رواية وجع الماضي كاملة بقلم علياءعيسي
وجع الماضي
عند بيان صحيت من النوم كانت غرفتها كلها بالون الاسود دخلت الي حمامها اخذت شور ثم نزلت الي المطبخ الذي كان القصر جميل جدا خليط من ثلاث الوان وهم الاسود و الابيض و الرمادي
كان يعتبر افخم قصر في مصر نعم انها نزلت مصر من اسبوع بسبب أن لديها مهمه فعلت القهوه الفرنسيه و خرجت الي الحديقه كانت تنظر إلي شروق الشمس
بيان يال الصدفه الان انا من كنت فيها من خمس سنوات ( كيان كان معها فلوس قبل ما تسافر بسبب انها كانت بي ترسم وكانت بتبيع اللوحات بفلوس هائله و دخلت الكليه و فتحت شركه وهي دلوقتي عنها فروع في بعض من الدول الاوروبيه بي الاضافه الي مصر )
بيان قامت بعد ما انتهت من القهوه طلعت الي غرفتها وارتدت بنطلون واسع اسود وعليها هودي اسود و طرحه سوداء نعم بيان محجبه نزلت و ذهبت الي المكر
اما في بيت محمد
محمد كان حزين جدا علي بنته لدرجه انه تغير جدا و بالاضافة بأن تميم و تيم لا يتكلموا معه فكان حزين جدا
يامن بابا انسي بقا
محمد انسا ايه انسا اني ظلمت اختك و خليتها تسبب البيت انسي أني عمري ما اهتميت بيها ولا وثقت فيها واني ظلمتها طول ما هي كانت عايشه معيا
تميم وهو نازل من اوضته قال بسخريه اندم براحتك هههه جاي يندم بعد ايه بعد ما بعت اختي عني واحنا مش عارفين هي فين
تيم يلا تميم عشان نمشي
وفعلا ذهبوا الي المكر
احمد عندهم حق احنا كلنا غلطنا في حق بيان
مريم ما خلاص بيان بيان خلاص بقي انا زهقت منها
يامن بحده التزم حدودك يا مريم
سماح ما خلاص يا يامن
يامن انا ماشي وذهب الي المستشفي وبقي الاب والعم نادمين علي ما فعلوا في هذه الملاك
في مكان بعيد عن القاهره في اسكندريه
الام بتعب لازم اقولكم حاجه قبل ما اموت
غيث بعد الشر عنك يا خلتو
هيام لا لازم تعرفوا زين و يزن ابوكم كان ميعرفش انا رحت فين وكان بي حاول يوصلكم فا وصيتي انكم تروحم لي والعنوان في الدرج الي جنب السرير انا اسفه يا ولاد
اتمني انكم تسامحوني
يزن احنا مسامحينك يا ماما
زين اه يا ماما بس وني ما تسمينا و تمشي
هيام دا وقتي سلام اشهد ان لا اله الا الله واشهد أن محمد رسول الله
ثم توفت انهار الاولاد عليها نعم هذا الإحساس احساس صعب بي تحس ان الحنان في هذه الدنيا اختفى
قامه دفنوا من جبتهم الي هذه الحياه كان الجميع حزين وكانوا لا احد يكلم الآخر
في المكر
كانت بيان تكلم اللو
اللو بص يا عقرب المهمه دي يتدخل فيا كذا حد بسبب انها كبيره جدا وها تحتاج كذا شخص
العقرب بس انت عارف أن انا مستحيل اثق في حد
اللو لكن يا بيان المهمه دي فعلا كبير و فيها خطر كبير جدا
العقرب تمام هما فين
اللو انا أجلت الاجتماع عشان ام حد من الفريق مات فجأة جت نخذه في قلب بيان لكنها قالت
بيان هم كام واحد
اللو هم خمسه اتنين منهم توأم ودول الي امهم ماتت
بيان تمام الاجتماع التاني امتا
اللو بعد بكرا
بيان تمام يا فندم أدت التحيه ثم ذهبت
كانت خارجه من مكتب اللو ولكن لمحت وهي خارجه تميم وتيم تجمعت الدموع في عينيها ولكنها ذهبت الي قصر
دخلت بيان الي غرفه النوم وبكت بيان لا بيان لا مينفعش تضعفي يا بيان انت قويه و حتي لو شفت ابوكي نفسك مش ها تضعفي قالت كدا ثم نامت
تاني يوم عند غيث
غيث بص يا زين انت و يزن انت لازم تروحوا لي ابوكم لأنها وصيت خالتو
يزن بس افرد مستقبلنا
غيث تبكم حولتم و حققتم وصيت خالتو
زين خلاص احنا ها نروح المكر الاول بكرا و بعدين نروح نشوفهم
عند بيان استيقظ من النوم و رنت علي المساعد بتاعها
بيان الو يا عدي عايزاك تبعت لي ملف المهمه علي القصر
عدي تمام يا عقرب
قامت عشق اخذت شور وصلت فرضها ثم نزلت فعلت لها القهوه وفتحت الملف الي بعته لها عدي
بيان بصدمه مستحيل
......
يتبع