اخر الروايات

رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الحادي عشر11 بقلم جهاد محمد

رواية السيد المغرور عمار ونور الفصل الحادي عشر11 بقلم جهاد محمد 


الفصل الحادي عشر ،{غيرة }


جلس عمار في كافية امام نيل يستنشق الهواء يفكر ماذا يفعل مع نفسة ليقف تفكير فيها


نظر عمار الي نيل ثم اغمض عيناه للحظات


يتذكر اول مقبلة لهم ثم ارتسمت علي وجهة ابتسامة :ثم افتح عيناه واردف ،بت دي هتجنني بجد عمري ما قبلت وحدة زيها


كل ناس بتخاف مني وتعملي الف حساب الا هيا وقفت قدامك يا عمار مهمهاش تطلع مين


بس انا لسه بفكر فيها كده يمكن عشان نوع جديد من بنات شوفتة عادي بتحصل شددني شواية اكيد مع وقت هبطل تفكير فيها


هيا كمان متنفعنيش هيا شكلها مش بتاعت صحوبية وكلام ده شكلها حاجة تانية بس بردو متنفعكش انت عايز وحدة تليق بعمار عادل اكبر رجل اعمال في شرق الاوسط


وقريبا في عالم كلة


سمع جرس الهاتف يرن نظر اليه كان صلاح


عمار:ها خير يا صلاح


صلاح:ازيك يا عمار بيه كنت عايزة اقول لحضرتك علي حاجة


عمار:انجز يا صلاح عايز ايه


صلاح:النهاردة في عزومة عند احمد جوز اختي وهو قالي اتصل بحضرتك واستاذ ادم بس انا لو حضرتك مش عايز تيجي انا هقولهم اي حاجة انا عارف انك بتعض غصب عنك


عمار:لا انا جاي هاجي يا صلاح


*******************************


يعني ماما تجبيني من عند عمتو بسرعة دي عشان اسعدك في العزومة نفسي اعرف مين الي جاي عشان كل ده بقي


نعمة:قولتلك خالتك جاية من سعودية


نور:اااه خالتي بدئنا بقي ماما نيازي جاي


نعمة:برتباك لا لا مش جاي لا


نور:والله والله يا ماما لو جه ما هسكت عشان عارفة انتي بترسمي علي ايه


نعمة:يا نور يا حببتي مالو نيازي بس ده بيحبك اوي انتي عملا تتنكي علي العرسان لحد امتي يا بنتي اكرم وقولنا بلاش نيازي ابن خالتك وطيب من ايدك دي لدي


نور:يبقي جاي قولي يا نعمة جاي صح


نعمة:قولت مش جاي ويلا تعالي سعديني


نور:عارفة يا ماما لو جه مش هيحصل طيب عن ازنك


******************************


خرجت نور الي صالون بغضب شديد


قبليها خالد اخيها


خالد:مالك يا نور في ايه


نور:يعني عجبك الي ماما بتعملة ده عزمي خالتو ليه بقي واكيد واد رخم ده جاي


خالد:عادي يا بنتي كبري دماغك حتي لو جه وطلبو ايدك تاني بابا مش هيوافق هو اصلا مش بيحبهم


نور:ربنا يستر ويعدي النهاردة علي خير


******* ***********************


دخل رجل في علي اكرم في مكتبة


اكرم:ها عملت ايه عرفت حاجة


رجل:والله يا اكرم بيه بت ميت فل وعشرة مفيش اي حاجة لا بتروح حته الا عند قربتها فضلت كام يوم عندها ورجعت بتها تاني


اكرم:يعني ايه مفيش حد في حيتها


رجل:لا يا باشا لو في كانت هتقبلو


كريم:طيب لسه مفيش خبر عن عمار


رجل،:خالص يا باشا مفيش اكن ارض بلعتة


اكرم:طيب روح انت ولو في اي جديد كلمني


خرج رجل من باب ثم قام اكرم الي شارفة


يا تري يا عمار مختافي فين نفسي اعرف مختفي ليه اكيد في مصيبة هتعملها


بس مش هسمحلك تخرب كل حاجة لا انا لا انت في بلد دي


*****************************


كان عمار مستقل علي سرير يضحك بشدة


وبجوارو ادم : والله يا عمار بجد هيتجنن


عمار:خليه بتجنن ولسه لما اخد صافقة منة


ادم:وهو يبتسم ممكن ينتحر او يموت فيها حتت مقلب هيطلع من عينة


عمار:هو الي جابه لنفسة عشان وقف قدامي استني بس لما ارجع واخد ثفقة واعرف مين جسوس الي في شركتي وفي بيت وسعتها هخلص عليهم هموتهم بلطيق


ادم:لا انا مش،شاكك في ده يا ويلو الي يقع تحت ايدك


عمار:مهم قولي اخبار نورهان ايه اوعي لسه بتكلم الولد ده


ادم:يووه يا عمار لسه بردو منشف دماغك يا اخي حرام عليك انا قولت هتتغير بعد ....


عمار:اتغير بعد ايه


ادم:بعد موقعت يا عموور


عمار:قصدك ايه


ادم:قصدي انك وقعت فيها


عمار:لا طبعا مستحيل انت اتجننت انا عمري ما حب بنت دي الي اسمها نور مستحيل


ادم:بس انا مقلتش نور ولا قولت حب


عمار:ادم بطل تعلب معايا انا فهمك


ادم:والله برحتك انت حر بس هيجي يوم وهتعترف وهتشوف كبريائك وغرورك مش هيفضلو كتير


عمار:بتحلم


ادم:هنشوف الايام بينا ومتنساش ان كسبت رهان فاكر


عمار:لا مش فاكر


ادم:ههههههههههه لا يا حبيبي انا كسبت رهان عيزك تفتكر كلامي لو انا كسبت هتسمع كلامي


عمار:عايز ايه يا ادم اخلص


ادم:في حاجة عيزك تسمع كلامي فيها مش هقولك عليها دلوقتي بس عايز منك وعد مهما كان حاجة دي انت رفضها هتوافق


عمار:استر يارب انت عارفك علي عموم اوعدك يا سيدي حلو كده مهم حل عن دماغي


ادم:تمام يا عمار افتكر انك وعتني


**************************


كانت نور في احضان ابيها احمد


احمد :كده يا نور كل دي غيبة انتي يا بت مش عارفة ان روحي فيكي


نور:اسفة يا بابا والله انت وحشتني اوي


احمد:صدقي بيت مضلم وملهوش حس من غيرك


خالد:حلو اوي يا احمد كلام ده يا احمد


يعني انا كورسي بقي،مش عامل حس يا بابا


احمد:اه مش عامل حس مفيش الا نور حياتي الي منورة دنيا وبيت كلو


خالد:بقي كده يا احمد ماشي ماشي افتكر بقي عشان لما تيجي تطلب حاجة مني تقولي مليش غيرك يا خالد


انت حبيبي يا خالد انت ابني وحيد يا خالد ماشي يا بابا ماشي


نور:وانت متغاظ ليه ها بابا حبيبي وبيحبني اكتر منك


احمد:لا يا نور بحبكم انتو الاتنين زي بعض انتو غلاوة وحدة حته مني تعالي يا خالد في حضني يبني


اسرع خالد في احضان ابيه


نور:كده يا بابا طيب انا زعلانة


حوط احمد نور وخالد في احضانة


مقدرش علي زعل حد فيكم يا ولاد


نعمة:الله الله انتو هنا حبو في بعض وانا في مطبخ لوحدي


احمد:الله يا نعمة بلاش احب في ولادي شواية


نعمة:حب يا خويا حب


احمد:اخبار الاكل ايه يا ام خالد ريحة طالعة مش يلا بقي انا جعان


نعمة:مفيش اكل الا لما تيجي صافية اختي


احمد:بصوت منخفص صافية وقرف وابنها رزل وجوزها الارزل


ضحك خالد ونور علي حديث ولدهم


نعمة:بتضحكو علي ايه


احمد:،لا ابدا بقلهم اصلهم وحشوني اوي


نظرت خالد لنور ثم اصبتهم نوبة ضحك شديدة ومعهم احمد


نعمة:انا هروح اشوف ورايا ايه بدل متشلوني


****************************


نزل ادم وعمار علي درجات سلم متجهين الا شقة احمد


عمار:بقولك ايه يا ادم شكلي حلو كده ولا اطلع البس حاجة تاني


ادم:ببتسامة ماكرة لا حلو يا خويا هتعجبها


عمار:لا مش عشان الي في دماغك انا عمار مفرود اظهر في احسن وضع فاهم


ادم:ههههههههههه فاهم يلا يا خويا يلا


****************************


اجتمع جميع في صالون


اتت فاطمة بشاي اليهم


وكان عمار ينظر دائما الي باب لينظر اليها


كانت خافية منه تماما تئفف عمار بضيق


ادم:بصوت منخفض:اكيد هتشوفها علي الغداء


اهدي /عمار:ادم ابعد عني وبطل كلامك الاهبل ده


ادم:حاضر يا عمار حاضر لما نشوف اخرت غرورك ايه


وبعض ثواني اتت نور اليهم نظر لها عمار


ورتسمت علي وجهة ابتسامة عندما رئها


نور:مساء خير


ادم،:مساء نور يا انسة نور ايه محدش بيشوفك


احمد:اصل نور كانت عند عمتها بقلها كام يوم يا سيدي


ادم:حمدالله علي سلمتك ونورتي البيت


نور:ببتسامة الله يسلمك ثم نظرت اعمار الذي كان ينظر لها تلاشت ابتسمتها امامة


عمار:حمدالله علي سلامة


نور:الله يسلمك


سمع الكل طرق باب بقوة


خالد:اكيد الاهبل نيازي


نور:ايه ده ماما قالت مش جاي


خالد:ضحكت عليكي يا قطة لسه متصل بيه وقالي ان قرب علي بيت


ذهب خالد يفتح باب له اما نور كانت تقف بغضب شديد لاحظ كل تغيرها فجأة


صلاح:نور بلا ش مشاكل عشان خاطر خالك


احمد:مالك يا نور متخفيش يا بنتي انا مستحيل اغصبك علي حاجة لو جه ميت مرة


يطلب ايدك مش هوافق الا متوفقي


نور:عن ازتكم انا دخلا اوطي


صلاح:متكبريش مواضيع يا نور خليكي عشان تاكلي معانا


نور:مش عايزة اكل يا خالو ممكن تبعدو عني


نوووووووووووووووور سمعت نور اسمها من هذا الكائن المدعو نيازي


نيازي:وهو يقترب منها وحشتيني وحشتيني يا نور


نور:وحش لما يلهفك يا شيخ اوعي كده كتك القرف اوعي ثم ذهبت نور الي غرفتها


كان عمار ينظر اليهم ويسمع تحت تأثير الغضب شديد احس ببركان بعد سماعة اسم هذا شخص وحبو لها


نيازي:ملها يا جماعة انا عملت حاجة غلط


احمد:في حد يعمل كده ايه وحشاني دي هو مش ملينين عينك ولا ايه


نيازي:سوري يا عمي مش تعرفنا


احمد:عمار:ودام جرنا سكنين فوق


نيازي:وهو يمد يداه هاي اهلا وسهلا


ادم:اهلا بيك ..عمار :،،بغضب جامح اهلا


***************************


فاطمة:يلا نور يلا بقي كبري دماغك


نور:مش هطلع مش عايزة اكل ي


فاطمة:وحياتي اقلك ناكل وبعدين تعالي عندي نتكلم ونعض انا وانتي لحد ما زفت ده يمشي


نور:طيب يا فاطمة عشان خاطرك بس مش هعدي الي حصل ده علي خير ان ماما تضحك عليا وتقولي خالتو الي جاية ويطلع هو زفت


فاطمة:معلش قومي بقي يلا


قامت نور مع فاطمة وذهبو الي طاولة الاكل


....


الجميع تجمع علي طاولة اتت فاطمة وجلست بجوار خالد


نعمة:تعالي يا نور جمب ابن خالتك هنا


نور :لا انا هعض هنا انا كده كويسه

بدء جميع يئكل من المؤكولات


كان عمار:يئكل من غير شاهية كان متوجه نظرو لها ..وقعت نظرات بينهم لثوني اشتبكت عيونهم مع دقات قلب عمار التي تزيد


نور:قررت تهرب من نظرات عمار


حمدالله عن ازنكم قامت نور وتوجهت الي المرحاض


اما نيازي فا قام بعدها انا كمان شبعت حمدالله عن ازنكم اسرع نيازي ليلحق بيها


كان عمار يراقب كل شيئ توحلت ملامح وجهة بغضب شديد .ثم قام ممكن اروح الحمام


صلاح:اه طبعا يبني اتفضل هوصلك


عمار:لالا خليك انا عارف سكة كمل اكلك ذهب عمار لهم ليفهم ما يدور في داخل


......


خرجت نور ثم انتفضت عندما رات نيازي يقف علي باب المرحاض


نور:انت واقف هنا ليه انت اتجننت


نيازي وهو يقترب منها اه اتجننت بحبك يا بت ايه مالك هتفضلي ترفضي كتير كده


نور:اه هفضل ايه يا اخي مفيش بنات غيري


نيازي:نظر لجسدها صعودا ونزولا نظرة جريئة


اه مفيش غيرك دخلا ومعششة في دماغك نفسي فيكي


نور:انت قليل الادب


نيازي وهو يهجم عليها مثل الحيوان الجائع اه قليل ادب اوي




بقولك نفسي فيكي هاتي بوسة


نور:ابعد عني يا حيوان بدل مسوط


نيازي:مفيش حاجة في دنيا تخليني ابعد عنك ثم خاول ان يقبلها فشل عندما هجم عليه عمار بضربات قوية انا الي هديك احلي بوسة يا ابن......حاول نيازي فرار من عمار


فشل كان عمار اقوي منهة وكل ضربة منة تحمل الغضب شديد


نور:كفاية يا عمار كفاية


عمار:لا انا هوريه زبالة ازاي يقرب منك بشكل ده لما علمتك الادب يا ابن .


نور:هيموت في ايدك يا عمار عشان خاطري سيبة


سمع عمار جملتها الاخير ثم فرر نيازي من تحت يداه /الحيوان ده لازم اقتلة الي يحاول يقرب منك هقتلة ازاي يعمل فيكي كده انا مستحيل اسمح لحد يقرب منك فاهمة


نور:فاهمة


حضر جميع بعد سماع صوتهم وقع نظرهم علي لنيازي الذي ملقي علي ارض ودماء تسيل منة


خالد:ايه ده في ايه الي حصل


عمار:الحيوان ده حاول يتهجم علي نور


خالد:ايه عمل ايه كلام ده بجد يا نور


نور:بخوف انا والله مليش دعوة


عمار:متخفيش انتي معملتيش حاجة حيوان ده الي عمل ولازم يتربي عشان يعرف يحترم بنات ناس


خالد:وحيات امي ما هسيبك ثم هجم عليه خالد يكمل ضرابة القوية


احمد:سيبة يا خالد خليه يطلع برة وميخش هنا تاني خلاص البيت متحرم عليه هو واهلو


صلاح وادم:وهما يحولو ايقاف خالد من ضرباتة القوية


ادم:خلاص يا خالد خليه يمشي هيموت منك


بعد ادم خالد عنهة بصعوبة


صلاح:قوم معايا يا زباله يلا اطلع برة وامشي وامشي ليك اهل يلا


اقترب خالد من نور ثم امسك بها بقوة انتي ليك حساب معايا لسه تعالي معايا


امسك بيه عمار وابتعد يدان نور عنة


هيا ملهاش زمب عايز تعمل فيها ايه انت هتشطر عليها هيا


خالد،:وانت مالك انت دي اختي انا حر فيها اوعي كده


اقترب ادم :بسرعة ولحق عمار الذي الذي الفضب يتطاير في عيونة اهدي بس يا خالد عمار مس بيدخل هو بيقصد ان ملهاش وهو شاف موقف ولو كان شاف قبول منها مكنش عمار ضربة ودخل نفسو


خالد:والله انت كمان مش هتيجي تعرفني اختي انا عرفها كويس


احمد؛ بضغب وصوت مرتفع خالد كفاية


نور:خشي علي اوطك يلا


نور:كانت تكتتمش علي نفسها ببكاء حار حاضر يا بابا


نظر لها عمار وهو تبعد عنهة احس عمار ان يئخذها بين احصانة ويمسح دموعها الحارة


احمد:شكرا ليك يا عمار يبني وانا اسف علي كلام خالد هو مش في وعية


عمار:محصلش حاجة عن ازنكم يلا ادم


قم ذهب الي باب


ادم:محصلش حاجة يا عمي عن ازنكم


احمد:انا اسف مرة تانية وشكرا ليكم بجد


ادم:العفو انا هعدي عليكم بعد شواية يكون الامور هديت عن ازنكم




صاعد ادم خلف عمار دخل الغرفة كانت كل شئ مضمر


ادم:اهدي يا عمار اهدي كفاية


عمار:وهو يضرب بيداه علي طاولة ورحمت ابويا ما هسيبة همحية من علي ضهر دنيا عشان حاول يقرب منها


ادم:خلاص هما تردوه وانت ضربتو مفيش داعي كل العصبيه دي ومفرود مكنتش دخلت بنها وبين اخوها


عمار: عيزني اشوفها بتظلم واسكت انت مشفتش كانت خايفة ازاي منهم وهيا معملتش حاجة اخوها ده حيوان


ادم:لا مش حيوان اخوها متعصب شواية بس موضوع كبير وحصل قدمنا عشان كده مكسوف بس


عمار:وهو يحاول يهدء الواد ده لازم يتربي


عمار:طيب هعمل الي انت عوزو بس اهدي انت بس والله يا عمار مكنتش اعرف انك بتحبها اوي كده في مودة قصيرة دي


عمار:وهو يحاول يرجع لوعيو حب حب ايه اي بنت كانت مكنها هعمل كده


ادم:اه قولتلي منا بقول كده


***********************


بعد مرور سعات


فاطمة:مكنتش متخيلا ان شهم كده يا نور


هو اه مغرور بس طلع راجل بجد


نور:انا لحد دلوقتي متسغربة


فاطمة:بصي يا نور اي راجل متربي كويس وعندو مبادء هيعمل كده مفرود بقي تشكريه


نور:ايه لا طبعا انتي مجنونة


فاطمة:يا نور قولي حق ده دافع عنك وقف قصاد خالد عشانك لازم تشكريه ويقف بقي حرب بتعتكم دي


نور:بس


فاطمة:مفيش بس يلا قومي اطلعي قبل محد يجي يسئل عليكي يلا يا نور


نور:انتي شايفة كده


فاطمة:ايوة


نور؛ماشي هطلع


**************


سمع عمار طرق الباب اتجة وفتح الباب


كانت نور تقف ومعاها قطعة من الحلو


نور:شكرا علي فكرة اتفضل دي كاب كيك


عمار:وهو يبتسم انتي الي عملاه


نور:لا بس بابا جابو معاه من شغل اتفضل


اخذ عمار من يداها الحلو


عاملة ايه دلوقتي


نور:كويسه انا جيت اشكرك علي عملتة ما ان مكنتش متوقعة منك ده


عمار:ليه بقي شيفاني ايه مستحيل اشوفك كده واسكت ولا حد يقرب منك وااسكت


نور:علي عموم شكرا ليك


عمار:العفو يا حلوة وبعدين عايزك تعرفي ان انا عمار يعني تتوقعي مني ده اه اتنزلت ودفعت عنك وحدة زيك بس ده عشان رجولتي


نور:استفغر الله ما انت كنت كويس انت بتقلب ليه علي طول لازم ترجع تاني


عمار:هههههههههههه بهزر معاكي


نور:انت بتضحك لا بجد بتضحك زيينا كده


عمار:شوفتي بقي مين الي بيغلط


نور:مقصدش بس اول مرة اشوفك بضحك كده اصل ضحكتك حلوا


عمار:بخبث اعتبر ده معاكسة


نور:بخجل عن ازنك


عمار::وهو يمسك يداها استني خليكي




نور:بخجل لازم انزل دلوقتي


عمار:وهو يقترب منها ويشبك يداه بيدها


وبيدة ثانية يرفع وجها له ثم ينظر لعينها


يجتمع عيناهم للحظات


نور:سبني انزل يا عمار


عمار:خليكي معايا شواية


نور:مش هينفع


عمار:عشان خاطري


ابتسمت نور اله بدلها الابتسامة ثم نظر لشفتها الوردية


ثم اقترب منها بئنفاسة الحارة


لمس شفتها بخفة وحب كانت نور في عالم ثاني اغمضت عيناها مع دقات قلبهم المتعالية


استمرت القبلة لبعض ثواني ثم لمس عمار وجها بيداه وهو ينظر لها


اوعي تبعدي عني تاني انا بح


قطع جملتة الاخيرة نداء ادم من داخل الغرفة مين يا عمار .


ابتعدد نور عنهة بخجل هو ادم جوة


عمار:انا نسيتة خالص


نور:طيب انا هنزل بقي


عمار:نور لازم نتكلم لازم اقبلك برة بيت صدقيني عايز. اتكلمك معاكي ارجوكي


نور:نتكلم في ايه يا عمار الي حصل دلوقتي ده ياريت ميحصلش تاني


عمار:مش عجبك الي حصل


نور:لا طبعا مش عجبني


عمار:طيب سكتي ليه مدام مش عجبك


نظرت له نور بخجل عند حق دي غلطتي عن ازنك


اسرع عمار يلحق بها انا مقصدش حاجة وحشه يا نور بس انتي سكتي عشان حاسة بلي حاسس بيه


نور؛طيب انت حاسس بي ايه


عمار:عمار حاسس ان مش قادر ابعد عنك كل مقول هبعد مبقدرش خالص حاجة بتشدني ليكي في كام يوم الي غبتي فيهم عني


حسيت ان وحيد بجد لوحدي اول مشفتك حسيت دنيا بتضحك ليا حسيت بلعالم كلو جمبي ولما الحيوان ده قرب منك كنت عايزة افرمو اقتلة معرفش انتي عملتي فيه ايه


نور:نفسي اصدقك يا عمار خايفة تكون لعب...


اسكتها عمار بئصابع يدة هششش متكمليش


بصي في عيني وانتي هتعرفي حسي بقلبك يا نور


نور:خايفة احس يا عمار واصدق اتصدم بعد كده عمار انا يمكن بنت تيبان قوية اوي


بس من جوايا اضعف من تتخيل يمكن مش غانية اوي بس غنية بحبت الاحساس الي جويا يا عمار خايفة في يوم تضايع حبت الاحساسي الي املكها


عمار:لمس وجها بحنية اوعدك ان احافظ علي حبت الاحاسيس دي وهحافظ عليكي


صدقيني يا نور


نور:طيب وغرورك زايد ده


عمار :موجود انا هفضل عمار، بس معاكي حاجة تاني واحد تاني فعلا يا نور معاكي ببقي حد تاني مش انا


ابتسمت نور علي كلامة


عمار:بتضحكي علي ايه


نور:اصل من شهر تقريبا اول مقبلة لينا كوني بناكل في بعض


عمار:ههههههههههه بس قهوة كانت سخنة اوي


نور:ههههههههههه واه العصير كان صاقع اوي


مهم يا عمار لازم انزل


عمار،:نور قلها عمار وهو يحاوط وجها بيداه


نور:نعم


عمار:بحبك



الثاني عشر من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close