اخر الروايات

رواية لن تحبني روز وطارق الفصل الثالث عشر13 بقلم ميرال مراد

رواية لن تحبني روز وطارق الفصل الثالث عشر13 بقلم ميرال مراد



بارت 13
صدم ياسين لهذا السؤال !!! و همس في نفسه : يا نهار اسود مش عارفة هي مين ؟ طب هقولها ايه بس ؟؟
تردد قليلا ثم اجاب : استني شوية و راجعلك
كان يهم بالخروج من الغرفة و الدهشة تعقد لسانه
فوجد الطبيب قادما نحوه
الدكتور - انت رحت فين ...كنت بدور عليك ؟؟
- خير يا دكتور ؟!؟
- ان شاء الله خير يا استاذ ياسين ... نتيجة الاشعة طلعت
ياسين بترقب : هاا يا دكتور طمنني
- انا كشفت عليها تاني قبل شوية و تشخيصي مع التحاليل بيبين لنا خبرين واحد حلو و التاني للأسف وحش.
- يا ريت تقولي الحلو لاني مش قادر اتحمل حاجة وحشة تاني
- الآنسة ما فقدتش النطق من أثر الخبطة ...ده اللي انا اتاكدت منه ..لأن لو كانت الخبطة و النزيف اثروا على مركز النطق، في حالتها كان مؤكد مركز السمع يتأثر كمان ...بس الآنسة سامعانا عادي هي بس مش قادرة تنطق بكلمة حتى.
- اومال ايه مش فاهم !!
- الآنسة اللي جوة فقدت النطق إثر صدمة عصبية قبل الخبطة يعني الخبر الحلو انها حالة نفسية بس و ممكن تستعيد صوتها تاني لان مركز النطق و الحبال الصوتية كله سليم
- بجد يا دكتور !!
- ايوة ...ما نقدرش نعرف امتى ...بس ممكن ترجع تتكلم لو اتعرضت لضغط او صدمة تانية من نفس النوع
- طب ايه الخبر الثاني ؟و لو اني حاسس اني عرفته
- للأسف الخبطة أثرت على حاجة تانية ...الظاهر أن الآنسة عندها فقدان ذاكرة مش هنقدر نحدد لسة اذا كان مؤقت او دائم
- يعني هي مش عارفة حاجة خالص عن حياتها 😓
- للأسف ده اللي اكتشفته قبل شوية ...
- طب يا دكتور هتقدر تطلع امتى
- هي مؤشراتها كلها كويسة .. تقدر تطلع بكرة بعد ما نشيل الغرز و بعد كدة تبقى تجيبها تغير الضمادة كل يومين
- تماما شكرا يا دكتور .
في هذه الاثناء وصل جلال
أقبل مسرعا نحو صديقه الذي كان يبدو عليه التوتر جليا
ياسين - جيت في وقتك يا جلال ...انا حاسس اني تايه و محتاجلك عشان نفكر سوا
في فيلا والد طارق
كان يجلس طارق و والده خارجا و يبدو على طارق بعض الضيق
طارق : و بعدين بقى ! ...هنفضل ساكتين يعني لحد امتى ؟
محمد بهدوء : مستعجل على ايه الصبر بس !!
طارق : طب فهمني على الأقل احنا مستنيين ايه عشان انا وراي مشوار
في هذه الاثناء دلف سيف الى الحديقة قادما نحوهما
سرعان ما انتفض طارق بغضب فور رؤيته و كاد يندفع نحوه كالبركان لولا يد والده التي امسكته
طارق - انت كمان ليك عين تجي هنا بعد اللي عملته !!!
سيف ببرود : ليه انا عملت ايه ؟ هو انا اللي قلتلها تختارني و تسيبك ؟؟
طارق بغضب: لا انت واحد حقي'ر استغليت انها وحيدة و قعدت تتسحب و تقرب منها زي الثعبان لحد ما وقعتها بس مش هخليك تتهنى بيها ..
سيف بغضب مماثل : مش لما تلاقيها الاول !!!
محمد : جرى ايه يا طارق ؟ سيف ضيفنا و انا اللي اتصلت عليه و كنت مستنيه .
طارق بغضب : طب و انا مالي ؟ استناه بعيد عني !!
محمد : اهدى يا طارق مش كدة ...احنا لازم نفكر بالعقل الاندفاع عمره ما جاب نتيجة
سيف : عم محمد معاه حق ..صحيح لا انت بتحبني و لا انا طايقك ..بس احنا محتاجين نتحد عشان نلتقي روز قبل ما مروان يلاقيها ...انا اخوي ضابط و عندنا اتصالاتنا بس انتم تعرفوا مروان احسن مننا و تقدروا توصلوا للاماكن. اللي يعرفها و الناس اللي بيتعامل معاهم .. لو مروان وصل لروز قبلنا انسى انك تشوفها تاني يا طارق .
اطرق بصمت بينما تحدث والده بهدوء : للأسف سيف معاه حق في كل كلمة و عشان كدة انت مضطر تتعاون معاه ان مكانش عشانك ف عشان روز.
و اديك شايف ...بقالك اسبوع بتتنطط من مكان لمكان لوحدك و مع كدة ما وصلتش لأي حاجة ..
طارق : طب ايه المطلوب مني ..
سيف : اسمعوا بقى احنا قدرنا نوصل ل ايه و بعدين هنجي للمطلوب منك ايه
في المستشفى
جلال - خير يا ياسين ...هي البنت اخبارها ايه دلوقت ؟؟ و ايه اللي انت قلتهولي في التلفون ده ؟
ياسين بقلق- الدكتور بيقول انها اتعرضت لصدمة عصبية قبل الحادثة هي اللي افقدتها النطق يعني احتمال كبير تتكلم تاني
- طب عااال ... ما ده خبر كويس اومال مهموم كدة ليه ؟؟
- الظاهر انها فقدت الذاكرة .... مش عارفة هي مين !
-يا خبر ...طب و الحل ؟! احنا ما نعرفش عنها حاجة ..
-مش عارف الدكتور قال تقدر تطلع بكرة ...اوديها فين بس ؟
- ايه رأيك نبلغ البوليس هوما أكيد عندهم بلاغ عن اختفائها ؟ و بكدة هوما يرجعوها لاهلها و نخلص احنا من المشكلة
- بوليس ايه انت كمان !! انت مش مركز معاي ليه ؟؟ بقولك البنت كانت من غير شنطة و لا جزمة و بتجري بسرعة جنونية و متعرضة لانهيار عصبي خلاها بقت خرساء يعني أكيد هربانة من حاجة تقوم تقولي نرجعها لاهلها !! انا مستحيل ارجعها لحد الا لما اعرف حكايتها ايه و كانت بتهرب من مين ...
- بس انت اصلا حياتك مش سهلة ...معقولة هتزود على نفسك بدل المصيبة مصيبتين !!
تنهد ياسين بتعب
-مادام ربنا حدفها في طريقي ...يبقى انا مسؤول عنها من ساعة ما صدمتها و هأحميها من اي حد يتعرض لها
جلال بتفكير - طب انت قلتلها ايه لما سألتك هي مين ؟؟
- ولا قلت ولا عدت ...اول ما لقيتها كاتبالي كدة معرفتش اعمل ايه قومت هربت من الاوضة زي الجبان .. و مش بفكر غير في بكرة لما نطلع من المستشفى هنروح على فين انا و هي
جلال : انا عندي فكرة
ياسين : الحقني بيها ..
- احنا نقولها زي ما قلنا للدكتور انها الخدامة بتاعة عمي و ناخذها عند عمي رشوان .. هو الفيلا بتاعته كبيرة و منعزلة محدش هيلاقيها هناك
ياسين : و بعدين ؟ عايزني اسيبها لوحدها عند عمك يعني ؟ ما احنا عارفين اللي فيها يا جلال !! عمك من ساعة ما مراته خلعته و هو بقى بتاع سهر و مزاج ما اضمنش وجودها هناك
-عندك حل تاني ؟ ما انت ما تقدرش تاخذها بيتكم اللي انت اصلا هربان منه و انا كمان ما اقدرش اخذها بيتنا عند أمي دي كانت ريهام تعلقني ..
ياسين - انت هتقولي ! انا عارف خطيبتك و جنانها دي مش بعيد تجي عندكم البيت تعمل من البنت الغلبانة شاورما
اااه على سيرة الهرب ...مروة اتصلت بيا تاني
جلال : يا ساتر عالسيرة الزفت!! عايزة ايه تاني وش المصايب
- بتقول المهلة قربت تخلص و هتقدم بلاغ تاني ..يعني انا لازم الاقي مكان آمن لندى عشان الحق اختفي تاني
جلال : طب انا افتكرت حاجة... مش انت سميتها في سجلات المستشفى ندى محمود ؟
- ايوة ...ليه ؟
- خلاص اتحلت .. انت تدخل تقولها انك اخوها
ياسين بصدمة : ايه !!!!!
جلال : انت ياسين محمود علي و هي ندى محمود علي...
و تفهم والدتك على كدة و تاخذها بيتكم و نأجرلك انت شقة تستخبى فيها لحد ما موضوع مروة يهدى و حكايتها تبان ..قلت ايه ؟
- مش عارف ... بس شكلها فكرة غبية .
- يا عم غبية غبية !! الوقت مش ف ايدك و بعدين ده جزاتي يعني عشان بافكر معاك و بحاول اساعدك !!
- يا عم الله الغني عن افكارك الغبية . و اكمل في نفسه : انا اصلا من ساعة ما شفتها و انا متلخبط و هو يقولي اختك !
- هااا قلت ايه ؟؟
- ياعم ما تشوف لنا فكرة احسن من اختي دي !!
- اومال عايز تقولها ايه ؟ انك انت اللي خبطتها بالعربية و هي حاليا فاقدة الذاكرة بسبب حضرتك ؟!
فكر قليلا و وجد أن صديقه محق
- طب سيبني افكر كمان شوية بعدين اقرر ... بقولك ايه ؟ انا محتاج منك خدمة يا خويا
- رقبتي ليك يا صاحبي
- هتوصلنا بكرة اسوان ... انا مش عايز اطلع بعربيتي هسيبها هنا عند عمك ..قلت ايه ؟!
- واجب يا صاحبي ...هأعدي عليك بعد الظهر ..
- اتفقنا
- يالا انا مضطر اسيبك ما تنساش زي ما قلتلك. . انت اخوها و هي عملت حادثة و جبتها المستشفى .
-و لو اني مش مقنتع ...بس ربنا يستر بقى
في فيلا كبيرة نروح لها اول مرة
مروة في غرفتها تكلم صديقتها المقربة شاهي
شاهي: ها يا ميرو مفيش جديد بخصوص الاستاذ ؟
مروة : لسة باقي يومين ..ان ما فضحته في مصر كلها و خليتها قضية راي عام ما ابقاش انا مروة سليم الكيلاني.
شاهي : انا من الاول قلتلك بلاش ...انتي اللي اصريتي عليه هو بالذات على ايه مش عارفة ..!!
مروة : عاجبني ..مز و رياضي ..و شهم تحسيه مسؤول في تصرفاته ..كفاية انه الوحيد اللي ما بصليش ولا اتهز لجسمي او شكلي مع اني حاولت اغريه كذا مرة ...يعني من الاخر كدة راجل تقدري تعتمدي عليه
شاهي : بس ما تنسيش أنه مش غبي ولا سهل افرضي عرف يقلب القضية ضدك و طلب كشف تاني !
مروة : كشف ايه انا مضبطة الدنيا كويس و بعدين الشهود و الدكتورة خذوا فلوس قد كدة و الحكاية عدى عليها مدة يعني لا هيقدر يثبت اني مش مغتصبة ولا حاجة ...
شاهي بسخرية : نفسي بس اعرف مين اللي وراكي يا ميرو ؟
مروة بخبث : لا يا حبيبتي ده سر بقى !
شاهي بضحكة ماكرة: ما تخافيش يا ميرو ما احنا عارفين اللي فيها ...ما تنسيش ان احنا دافنينه سوا ..
مروة :ما دمتي عارفة بتسألي ليه 😏
- لا انا بس صعبان عليا مستر ياسين ..و كمان عندي فضول اعرف مين حبيبك السري اللي مدبر كل المصايب دي ..و ما وفرش على نفسه اللفة دي كلها و اتجوزك هو ليه ؟
مروة في سرها : يا ريت كنت اقدر اتجوزه هو !
ثم اردفت بحدة: ما توفري على نفسك الأسئلة دي كلها و تشوفي انتي هتعملي مع هشام ايه بدل ما انتي شاغلة نفسك اوي كدة بالمستر ؟
شاهي بمزاح : الله !! هو احنا هنغير عليه من دلوقت ولا ايه ؟ مش تستني لما يتجوزك الاول ؟؟ 🙄😂
مروة بضيق : هيتجوزني غصب عنه يا إما يتسجن اطلعي انتي منها بس ...يالا هنام انا دلوقت باااي
في المستشفى
بعد تردد كبير قرر ياسين الدخول ثانية و التحدث معها
طرق باب الغرفة و انتظر بضع دقائق قبل أن يدخل فوجدها قد اعتدلت في مكانها و جلست
ياسين : مساء الخير ..يا رب ما اكون صحيتك من النوم ؟
اومأت بالنفي
- انا كنت حابب اتكلم معاكي شوية عشان نوضح شوية حاجات
اومأت بالإيجاب ..ثم تناولت الدفتر من امامها
و كتبت : يا ريت .. و اولها تقولي أنا مين ؟
ياسين بتردد: انتي ....اختي ....و إسمك ندى محمود علي
كتبت باستغراب واضح : أختك ؟
توتر للحظة بعد ان احس انها قد كشفته
- ليه الدهشة ؟ هي غريبة انك تكوني اختي ؟
فكرت قليلا ثم كتبت
- ايوة
- ايه الغريب في كدة ؟
نظرت للمرآة الموجودة امامها و التي اشتراها لها من ضمن الحاجيات
وضعتها امام وجهها ثم وضعتها جانبا و كتبت
- احنا مش شبه بعض خالص 🤔
زال توتر ياسين و ضحك على جملتها قائلا في نفسه ! هقولها ايه طيب ؟ انتي شبه أمي ؟ ماهي هتلاحظ العكس لما تروح بيتنا ! اااااه لقيتها ! سامحني يا رب على الكذبة دي
اجابها على الفور و هو يبتسم : أمي دايما بتقول انك طلعتي شبه جدتي أم ابوي الله يرحمه ما طلعتيش شبه اي حد فينا
تأملته قليلا ثم كتبت مرة ثانية بعدم اقتناع
- طيب ما دمت اختك... ليه لما سألتك انت مين قلتلي اسمك ياسين محمود ؟ مقلتليش انا اخوكي على طول ليه ؟!

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close