رواية احببته رغم قسوته حور وجاسر الفصل العاشر 10 بقلم نورهان العطار
ذهبت حور مع حورية وامها ولكن وهي تمشي معهم وجدت ادم يجلس علي الارض يبكي وثيابة متسخة
حور: ماما مال ادم بيبكي لي كدة
نظرت حور الي حورية اختها فوجدتها تنظر لها بحزن
حورية بحزن: روحي يا حور ارجعيلة ذهبت حور بسرعة الي ادم ثم نظرت مرة اخري الي امها وحورية وجدتهم قد ابتعدو كثيراااا ثم اختفو تماما ..........
استيقظت حور وجدت نفسها في المستشفى وحولها الاطباء كانوا بفعلون لها انعاش قلب نظر بضعف الي ادم وجدتة يبكي بقوة وهو يضحك في نفس الوقت اغمضت عيناها مرة اخري من التعب خرج الطبيب الي ادم جري ادم بسرعة الية
ادم:هااا يادكتور حالتها اي دلوقتي
الدكتور:حلتها وحشة اوووي اتعرضت لصدمة خلتها تستسلم للموت نهائي بس قدرنا نلحقها بس هتفضل تحت الملاحظة ٢٤ساعة وان شالله خير عن اذنك ذهب الطبيب ووقف ادم ينظر اليها من زجاج الغرفة يبكي
ادم ببكاء وندم:انا اسف والله اسف الانتقام عماني بس هعوضك عن كل حاجه بس انتي سمحيني بس يا حور انا هعمل علشان خاطرك كل حاجه علشان تسامحيني بس انتي قومي يا حور علشان خاطري
كانت اميرة تتحدث مع احمد علي الهاتف
اميرة:احمد اصبر شويه لحد مخلص تعليمي
احمد:خلصي في بيتنا مفيش مشكله يا حبيبتي
اميرة: احمد والله انت مجنون انا مش عارفة مالك مستعجل كدة لي
احمد:هقولك لما تكبري
اميرة بغيظ:والله
احمد بضحك:اة واللة
ضحكت اميرة علية:احمد تصدق انا مشفتش ابية من الصبح لا هو لا حور رجعت من الكلية مش لقيتهم
احمد:وانا بتصل رقمة مغلق
اميرة بقلق:طيب هقفل معاك اروح اسال تيتة باي
احمد:ابقي طمنيني باي
اغلقت اميرة الهاتف مع احمد ثم صعدت الي غرفة جدتها وجدتها جالسة تقرا في كتاب اللة ذهبت نحوها وقبلت يديها
اميرة:ازيك يا تيتة
الجدة:ازيك يا حبيبتي في اي مالك
اميرة:ابية مشفتهوش خالص ولا هو ولا حور
الجدة بقلق:هيكونو راحو فين اتصلي كدة بيهم
اميرة: مقفول
الجدة:اتصلي تاني
اتصلت اميرة فوجدت الهاتف يرن
اميرة بفرحة:بيرن الحمدللة....... الو ايوة يا ابية انت فين
ادم:انا في المستشفي
اميرة برعب:اي مستشفى لي
ادم ببكاء:حور بتموت وانا مش عارف اتصرف
اميرة:اهدي يا حبيبي انت في مستشفى اي
ادم.ببكاء:في مستشفى*********
اميرة:خليك عندك انا هتصل باحكد واجيلك
ادم باستسلام:ماشي
اغلقت اميرة الهاتف مع ادم واتصلت علي احمد بسرعه
احمد:يا مساء الفل
اميرة ببكاء:الحقني يا احمد
احمد بخوف:في اي ادم حصلو حاجه
امير:لا حور تعبانة اوووي وفي المستشفى تعالي علشان توصلني
احمد:حاضر عشر دقايق واكون عندك
اغلقت مع احمد الهاتف
الجدة:في اي يا بنتي
اميرة:حور يا تيتة ادم بيقول بتموت وفي المستشفى انا ريحالة
الجدة:خدوني معاكم لازم اكون مع ادم
اميرة:يا تيتة انت تعبانه
الجدة:انتي هتتعبيني لي انا كويسة يالااا
ذهبت اميرة لتغير ثيابها وبعد خمس دقائق قد انتهت وذهبت الي غرفة جدتهااا واخذتها وهبطت الي الاسفل وبعد مرور خمس دقائق اتي احمد وركبت الجدة في الخلف واميرة بجانب احمد وانطلقت السيارة الي المستشفى وبعد وقت وصل احمد الي المستشفى هبطت اميرة والجدة جريت اميرة الي ادم وما ان رائها ادم حتي احتضنها بشدة واخذ يبكي بقوة واميرة تحاول تهدئتة
اميرة:حبيبي اهدي هي هتكون كويسه والله اهدي
ادم ببكاء:مش هتسمحني ابدا انا غبي سمعت كلمهم اةةةةةةةةةةةة يارب تسمحني يارب ورجعها ليا يارب
الجدة:عملت اي يا بني فهمني بس
ادم:اغتصبتها
الجد واميرة واحمد:اييييي
صفعت الجدة ادم بقوة:انا معرفتش اربي انت يا ادم تعمل كدة خليك عارف لو مراتك مسمحتكش انا مش مسمحاك لحد ما اموت
ادم:بعد الشر عليكي والله انا هعمل المستحيل لحد.ما تسمحني وانتي كمان تسمحيني
الجد بغضب:روحني يا احمد
احمد:حاضر ذهب احمد مع الجدة حتي يوصلها وجلست اميرة بجانب ادم
اميرة:كل حاجه هتكون تمام ماشي اهدي انت
وبعد مرور ساعة فاقت حور وتم نقل حور غرفة عادية خرجت الممرضة
الممرضة:المريضة عاوزة حضرتك يا ادم باشا
ادم بصدمة:بجد
الممرضة:ايوة اتفضل عن اذنك ذهبت الممرضة الي عملها
اميرة:في اي مش هتدخلها
ادم بتوتر:خايف
اميرة:متخفش ادخل يالا وانا هدخل معاك اعرفلك اي الجو
ادم:ماشي
دخلت اميرة مع ادم وجدت حورر جالسة تنظر بجمود
اميرة:حمدلله علي سلامتك يا حور
حور بجمود:الله يسلمك
اميرة:طيب انا هروح اشوف احمد زمانة جية ولوحدة
خرجت اميرة من الغرفة نظر ادم اي حور
ادم:حمدلله علي سلامتك
حور:الله يسلمك اظن انك كدة اطمنت اني محدش لمسني غيرك
ادم بندم:والله انا الغضب عماني والانتقام كمان عماني
حور بغضب: انتقام اي انا عمري عملتلك حاجه
ادم بحزن:مش انتي ابوكي
حور:بابا عملك اي
ادم:ابوكي قتل سما مراتي
حور بصدمة:انت كنت متجوز
ادم بحزن:اة وابوكي قتلها لما جيت اقبض علية هرب مني وقبل ما اوصلة خطف مراتي وبعد يومين بعتهالي قصاد القصر وهي مدبوحة وغرقانة في دمها قتل مراتي وهي حامل وقتلني معاها ثم اخذ يبكي
حور بحزن:بس دا مش ابويا
ادم بصدمة:اي ازاي وبعدين ازاي انا المفروض متجوزك علشان في واحد اغتصبك انا عاوز افهم كل حاجه ازاي انتي كنتي عذراء فهميني انا هتجنن
حور بحزن :هقولك كل حاجه انا خلاص تعبت
ادم:احكي يا حور
حور:زمان من حوالي ٢٠سنة امي كانت من الصعيد وحبت واحد وحملت منة وقبل ما يجي يتقدملها مات في حادثة امي خافت حد يعرف من اهلها فهربت من الصعيد وجات مصر وقابلت في طريقها محسن كان فاتح محل ملابس كبيررر عرض عليها تشتغل عندة وهي كانت محتاجه شعل فوفقت تشتغل عندة وبعدين اجرت شقة صغيرة وعاشت فيها وفي يوم محسن دا عرض عليها الجواز ماما وافقت واتجوزتة وهو وافق انة يربينا بعد كدة ماما ولدتنا انا وحورية اختي وبعدين معملتة ابتدت تتغير بقا يضرب امي ويعذبها وبس امي كانت بتتحمل علشان بتحبة وبعدين اتجوز عليها واحدة الي هي شيماء مرات بابا ماما ماتت بحسرتها وسبتني انا وحورية لوحدي مرات بابا كانت بتضربني وتعذبني وبعدين بابا قالي عليك انة عاوز ينتقم منك بس انا رفضت راح خطف اختي حورية وقالي ياما توافقي ياما اقتلها انا وفقت علشان خورية وهو عمل كل الخطة دي انا اغتصبت وانت اتجوزتني علشان اسرق الورق وادهولهم وبعدين اسيبك بس انا معملتش كدة عارف لي
ادم بصدمة من كل الي سمعة:لي يا حور
حور ببكاء:علشان حبيتك
ادم بصدمة:اي
حور:ايوة حبيتك حبيتك رغم قسوتك بس بعد الي عملتة انا كرهتك انا بس عاوزة اختي وهمشي علي طول
ادم بحزن:هرجعلك اختك ان شاءلله
حور:ماشي انا عاوزة اروح
اددم:حاضر هروح اسال الدكتور
ذهب ادم الي خارج الغرفة
حوور : يارب يا حورية تكوني بخير قلبي مش مطمن
دخلت اميرة الي حورية وساعدتها في اللبس وبعد مدة وصلت حور الي القصر نزل ادم وهم ليساعدها
حور برفض:بعد اذنك متلمسنيش انت فاهم انا هطلع لوحدي
صعدت حور الي الغرفة وضعت اميرة يديها علي كفي ادم نظر لها ادم بحزن ظاهر في عينية
اميرة:استحمل الي عملتة مش سهل
ادم:حاضر يا اميرة
صعد ادم الي الغرفة فلم يجد حور في الغرفة فقلق بشدة وذهب الي غرفتها فوجدها تخرج من الحمام
ادم:انتي بتعملي اي هنا
حور:انا هبات في اوضة وانت في اوضة وبعد اذنك ابقي خبط بعد كدة هي مش زريبة
ادم بغيظ:حاضر نامي تصبحي علي خير ذهب ادم الي غرفتة بغيظ من تصرفتها
حور:ان ما وريتك يا ادم مبقاش انا حور ثم ذهبت حور في نوم عميق من التعب اما عند ادم اخذ يفكر في حور حتي غلبة النوم