رواية مالك ومايا (مطلوب عريس صعيدي ) الخامس وعشرون 25 بقلم ايمان وائل
مايا :مش فاهمه حاجه
مالك :احسن
مايا:بس قولت بتحبني بس قولتها بسرعه عيد تاني
مايا: طلعت حبيب اهو
مالك: نامي يا مايا
مايا :فهمني بقا هتسجن عمك ليه وخطوبه مزيفه مش فاهمه يعني هتتجوز ولا لا
مالك :اظن اني قولتلك قبل كده مش هتجوز غيرك فا افهمي بقا
مايا : لا والله وخطوبتك دي انت بتضحك علي عقلي
مالك :طب فكري شويه شوفي انا اتجوزتك اذاي مش كتبت الكتاب علي طول ليه معملتش نفس الكلام
مايا:عشان انت كنت جابرني عليك فهمني بقا ناوي علي ايه
مالك :مش هقولك عشان عارف لسانك مش بيسكت ولما بتتعصبي بتجيبي الي في بطنك كله
تقترب مايا من مالك وتضع يدها حول رقبته وتقف علي اصابعها لتصبح في مستواها وتكلمت بلهجه ساحرة
مايا :هتخبي عليا يا لوكه دنا حبيبتك برده
حاوطت يده خصرها وتكلم بخبث
مالك : مش لايق دور الرومانسيه ليكي
مايا :شرير
تقابلت انفاسهم واقترب من شفتاها لكنها ابعددت وجهها
مايا:لا مفيش غير لما تقولي
مالك : انا معرفش لا
مايا :لو مقولتليش مش هحكيلك الي حصل معايا
مالك :هعرف لوحدي
مايا :اذاي
يخرسها بقبله لكنها تبعده
مايا :هتعرف اذاي
مالك :هو ده وقته
حاول تقبيلها مرة اخري لكنها صرخت صرخه بسيطه لتتمكن من ابعاده
مالك بحده :في ايه
مايا : قولي هتعرف اذاي
مالك بغضب:والي عملتيه دلوقتي اسمه ايه
مايا:انت بتضغط عليا وانا مش فاهمه حاجه ومخبي عليا حاجات
مالك :نعم بضغط عليكي
مايا : ما هو
مالك :عايزة تعرفي بعرف اذاي
يشغل مالك الشاشه
مايا بتوتر:كاميرات مراقبه في الاوضه هنا
مالك :_البيت كله كاميرات وبالصوت ينظر مالك لشاشه كنتي بتكلمي مين بقا يعلي مالك الصوت ويسمع اسم فارس
جز علي اسنانه بغضب واحتضنت جهنم عيناه ليكشر الوحش عن انيابه نظر لها نظرة ارعبتها
مالك بصوت كحفيف الافاعي:عشان كده مانعه نفسك عني
ظلت تبلع ريقها من الخوف وارتجفت من منظره
مايا :انت فاهم غلط هو بس
امسكها مالك من شعرها وهو يجز علي اسنانه اكثر واكثر
مالك :فاهم غلط اومال الصح ايه يا روح امك
صرخت من الالم
مايا :صديق بس والله
زاد من قسوته عليها
مالك :مفيش صداقه بين شاب وبنت
مايا بألم :طب هفهمك ايه الي حصل
مالك بغيره :ماهو واضح اهو وقلبه عليا بسبب حبيب القلب بس اسمعي بقا انتي بتاعتي بس بمزاجك او غصب بتاعتي ملك لمالك الشهاوي فاهمه
مايا ببكاء:والله فاهم غلط رماها علي السرير وجلس بجانبها يتطلع لها بغضب
مالك :سمعيني
مايا ببكاء:كنت مقهورة من كلام اهلك وشوفت تليفوني القديم ولما فتحته هو رن وكنت وقتها مخنوقه فكلمته كصديق واخ عادي
مالك بغضب:يا حلاوة يا هانم معكيش رقم تليفوني تكلميني ولا انا مش عاجبك
مايا :كنت متغاظه منك وبعدين انت عملت فيا كده عشان كلمت فارس اومال انت خطبت غيري
مالك بحده :اسم راجل غيري ميجيش علي لسانك وبعدين انا كنت بعمل كده عشان عندي هدف في دماغي
مايا :مش هكررها تاني
مالك بصوت كحفيف الافاعي:متقدريش اصلا تكرريها ده انا ادفنك حيه انا اعترفت بمشاعري اهو يعني اعلنت انك بتاعتي بس لاخر يوم في عمرك يا انا يا مفيش غيري فاهمه ولو هموت هموتك معايا عشان انتي بتاعتي بس وانسي انك هتخرجي من البيت ده تاني وفين الزفت التليفون
مايا بخوف :في الدرج
يجلب مالك الهاتف وتنهض مايا لتدلف للحمام ليمسك بذراعها
مالك :رايحه فين
مايا :هغسل وشي
وقف امامها مباشره وتحسس وجهها ومسح دموعها بيده
مالك :كده حلو
مايا :بس فجأه هجم عليها بقبله افقدتها صوابها يعبر فيها عن غضبه وغيرتها وحملها الي السرير
ظل يقبلها بوحشيه ولم يهتم بشئ
كانت دموعها تنزل من عيناها لكن لا حياه لمن تنادي فقد عاد الوحش من جديد ليعلن عن ملكيته لها
مايا في خاطرها متوحش انا مش عارفه اذاي حبيتك معقول انت مالك نفسه الغيره تعمل فيك كده
-----------------------
وفي الصباح تستيقظ مايا وتنزع يد مالك من حول وسطها ليستيقظ
مالك:رايحه فين
لم ترد عليه ودلفت للحمام وكانت تبكي بحرقه علي ما فعله بها وتري اثر عضه وقبلته علي جسدها للتذكر ما قاله
فلاش
مالك:هعملك علامات في جسمك عشان تعرفي ومتنسيش انك بتاعتي بس
بااك
وتخرج من الحمام
مالك بحده :مردتيش ليه
ترتدي مايا الحجاب وتفتح الباب لكن مالك يغلقه
مالك بغضب:انا مش بكلمك
مايا بغضب:عايز ايه مش مكفيك الي عملته امبارح
مالك بحده :صوتك ميعلاش عليا فاهمه
مايا :_خلاص هسكت خالص اهو عندك مانع
مالك بحده :طب انزلي حضريلي الفطار اما شوف هتسكتي لامته
تنزل مايا لاسفل وكانت زهرة وبسنت في المطبخ
زهرة :نوم العوافي لسه صاحيه
بسنت :النموسيه كحلي
مايا بغضب:بقولك ايه انتي وهي انا الي فيا مكفيني
زهره :_غيرانه
مايا بسخريه :انا اغير منك انتي ليه ملاقتش غيرك يا بتاعه انتي
زهرة :بتاعه
فريده :بس اسكتوا لو مالك سمعكوا بتتخانقوا هيخلي النهار اسود علينا
بسنت :مش شايفه كلامها
مايا :وانتم ملاك يا اخواتي
زهرة :مش عارفه مالك مستحملك اذاي
مايا : يارب تشوفي الي بشوفه من الملاك ابن عمك
تسمع مايا صوت مالك يناديها ليقع الصحن من يدها
فريده :مالك يا بنتي
مايا :مفيش وتنظر الي زهرة بخبث زهرة روحي شوفي خطيبك عايز ايه مش انتي خطبته برده
زهره بفرح :اكيد
تذهب زهرة لمالك
زهرة : بتنادي
مالك بحده :فين الزفته
زهرة :في المطبخ هي الي بعتاني
مالك في خاطره بقا كده مفكراني هسكتلك عشان نزلتي تبقي غلطانه
ينزل مالك وهو غاضب ويتوعد لمايا ويدخل المطبخ
مالك :ماما بسنت اطلعوا شويه
فريده :خير
مالك :شويه بس عايز مايا لوحدها
تنظر لها مايا بعدم اهتمام وتخرج فريده وبسنت
ويمسك مالك بذراع مايا
مالك :مجتيش ليه
مايا:مش طلبت احضر الفطار وبعدين هي خطبتك برده
مالك :لا والله بقا كده
مايا :سيب دراعي عشان بيوجعني ولاحظ اني حامل بس بتصرفاتك دي الحمل هيضيع بسببك
مالك بتواعد : ماشي ان ما وريتك
--------------
كانت مي تجلس تشاهد التليفزيون ليقف ياسر امامها
مي:خير
ياسر: انا هخرج بالليل تيجي معايا
مي:لا
ياسر:لا هتيجي
مي :قولتلك لا
ياسر: هتيجي يا روحي
مي:يوه
ياسر: هبسطك
مي:مش كفايه الصبح
-----------------
كانت مايا تجلس علي الاريكه تقرأ في الكتاب بعد ان غادر مالك
زهرة : ياه يا بسنت تعرفي مالك قالي ايه
بسنت :ايه
زهرة :قالي بحبك يا زهرة
ضحكت مايا
مايا :مالك قالك كده
زهره:ايوة
مايا بخبث وبرود:مبروك حلال عليكي لوكه تستاهليه الصراحه مبروكولا بيهمني اشبعي بيه
وقفت بسنت وزهرة مستغربان من برودها
----------------
اما في مقر الامن
مالك :امسك التليفون ده تجيب كل المعلومات الي عليه
مصطفي:طيب وده الورق الي جه من البوليس الامريكي
مالك :فتحته
مصطفي:لا بشمع الاحمر ذي ما طلبت
مالك :كويس
مصطفي:عرفت الجاسوس
مالك :ايوة بس لازم اعمل المصيده
مصطفي :وهتعملها اذاي
مالك : اسمع الي هقولوا ده تراقب فارس الشافعي كويس اوي
مصطفي:ما هو تحت المرقبه
مالك :عايز كل تحركاته
مصطفي :طيب
-------------------
وعند بسنت يتصل عليها فارس ويطلب مقابلتها وتخرج هي وزهره ويذهبان الي الحديقه
فارس:بالضبط الاتنين الي هناك عايزكم تتدمجوا الحكايه اوي
الشاب:اوامرك
فارس:انا بقا هوريكي يا بسنت انتي ومرات اخوكي الجديده الي بتذل مايا
يذهب شابان لبسنت وزهرة
بسنت :انتوا مين
الشاب الاول: امسكي الدبدوب ده من فارس باشا
بسنت : هو فين فارس
الشاب:جي اهو امسكي ده
الشاب الثاني:يلا عشان هنتأخر لو سمحتي ممكن تمسكي دي لحد اما نجيب حاجه ونيجي
زهرة:طيب
تمسك زهرة بكيسه كبيرة وبسنت بدبدوب ويرحل الشبان وتأتي لهم سيده كبيره في الخمسين
السيده :فين البضاعه
بسنت :بضاعه ايه
السيده :الي فارس بعتها
بسنت :تقصدي دي اتفضلي
يصل البوليس
الضابط :اقبض عليهم
بسنت :في ايه
الضابط :تجارة مخدرات في عزا النهار يا ولاد ##
بسنت :مخدرات فين
الضابط :هتعرفي في القسم هتوهم
كان فارس يراقب من بعيد
فارس:باي باي بسنت دبدوب وكيسه فيها مخدرات وبلاغ لشرطه وتأجير واحده عصفورين بحجر واحد اما اشوف اخوكي هيعمل ايه
-----------------------
وفي القسم
بسنت ببكاء:يا حضرة الضابط معرفش حاجه انا اخويا ضابط والله
الضابط :بطلي كدب بقا شويه بتبانوا محترمين وانتم اوساخ
زهرة :انا معرفش حاجه هيا الي اخدتني وياها هي المسئوله
بسنت :بتقولي ايه
زهرة :منك لله
بسنت :طب ممكن التليفون لو سمحت مسموح بكلمه حته
الضابط :اخلصي
تتصل بسنت بمالك
بسنت ببكاء:الحقني
مالك بقلق:انتي فين
بسنت :في القسم
مالك : بتعملي ايه هناك
بسنت :الضابط قبض علينا
مالك :ادهولي
تعطي بسنت التليفون لضابط
الضابط :نعم
مالك :انا الرائد مالك الشهاوي مباحث امن الدوله
الضابط بخوف:اهلا بحضرتك
مالك :ايه الي حصل واختي عندكم ليه
الضابط:اتمسكت متلبسه بتجارة مخدرات والست الي كانت معاها اعترفت عليها
مالك بغضب:مخدرات
الضابط :ايوة
مالك :طب انا جي حالا
يصل مالك للقسم
الضابط :اهلا وسهلا بحضرتك
مالك : فين بسنت
بسنت ببكاء:هنا
زهرة :الحقنا يا مالك
مالك :انتوا الاتنين كنتوا بتعملوا ايه هناك عايز الحقيقه
تحكي بسنت ما حصل لمالك
مالك بصدمه :فارس الشافعي
بسنت : ايوة
مالك :وايه الي وصلك ليه
الضابط: هسبكم لوحدكم شويه
يصل مصطفي بورق الكفاله
مصطفي:الكفاله اهي
مالك :اختي مستحيل تتسجن يوم وحسابك اما نرجع البيت
وفي البيت يصل مالك وبسنت وزهرة
فريده ببكاء: بسنت ايه الي عمل فيكي كده
حمدي:ولا عال يا زهرة انتي وبسنت
تنزل مايا من علي السلم
مايا:كنتوا بتقولوا عني مدمنه هيتقال عليكم تجار مخدرات كما تدين تدان
مالك بغضب:مايا ادخلي الاوضه
مايا :استنا بس هطمن عليهم انتي كويسه يا بسنت عرفتي طعم الاتهام ظلم وحسيتي بالوجع وانتي يا حوستي السوده يا وقعه مربربة مدمنه ومريضه نفسي وطلعتي ما شاء بتبيعي مخدرات شابوه ليكم بتجيبوا حبايه اصل انا مدمنه مدمنه وانتم تجار
مالك بغضب: عليا النعمه لو مطلعتيش الاوضه دلوقتي هخلي يومك اسود وانتي عارفه
مايا :طيب كنت بطمن عليهم انا واحده موجبه عرفتوا بقا ان كما تدين تدان وفي خاطرها فارس ده عسل مش هيعرفوا يقولوا عني حاجه دلوقتي
تصعد مايا للغرفه وبعد قليل تسمع مايا صراخ بسنت لترتعب وفي الاسفل
مالك بغضب:اديكي ثقتي كلها وتخوني ثقتي تكلمي شاب غريب يا متدينه وكنتي ماسكه مايا تريقه بقيتي العن منها
بسنت ببكاء:انا ضحيه يا مالك
مالك :وهي كانت ضحيه ذيك طب هيا علي الاقل اهلها رموها مش وحده متربيه وواخده ثقه اهلها
بسنت :انا هقبل ب اي حاجه تقولها
مالك :بعد ايه بعد اما خربتي كل حاجه
يضرب مالك بسنت ليدخل راجي
راجي:كفايه يا مالك كفايه هتموت
مالك :تموت ولا تروح في داهيه
راجي:مالك انت متعصب دلوقتي
مالك بغضب:سبني اخلص عليها
كانت مايا تراقب وتصعب عليها بسنت لتنزل لاسفل
مايا :مالك كفايه حرام
مالك :حرمت عليكي عشتك اطلعي
مايا :هي ضحيه مالك حرام انضحك عليها المفروض تأخدها بالراحه مش كده
تقف بسنت محميه في مايا
مالك:ابعدي عنها
مايا :لا حرام كفايه انت قاسي كده ليه كفايه امبارح
لم تكمل مايا لانه صفعها علي وجهها
مالك بغضب وعصبيه:اطلعي علي الاوضه وحسابي معاكي اما خلص
راجي:مالك كفايه سماح المرة دي دي اختك
مالك :تقدر تقولي هتواجه الناس اذاي افرض اتقدملها عريس هقوله عندها قضيه مخدرات عشان واحد لعب عليها
راجي:انا هتجوزها