك سلام
قفل عمار مع ادم عندما رئة طبيب يخرج من الغرفة ثم اقترب عليه بلهفة،،ملها
طبيب،:انهيار عصبي شكلها تعرضت لضغط عصبي او حد زعلها جامد انا اتدها حقتة مهدئة هتنام شواية وهتصحي كويسه اهم حاجة متتعرضش لزعل نهائي
عمار:ميرسي لحضرتك
طبيب:علي ايه يا عمار بيه احنا تحت امر حضرتك
ذهب طبيب ثم دخل عمار الغرفة القي نظرو علي نور الذي كانت نائمة نورهان التي تجلس بجورها
عمار،:سبيني معاها يا نورهان واطلعي
نورهان:لا مش هسبها كفاية لحد كده يا عمار
عمار:اطلعي يا نورهان انا مش حمل كلام كتير نظرت نورهان لي نور نظرة حزن عليها ثم ذهبت الي الخارج
جلس عمار علي طرف سرير ثم اقترب منها وممد جسدة بجورها ثم حوطها بين زرعيه واخذها في احضانة ...حقك عليا يا نور قومي وفوقي وانا هعملك الي انتي عيزاه حتي لو هوافق علي جواز نورهان من خالد بس انتي فوقي وسمحيني ..تنفس رئحتها ثم ضمها اليه واغمض عيناه بجوارها
**********************
فاطمة:يعني ايه تعبت انا مش فاهمة حاجة يا نورهان قوليلي في ايه
نورهان:اهدي يا فاطمة انا اتصلت بيكي بس عشان تغطي عليها هيا تعبت شواية وهيا نايمة دلوقتي مش هتصحي الا بعد كام ساعة
فاطمة:اديني العنوان يا نورهان حالا انا جاية
نورهان:والبيت عندك
فاطمة،:انا هتصرف
***********************
بعد مرور ساعتين
افتحت نور عيونها وحولت نهوض فلشت عندما رئت نفسها بين احضان عمار النائم بجورها .نظرت له بحزن علي حالو وحلها
حولت تحرر نفسها ثم احس عمار فتح عيناه ثم حررها منة
نور:ممكن اعرف ايه الي كنت عملو ده
عمار:حمدالله علي سلامة خضتيني عليكي
نور:انا عايزة امشي لو سمحت
عمار:طيب اهدي وانا هعملك كل الي انتي عايزاه
قامت نور من علي سرير وهيا تحاول وقوف
احست بدوار شديد وقف عمار واقترب منها
نور لو سمحت
اهدي كده وانا والله هروحك
نور:اوعي ايدك عني ابعد عني بقولك
ابتعد عمار عنها ثم اردف :طيب نور يلا عشان اروحك ومس هخليكي تروحي لوحدك
انتي تعبانة وزي ما جبتك هروحك
نور:ابتسم ابتسامة سخرية لا فيك خير
عمار:انا اسف انا عارف ان لغبط في كلام
نور:ميهمنيش اعتزارك عشان انت كلك علي بعض متفرقش معايا ولو سمحت خدني من هنا يلا
عمار:،حاضر تعالي معايا
**********************
كانت ناهد نجلس مع الخادمة في مطبخ
ناهد:لازم الخطة تتنفز النهاردة انتي سامعة
الخادمة:ليه بس مش حضرتك قولتي هتعملي محولة
ناهد:هتفشل في مصايب حصلت بت الي فوق دي تبقي اخت زفت الي عايز يتجوز نورهان وعمار مايت في دبدبها ده هيتجنن لما تعبت
السيد المغرور الفصل الثاني عشر*
واكيد هيوافق عليه عشان يرضيها مدام وافق علي وحدة زي دي يبقي هيوافق علي اخوها وابني يطلع منها
الخادمة:والحل يا هانم
ناهد:الحل ان الخطة تتنفز النهاردة اول ما عمار يمشي هو البنت الي معاه وادم يوصل
هنفز الخطة علي طول اول ميجي ادم سامعة انا هخرج دلوقتي عشان محدش يشك فيا اصل انا عارفة ادم ممكن يشك فيا لازم ابعد شبوهات عني
الخادمة:متخفيش يا هانم روحي انتي وانا هنفز كل حاجة كويس اوي
*******************
في سيارة
نور:ده من طريق البيت انت موديني علي فين
وقف عمار العربية امام كورنيش نيل
انزلي يا نور عايز اتكلم معاكي هنا
نور:وانا مش عايزة اتكلم معاك انت مش بتفهم
عمار:اوعدك بعد كلام الي هقلهولك ده معجبكيش مش هفرد نفسي عليكي وهطلع من حياتك خالص بس ارجوكي انزلي نتكلم
نور:انا هنزل عشان اخلص بس اي كلام هتقولها مش هتفرق معايا حاجة
عمار:طيب انزلي بقي
نزلت نور وتوجهت امام نيل و معاها عمار
نور:ها اتفضل يلا قول الي عندك
عمار:نور في حاجات متعرفهاش عني وقبل اي كلمة هقلها لو سمحت مش تقطعي كلامي
انا ممكن ابان قاسي ةمغرور ومتكبر ومعنديش قلب وده فعلا حقيقي مش هنكر
بس اي انسان مبيتولدش كده يا نور
انا طول عمري لوحدي حصلي حاجات كتير اوي خلتني كده حتي نورهان متعرفهاش
اولها لما كنت عيل صغير
انا كنت ولد مرح ةبحب ضحك والهزار
مكنتش كده بس في يوم حصلي حاجة حولت حياتي
استمعت له نور بفضول كبير
انا كان ليا ام كنت متعلق بيها اوي اوي يا نور كانت هيا وابوبا بيحبو بعض اوي عمري ما شوفت حد بيحب كده كنت سعيد اوي كان عمري سعتها 12 سنة وكنت فرحان اكتر لماما ولدت نورهان سعتها كنت زي اي طفل بين اهلة وفي يوم صحيت ملقتهاش في القصر خالص سئلت بابا عنها كتير مكنش بيجاوب بس كنت بشوف نظرة في عنيه فيها كسرة
بعد كده ابويا اتشل لما،سمع خبر جوازها
في يوم كنت بلعب وسمعت عمتي بتقول لبابا انها اتجوزت عشقها وانها خانت ابويا وان هيا عمرها ما كانت من مستواه وان ناس الي،زي دي هما كده اصلهم واطي
سعتها مفهمتش بس كلمها الا لما شوفت دمعت ابويا وهو مش قادر يتكلم عاش متعزب سنين لحد ما مات وسبني
وقبل ما يموت قالي ادور عليها واخلي بالي منها
حولت ادور واشوف هيا فين بس معرفتش انا مكنتش اعرف عنها اي حاجة الا انها ليها اخ
شوفتة كذا مرة بس مش كتير مكنش في صيلة بنهم حتي تسيت شكلة خالص بس هيا شكلها محفور جوة دماعي
نورهان متعرفش حاجة الا بس انها اتجوزت وسافرت وسبتني بس،متعرفش انها خاينة
عشان كده يا نور خايف اتجوزك خايف في يوم تسبيني زيها خايف وخايف علي اختي يمكن كلامي مش مقنع بس بجد انا خايف
انا بحبك يا نور بحبك متسبنيش انا هتغير عشانك بس مش مرة وحدة استني عليا ارجوكي اديني فرصة
مسحت نور دمعتها التي سقطت ثم اقتربت منه
نور:وانا كمان بحبك يا عمار
عمار:ابتسم عمار ثم حوط وجها بيداه
وانا بموت فيكي والله بحبك بحبك
نور،:بخجل طيب احنا في شارع
عمار:مش مهم
نور:عمار انا هفضل جمبك لحد ما امسح كل الالم حسيتة وفي يوم ممكن تغير رايك في حاجات ممكن تظهر بعدين تغير حياتك للاحسن بس مهم اني جمبك بس بردو هخليك تبطل غرورك يا مغر.....اسكتها عمار بقبلة
تحمل الحب والغشق والشغف
ثم ابتعد عمار عنها بحبك
نور:وانا كمان يا مجنون
************************
سمعت نورهان جرس هاتف من غرفة عمار
توجهت للغرفة وقع نظرها للهاتف كان هاتف نور
نورهان:يا خبر نور نسيت تليفونها اعمل ايه دلوقتي
ثم سمعت صوت سيارة في الخارج اتجهت للشارفة لتنظر وقع نظرها علي فاطمة
نورهان :يا نهار اسود دي فاطمة. ونور مشت لما انزلها
اسرعت في نزول نورهان لكي تلحق بفاطمة
نورتي يا القصر يا فطومة قلتها نورهان وهيا تقترب منها امام باب القصر
فاطمة:فين نور يا نورهان
نورهان:نور كويسه الحمدالله وعمار خدها وزمنها في بيت
فاطمة:بجد طيب ليه مش بترد عليا
نورهان:عشان نسيت تليفونها هنا ثانية هطلع هجيبو وهاجي
فاطمة:طيب بسرعة عشان متأخرش
نورهان طيب روحي اقعضي في الحديقة دي وانا ثواني وهاجي
صاعدة نورهان الي فوق
جلست فاطمة علي كورسي تنتظر نورهان
نظرت فاطمة الي السيارة الفاخرة التي ينزل منها ادم
ادم:ايه ده مش دي فاطمة بنت صلاح
اقترب منها في الحديقة
ادم:مش فاطنة بردو
فاطمة:اه يا استاذ ادم ازي حضرتك
ادم:انا كويس الحمدالله اتفضلي اقعضي
فاطمة:انا بس جيت عشان نور كانت هنا مع عمار وعرفت انها تعباتة وجيت لقتهم مشيو
ادم:شكلك موضوع كبير انا قولت في حاجة
علي عموم نورتيني
نظر ادم الي الخادمة التي معاها العصير
ادم:هاتي العصير هنا
الخادمة:برتباك اصل اصل العصير لي الانسة نورهان
ادم:اعملي ليها واحد غيرو وبعدين نورهان هتشرب اتنين حطيه هنا
نولت لهم العصير ثم ذهبت برتباك وخوف شديد
ادم:اتفضلي اشربي يا فاطمة
فاطمة:لا شكرا انا هاخد تليفون نور بس وهمشي علي طول
ادم:عيب علي فكرة تكوني في بيتنا ومتشربيش حاجة يلا وانا كمان هشجعك
اخذت فاطمة العصير ثم شاربت منه
ومثلها ادم
.....
كانت الخادمة تراقبهم ثم اردفت بقولها:يالهوي يالهووي اعمل ايه بس
:::::
نزلت نورهان لهم ثم اعطت لفاطمة الهاتف
ادم:انتي يا بت مش بتفهمي في الاصول ازاي فاطمة اول مرة تخش بيتنا وتطلع من غير متضايف
نورهان:والله ما اقصد
فاطمة:علي ايه انا همشي اهو
نورهان:كده جبتيلي كلام عجبك كده مش هتمشي الا لما تاكلي معانا
فاطمة:مش هينفع يا نورهان
ادم:لا هينفع انا هطلع اغير هدومي عقبال ما نورهان تجهز الاكل
نورهان:طيب خد فاطمة فرجها علي قصر
فاطمة:يا جماعة مفيش داعي
ادم:لا في طبعا انتو اهل كرم وبعدين مينفعش اول يوم تيجي بيتنا ومتعضيش معانا شواية
نورهان:سيبك منها يا ادم
ادم:اه صح انتي كنتي عارفة ان انا وعمار نعرف نورهان
فاطمة:ببتسامة اه نور قلتلي
نورهان:طيب نور عرفت منين
ادم:مش وقتة يا نورهان روحي انتي جهزي اشرفي علي مؤكولات وانا اخدها افرجها علي قصر
نور:حمامة
ادم:اتفضلي معايا انا يا ستي مرشد سياحي ولازم افرجكك علي قصر خرافي ده هيعجبك
فاطمة:ببتسامة اوك
****************
يلا يا عمار خليني انزل بقي
عمار:هتطلعي معاهم اخوكي وعدني كلكم هتطلعو ونسهر فوق برة علي سطح
نور:امممم اخويا الي مش عجبك
عمار:خلاص بقي يا نور انا هعض نعاه واتكلم واشوفة هيقدر يسعد نورهان ولا لا
نور:طيب لو يقدر
عمار،:هوافق وامري الا الله يا ستي
نور:مش عجبك يعني
عمار:هو هيعجبني لو اخت بوسة من خد الحلو ده
نور:بطل بقي مش كفاك الي عملتة في شارع يا مجنون
عمار:بحبك بقي اعمل ايه
نور،:وانا كمان بحبك .مهم لازم انزل اتأخر اوي عمار:طيب يلا وانا حبه وهطلع وراكي اكون ركنت العربية بعيد عن هنا
نور:تمام سلام مؤقت
عمار:سلام يا حبي
*******************
وقف ادم وفاطمة امام رسيبشن الي،يفصل بنهم الغرف
فاطمة:وهيا تمسك راسها انا حاسة اني مش تمام خالص
ادم:وهو يحاول يفتح عيناه وانا كمان
ثم ضحك بشدة بلا وعي
نور:وهيا تثبت نفسها في وقوف انت بتضحك علي ايه
ادم:صراحة مش عارف ثم اكمل ضحكتهة
فاطمة:ثم هيا ضحكت معاه بشدة
ادم:بتضحكي علي ايه
فاطمة:ههههههههههه مش عارفة
اقترب منها ادم بجرائة هو انتي ليه حلوا كده
نور:وهيا تمسك فيه لمنعها من وقوع لعدم توزنها :وانت كمان حلو اوي
ادم:وهو يقترب منها اكثر انا عيزك حالا
فاطمة:عيزني فين
ادم:وهو يحملها علي اطي
حملها ادم علي غرفة نوم الذي تقترب من ريسيبشن فتح باب ثم اغلقة
مددها علي سرير واقترب منها بجرائة
انتي حلوا اوي يا فاطمة
فاطمة:بجد
ادم:وهو تحت تأثير المخدر بجد ثم اقتحم شفتيها بكل قوة ثم قبل عنقها ثم افتح زراير ثوبها
اما هيا استسلمت له بدون وعي تحت تأثير المخدر