اخر الروايات

رواية شروق ومصطفي ( ابن امه ) الفصل الثالث 3 بقلم ملك ابراهيم

رواية شروق ومصطفي ( ابن امه ) الفصل الثالث 3 بقلم ملك ابراهيم




مصطفى: يعني اعمل ايه دلوقتي
والدته: سيبها عند اهلها لحد ما تتربى وتقول حقي برقبتي وبعدين يا حبيبي هو انت كنت قولتلها تمشي وتسيب البيت ولا هي الا مشت من نفسها ومحترمتش انها بقت ست متجوزه ولازم تستأذن جوزها قبل ما تخرج من البيت
مصطفى: عندك حق يا امي في كل كلمة قولتيها
**************
اليوم التالي راحت فاطمه اخت مصطفي عند والدتها وفضلت والدتها تحكلها الا حصل وعرفتها ان شروق سابت البيت
والدت مصطفي: بت يا فاطمه بقولك ايه
فاطمه: نعم يا ماما
والدتها: ما تيجي نطلع شقة اخوكي نشوف المحروسه عامله فيها ايه
فاطمه: وهو اخويا فين
والدتها: في شغله وانا كنت عايزه اعرف الهانم دي عامله ايه في الشقه وكمان لو في خزين في التلاجه ناخده عشان شكلها مطوله عند امها
فاطمه: عندك حق يا ماما يلا بينا
( وطلوعوا شقة مصطفى و شروق )
والدت مصطفى: شوفي البت ماليه التلاجه حاجات اد ايه
فاطمه: اه يا ماما حاجات كتير اوي رغم انها بتاكل وتشرب من عندك
والدتها: طلعي طلعي الحاجات دي كلها وخدي الا هتحتاجيه وسيبي الباقي اخده انا
فاطمه: ماشي يا ماما حاضر واستني كدا في حاجه كمان عايزه اشوفها
( ودخلت فاطمه غرفة النوم وفتحت دولاب شروق واخدت كام حاجه من ملابسها لان شروق لسه عروسه جديده وحاجتها كلها جديده )
فاطمه: انا خدت يا ماما كام بجامه كدا علي كام حاجه من دول اصل حاجتي بقت قديمه اوي ومش عارفه اشتري غيرهم انتي عارفه الظروف
والدتها: وماله يا حبيبتي دا كله من شقى اخوكي وهي كانت مخلصه علي فلوسه أول بأول وهما مخطوبين ..يعني لو ماكنش بيديها فلوس كانت قدرت تجيب اي حاجه
فاطمه: عندك حق والله يا ماما بس هنعمل ايه حظوظ وهي حظها من السما انها اتجوزت مصطفى اخويا
بقلم/ملك إبراهيم
بعد اسبوع في بيت والدت شروق كانت شروق واقفه في المطبخ وتعبت جامد وكان هيغمى عليها وجريت عليها والدتها
والدت شروق: مالك يا حبيبتي ايه الا حصلك
شروق بتعب: دايخه اوي يا ماما ومش قادرة اقف علي رجلي
والدتها: قولتلك يا شروق انتي شكلك مش طبيعي ولازم نكشفلك
شروق: انا فعلا التعب بيزيد عليا يا ماما ومش قادره
والدتها: يبقى تحاولي تقفي معايا كدا وانا هساعدك تغيري هدومك دي ونروح للدكتورة الا على اول الشارع
*********
الدكتوره: الف مبروك يا مدام شروق انتي حامل
شروق بصدمه: حامل
والدتها بسعاده: الف مبروك يا حبيبتي والله انا قلبي كان حاسس
( نزلت الدموع من عين شروق بحزن وهي بتتمنى لو مصطفى كان معاها وسمع الخبر دا والدكتوره بتقوله )
( وقالت الدكتوره تعليماتها بضرورة الراحه وعدم المجهود وكتبت لها بعض الادويه )
والدت شروق: يلا يا حبيبتي نرجع البيت وامشي علي مهلك ..متشكرين يا دكتوره
*********
في شقة والدت شروق
والدتها: انا هتصل بمصطفى افرحه
شروق ببكاء: لا يا ماما ما تعرفهوش لان انا اصلا مش في تفكيره
والدتها: اسكتي يا هبله جوزك لازم يعرف انه هيبقى اب ..واكيد هيجي يرجعك لما يعرف ان انتي حامل
شروق بحزن: كان نفسي يرجعني عشاني انا يا ماما ..مش يكون مضطر يرجعني عشان حامل
والدتها بحزن: معلش يا حبيبتي انتوا لسه في اول الجواز والا حصل بينكم دا بيحصل بين كل الا متجوزين والواحده مننا لازم تتنازل شويه عشان المركب تمشي ..انا هقوم اكلمه
بقلم/ملك إبراهيم
في شقة والدت مصطفى
مصطفى: يا امي انا سايب شروق عند اهلها بقالي اسبوع اهه وعايز اروح اجبها بقى
والدته بسخريه: ما تجمد يا مصطفى شويه وهما الا هتلاقيهم بيكلموك ويترجوك انها ترجع
( في اللحظه دي رن تليفون مصطفى برقم حماته)
مصطفى بسعاده: دي والدت شروق الا بتتصل
والدته بثقه: شوفت عشان تسمع كلام امك وتعرف ان عندي حق في كل كلمه بقولها
( فتح مصطفى المكالمه )
والدت شروق: ازيك يا مصطفى عامل ايه يا حبيبي
مصطفى: الحمدلله بخير
حماته: ينفع كدا يا مصطفى تسيب مراتك زعلانه اكتر من اسبوع كدا وماتسألش عنها
مصطفى: والله انا مقولتلهاش تسيب البيت وهي الا مشت لوحدها يبقى ترجع لوحدها
حماته: حتى لو قولتلك ان شروق حامل وانت هتبقى اب قريب
مصطفى بسعاده: اييييه شروق حامل بجد
حماته: ايوا يا حبيبي احنا كنا عند الدكتورة دلوقتي ولسه عارفين
مصطفى: طب انا جيلكم حالا مع السلامه
( انهى مصطفى المكالمه وبص لولدته )
مصطفى بسعاده: شروق حاامل يا امي وهبقى اب قريب
والدته ببرود: مبروك يا حبيبي وناوي تعمل ايه ..سمعاك يعني قولت لامها انك هتروحلهم
مصطفى بسعاده: طبعا هروح وارجع مراتي دي حامل في ابني دلوقتي
والدته بحده: وماله ترجعها بس قبل ما تطلع شقتها تجبها هنا وتخليها تعتذرلي وتعتذر لأختك
ابن امه بقلمي/ملك إبراهيم

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close