اخر الروايات

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل الثالث عشر13 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور (الجزء الثاني ) الفصل الثالث عشر13 بقلم جهاد محمد

 

في اليوم التالي
دخلت رباب المكتب وهيا تقترب من عمار الذي كان ينظر للحاسوب بتركيز
رباب:مستر عمار الناس الي تمضي ثفقة من حضرتك برة
عمار:اه صحيح ده معدهم دخليهم
خارجت رباب وبعد ثواني دخلت هيا ومعها رجل وفتاه
عمار:اهلا وسهلا اتفضلو
سلين:اهلا مستر عمار انا جاية عشان امضي مع حضرتك العقد الي اتفقنا عليه
عمار:طيب تشربه ايه
رجل:قهوة يا عمار بيه
سلين:اي حاجة ساقعة
انصرفت رباب لتعيد لهم مشروبات
عمار:طيب تحبو نمضي العقد فين
سلين:برتباك ياريت يكون عندي
عمار:عندك فين
سلين:في البيت عندي اصل عاملة حفلة صغيرا
عمار:لا اسف احنا ممكن نمضيه دلوقتي
رجل:يا عمار بيه دي حفلة صغيرة خالص ياريت حضرتك تكرم علينا وتنورنا ارجوك يا عمار بيه
عمار:بتنهيدة ماشي هحاول
قام رجل وسلين ثم سلمو علي عمار
سلين:،هنستني حضرتك
عمار_ان شاء الله
ذهب رجل وسلين من امام عمار
جلس عمار وهو يفكر في خططتة لتخلص من اكرم
***********
كانت تمشي في الغرفة ذهبا وايبا بقلق ثم سمعت رنين هتفها ثم ركدت ثم ردد
نسمة:ها يا سلين ها عملتي ايه
سلين،:عيب عليكي يا قلبي كلو تمام جاي النهاردة الحفلة الوهمية
نسمة،:برافو عليكي يا سلين طيب خطوة التانية ايه
سلين:خطوة التانية انك تجيلي البيت دلوقتي يدوب نجهز كل حاجة يلا
نسمة:ثواني وهكون عندك ثم اغلقت الخط
وهيا تدور بساعدة في الغرفة
اخيرا هتبقي ليا يا عمار
********
مسكت هتفها وهيا تنظر لرقم الغريب الذي يتصل بيها منذو البارحة ثم قررت ان ترد
جميلة:الو
خيري:اهلا مدام جميلة انا خيري فكراني
جميلة:اه طبعا فكرة حصرتك
خيري:انا قولت اتصل بحضرتك اطمن عليكي عاملة ايه دلوقتي
جميلة:انا حمدالله بقيت كويسه شكرا علي سؤال حضرتك
خيري:علي ايه بس مهم انا كنت عايز حضرتك في موضوع مهم
جميلة:خير
خيري:لا مش هينفع في تليفون لازم اقابل حضرتك
جميلة:برتباك ياريت حضرتك يكون في تليفون عشان مش هقدر اقابل حضرتك
خيري:ليه بس،يا مدام جميلة
جميلة:استاذ خيري حضرتك انت عايز ايه مني بزبط
خيري:هقول لحضرتك بس ارجوكي انا محتاج اتكلم معاكي
جميلة:تهنددت بخوف وهيا تفكر ثم بعد ثواني ماشي يا استاذ خيري قبلني بعد ساعة في النادي
********&&&
تجمع الجميع علي طاولة الطعام
عزت:امال في طنط جميلة
نور:لسه ماشية من شواية بتقول وراها مشوار
عمار:معرفش مشوار ايه ده
نور:هيكون ايه يا عمار تلقيها نسيت حاجة وهتجبها
عزت:او في موز في حيتها
عمار:بحدة عزت انا مبحبش الهزار ده
عزت:الله انا مش بهزر افرد ان في حد
قطعة عمار بحدة مفردش مفيش كلام ده طبعا نور:اهدي يا عمار عزت بيهزر
خالد:معلش يا عمار اصل ابن عمتك هزارو زيو رخم
عزت:يبني هو انت لسه بردو مبتحبنيش
خالد:ولا احبك وهو انا هجوزك
عزت:بص يا خلود انا مش هسيبك الا لما تحبني وتغير فكرتك الوحشة عني
ادم:خلاص يا عزت قفل بقي انت مطبطلش هزار وكلام
عزت:يبني هو دنيا فيها ايه العمر قصير وانا بقي مش بحب نكد خالص يا عالم يا نكدية
نور:والله علي رايك
عمار:والله علي رايه انتي شايفة كده
نور:في ايه يا عمار مالك
عمار:وهو يقف بعصبيه مفيش انا اكلت ثم غادر المكان تحت انظار نور
ادم:معلش يا نور ممكن بس مشاكل الشغل
نور:وهو كده لو يوم يبقي حلو لازم اليوم تاني ينكد عليا ثم نهضت العصبيه وهيا تترك المكان ادم:مجانين
عزت:ونكديين كمان
خالد:ولعتها يا خويا
عزت:الله انا عملت حاجة
ادم:خلاص يا جماعة اصلا عمار اعصابه تعبانة هو شواية وهيتصالح هو ونور
*********
نظرت نور له بستغراب ثم جلست بجوارو
مالك يا عمار ممكن اعرف
عمار:لا مش ممكن
نور:طيب يا حبيبي انا كنت بهزر
عمار:بعصبيه قولتلك مش زعلان خلاص يا نور ابعدي عني قولت
قامت نور من بجوارو وهيا تحبس دمعوها من الهبوط ثم تحركت ثوب الباب
امسكها عمار قبل ان تخرج
عمار:نور انا اسف مش قصدي ازعقلك بس بجد انا مخنوق
هبطت دموعها ثم مسحت سريعا قبل ان يراها عمار
عمار:علي فكرة شوفتها مفيش داعي تخبي وشك ودموعك عني بجد اسف ثم ضمها الي حضنة
نور:ببكاء انا معملتش حاجة عشان ده كلو
عمار:عارف بس والله بجد في موضوع شغلني
نور:ممكن اعرف موضوع ايه
حررها عمار من حضنة ثم نظر لها بتردد
نور:قول يا عمار متخفش
عمار:ماما
نور:ملها
عمار:ماما مرحتش تشتري حاجة
السواق شفها مع واحد في النادي
نور:يمكن زملها او معرفة
عمار:انتي عارفة اكتر مني ان ماما ملهاش اي معارف
نور:طيب يا حبيبي امال ايه بس
عمار:خايف يكون كلام عزت صح
نور:حتي فيها ايه
عمار:بعصبيه يعني ايه
نور:افرد ان ارتاحت لحد فيها ايه افرد عايزة تجوز حقها يا عمار
عمار:بعصبيه شديدة بس يا نور بس قفلي علي الموضوع ده خالص انا الي غلطان ان اتكلمت معاكي ثم اسرغ نحو الباب ثم غادر الغرفة
نور:اف يا عيني عليكي يا طنط جميلة
ربنا يعينك
*********
انصرف النادل بعد ما اخذ طلبتهم

نظرت جميلة لخيري برتباك
خيري:وهو ينظر لها بإعجاب صريح
جميلة:خير قولتلي انك عيزني في موضوع
خيري:بصي يا مدام جميلة انا بعد ما شوفتك واتعرفت عليكي صراحة شدديني جدا
وبعدين سألت علي حضرتك وعلي القصر كبير الضاخم الي نزلت قدامه عرفت ان القصر ده ملك عادل طاليقك الله يرحمة وكمان عمار عادل ابنك
جميلة:تمام بس لو حضرتك كنت سألتني
كنت هقولك ان ابني عمار عادل من اكبر رجال اعمال في بلد
خيري:مش مشكلتني دلوقتي يا مدام جميلة انا بجد عايز منك خدمة وعمري في حياتي ما هنسها
جميلة:اتفصل حضرتك لو في ايدي ت
هساعد حضرتك
***** ***
دلفت الخادمة غرفة سالي نظرت اليها
كانت شاردة وهيا تجلس عي علي فراش
الخادمة:مدام سالي تحبي حاضر لحضرتك الاكل
سالي :لا مليش نفس
اقتربت منها الخادمة وهيا تنظر حوليها ثم اقتربت اكثر وضعت بجورها ورقة بيضاء
سالي:ايه ده
الخادمة:برتباك اقرئيها حضرتك بس بعد ممشي وارجوكي متقوليش الأكرم بيه عن ازنك ثم اسرعت الي الخارج
نظرت سالي للورقة ثم اخذها وفتحتها وبدئت تقرء فيها
************
قامت جميلة بنفعال وهاتفت بنزعاج
يعني ايه اخلي ابني يجوز بنتك
خيري:بنتي بتحبه من زمان ارجوكي حسي بيه انا عايز اطمن علي بنتي
جميلة:انا مقدرة احساسك يا استاذ خيري بس عشان بنتك بتحب ابني يبقي خلاص دنيا هتقف عشنها ابني بيحب مراتة جدا ومراتة بردو ليه عيزين تخربو عليهم
خيري:يعني مش هتسعديني
اخذت جميلة شنطتها وهيا تابع كلامها معاه
اسمع يا استاذ خيري انا مش هسمح ان اي حاجة تخرب حيات ابني حتي لو هو وافق انا مش موافق وابعد بنتك عنهم عشان هتلقيني انا الي وقفة قصادك عن ازنك
ثم اخذت بعضها وانصرفت من امامة
*********
نزل عمار الي غرفة المعيشة ثم نظر لجميع
نور:ايه ده رايح فين يا عمار انت خارج
عمار:اه خارج ثم سمع رنين هتفه
طلع الهاتف ثم نظر اليه كان سلين
عمار وهو يخبط علي راسه
اه نسيت ازاي نسيت المعاد ده
ادم:نسيت ايه يا عم
عمار:معاد الثفقة دي مفرود كنت معزوم علي حفلة وامضي العقد الناس فضلت تتخايل عليا ادم:طيب متروح
نور:بعصبيه يروح فين بقي ان شاء،الله
عمار:بحدة نور اخرصي خالص
ثم تابع كلامة انا ورايا معاد تاني مهم مينفعش يتجأمل خالص
ادم:طيب اتصل اعتزر
عمار:لا روح انت بدالي يا ادم
ادم:لا انسي انا واعد فاطمة نروح سنما
عمار:يعني وقته يا ادم ثم نظر لخالد الذي كان يأكل الفواكه وهو ينظر لشاشة العرض
عمار:خالد هتروح انت
نورهان:اسرعت في رد ثم قالت بنزعاج
لا يا عمار خالد هيروح سينما معايا انا كمان احنا متفقين
خالد:شوفت مليش دعوة اهو
نفخ عمار ثم نظر لعزت الذي كان يلعب علي الهاتف
عمار:عزت حبيبي
عزت:رفع عيونة نعم
عمار:روح انت وخليك جدع
عزت:انا لالا انا مبفهمش في شغلكم خالص
عمار:انا مش هتعمل حاجه. انا هديك عقود وانا همضي عليها مش هيبقي ناقص الا امضتهم بس
:عزت:ما بلاش انا يا عمار
عمار:يبني ورايا معاد مهم
عزت:طيب ماشي هتلي العقود وانا هروح
نور:بنفعال خفيف ممكن اعرف معاد ايه ده المهم اوي كده
عمار:مش وقته يا نور بعدين
نظرت نور له بغيظ شديد
تجلها عمار ثم انصرف من امامهم
************
دلفت جميلة القصر ثم وقفت عندما رات
عمار يخرج من القصر وهو يقبلها
عمار:كنتي فين يا ماما
جميلة:في مشوار يا عمار
عمار:مشوار طيب لما ارجع يا ماما يبقي نشوف المشوار ده كان فين
جميلة:عمار انت هتحسبني انا مش نور ولا نورهان انا امك
عمار:ماهو دي المصيبة انك امي عن ازنك يا امي ثم انصرف من امامها
تنهدت جميلة بتعب ثم دخلت الي داخل
**********
وصل عمار شقته القديمة في وسط المدينة
جلس ينتظر الضيف ثم بعد ثواني سمع جرس الباب ثم تابع بخطوات ثابته ثوب الباب
فتح الباب وهو ينظر لها بابتسامة خبيثة
اهلا كنت واسق انك هتيجي اتفضلي
نظرت له برتباك وخوف ثم تخطت الباب ودخلت الي داخل
قفل عمار الباب وهو يمسك يداها ليسير بيها الي داخل الشقة
***********
جلست سلين ونسمة
نسمة:شكلو مش جاي خطتنا باظت خالص
سلين:يا بنتي اهدي ان شاء الله هيجي
مهم انتي جاهزة
نسمة :بخوف جاهزة بس خايفة
سلين:متخفيش خالص انا هديله في المشرب
حاجة تخليه مش هنا خالص في عالم تاني
نسمة:ربنا يستر ثم سمع الاثتين جرس الباب
سلين بسرعة خشي غيري هدومك يلا
وانا هخليه يمضي علي جواز العورفي بعد ما اديلو الحباية وبعدها بقي يا عروسة ادعيلي
نسمة:طيب طيب انا داخله اهو اسرعت نسمة الي الغرفة ثم ذهبت سلين لتفتخ الباب
فتحت سلين الباب بابتسامة مشرقة اهلا اهلا ثم صدمت عندما رات شخص اخر
سلين:انت مين
عزت:انا عزت ابن عمت عمار انا الي جاي امضي العقد وكمان احضر الحفلة
اغمضت سليم عيونها بغضب نعم كل شئ باظ نهائي نعم خططتها هيا كمان
عزت:هو في حاجة
انتبه سلين له وهيا تنظر له بشدة واتي لها فكرة شيطانية



 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close