اخر الروايات

رواية اهداني الي طريق الجنة الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل محمود

رواية اهداني الي طريق الجنة الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل محمود


لا استني ياما انت محترم طول حياتك وجاي تصيع على حظي انا ولا اية؟؟؟
= يابت انتي مراتي.
- لا قديمه
= لا ماهو انتي مراتي بجد و اكيد مش هتفضلي قاعدالي بالاسدال الحشمه ده يلا الله يهديكي قومي غيري
- يابني احنا متجوزين من كام ساعه فاكرني هثق فيك؟
= وست الهوانم عايزه قد اية عشان تثق فيا
- ايديني سته او سبعه كدا
= ساعات؟ ولا ايام
- لاء سنين
= حلاوتك ، لا اانا بقول نفضها
- وانا كمان
= يا الله يا ولي الصابرين!
- انت هتزعق لواحده ست انسه نسوان ؟
= انتي بتقولي اية!
- مبقلش يلا بقا باي سلام تصبح على خير
قفلت الباب فوشي!!! و دخلت تنام فالاوضه لوحدها فعلا
زعقت من وراه الباب: طب مش هتطلعي بتخافي من النوم لوحدك وعندك عقده وتنامي فحضني!!
رديت عليه وانا بكتم ضحكتي: اية شغل الروايات ده لاء انا مش بخاف اصلا يلا امشي
= حسبي الله ونعم الوكيل.
"مشي اخيرا وانا كنت بحاول اهدا انا عمري ما كلمت رجاله غير الحج الحمد الله مش هنكر اني بعشق يوسف وكنت اتمني اتجوزة خصوصا انوه بابا بيحبه وانوه شيخ ومتدين لكن برضو انا يعتبر اول ليله ابات معاه واول مره نتكلم لوحدنا احنا كتبنا الكتاب علطول حتي متعرفناش ببعض لأن ببساطه انا بحبه من غير اي حاجه ولما بابا سألني عن رأيي وافقت! بس ياتري ممكن يفتكرني مش بحبه!؟"
ليلي نامت من كتر التفكير و جه تاني يوم و الباب بتاع الاوضه فضل يخبط جامد فا قامت تفتح
- اية حد يخبط كده ! جرا اية انت سرعتني وانا نايمه
=...........
- انت مبحلق ف اية ما ترد عليا
=...........
- يا يوسف رد عليا الله! بترزع كدا ليه طيب
= بسم الله ماشاء الله اية الجمال و الدلال ده واية الحلاوة دي ؟!
مفهمتش كلامه غير وانا بحط ايدي على راسي حسيت بشعري انا من غير طرحه!! بصيت كمان على ايدي كنت لابسة كات انا خرجتله بالترينج!!
دخلت بسرعه وقفت الباب
- دي تاني مره يتقفل فوشي ! بس اية الحلاوة دي برضو
بتوتر: يوسف امشي عيب كده اسكت
= لا بس ترينج اسبونج بوب هياكل منك حته
- انت كمان خت بالك ، استغفر الله العظيم
= لا بس اية الشعر الجميل الناعم الطويل ده كمان متجوز الاميرة روبانزل يخواتي!
- يووووسف اسكت
= والله ما شوفنا حلاوة بعدك افتحي بس نتفاهم
- لو فتحت الباب ده عليا هصوت
= انا بس عايز اشوفك ، اخرجي لوحدك بقي
خرجت انا مكشره وهوا اتفاجئ: افتكرتك هتخرجي بأسدال
- يوسف
= عيون سويف والله قولي
- انت ازاي اتقدملتي من غير ما تشوفني بشعري مثلا او بهدوم البيت انا شكلي بالحجاب غريب انا ب شعري احلي كتير صح
استغرب من كلامي: انا مش فاهم
= انت دلوقتي اعجبت بشكلي امال قبل كدا كنت معجب ب اية اكيد مش بشكلي لان شعري متغطي و لابسة واسع دايما
- بعيدا عن انك قمر ف كل الاحوال انا محبتش شكلك يا لولي انا حبيت احترامك و كنت واثق في تربيتك و حبيت شخصيتك كمان حبيت ربكتك وانتي ماشية مع والدك و خايفه عليه وازاي بتسنديه حبيت قلبك وقلبي حبك
= يعني حبتني انا
- اها اكيد امال هتقدم ليكي ليه
= طب..
- قولي متوتره ليه قولي اي حاجه عاوزاها
ابتسمت: متركزش بس معايا ومتبصليش عشان مكسوفه
ضحك: حاضر تعالي نقعد طيب
قصد قصادها: ها قولي
- انا شعري حلو صح عجبك شكله
= اها زي الاميرات بالظبط
- انا بحب شعري اوي و بحب هدومي الى عليها اسبونج بوب و ميكي مش بحب يعني الحاجات الواسعه الى بتداري جمالي بس اكيد مقدرش امشي كده فالشارع عشان حرام عشان ربنا و عشان انا اصلا بتكسف بس لو هتخير بين انهي احلي شكلي بهدوم البيت و شعري وكدا ولا الهدوم الواسعه و الحجاب هختار شكلي الاجمل بشعري و هدوم بحبها فاهم
= فاهمك
- يعني مش زعلان او هتقول عليا مثلا عايزه اعمل حاجه حرام انا اكيد مش هعمل كدا يا يوسف.
= لاء يا ستي عارف كل ده و واثق فيكي كمان والا مكنتش هختارك زوجتي الاولة و الاخيرة ، بصي انتي بتسألي انهي شكل احلي صح؟
- ايوه وعارفه انك هتقعد تقولي الحجاب و الهدوم الواسعه بتحلي ومش عارف بس انا مش مقتنعه يا يوسف!
= مش هقول كدا انتي بشعرك احلي فعلا و بهدوم البيت الى بتظهر شكل جسمك احلي برضو
اندهشت من كلامه فا ابتسم: هوا انتي لسه قايلة اية امبارح لما قولتلك اقلعي الاسدال
= مش هقلعه عشان الفتنه.
- اديكي رديتي على نفسك انتي شكلك زي القمر يا ليلي دلوقتي انما كل ده لازم يستخبي عشان الفتنه و عشان انتي غالية مش اي حد يشوف جمالك ده الالماظ الناس بتخبيه في خزن و بتحافظ عليه ما بالك انتي بجمالك ده
ضحكت: انا جميلة اوي كدا!
- ايوه طبعا و مش كل الناس لازم تشوف ده عشان اولا متفتنيش حد لو بص عليكي
= طب ما يبصش!
- افرض هو حد مش تمام و بص تخدي ذنوب انتي؟ وبعدين احنا ملناش دعوه بحد والله احنا بنطيع ربنا وعلينا بس ننصح غيرنا صح ؟
= ايوه
- اقتنعتي يعني
= بصراحه اها انا طول عمري بعمل ده عشان ربنا لكن بدايق لما اسمع جملة الحجاب بيحلي! ولا جمله الستر لا ينقص من جمالهم شيء
- لا طبعا غلط عندك حق
= هتقعد تبطلي كده يا قرة عيني؟
ضحك: بتكلم حد اصل دلوقتي انتي بتلبسي واسع و طرحه و هكذا عشان تداري جمالك فا اكيد الستر بينقص شيء الجمال فا تتمتع الفتنه ، بس عارفه الستر بيزيدك اية بقي
- ها ؟
= مكانه. مكانتك بتعلي عند ربنا لانك بتنفذي الى امر بيه.
- عندك حق انا متشكره اوي لانك فهمتني و اتكلمت معايا كداا انا كنت محتاجه حد يصارحني تعرف انا بحب بابا بس كنت مدايقه لما قالي الحجاب خلاكي اجمل لانه كده ضحك عليا.
= لا يا لولي ده بس بيشعجك وعاوزك افضل عشان هيتحاسب عليكي و انتي نفسك هتتحاسبي صح
- صح انت مش بتقول حاجه غلط خالص اصلا يبختي بيك بجد يا يوسف انا اخترت صح كان عندي حق لما حبيت
سكت فجاه و هوا بصلي واتفاجئ: لما اي؟ كملي
= ................
- ليلي؟
= انا عملت ءيه!
- بجد الى قولتيه
هزيت راسي بكسوف فا رفع دقني بهدوء: انا بحبك اوي
= وانا.
- وانتي اية؟
= وانا زيك ، خلاص بقا ها
جريت من قدامي وانا ضحكت و بعدين كنت بخطط اخدها و ننزل فا قومت اكلمها ..
- لولي اية ده انتي بتعيطي ليه؟؟؟؟
ردت بوجع وهي بترفع ايديها: أ ايدي
- ايه الد.م ده !!!!!
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close