رواية حب بلا ثمن (مصعب وماسة) الفصل العاشر10
البارت العاشر
"في شقة والدة ماسة"
دخلت حياة المرحاض حتي تستحم لكي تتخلص من تعب اليوم.. فكان سيد خارج المنزل وهي حمدت الله كثيرا انه ذهب حتي تأخذ راحتها.. بعد مدة من الوقت خرجت من المرحاض وهي ترتدي منامة صيفية قصير وتبرز مفاتنها وتضع منشفة صغيرة علي شعرها التي يتساقط منه الماء.. كانت تشعر بانتعاش وهي ذاهبة الي غرفتها ولكنها وقفت متسمرةٍ مكانها تشعر بالخوف وابتلعت لُعابها برعب عندما وجدت سيد أمامها يضحك بخبث حتي بانت اسنانه الصفراء التي تشعرها بالاشمئزاز ..
حياة بخوف : لا ش ش شكرا يا عمي.. عن أذنك كادت أن تتحرك ولكن جذبها سيد إليه بشدة حتي وقعت بين أحضانه
سيد بواقحة :استني هنا علي فين انا عايزك فى حاجة
حياة وهي ترتجف بشدة :الله يا خليك سبني يا عمي..اعتبرني بنتك..خاف ربنا
سيد ابتدأ يتمدا بواقحة ويقترب منها ويحاول أن يعتدي عليها وهي تصرخ وتترجاه أن يتركها..ولكن هيهات فهو لا يحمل أي ذرة إنسانية ولا رحمة.. خرجت أمينة على صراخ بنتها ورأته وهو يحاول أن يقبلها وينزع ملابسها..
ركضت أمينة وهي تصرخ بيه :سيبها يا ابن ال.... ياااا وااااطي
حياة ببكاء : الحقيني يااااااا ماااااما
ليقوم سيد دفش أمينة بعيدًا حتي وقعت وفقدت وعيها
حياة ببكاء : ماااااما .. ومن ثم دفشته بقوة وركضت علي ولدتها التي تفترش الأرض مغشي عليها .. ولكنه امسكها مرة أخرى وهي تصرخ بين يده :أبعد عنييييي.. منك لله.. يا ماااااما ردي عليا.. أبعد عني يا ابن ال...... ياااااناس الحقونا..كل هذا الصراخ وهي تحاول أن تبعده عنها وتضربه بأيدها الضعيفة .. واخيرًا أستطتعت أن تهرب منه وتدخل غرفتها وأغلقت الباب و وقفت خلفه تبكي بذعر وهو يحاول كسر الباب من الخارج بقوة.. أخذت الهاتف واتصلت علي ماسة فهي الوحيدة التي كانت تحميها من ذلك البخيس..
___________________________$
"في قصر الألفي"
قامت ماسة بذعر وخوف وهي تتخبط في أي شئ أمامها وتهتف بخوف : حيااااااة.. ولكنها اصتدمت بالمقعد ووقعت علي الأرض عاجزة عن فعل أي شئ ..فقط تبكي علي عجزها وذعرها علي أختها ..
داخل المرحاض سمع مصعب صوت وقعتها وصراخها .. خرج من تحت المياه بقلق وهو يرتدي شئ ما علي جسده وركض عليها حتي وصل إليها وهتف بخوف : ماااسة.. ايه خرجك من السرير..
ماسة ببكاء : الحقها الله يخليك هيضيع مستقبلها
مصعب : هي مين دي يا ماسة؟؟
ماسة بصراخ : اختيييي الحيوان جوز امي بيعتدي عليها بسرررررررعة الله يخليك
مصعب : طب اهدي وانا هتصرف.. أخرج الهاتف واتصل علي فياض..
فياض : إزيك يا بُص
مصعب : فياض مش وقت سلامات..انت فين؟ ؟؟
فياض : انا في.....
مصعب : طب كويس انت قريب منهم ..عايزك تطلع علي العنوان ده باقصي سرعة وتلحق أخت ماسة.. الحيوان جوز امها بيعتدي عليها بسرررررررعة يا فياض..
غير فياض مسار السيارة بسرعة وذهب بإتجاه العنوان الذي خبره عنه مصعب حتي ينقذ تلك البريئة من بين يد ذلك الشيطان..وبعد مدة من الوقت وصل فياض عند باب الشقة.. ركل الباب برجله حتي كُسر.. دخل وجد ذلك الحيوان وهو يحاول أن يعتدي علي حياة وهي تحاول الفرار منه.. امسكه فياض من ملابسه وأخذ يكيل له الضربات حتي فقد سيد الوعي.. التفت فياض لتلك التي تحاول أن تلملم ملابسها وتدري أجزاء جسدها الظاهرة نتيجة تقطيع ملابسها من ذلك البخيس..
فياض : انتِ كويسة؟
هزت رأسها بنفي كيف لها أن تكون بخير بعد ما حدث.. خلع فياض جاكيته والبسها ايه وطمئنها بقوله: متخفيش مش هيقدر يجي جانبك تاني..
حياة بارتجف :ماما.. مش كويسة شوفها الله يخليك..
تحرك فياض خطوتين نحو أمينة وحاول ان يجعلها تستعيد وعيها.. وبعد مدة فاقت وهي تهتف : بنتييييي.. ثم ركضت عليها حياة تطمئنها بقولها :متخفيش يا ماما انا كويسة..
بعد قليل رن هاتف فياض برقم مصعب
اجابه فياض : ايوا يا مصعب
مصعب : طمني وصلت وقدرت تلحقها؟
فياض : متقلقش يا مصعب انا لحتقها
تنفس مصعب براحة ثم اردف قائلا بغموض :طبعا انت عارف هتعمل معاه ايه..
فياض : متقلقش يا بُص.. هيتعلم الأدب ولو أن مبقاش فيه حتة سليمة ..انا عملت معاه الصح
مصعب : عارف ومتأكد يا فياض.. خلاص اتصرف انت بقي في الباقي وهات حياة وولدتها علي القصر..
فياض : تمام.. هخلص كل حاجة واكلمك وانا جاي..قفل فياض الهاتف وبعد قليل سمع خبطات علي باب المنزل ذهب نحوه ليفتح ويجد صديقه سعد الذي جاء بعد أن اتصل بيه فياض وأبلغه أن يأتي حتي يأخذ هذا الوضيع..
فياض بقوة وهيبة : مش هوصيك يا سعد عايزه يتربا ابن ال....... ده
سعد :انت تأمر احنا نطول نخدم فياض باشا..
فياض : تسلم يا غالي
سعد اخذ سيد وهو يردف بغضب : تعالي يا روح أمك دي ليلة أهلك سودا..
سيد بخوف : حرمت يا باشا
سعد :لا ما هو مش بمزاجك.. انت هتحرم غصب عنك.. قدمي ياااااااله. واخذه تحت انظار حياة الشامتة..وأمنية التي بصقت عليه بغل وهي تقول:اتفووووووا عليك راجل واطي..داهية تأخدك ما ترجعك
-نظر فياض لأمينة وهتف: طيب خلينا نمشي يا حجة مينفعش تقعدوا هنا تاني لأن الحيوان ده يومين وهيطلع من الحبس..
-أمينة بتعجب : هنروح فين يا بني؟!.. إحنا ملناش مكان نروحه
=فياض : مصعب باشا أمر بأن انتوا تروحوا القصر
-حياة باندفاع :لا اناااااا استحالة اروح للي اسمه مصعب ده
= استغرب فياض أنها تتحدث علي مصعب بذلك الشكل ده
-أمينة بدموع :طب هنروح فين بس يا حياة؟
حياة ببكاء : معرفش .. حتي لو هقعد في الشارع مش هروح عنده ابداااا.. انتِ ناسيه كلمته لما قال لماسة (انا هخدك انت بس..مش هأخد اهلك كمان فوق البيعة) أنا استحالة اروح..
-فياض : طيب قوموا حضروا حاجتكم يا حجة..ثم نظر لتلك العنيدة وأردف قالا : وانا هتصرف ومش هتروحوا القصر هنروح مكان تاني..
-أمينة : فين يا بني نورني الله يخليك
=فياض : عندي يا حجة
-حياة باندفاع : اهاااا قول كدا بقا هي بانت من أولها
=جز فياض علي اسنانه ثم اردف بغيظ : هي إيه دي اللي بانت يا انسة؟!
-حياة ببرود : استاذ اااا مع علينا.. إحنا متشكرين اوي أن حضرتك انقذتنا.. بس شكرا اوي لحد كدا احنا مش هنروح شقق ومش عايزين شفقة من حد..
=نظر فياض لأمينة ثم اردف قائلًا : روحي حضرتك حضري نفسك لحد ما أفهم الآنسة ااااااااا اه ما علينا مش فاكر الاسم.. هفهمها قصدي ايه.. انصاعت أمينة له ودخلت غرفتها..
=اقترب فياض من حياة بهدوء قاتل ونظر لها نظرة ارعبتها وأردف بصوت مرعب غاضب : تقومي دلوقتي حااااااالا تحضري شنطتك من سكات.. ومسمعش صوتك خالص.. انا مش هقعد اددي فيكِ طول الليل فااااااهمة
-ارتجفت حياة واماءت له بخوف فهو يملك شخصية وهيبة تتمشي معاه كضابط سابق في الداخليه.. ركضت سريعا حتي تحضر حقائبها .. =أبتسم عليها فياض وأردف قائلًا : يعني لازم تشوفي العين الحمرا علشان تتحركي ..
___________________________$
"في قصر الألفي"
كانت مازالت جالسة علي الأرض تبكي خوفً علي أختها
ليقول مصعب : يا ماسة ممكن أعرف انتِ بتعيطي ليه دلوقتي.. مش انا طمنتك علي حياة وقولتك انهم هيجوا يعيشوا معانا هنا علشان تكوني مطمنة..
-ماسة بدموع : بس أنت قولت اول لما اتجوزنا انك مش عايز حد فيهم يجي يعيش معنا وإنك مش هتأخدني انا وأهلي..
=مصعب بمزاح : يااااه ده انتِ قلبك أسود قوي يا ماسة..
=أبتسمت ماسة من بين بكاءها ثم قالت بحزن : أصل الحاجة اللي بتجرح صعب تتنسي
=مصعب : أنسي يا ماسة.. انا ساعتها كنت متعمد اجرحك أو بمعني أصح مكنتش عايز اتجوز.. وكان الموضوع صعب عليا.. بس أساسًا انا طبعي مش كدا..
-ماسة بحزن : ودلوقتي بتعاملني حلو شفقة مش كدا ؟
=اغمض عينه بحزن ثم اردف قائلا : هو في حد بيعامل زوجته شفقة يا ماسة..
-تنهدت ماسة وأردفت في داخلها :انا راضية بحبك وحنيتك حتي لو كانت شفقة
=مسك مصعب يدها ثم اردف قائلا بحنان : ممكن بقي نقوم من علي الأرض الجو ساقع وانا لسه خارج من الحمام وبصراحة هموت من البرد..
-انصاعت له ماسة ثم سألته : هما هيجوا أمتي؟
=اوقفها مصعب وحملها ووضعها علي الفراش ثم اردف قائلا : هكلم فياض واشوف وصلوا لحد فين.. وأخرج هاتفه واتصل بفياض انتظر قليلا حتي جاءه الرد
=مصعب بتسأل : انت وصلتوا لفين يا فياض؟
-أجابه فياض : أحنا في الطريقة يا مصعب بس مش علي القصر..
=عاقد حاجبه وهو يقول : ليه يا فياض!!!! مش جاين علي القصر ليه؟!
-فياض : الآنسة حياة رفضت وأصرت أنها مش هتجي القصر.. وانا حاليًا رايح عندي هخليهم يقعدوا في الشقة الفاضية اللي قصدنا لحد ما تشوف هتعمل ايه..
=جز مصعب علي اسنانه من تلك الحياة ليقول بغيظ : ماشي يا فياض..لو في حاجة ناقصهم كلمني.. سلام
وأغلق معاه والتفت لماسة ثم أسترسل قائلًا : متقلقيش يا ستي كله تمام بس للأسف واضح ان العيلة كلها قلبها اسود..
-ماسة : ليه بتقول كدا!!!!
=مصعب : حياة رفضت تجي القصر
-ماسة بغيظ : ما انا عارفها دماغها ناشفة.. ل تسترسل بقلق : طب هما فين دلوقتي؟!
=مصعب : متقلقيش هما راحوا عند فياض.. عنده شقة فاضية في العمارة بتاعتهم هيقعدوا فيها..
-زفرت ماسة براحة وهي تقول : الحمدلله.. ده كأنه كان كابوس.. ثم اردفت بامتنان متشكرة أوي اوي علي وقفتك معانا..
=مصعب : انتِ زوجتي ومسئول مني ومفيش بينا شكرا..
_______________$
= وصل فياض أمام العمارة التي يسكن بيها وهو يصتحب حياة وأمنية.. وفي تلك الفترة أثناء قدومهم كانت تنظر له حياة بغيظ لا تعرف لما تشعر بالضيق تجاهه برغم إنقاذه لها ولكنها أقنعت نفسها أن ذلك الشعور سببه أنه يأتي من طرف مصعب..
=فياض بجدية : اتفضلوا .. احنا وصلنا..
-حياة بغيظ : مش تفهمنا الأول أحنا وصلنا فين أنت سحبنا كدا وخلاص..
=نظر لها فياض ببرود ثم أردف : هو انتِ مش سامعني وانا بكلم مصعب وبقوله إن انتم هتقعدوا في الشقة الفاضية اللي قصدنا ولا الفهم عندك صفر..
-اندفعت حياة قائلا بغيظ : ماتحترم نفسك يا جدع انت.. انت بتتكلم معايا كدا ليه.. وبعدين فهم ايه اللي عندي صفر يابابا !!!!!! ثم اردفت بتابهي : انا في كلية طب يعني الذكاء كله..
=فياض بسخرية :مش باين يعني..
-أحست أمينة بجو المشاحنة بين فياض وحياة فلكزت حياة وهي تقول بتوبيخ:يا بت عيب ايه اللي بتقوليه ده الراجل واقف جانبنا وبيساعدنا ..ثم نظرت لفياض واردفت بأسف : معلش يا بني متزعلش منها هي كدا مدب في كلامها بس قلبها ابيض والله..
=فياض وهو ينظر بغيظ لحياة :واضح يا حجة..
-تأففت حياة وهي تنظر له أيضا بغيظ ومن ثم ترجلوا من السيارة وصعدوا الي أعلي متوجهين الي شقة فياض..
بعد مدة وصلوا أمام شقة فياض ومن ثم طرق الباب..
-فتحت له سميحة و رمقت حياة وأمنية باستغراب..
-أحرجت حياة وأمنية كثيرا من نظرة أم فياض..
سميحة :فياض!!!!
=نطق بمعني ذات مغزي : إيه يا أمي هنفضل مواقفين الضيوف كدا كتير؟!
-سميحة بإرتباك : لا يا حبيبي ازاى ، ثم وجهت نظرها لأمينة وحياة واردفت بترحيب وضحكة بشوشة : أهلًا أهلًا اتفضلوا يا جماعة..
دخلوا الي غرفة استقبال الضيوف وجلسوا في توتر واضح عليهم
-سحبت سميحة فياض واردفت بهمس : مين القمر الصغيرة دي ؟! ومين اللي معانا دي كمان؟! فياض انت اتجوزت من ورايا يا واد ولا إيه؟!
=فياض بهمس : قمر فين دي!!!! ثم نظر لحياة بغيظ: قولي شمس نجوم مش قمر..
-فهمت الاخري أنه يحاكي والدتها عنها ومن الواضح أنه يقول شىء ما لا يريحها لترمقه هي الآخري بغيظ
=فياض : بصي يا سوسو علشان بس دماغك متحدفش كدا ولا كدا .. دول يبقوا أم وأخت زوجة مصعب الألفي وهما واقعين في مشكلة وانا بساعدهم وهفهمك التفصيل بعدين علشان عيب احنا سايبن الناس وبنتكلم كدا..
-سميحة بتفائل :حلو اوي.. ثم نظرت لحياة واردفت في سرها : يبقي دي العروسة اللي انا اختارتهلك يا فياض علشان تنسي زفتة الطين وتركته وذهبت حتي ترحب بأمينة وحياة..
=فهم فياض نظرة والدته لحياة ثم أردف بغيظ بصوت هامس لنفسه : انا عارف تفكرك يا سوسو .. هي أيام سودا انا عارف..ودخل هو الآخر عند حياة وأمنية..
-سميحة بأبتسامة بشوشة :والله انتوا منورنا يا جماعة
-أمينة : ده نورك يا حبيبتي.. معلش بقي احنا طبنا عليكِ كدا من غير مقدمات بس الظروف حكمت بكدا..
-سميحة : أوعي تقولي كدا.. ده انا مبسوطة والله أنكم هتقعدوا معانا هنا علي الأقل ألقي حد يسليني بدل الوحدة اللي انا فيها دي..
=فياض : وحدة ايه يا سوسو امال انا روحت فين!!!!
-سميحة : مش قصدي يا حبيبي بس انت علي طول في الشغل وانا بزهق من القعدة لوحدي.. ثم نظرت لحياة واردفت قائلة : إلا قول لي انتِ أسمك إيه يا قمر
-حياة برقة : اسمي حياة يا طنط
=نظر لها فياض واستغرب من رقتها وأردف في داخله : ما انتِ رقيقة أهو امال ليه بتقلبي معايا زي القطة الشرسة..
-أكملت سميحة وهي تنظر لحياة : اسمك حلو اوي يا حياة وياتري عندك كام سنة؟
-حياة : عندي ٢٢ يا طنط..
-سميحة : انتِ في كلية إيه يا حبيبتي وقدمك كام سنة وتخلصي؟!
=أحس فياض أن والدته إذا تمادت في الحديث سوف تقوم بطلبها الجواز له ليقوم بابتسامة من بين أسنانه :احم.. ايه يا سوسو كل الاسئلة دي يا حبيبتي انتِ هطلعها بطاقة ولا إيه!!..
-أحست بالغيظ الشديد منه لتقول بعناد :انت مالك انت أصلًا ، ثم وجهت نظرها الي سميحة وهي تقول : اسئلي يا طنط اللي حضرتك عايزاه.. ثم نظرت لفياض برفعت حاجب وتحدي وهي تقول بتباهي : انا يا طنط في كلية طب ودي يا طنط بيدخلوها الأذكياء فقط .. وفاضل لي سنتين تدريب وابقي دكتورة قلب..
-بادل نظرتها بأخري ولكن بتوعد وهو يقول في خلده : وحياة امي لكسر غرورك ده ، ثم اردف موجهًا الحديث إليه قائلًا بسخرية : ربنا يستر علي المرضي اللي هيقعوا تحت ايدك
-حياة بغيظ : ليه بقا إن شاء الله
أمينة وسميحة نظروا لبعض وابتسموا من منائرة فياض وحياة ثم هتفت سميحة : بصوا انتوا هتناموا عندنا النهاردة لحد ما نوضب الشقة اللي هتقعدوا فيها من التراب
-أمينة : ماشي يا حبيبتي اللي تشوفي..
=فياض : طب واضح كدا أنكم اتفقتوا اخلع انا بقي..
قال كلمته وأستاذن منهم متوجهًا إليه غرفته..
-أما سميحة وأمنية وحياة أخذهم الحديث وكأن بينهم معرفة قديمة
___________________$
في مكان اخر بالتحديد في شقة كبيرة فخامة كان نائم وهي تتوسط احضانه..
-لتقول هي:هنتجوز رسمي أمتي يا علي؟؟؟
=علي السباعي : مش وقته الكلام ده ومتطلعنيش من المود
...........:انا زهقت بقي انت وعدتني أننا هنتجوز قريب
علي :يوووووه انتي مصرة تنكدي انا ماااااشي
.........:خلاص خلاص انا أسفة بس متبعدش عني انا مقدرش أعيش من غيرك انا بحبك اوي يا علي..
علي بمكر : انا كمان بحبك يا روحي......
ناسين أن الزواج أساسه هو الأشهار وأن ما يفعلاه ما هو إلا علاقة محرمة بكل ما تحمل من معني..