رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الثاني عشر12 بقلم جهاد محمد
الفصل الثاني عشر (القاسي المغرور)
فتحت نور عيونها،بصدمة من جملتة الاخيرة
عمار:ايوة مستغربة ليه بحبك بحبك بحبك انا مش،قادر مقلهاش يا نور
نور:ابتسمت نور ابتسامة خفيفة
عمار:مش،عايزة تقولي حاجة
نور:تصبح علي خير يا عمار
عمار:هو ده ربنا قدرك عليه تمام تصبحي علي خير
نور:كل حاجة في وقتها حلوا
عمار:طيب هشوفك بكرا
نور:معرفش
عمار:يعني ايه متعرفيش عايز اشوفك واتكلم معاكي براحتي في حاجات كتير متعرفهاش عني لازم تعرفيها مش عايز اخدعك ولا اكدب عليكي يا نور انا بكره كدب وخداع
نور:انت ازاي اتحولت كده انا مش قادرة اصدق
ولا انا قادر اصدق قلها ادم وهو يتوجه لهم
عمار:انت ايه الي جابك دلوقتي
نور:بخجل وارتباك طيب انا هنزل تصبحو علي خير ثم اسرعت الي خارج سطح
ادم:ايه ايه،يا عم الحب ده كلو بحبك مقدرش ابعد عنك واحسيس وعايز اشوفك انت عمار ولا استبدلوك ولا ايه
عمار:امشي يا ادم الوقت اتئخر ولازم تمشي
ادم:وحيات امي ما همشي الا لما اعرف ايه الحكاية ومن غير كدب علي فكرة سمعت كل حاجة
عمار:انت بترقبنا من امتي
ادم:وهو يغمز لة من ساعت بوسة
عمار:طيب مدام كده ورحمت ابويا منا سيبك
اسرع ادم الي الغرفة يهرب منهه
:كان عمار خلفة
يلحق بيه
**************************
نور:مالك هفضلي مسهمة كده كتير نفسي اعرف نزلا بتضحكي علي ايه
نور:عليه يا فاطمة
فاطمة: وبعدين يعني ايه الي حصل بعد ما اعترف بحبة
نور:ولا حاجة
فاطنة:طيب انتي تحبيه ولا لا
نور:لا مش بحبة ونزلا يا ستي بضحك فرحانة عشان وقع وانا قدرت اخد حقي منة وكسرت غرورو لتاني مرة
فاطنة:مكنتش اعرف انك وحشة اوي كده يا نور بتلعبي مشاعر ناس ومدام مش بتحبيه تخليه يقرب منك ليه لدرجاتي بقيتي وحشة كده
نور:انا يا فاطمة انا انا ملعبتش بمشاعر حد هو الي جه واعترف انا مالي وبعدين الي حصل
ده معرفش ليه
فاطنة:،عشان بتحبيه بس غرورك انتي كمان مسيطر عليكي بصي نور انا هقولك نصيحة لو بتحبيه متكبريش اوعي تلعبي بكده عشان شخصية عمار عمرها ما هتتسي ولا هتسامح
وانتي الي هتندمي في الاخر
*********************
يعني اعترفت انك بتحبها طيب اخيرا حمدالله قلها ادم الذي كان جالس علي كورسي امام عمار
عمار:ايوة بحبها خلاص اسكت بقي
ادم:واخيرا الاسد حب وطب اخيرا
عمار:هقوم اكسرك تاني
ادم:لا وحيات ابوك اديك تقيلة اوي
عمار:احسن عشان ترمي ودنك معايا
ادم:طيب قولي ناوي علي ايه
عمار،:ولا حاجة انا قولتلها ان بحبها بس
ادم:بس ايه يبني ناوي علي ايه معاها
يعني ناوي تجوزها امتي
عمار:ومين جاب سيرت جواز بس
ادم:انت بتستهبل واخرت الحب ده ايه
عمار:معرفش بس خاطوت جواز دي كبيرة وعايزة تفكير انا مش عايز اعيد حكاية ابويا وامي تاني يا ادم
ادم:يا عمار انسي بقي نور شكلها بتحبك
وانت بتحبها مستحيل بعد كده تسيبك
وبعدين هيا مش،هتوافق تفضل معاك كده
وممكن في اي وقت حد يجي يتقدملها سعتها هتعمل ايه بقي
عمار:بتفكير هيا اكيد مستحيل توافق
اهم حاجة دلوقتي نقرب من بعض اكتر ولازم اقلها كل حاجة عني انا مش عايز اخدعها
ادم:جميل فكر يا عمار كويس عشان متخسرهاش
****************************
في صباح قام خالد من نوم واتجه الي غرفة اخته نور
طرق باب بخفة
نور:ادخل /دخل خالد الغرفة
صباح خير يا نور
نور:بضيق مصطنع صباح خير
خالد،:لسه زعلانة
نور:انت شايف ايه
خالد :طيب يا ستي حقك عليا انا عارف ان ملكيش زمب وكمان كنتي رفضة يخش بيت هنا بس انتي عارفة لما ب بقي عصبي
نور؛لحد امتي يا خالد هتخلي عصبيتك تغلب عليك
خالد:خلاص بقي يا ست الحكيمة هاتي راسك ابوسها
نور:خلاص يا خالد حصل خير مهم قولي اخبارك ايه مع نورهان
خالد:زفت .. نورهان متغيرا اوي يا نور
معرفش ملها حسسها بتبعد عني،كل يوم اكتر من اول
نور:وانا كمان بقلها كتير مش بتكلمتي خالص انا هتكلم معاها واشوف ملها اكيد في حاجة
خالد:سبيها برحتها،يمكن سمعت كلام اخوها
نور:متظلمهاش اكيد في حاجة تاني
خالد:انا رايح الكلية
نور:ربنا معاك يا حبيبي
*******************************
اتجه خالد الي سطح وطرق باب عمار
وبعد ثواني فتح عمار باب
خالد:صباح خير
عمار:صباح نور يا خالد تعالي ادخل
خالد:لا انا جاي اقولك كلمتين وهمشي رايح كلية
عمار:خير
خالد:انا اسف علي الي،حصل امبارح وكمان شكرا ليك انت راجل بجد بس موقف مخلنيش،في،وعيي ودي اختي واغلي حاجة عندي
عمار:ولا يهمك يا خالد انا لو مكانك كنت هعمل اكتر من كده انا عازرك
خالد:وكنت عايز اتئسف ل ادم كمان بردو لغبط معاه
عمار:لا لو علي ادم متشلش هم ده معندوش،دم مش هيزعل منك وهو عازرك
خالد:مدام كده يبقي تبقل عزومتي علي شاي
عمار:لا ممكن تطلع تعض معانا نشرب شاي انا وانت وادم وندردش شواية بليل وممكن تطلع العيلة ونعض في جو جميل ده حتي جو حلو يومين دول
خالد:فكرة حلوا خلاص ان شاء الله بليل نجمع هنا
عمار:ان شاء الله
خالد:انا همشي عن ازنك
عمار:اتفضل /ذهب خالد تحت انظار عمار
ابتسم عمار ابتسامة خبيثة ثم ارداف .مش هسيبك النهاردة يا نور
*******************
كانت نور تساعد ولدتها في عمل البيت ثم سامعت جرس هتفها توجهة واخذتة تنظر لمتصل كان رقم مجهول
نور:الو
عمار:وحشتيني
نور:برتباك وهيا تنظر ولدتها صباح خير و
عمار:صباح نور ها هقبلك امتي
نور:هحاول انزل بس موعدكيش
عمار:نور هقبلك يعني هقبلك اتصرفي
نور:هخاول يا مجنونة
عمار:استني عليا هوريكي جنان علي حق
نور:بابتسامة خفيفة متقدريش علي فكرة عشان اجن منك
عمار:هنشوف الموضوع ده لما اشوفك مهم انا هنزل هستناكي علي اول شارع مستنيكي
في عربية سودة ربع ساعة تكوني قدامي
نور:طيب طيب سلام دلوقتي
عمار:هتوحشيني سلام
ابتسمت نور علي جنان عمار نظرت لولدتها التي تنظر ليها بستغراب
نعمة:مين دي
نور:وحدة صحبتي يا ماما وغيزاني اروح معاها مشوار
نعمة:لا مفيش مشاوير انسي
نور:انا هتصل بابا اقلو
نعمة:نور قولت مفيش نزول يعني مفيش،
نور:عشان خاطري يا ماما وحياتي وحيات ربنا
نعمة:يوووه علي صداع
نور:يا ماما انا قاعدة من شغل مش بروح حته حتي لما روحت عند عمتة مخرجتش
نعمة:طيب متتأخريش
نور:ابدا ابدا مش هتأخر
اسرعت نور الي غرفتها لتجهيز نفسها
******************
جلس عمار داخل السيارة يتنظر نور
وبعد لحظات اتفتح باب ثم جلست نور بجوار عمار في سيارة
عمار:كل ده انا عمار استني كل ده محدش قدر يعملها
نور:بس انا مش زي حد ولا ايه
عمار:اكيد طبعا يلا بينا
نور:هنروح علي فين
عمار:هتعرفي لما نروح
******************
رد اكرم علي هاتفهة
اكرم:ايه في جديد
رجل:اه يا باشا نزلت وركبت عربية سودة مع واحد
اكرم:بغضب واحد مين ده
رجل:مشفتوش يا باشا بس انا قطرهم
اكرم:مش،بس كده حاول تصورهم وتبعتلي صور ميغبوش عن عينك
راجل:حاضر يا باشا
***********************
نزل عمار ونور من سيارة امام بناية ضاخمة
نور:ايه ده عمار وجيبني هنا ليه
عمار:ده قصر بتاعي،يا نور هدخل هعرفك علي اهلي واعرفك علي حياتي _شبك يديها اخذها بجوارو تعالي تعالي
دخل عمار ونور القصر من داخل
نور:بزهول وامبهار الله القصر الحلو ده بتاعك انت
عمار :ايوة يا ستي قصر بتاعي وعايز اعرفك علي ماما واختي نورهان اغلي حاجة عندي
نور:برتباك ممتك واختك
عمار:بصي ماما تبقي عمتي ام ادم بس بعتبرها امي واحسن من امي ميت مرة
نور:ليه بتقول كده يا عمار طيب هيا فين ممتك
عمار:هقولك كل حاجة مهم دلوقتي تتعرفي عليهم تعالي معايا
دخل عمار الي ريسبشن ومعه نور
استقبلتة ناهد :حبيب قلبي وحشتني اوي يا عمار لما كلمتني وقلتلي انك جاي مصدقتش نفسي
عمار:وانتي كمان يا امي وحشتيني
نظرت ناهد لنور بستغراب _مين دي يا عمار
عمار:دي نور يا ماما مش انتي يا ستي كان نفسك احب اديني حبيت اجمل واحلي بنت
ناهد:بابتسامة مزيفة اهلا اهلا نورتي القصر
نور:بنظرات تفحص اهلا بحضرتك
عمار:امال فين نورهان عايزة اعرفها علي نور
ناهد فوق في اوضتها
عمار:تعالي معايا نور نتطلع فوق يلا
نور:فوق
عمار:اه متخفيش تعالي يلا
صاعدت نور وعمار الي غرفة نورهان
امام الغرفة :عمار انت رايح،فين استني عايزة اقلك علي حاجة
عمار:بعدين انا عارف انك مصدومة من كل حاجة عرفتيها بس كان لازم اقلك
فتحت باب نورهان ،ثم نظرت اعمار ونور
عمار:وحشتيني يا نورهان تعالي يا خبيبت اخوكي
نورهان:وهيا تضم اخيها وانت كمان يا عمار
عمار:وهو يبتعد عنها _اعرفك نور
نورهان:ازيك نور_
نور:حمدالله انتي عاملة ايه
نورهان:اخر مكان كنت ممكن اشوفك فيه
نور:وانا كمان
عمار:بستغراب انتو تعرفو بعض
نور:اه نورهان كانت صديقتي في كلية
عمار:بجد ازاي وانا معرفش
نورهان:لا تعرف يا عمار دي نور صحبتي حكتلك عنها كتير
عمار:بصدمة ايه اخت الواد ده
نورهان:بخوف اه
عمار:يعني ايه الواد ده يبقي خالد
نور:صدفة غريبة
عمار:صدفة زفت
نور:انا بتقول ايه يا عمار
عمار:هقول ايه يا هانم اخر حاجة كنت اتوقعها ان خالد هو الولد الي عايز يتجوز نورهان
نورهان:اهدي يا عمار وبعدين ايه الي جابك انت ونور هنا
نور:حظي زفت بعيد عنك انا مروحة عن ازنكم
عمار:استني عندك ،انتي كنتي تعرفي انا مين وتعرفي كل حاجة صح
نور:بارتباك انا لا لا معرفش
عمار:بشك غريبة مظهرش عليكي صدمة لما شوفتي نورهان
نور:قولتلك معرفش سبني امشي
عمار ،:مش هتمشي تعالي معايا
امسكها عمار بقوة واتجه الي غرفتة ثم اغلق الباب
نور:انت عايز ايه دلوقتي
عمار:عايز افهم كل حاجة اخوكي يعرف اختي من امتي وعايز منها ايه
نور،:بتنهيدة عمار اخويا خالد يعرف نورهان لما كنت في كلية وهيو وهيا مع وقت حبو بعض وعايز منها ايه عايز يتحوزها
بس مستني يتخرج بعد شهر ويشتغل عشان
عمار:علي جوزتي ان ده يحصل انا اختي تجوز اخوكي ده
انا عمار واختي تناسب ناس زيكم
نور:يا سلام ليه بقي ان شاء الله ما انت كنت عايزني ارتبط بيك وغايزني ولا انا مش منهم
عمار:ومين قالك ان هتجوزك مش معني ان اعترفت بحبي يبقي في جواز
نور:بصدمة يعني ايه
عمار:يعني الي سمعتيه اه انا بحبك بس انا مش بتاع جواز هنفضل مع بعض كده
نور:نفضل مع بعض كده يااااه يا عمار دي قمتي عندك لدرجاتي شيفني انا واهلي صغيرين
عمار:انا موعتكيش بجواز يا نور انا مقدرش اتجوز ولا هوافق ان اخوكي يتجوز اختي
نور:ولا انا هوافق اتجوزك ولو اخر راجل في العالم يا عمار
عمار:انتي اصلا متحلميش تجوزي واحد زيي ولا اخوكي يحلم يجوز اختي اديكي اهو شوفتي احنا فين وعيشين فين وانتو ايه
فرق كبير بينا وحتي لو اتجوزت هتجوز واحدة تليق بيا يا نور
نور:وانا يا عمار
عمار:انا بحبك نفضل مع بعض كده وانا هغملك كل الي نفسك فيه ولو مصممة علي جواز
نتجوز عورفي في سر من غير ما حد بعرف انا مقدرش اقدمك لناس برة انتي واخوكي
اقتربت نور منه ونظرت ليعناه
واردافت : عارف يا عمار انا رفضت عرسان كتير كانو اغنية مع ان مفيش واحد فيهم اتكسف مني ولا من اهلي ولا من فئري
يمكن احنا ناس علي ادها معندناش الي عندك بس عندنا احسن من الي عندك
عندي اب طيب وجميل عندي ام طيبة وعلي نيتها عندي اخ راجل عندنا حب وروح وعزت نفس وكرامة وانا اتعلمت من بابا الي يقل مني او يتكسف مني :معبروش اشيلو من خياتي
مكنتش اعرف اني مقامي عندك حتت ورقة في سر او تسبني كده عشان مكسوف مني ومكسوف تجوز اخويا لي اختك ثم اكلمت بدموع :علي فكرة يا عمار انا يكرهك انا مش عايزة اشوف وشك تاني واه لو انت اخر راجل في عالم مش هتجوزو عارف عليه عشان هكسف اقدمك لناس لئنك مريض
وشكرا علي مقبلة الحلوا عن ازنك
عمار:رايحة فين انتي مش هتمشي من هنا
انتي ملكي وبتعتي فاهمة مدام حبيتك تبقي بتعتي وانا عمري ما عوزت حاجة ومجتليش
نور:بصراخ انا مش بتاعت حد كفاية بقي يا اخي انا تعبت تعبت منك حرام عليك حرام
عمار:اهدي يا نور
نور:بنهيار لا مش هاهدي اوعي من وشي
عمار:لا مش هخليكي تمشي من هنا مش هتطلعي من هنا انتي بقيتي ملكي فاهمة ملكي
نور:ابعد عني سبني امشي
عمار:وهو يمسكها بقوة لا مش هتمشي فاهمة انتي ملكي ملكي وبتعتي وهتفضلي غصب عنك معايا هنا ومحدش هيقدر يقف، قصادي فاهمة
نظرتةنور وهيا تحاول تمنع بكئها
ابعد عني
عمار:لا مش هبعد
نور:عمار انا مش قادرة ابعد
عمار:قولتلك مش هبعد مش هبعد
تفجئ عمار بنور الذي وقعت في احضانة مغشي عليها
عمار:بصدمة نوووور نوووور