رواية شمس حياتي الفصل الثاني 2 بقلم لمياء وليد
البارت التاني
"شمس حياتي"
شمس بتعيط ومش حاسة بجسمها خالص وخايفة من اللمة اللي حواليها
شمس بصتله واتصدمت أنه احمد وقالت بخوف
اه نا كويسة نا عاوزة امشي وجت تقوم صرخت من وجع رجليها اااااااااه
مالك نتي كويسة في ايه
رجلي عاااااا رجلي وجعاني اوي مش عارفة اقف عليها
طب تعالي اسندي عليا
بصتله بشر وقالتله لا حضرتك مش بسند ع حد
وحاولت تسند ع العربية وتقوم وجت تشاور لتاكسي
والناس مشيت
قالها نتي بتعملي ايه نا لازم اوديكي المستشفي
بصتله بقرف لا شكراً مفيش داعي انا هروح لوحدي نا مش صغيرة وبعدها عطول رجليها اتلوت ووقعت
احمد كتم ضحكته وقالها ماشي يستي انتي مش صغيرة بس اسمعي الكلام وبلاش عند ولماضة ونروح المستشفي نشوف رجليك الاول ممكن
شمس فعلا مكنتش هتعرف تروح المستشفي لوحدها خصوصا إن رجليها مش هتقدر تمشي عليها كويس وبتوجعها
هزت راسها بالقبول لأحمد
احمد فتحلها باب العربية وطول الطريق بتبصله باصة شر وتوعد
وهو مش ف دماغه المهم رجليها تبقي بخير وخلاص
وصلو المستشفي والدكتور جبس رجليها وهتقعد ف الجبس شهرين مينفعش تتحرك فيهم
شمس فضلت تعيط وتبصله بغضب
طب ممكن تهدي وتبطلي عياط نا بجد مكنتش اقصد اخبطك بالعربية نتي ظهرتي فجأة قدامي
شمس بعياط وغضب لا ونتا الصادق بتردلي اللي عملته فيك من فترة لما حدفتك بالطوبة ف راسك يكش كانت تيجي ف عينك ي بعيد وتتعمي عشان مش تركب عربيات تاني وكملت عياط وهي متعصبة عاااااا
احمد بصدمة ااااااه يعني نتي بقا فعلا اللي خبطيني بالطوبة ف راسي وكنتي بتلعبي مع العيال فالشارع مش كدة
بصتله بنصر ااااه ناااا وربعت اديها وادته ضهرها
ابتسم غصب عنه بسبب طفولتها دي وطريقة كلامها واذاي اتحولت كدة من شخص بيعيط وزعلان لشخص عنيد وطفل ف حركاته
قالها بهزار طيب يعتبر كدة خالصين انتي ضربتيني ف راسي بالطوبة ونا جبستلك رجلك
ردت بعصبية اطلع برااااااا
أخمد اتعصب من صوتها العالي وبصلها بغضب وتوعد :احنا ف مستشفي يا ريت توطي صوتك ده سمعتي ..
شمس خافت من نظراته وقالتله بصوت منخفض خايف: انا عاوزة ماما
احمد اضايق أنه خوفها منه كدة
وقالها : طيب هرن عليهم ف البيت دوقتي متخافيش
خرج من اوضة بتاعتها يرن علي أهلها ف البيت
شمس بغيظ : نا بيزعقلي ابو عضلات ده وربي لاردهالك واخليك تلف حوالين نفسك يبن طنط....قال هو أمه اسمها ايه
مش مهم المهم دوقتي انتقم منه ابو شوارب ده نا يقعدني ف الجبس شهرين ماااااشي أما وريتك
بعد ساعة وصلو أهل شمس المستشفي
نتي كويسة يبنتي مالك ايه حصلك وليه رجلك متجبسة كدة
اهدي يماما نا كويسة متقلقيش وبصت لاحمد بغضب اصل في ناس مش بتعرف تسوق الايام دي هي السبب في اللي نا فيه دوقتي
هو ايه حصل يبني وايه عرفك أن شمس هنا
مفيش يعمي نا كنت ماشي بالعربية وبنت حضرتك ظهرت قدامي فجأة أنا اسف جدا مقدرتش افرمل جامد
مجدي الاب : حصل خير يبني كويس أنها جت ع قد كدة وشمس بخير
شمس بتمثيل الحزن والبكاء:شوفت يبابا هقعد ف الجبس شهرين بسببه عاااااا
بس يبنتي متعيطيش الوقت بيعدي يقلب امك متزعليش وتعيطي بقاا
مجدي بشك :شمس نتي كنت بتعدي الطريق وف اطفال جنبك
شمس وحست أنها اتكشفت: اا...ااناااا يا باابا لا م..محصلش
احمد استغرب من ترددها ده
شمس لآخر مرة هسألك ف طفل كنتي بتشاغليه أو مسكاه ونتي بتعدي الطريق
شمس بتفرك ف اديها وبتبص ب احراج لاحمد وأبوها :بصراحة يبابا اه واكملت بلهفة بس وربي يبابا الواد كان ذي القمر وصغنون خالص وكنت بلاعبه بس واخدة بالي من الطريق
مجدي بعصبية :واخدة بالك من الطريق كويس لا مهو واضح ي أستاذة والنتيجة اهي رجلك متجبسة
احمد محاولاً تخفيف التوتر : يا عمي انا اللي غلطان اني منتبهتش للطريق كويس انا اسف بجد
لا يبني احنا اللي اسفين ع عدم وعي بنتنا كويس
وربنا يباركلك انك جبتها لحد هنا تسلم يا رب
يا عمي ده اقل واجب انا هستأذن انا عشان ورايا شغل وأكمل بإستفزاز: والف سلامة عليكي يا شمس بس متلعبيش مع عيال صغيرة تاني عالطريق لانك كبيرة وفاهمة أن كدة خطر ومتأسف مرة تانية ي عمي
ولا يهمك يبني حصل خير ربنا يوفقك
شمس ف نفسها : ربنا ياخدك
احمد بشك بتقولي حاجة يا آنسة شمس
شمس ببرود : لا
طيب بعد اذنكو
اتفضل يبني مع السلامة
(احمد وقتها ع قد ما كان زعلان عشان تعبها بس كان فرحان أنه عصبها قبل ما يمشي)
عدي وقت شمس رجعت البيت خلاص بس مش بتتحرك من البيت خالص عشان ممنوع الحركة عنها وأحمد مشغول ف شغله وكل يومين تلاتة يتصل ع باباها يطمن عليها ودائما يفكر فيها ويفتكر وشها لما كانت بتتعصب ويبتسم...
في يوم ...
اذي حضرتك ي عمي اخبارك ايه وشمس عاملة اي دوقتي
بخير يبني الحمد لله احسن كلها اسبوعين وتفك الجبس إن شاء الله
علي خير إن شاء الله وتقوم بالسلامة
احمد باحراج شوية : كنت بستأذن حضرتك اجي اطمن علي شمس بكرة ف البيت لو امكن
طبعا يبني تنورنا منغير ما تستأذن يحبيبي بس ملوش داعي تتعب نفسك
لا مفيش تعب ولا حاجة نا بس حابب اطمن عليها بعد اذن حضرتك
تنور ف اي وقت يحبيبي مع السلامة
مع السلامة
احمد لنفسه (نا مش عارف عاوز اشوفها ليه يمكن وحشني لسانها الطويل ده .... أو بس عاوز اشوفها واطمن أنها بخير ...يوووه نا مش عارف عاوز اشوفها ليه بجد بس كل اللي عارفة أني حابب اشوفها بقا )
تاني يوم ...
شمس جهزي نفسك عشان أحمد قال لابوكي إنه جاي انهردا يطمن عليكي
شمس بغضب : وده جاي بصفته ايه بقا يماما مش كفاية اللي عمله فيا ولا جاي يشمت بن ....
الاه قوليلي يماما هي أمه اسمها ايه
سهيلة بصدمة : اسمها سعاد يختي
ااااه جاي يشمت فيا بن سعاد
الام بضحك وزعل : بس خلي بالك يختي ان أمه متوفيه من زمان
شمس بزعل: ايه ده بجد ربنا يرحمها
واكملت بمشاكسة أنا قولت برضو أنه ناقص تربية الواد ده
مين ده اللي ناقص تربية ي شمس
شمس بخوف وتوتر لا يحجووج دنا بتكلم عالواد بتاع الروبابيكيا اللي بيعدي من قدام البيت اصله بيصحيني من احلي نومة
طيب يختي اجهزي عشان احمد زمانه جاي يطمن عليكي
شمس بعصبية خفيفة :طييييب ي حاج ميجوووو
وقالت ف نفسها جتلي ي ابو عضلات واكملت بشر : وربي لاطلع اللي عملته فيا ع عينك اصبر بس
عبال ما أحمد جه شمس راحة عملت حاجة وابتسمت بشر ودخلت اوضتها تاني براحة منغير ما حد يحس بيها
اهلا اهلا يبني نورت البيت
بنور حضرتك تسلم يا رب
اتفضل ي احمد اقعد
بابا واخوك عاملين ايه
بخير والله الحمد لله بيسلمو عليك بابا والله كان نفسه يجي انهردا معايا عشان يشوفك بس جاله مشوار مهم مقدرش يجي معايا
ولا يهمك يحبيبي سلملي عليه
الله يسلمك يا رب
وفضلو يتكلمو......
ف اوضة شمس
ليل :يبنتي ايه اللي لبساه ده
شمس بتبص لنفسها ف المرايا بإعجاب ايه ماله وحش مهو قمر اهو
ليل بصدمة :قمر ايه وزفت ايه بس ي شمس هتقابلي الضيف ب اسود ف اسود بقيتي نسخة من الغراب وفضلت تضحك
شمس لنفسها :عشان هي ليلة سودا ع دماغه ابو عضلات ده مش هو جاي يشمت ويعصبني ماااشي أنا هعرفه الشماتة والعصبية ع حق بقااا
ليل بإستغراب :مالك يبنتي سرحتي ف ايه
لا مفيش عادي نا طالعة بقا
شمس طلعت وهي بتتسند ع العجاز عشان الجبس وقعدت قدامه وباباها دخل يكلم ماماتها جوا
احمد فرح لما شافها قدامه : اذيك ي شمس ايه اخبارك
شمس ببرود:كويسة
احمد باستغراب نتي بتتكلمي كدة ليه نا غلطان اني جيت اطمن عليكي يعني
شمس بتصنع الدهشة : يخبر لا صح مليش حق
واكملت بعصبية وحضرتك عاوز ايه مني لما الاقي واحد جاي يشمت فيا عشان جبسني لاني خبطه بطولة غصب عني هاااا رد بقا
احمد بصدمة :نتي بتقولي ايه انا عمري ما اشمت فيكي ي هبلة نا جاي اطمن عليكي فعلا
شمس حست من كلامه ونظراته أنه صادق
وقالت ف نفسها هو بجد جاي يطمن عليا باين عليه مش بيكذب طب نا اعمل ايه دوقتي ف المصيبة اللي عملتها دي
احمد بتفكير : روحتي فين نتي كويسة
شمس بتحاول تخفي توترها بهبل : اا..اااه ااه نا تمم كويسة
نا بس هروح اغسل وشي واجي
وجريت ع جوا
فون احمد رن وكان أخوه مصطفي
ايه يباشا خلصت الورق بتاع صحبي اللي بعتلهولك البنك
اه ي هندسة خلص. وهو معايا اهو بس نا عند عمك مجدي بطمن ع بنته وجاي مش هتأخر
مصطفي بشك ولماضة :ااااه بنت عم مجدي
الا هي كان اسمها ايه قمر لا لا شمس شمس
احمد بعصبية :اتلم يلا احسنلك بدل ما اجي ابهدلك
مصطفي بضحك: يعم الله يسهلك هي اختها موجودة مش كدة
اه بس بتسأل ليه
لا لا يعم مفيش نا بس بسأل عادي
احمد بشك :والله بتسأل عادي ماااشي ي هندسة زمانك
مصطفي قفل معاه وقال ف نفسه مفيش فرصة احسن من كدة بقا
وشمس كانت ف الاوضة ولسة هتخرج سمعت صوت صريييخ برة
اااااااااااه .....