رواية مالك ومايا (مطلوب عريس صعيدي ) السادس وعشرون 26 بقلم ايمان وائل
مالك :تتجوزها
حمدي:ايوة يبقا المشكله انحلت كتب كتابك انت وزهرة وكتب كتاب راجي وبسنت في نفس اليوم
صدمت مايا من الكلام ووقفت تنتظر رد مالك وقف مالك ينظر لمايا وقبض علي يده بقوة
مالك :موافق يوم كتب كتاب بسنت وراجي كتب كتابي علي زهرة
مسحت مايا دموعها وانسحبت الي غرفتها بهدوء تحت انظار مالك
فريده :وكتب الكتاب امته
راجي:هعملها خطوبه الاول عشان محدش يتكلم وفي الخطوبه بكتب الكتاب
مالك :الي تشوفه
يصعد مالك ليجد مايا تبكي وعندما تراه تمسح دموعها
مالك:انا
مايا بصلابه: سمعت الي اتقال ومبروك يا باشا يوم كتب كتابك الماذون الي هيكتب كتابك هو الماذون نفسه الي يطلقني منك
مالك بغضب:طلاق ابقي قابليني
مايا بعصبيه وغضب: لا هطلقني انا معدش مستحمله اكتر من كده انت وحش وكمان ضربتني قدام الكل عشان بدافع عن اختك
امسكها من شعرها وجز علي اسنانه بغضب
مالك :انا ضربتك لسبب تاني انك عصيتي كلامي وكام مرة قولتلك الي بينا محدش يعرفه لسانك كان هينطق علي ليله امبارح
مايا : انا تعبت منك ومن الدنيا تضربني وتبهدلني وهتتجوز عليا كمان لازمتها ايه اني ابقا معاك كده كده هتتجوز غيري
مالك :لازمتك اني محبتش غيرك انتي دلوقتي حياتي انتي مبتفهميش
مايا بسخريه :حياتك ما هو باين
امسك معصمها بغضب
مالك :اسمعي يا بت انتي طلاق مش هطلق وانك تطلعي من البيت ده هتكون علي قبرك بس اما موضوع جوازي عليكي ده انا الي هقرر بس انا بعشق واحده بس وكام مرة قولتلك اني مش هتجوز غيرك انتي توثقي فيا بس فاهمه
مايا ببكاء:بس الي حصل في بسنت بسببي
مالك :لا مش بسببك
انهارت باكيه ودموعها علي خدها
مايا :بسبي انا وش النحس عليك
انخفض الي مستواها وارتسمت علي وجه ابتسامه خبيثه ورفع ذقنها اليه
مالك :هشش مش بقولك انتي ثقتك فيا ضعيفه انتي نسيتي انا مين ولا متعرفيش مين جوزك
مايا باستغراب:تقصد ايه
اخرج مالك فلاشه من جيبه وشغلها
مايا بصدمه :دا فارس ومعاه اتنين والاتنين رايحين لبسنت وزهرة نظرت الي مالك بذهول انت كنت عارف
مالك :ايوة عارف انا مراقب بسنت وكنت حاططها تحت الاختبار ومراقب فارس مش مراقبه عاديه بالعكس تسجيل وتصوير والضابط الي راح ده صحبي انا الي بعته ومتفق معاه يعني مفيش قضيه اصلا
مايا :اذاي
مالك:الايميل بتاع بسنت انا معايا كلمه السر بتاعه وانتي اما قولتي انك كلمتي فارس قولت هيعمل فصل فا الي مراقبه واحد من الاتنين دول وعارف كان هيعمل ايه وادى لفارس رقم تليفون الضابط الي انا عايزه
مايا :انت داهيه بس عملت كده ليه
مالك :بعلم اختي الادب وبعلمها انها متحكمش من المظاهر وكمان حاجه راجي كان عارف واتقدملها من يومين وكنت حاطه في الاختبار اذا كان هيتقبلها ولا لا
مايا :ونجح راجي وبسنت رسبت
مالك : ايوة بس حتى لو كانت اختي لازم تتعلم الادب
مايا :بس تحت قولت جواز
مالك : جواز بسنت وراجي بس
مايا :وانت
مالك : مش هقولك حاجه غير لما خلص انا قولتلك كده عشان تبطلي عياط وعشان تعرفي اني مفتح لكل حاجه ومش انا الي بتقارن بعيل ولا حد يجبرني علي حاجه
مايا:شابوهانت ذكي اوي بس متوحش اوي وايدك تقيله اوي
مالك :انتي الي كسرتي كلمتي عارفه لو حد عرف حاجه عن الي قولتها هخلي الجن الازرق ميعرفش ليكي طريق
مايا :بس انا زعلت انك ضربتني قدامهم
مالك : انتي الي بدأتي وبعدين في دماغي حاجه
مايا : وانا فأر التجارب ولا ايه
مالك :لا يا قلبي انتي العشق بتاعي بس لو غلطتي هقطعلك رقبتي متفتكريش اني عشان بحبك هبقا ضعيف لا بالعكس ده انا هربيكي من الاول وجديد
مايا :هو انا عملت حاجه .
---------------------------
وعند ياسر
مي:ايه ده
ياسر:جو رومانسي احتفال الجواز
مي:
ياسر:متنحه ليه
مي:حلو اوي
ياسر:عارف مي انا بحبك وعايز اعوضك اديني فرصه اثبتلك قد ايه بحبك وتبسم بالله هخلي حياتك عسل وفل وياسمين
مي :بس
ياسر:انسي الي فات
مي:طيب هحاول ابدأ معاك من جديد
يحملها ياسر ويلف بيها
ياسر بفرح :بحبك اوي
في خاطرها بس انا بحب راجي بس لما شوفت ياسر وجنونه ملت ليه بس مش حب اعجاب بس يا ترا هحبه انا هبدأ معه من جديد ومش هفكر براجي عشان دي هتبقا خيانه لياسر وانا بكره الخيانه
يخرج ياسر من جيبه خاتم زواج يلبسه لمي ويشير لسماء لتري مي كلمه احبك بالصواريخ
مي بفرح :ده بجد ليا كل ده عشاني
ياسر:ايوة
مي:اول مرة حد يعملي كده
ياسر:هعملك كده دايما
ترتمي مي بين احضان ياسر
مي:شكرا
ياسر : انتي حياتي مفيش شكرا بينا رغم اني عرفتك من ٤ايام بس حبيتك اوي
-------------------------
وعند بسنت كانت تبكي في غرفتها وتتذكر
بسنت :يارب انا غلطت يارب انت غفور رحيم سامحني
تدخل فريده وتمسح علي شعرها
فريده :بس يا حبيبتي كفايه عياط ربنا بيسامح وانا سامحتك كمان دا كان اختبار حبيبتي انك تحكمي بالمظاهر ده غلط وانك تتريقي علي حد اكبر غلط ربنا قال لا يسخر قوم من قوم عسى ان يكونوا خيرا منهم ولا نساء من نساء بس انتي كنتي بتتريقي علي مرات اخوكي وبتحبي زهرة شفتي بعينك مين الي وقف جمبك وحصلها ايه بسببك والمظاهر انتي طول عمرك معجبه براجي رغم انه عنده ندبه في وشه بس انتي مكنش عندك اعتراض بس انتي اتغيرتي غيرتي من مايا وسبتي كلام ربنا بس ربنا بيحبك عارفه ليه لانه سترها عليك كده افرضي فارس ده كان لعب بيكي حبيبتي طول ما انتي مع ربنا متخافيش انسي الي حصل ده وارجعي ذي ما كنتي بسنت الطيبه الرقيقه الي مش بتسيب المصحف من ايديها والي كانت بتقف جمب الكل
تحضن بسنت امها وتبكي في حضانها
بسنت :انا اسفه ومالك زعلان مني ومايا انا ظلمتها كتير
فريده :مايا دي غلبانه بس بسببك اخوكي هيتجوز عليها وهتنكسر تاني
تمسح بسنت دموعها
بسنت :لا مش هيحصل مايا هتفضل مع مالك بس وزهرة بنت عمي الي من لحمي ودمي باعتني في اول حاجه عمري ما هسمح لوحده ذيها تبقا مرات اخويا
-------------------------
فهد :حبيبتي بتعملي ايه
هاجر : بلعب مع العيال
فهد :وانا مليش في الدلع شويه
هاجر:
فهد :انا قولت حاجه
هاجر:علي وشك يبان
فهد :يا نداغ اللبان
هاجر بضحكه :ايه الي في ايدك ده
فهد:فستان الفرح والشبكه ولا نسيتي فرحنا بعد بكره
هاجر:بالسرعه دي ده احنا ماخدناش علي بعض
فهد بغضب:نعم يا ختي
تبلع هاجر ريقها
هاجر :بهزر
فهد :بحسب عايزة تخلعي
هاجر:ياريت
فهد بغضب :هاجر اتعدلي ايه معني كلامك ده
هاجر:انت مشفتش كلام الناس علينا اذاي انا بنت شارع وهفضل بنت شارع
فهد بغضب: كلام الناس كلام الناس يخربيت كلام الناس يا شيخه كلام الناس لا بيودي ولا بيجيب والناس مبتسبش حد من غير ما تتكلم عليه واسمعي بقا عمر الحب ما كان غلط والي بيحب حد مش بيشوف عيوب مش ذنبك انك كده وانا حبيتك لشخصيتك وان كان كلام الناس مهم عندك وانا لا خلاص عايزة تدمريني وتسبيني
تضع هاجر يدها علي فمه
هاجر :استحاله اشوفك زعلان انا اسفه لو زعلتك
فهد :هاجر انتي حياتي انا معنديش غيرك انتي والعيال دي مش هقدر اعيش من غيركم
هاجر:ولا احنا
فهد : ما تجيبي حاجه بقا تصبيره
هاجر:قليل الادب
فهد:بهزر يخربيت دماغك الشمال دي
هاجر:انا برده
-------------------------
اتصل مصطفي بياسمين
مصطفي:عامله ايه
ياسمين :_تمام وانت
مصطفي:ذي الزفت ابوكي بيأجل الفرح ليه
ياسمين :اختك مطنشه احمد سايبنهم يأخدوا علي بعض
مصطفي بغضب:وانا مالي انا واحد متجوز اصلا
ياسمين : والله خلي اختك تفك شويه
مصطفي:قولي لنفسك الاول
ياسمين :تقصد ايه
مصطفي:قبل ما تشوفي منه شوفي نفسك بتعملي معايا ايه وابقي اتكلمي سلام يا ملاك
ياسمين :مصطفي انا بحبك والله بس انت عارف الظروف
مصطفي بغضب:ظروف ايه الي مش تخليني اشوف مراتي بت انتي قصري معايا الشر
ياسمين :يعني اعمل ايه
مصطفي :تيجي لاجيلك
ياسمين بعصبيه :اجي فين انت اتجننت
مصطفي:المكان الي كنت خاطفك فيه ولا نستيه.
ياسمين :استحاله انت شكلك شارب حاجه انا مش هشوفك غير قدام الناس بس كفايه الي حصلي بسبب تهورك
يغلق مصطفي الخط في وجهها
ياسمين :الو قفل الغبي يخربيت الجنان
تنام ياسمين وتنسى غلق النافذه
ويتسسلل مصطفي منها ويراها نائمه ليغلق الباب بالمفتاح المعلق فيه ويقترب منها
مصطفي :سوسو حبيبتي
تستيقظ ياسمين مفزوعه
ياسمين :يخرب دماغك
مصطفي:قولتلك
ياسمين :ايه الي جابك
مصطفي :حرام عليكي ممنوع نتقابل ليه يا ظلمه
ياسمين :عشان مينفعش الناس تتكلم عليا انا اه مراتك بس محدش يعرف خطيبتك قدام الكل ومينفعش كل شويه اطلع معاك تقبل انت تقبل علي اختك حد يتكلم عليها
مصطفي ':في فرق انتي مراتي انما هما لسه مخطوبين
ياسمين :ومحدش يعرف اني مراتك مصطفي كل بنت ليها سمعه والخروجات الكتير بتخلي كلام الناس يكتر عليها
مصطفي :طيب
ياسمين :والله بحبك بس حظك
مصطفي :حظي اني ربنا رزقني بواحده بتخاف علي سمعتها وسمعتي علي فكرة انتي كده بتعلي في نظري انتي انسانه محترمه وانا هشيلك فوق رأسي دايما
ياسمين :وانت والله محترم بس مجنون كفايه انك خطفتني ورغم العداوه بين عيلتك وعيلتي انك مأذتنيش وحد تاني كان دمرلي حياتي بس انت لا انت خطفتني عشان تتجوزني رسمي وتصلح بين عيلتنا وعيلتكم انت انسان طيب يا مصطفي بس عينك زايغه
مصطفي:بحب اخليكي تغيريمحبتش ولا هحب غيرك انتي العشق يا سوسو
-------------------------
تصل قوه من امن الدوله للقبض علي فارس
فارس:في ايه
الضابط : مطلوب القبض عليك بجريمه قتل نرمين محمد وتجارة المخدرات بالنهار غير انك عضو في الشبكه
فارس: نعم
يدخل مالك
مالك بغرور ويضع يده في جيب بنطلونه ذي ما سمعت اتفضل معانا شرفت امن الدوله
------------------------
وعند راجي
راجي:انتي يا بسنت تعملي اكده
بسنت ببكاء:انا اسفه انا خنت ثقتك بس كان طيش يا راجي عمري ما هعملها تاني وانا موافقه علي اي عقاب
راجي:انتي اتلعب بيكي بس انتي مش صغيره بس انا هسمحك عارفه ليه لان الي بيحب بيدي فرصه تانيه وعقابك انك تبقي مراتي وام عيالي
بسنت : بجد ده العقاب انت طيب اوي يا راجي وانا ندمت بس فعلا انا حبيتك وحبيتك من زمان بس كنت بتبعد عني
راجي:عشان ابوي كان بيقولي ابعد عشان مش مناسب ليكي عشان انتي حلوة وانا
بسنت : عارف انت لو كنت قولتلي واتقدمت من بدري مكنش حصل الي حصل لانك عارف قد ايه انا كنت متعلقه بيك وكنتي بتوديني المسجد في الصعيد دايما وكنت بتقربني من ربنا يمكن الي حصل ده خلا حضرتك تنطق
راجي: الحمد لله علي كل شئ كويس انها جت علي قد اكده وانا سامحتك من قلبي لان الي بيحب بيسامح
بسنت :شكرا ليك يا راجي انا عمري ما هخيب ثقتك دي
راجي:عارفه يا بسنت يا بسنت انا مربيكي وعارفك وحافظك من لما جيت اسكندريه كنت حاسس انك متغيره
بسنت بحزن:بس مايا بسببي
راجي:متخافيش انا هساعدك وانا معاكي دايما مش انا الي اقبل ان حياه حد تدمر علي حسابي
بسنت بفرح :والله انت عسل
راجي بابتسامه :وانتي قمر ربنا يوفقك ويبعد عنك كل شر
------------------------------------
تذهب بسنت لمايا
مايا :بسنت
بسنت :انا اسفه
مايا :خلاص عادي
بسنت :مايا ممكن تبقي اختي وتسامحيني
مايا بفرح :اكيد يا ربي اخيرا هيبقا عندي اخت
بسنت :انتي طيبه اوي
مايا:من ذوقك
بسنت :بتكلم بجد انتي اذاي كنتي عايشه
لوحدك في الغربه ده انا متحملتش الوحده يوم
مايا :بصراحه كانت صعبه بس الحمد لله علي كل شئ ربنا كتبلي اني اقابل اخوكي المجنون ده متقوليش اني قولت عليه مجنون ليقتلني تمثل مايا البكاء امام بسنت لكي لا تشك بس هيتجوز عليا الواطي
تضمها بسنت وتمسح علي شعرها
بسنت :لا متخافيش انا هساعدك انا وراجي
مايا في خاطرها انفع ممثله بس حضن بسنت دافئ هيا معقوله عايزاني ابقا اختها كلامها صادق ياه اخيرا هيبقا عندي عيله بجد معقول الحنان الي اتحرمت منه حد هيعوضني عنه
بسنت :حبيبتي انا هبقا معاكي دايما متخفيش
تدخل فريده لهم
فريده بحنان :ربنا يحميكم من كل شر
زهره بسخريه :انتي معندكيش دم هتبقي مع مالك برده
مايا :حد قالك اني هطلق مش عجبك انتي متتجوزهوش وبعدين الي بتتكلمي عنه ده يبقا جوزي وانتي يا دووب مجرد خطيبته بس انا مراته وحامل منه يا روحي وتعرفي ان مالك ده بتاعي بس وعندك الحيطه اخبطي رأسك فيها او اقولك عصبي مالك وهو هيقوم بالواجب
زهره : وبيضربك ومستحملاه
مايا بدلع :متعرفيش المثل ان ضرب الحبيب ذي اكل الذبيب جوزي وبيخاف عليا من الغلط والي متغاظ مننا يعمل ذينا
زهره بغيظ :القاسي بيفضل قاسي
مايا :غلط ورا القسوة بيبقا حنان ومش كله ذي بعضه ان كان خايف علي مصلحتك فالقسوة عمرها ما بتكون غلط في الوقت ده مش واحد يضربك من غير سبب انا شخصيه متحررة فا تؤام روحي اكيد هيبقا شديد عشان يقدر يغيرني صح ولا لا وعلي فكرة بقا انا مش بحكم من المظاهر المظاهر مجرد خدعه انتي مبتعرفيش البني ادم غير لما بتعيشي معاها
------------------------
وفي مقر الامن
مالك بغرور:اهلا اهلا بفارس الشافعي
فارس:ممكن اعرف انا هنا ليه
يلكمه مالك في وجهه
مالك :جه وقت تصفيه الحساب يا بطه
السابع وعشرون من هنا