رواية صغيرة الاسر الفصل الثاني 2 بقلم ولاء مدحت
ايمان:(ياايها النبي قل لازواجك وبناتك ونساءالمومنين يدينن عليهمن من جلابيبهن
ذلك ادني ان يعرفن فلا يوذين. (سوره الاحزاب)
سلمي: انا مش هرد علي الاشكال دي
ايمان: علشان مش لقيا حاجة تقوليها روحي بصي لنفسك انتي ازاي مسلمه وماشيه كده
سلمي مش عارفه ترد علشان كان دايما اسر اخوها بيقولها كده وبينصحها كتير سابتهم ومشيت محضرتش المحاضرات وروحت على البيت
عايشه: انتي زوديها معاها اوي ياايمان
ايمان: انا فعلا زودها معاها بس انا حاسه انها فعلا هتتغير ربنا يهديها يااارب يلا بينا
نروح مكان اول مره نروحوا في الصعيد قصر كبير جميل جدا ورائع في غرفه الجد نايم متسطح علي السرير وماسك البوم صور عياله واحفاده قبل ميسبوه ويسافروا بيفتكر ابنه لما مات ووصاه علي بنته وهو مقدرش يحميها
ابو ايمان يحيي: مش قادر يتكلم في ساعاته الاخيره بابا لو سمحت خلي بالك من ايمان واسمهان ملهمش حد بعدي خلي بالك منهم واحميهم من اسماعيل اخويا انا خلاص مش هعشلهم اكتر من كده
الحلج محمود: متجلجش عليهم يا والدي واصل دول في جلبي دا بنت الغالي ارتاح انت
وفارق الحياه ابو ايمان وكان الحزن يغيم الصعيد كلها
داده سعديه: محمود بيه حضرتك صاحي ادخل
الحاج محمود: تعالي ياسعديه ادخلي
داده سعديه: مطلعتش بره النهارده ليه يلا تعالي علشان تفطر وتاخد ادويتك
الحاج محمود: وحشوني قوي يحيي شايلني امانه وانا مكنتش حملها وابراهيم خد مراته وعياله ومشوا
البيت فضا عليا انا واسماعيل
داده سعديه: مش كنت بتقول خلاص هانت وهتلجيهم
الحاج محمود: الراجل الي مكلفه يدور عليهم قالي هيرد عليا النهارده
نروح بقا للبطل في الشركه قاعد في غرفه المكتب علي الكرسي مركز في الورق الي قدامه يفيق علي خبط الباب ادخل
ساره السكرتيره: اسر بيه في واحده بره عاوزه تشوفك اسمها ناني اخليها تدخل
اسر: ايوه طبعا دخليها دي خطبتي لسه جايه من السفر
ساره: حاضر
تدخل فتاه جميله محجبه لبسه لبس فضفاض بس طبعا دا قدام اسر بس علشان طمعنا في فلوسه
ناني: هاي اذيك ياحبيبي
اسر: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اذيك يا نبيله
ناني: حبيبي قولتلك ميت مره قولي ناني مش بحب اسم نبيله
اسر: اسم ناني ده اسم دلع مش حلو انما نبيله انتي متعرفيش معناه
ناني: المهم ياحبيبي في حاجه في كليه سلمي عاوزه اروح اجبها تعالي نروح وبالمره اشوف سلمي
اسر: ماشي يلا بينا
في كليه الطب امام المدرج لسه المحاضره خلصانه
اسر وصل هو وناني بيرن علي سلمي قالتله انا روحت قفل معاها وهي دخلت تجيب الي هي عاوزاه
ايمان طلعه هي وصحابها رايحين الدرس في الجامع
اسر فضل متنح ازاي في جمال كده باين في وشها البراءه ولبسها جميل وواسع ومنظم عكس ناني دايما مش عارفه تمشي بالبس الواسع انما دي اكنها فراشه ماشيه فجاه اسر قال: استغفر الله العظيم ايه الي انا بعمله ده يارب سامحني
(قل للمومنين يغضو من ابصارهم ويحفظو فروجهم
ذلك اذكي لهم ان الله خبير بما تصنعون) سوره النور
ناني وقفه جمب اسر وهو سرحان اسر اسر
اسر: ايوه معلش سرحت بس جبتي حاجتك
ناني: ايوه يلا بينا
اسر: يلا ياحببتي
ايمان: وهي طالعه من الكليه قلبها فضل يدق جامد وشافت حد من بعيد عمال يبصلها اتوترت اكتر ومشت بسرعه
في الصعيد
الحاج محمود: الو ايه ياايمن مفيش اخبار
ايمن: عرفت مكانهم ياحج
الحاج محمود الفرحه لمعت في عنيه ايه فين قولي مكانهم بسرعه
ايمن عايشين في القاهره في حي شعبي والست ايمان بنت يحيي بيه في كليه طب والناس كلها بتشكر في اخلاقها
الحاج محمود: يا حببتي الحمدلله يارب اشكرك واحمدك
ماشي ياايمن بكره من بدري تعالي علشان نروحلهم
ايمن: حاضر ياحج من بدري هكون عندك
في القاهره
عند اسمهان: ايمان تعالي يلا علشان نتعشا
ايمان: حاضر ياسوسو جايه اهو
عند اسمهان وايمان قعدو يتعشوا وايمان تحكي لا امها تفاصيل يومها
اسمهان: ايمان انتي لسه اسر في قلبك
ايمان: لا ياماما دا حب الطفوله كنت صغيره مش فاهمه حاجه وكمان اسر كان بيعملني علي ان انا اخته
اسمهان: ماشي ياحبيبتي ربنا يوفقك ياارب
في صباح اليوم التالي
نزلت ايمان علي الكليه بعد ما صلت وقراءة الورد بتاعها وفطرت قامت اسمهان شالت الاكل وغسلت المواعين وعملت كوبايه شاي وقاعده قدام التلفزيون
عند ايمان في الكليه
قاعده هي ورقيه وعايشه في كفتريا الكليه
سلمي قاعده بعيد عنهم بتبصلهم
قلبها: الله شكلهم حلو اوي بالحجاب واللبس الواسع
عقلها: دول شكلهم بيئه اوي
قلبها: بيئه ايه دول شكل الملايكه
عقلها: لا دول شكلهم اهلهم فقرا مش معاهم يجيبوا لبس ماركه زي انا
سلمي: ايوه صح انا احلي منهم وبلبس احلي منهم
عند اسر في الشركه قاعد يفتكر شكل البنت الي خطفته وهو في الكليه وببرائتها وحجابها وعنيها الي في الارض
فاق من سرحانه وقال انا هشتغل واحاول اركز في شغل علشان مشيلش ذنوب
عند طنط اسمهان في البيت جرس الباب خبط قامت تفتح
اسمهان: حاضر يالي بتخبط جايه اهو
فتحت اسمهان الباب واغما عليها