رواية صغيرة الاسر الفصل الثالث 3 بقلم ولاء مدحت
عند طنط اسمهان فتحت الباب واغما عليها
اسماعيل: اسمهان اسمهان قومي شالها دخلها علي الكنبه وقام جاب مايا ورشها علي وشها
(الناس الي كانت مستنيه ان الحاج محمود هو الي يورحلها ضحكت عليكم)
اسمهان: فتحت عنيها وبتقول في ايه الي حصل وبتقول في بالها يارب اكون بحلم
اسماعيل: مكنتش اعرف انك اول متشوفيني هيحصلك كده
اسماعيل: عاوزك وعاوز الورث وبنتك تتجوز ابني
اسمهان: دا برقبتك ان اكون ملكك انا ملك يحيي بس عمري ما هتجوز راجل غيره والذات انتا كنت السبب في موت امي
والورث انا سبتلكم البيت والورث وكل حاجه سبوني انا وبنتي فحالنا بقا
اسماعيل: ولو قولتلك ان امك صفصف عايشه
اسمهان: انت كداب انا امي ماتت ودفنها
اسماعيل: انا بقولك اهو امك عايشه عاوزه تصدقي براحتك مش عاوزه بردو براحتك
اسمهان: لازم اتاكد الاول
اسماعيل: عندي شروط تيجي الاول معايا الصعيد الاول وتقولي قدام ابويا انك مش عاوزه حاجه منه انتي وبنتك
اسمهان كانت بتحب حماها جدا علشان راجل طيب وكان بيحبها هي وبنتها بس هي خافت وهربت من اسماعيل
اسمهان: ماشي سبني افكر
اسماعيل: ماشي ياسوسو ابقي بوسيلي حبيبت عمو ومشي اسماعيل رجع البلد
والناس الي هتسال هو عرف مكنها ازاي ولسه ابوه موصلش الاول
اسماعيل كانت سامع مكلمت ابوه مع ايمن ومكلف واحد يراقب ايمن وعرف العنوان وقال هروح الصبح علطول وبوظ عربيه ابوه علشان يوصل هو الاول
عند ايمان في الكليه
ايمان قاعده في الكفتريا هي وصحابها
ايمان: انا هطلع اجيب كتاب من المكتبه واجي وهي ماشيه وقف قدامها واحد اسمه عصام
عصام: شاب طايش مستهتر يبقا صاحب سلمي ومعجب بايمان وعاوز يوقعها بكل الطرق
ايمان: لو سمحت عديني
عصام: لا قوليلي رايحه فين الاول وخلصتي محضراتك ولا لسه
ايمان: طب مكتبلك مذكره في كل تحركاتي وخلاص انت عبيط بقولك عديني
عصام: ايمان انا بحبك وقولتلك هتغير علشانك اديني فرصه
ايمان: التغير ده لنفسك مش علشاني ولا علشان حد يا استاذ عصام وكل شي قسمه ونصيب
عصام: ماشي ياشيخه ايمان انا وراكي وراكي والزمن طويل
ايمان بصتله من فوق لتحت وسابته ومشيت
عند سلمي راحت لعصام ايه الي كان موقفك مع الشيخه دي
عصام: بحبها وبحب كلمها اوي
سلمي: هي دي تتحب دي فيها ايه حلو دا كل حاجه مدريه فضلها النقاب بس ومش هنشفوها
عصام: دا دي احلي حاجه فيها اصلا برايتها وحجابها وادبها
سلمي: اشبع بالسنيوره ابقا قابلني لو بصتلك حتي
وسابته ومشت
وروحت سلمي علي البيت خبطت علي الباب داده فاطمه فتحت
سلمي: ايه دا كله مبتسمعيش انطرشتي ولا ايه
داده فاطمه: الله يسمحك يا هانم واللهي انا جيت علطول
سلمي: انتي هتردي عليا ولا ايه
داده فاطمه: لا يا هانم انا اسفه
اسر نازل من فوق وقف وسمع كل حاجه سلمي لسه بتلف تطلع فوق شفته واقف وسامع قالت في بالها شكلها هتولع دلوقت
اسر رفع ايده ونزل علي وشه سلمي اخته
اسر: دا علشان انتي قليله الادب ومينفعش تكلمي الي اكبر منك كده والذات داده فاطمه الي هي ربتك اصلا وماما مش فاضيه غير للنوادي والخرجات
سلمي: انت بتضربني يا اسر علشان خدامه
اسر: واضربك تاني لوقولتي عليها كده لو مش لقيا حد يربيكي انا هربيكي سامعه يلا علي فوق وسلمي طلعت علي اوضتها اترمت علي السرير تعيط
داده فاطمه: انا مسمحاها يا اسر يابني مكنش ينفع تضربها
اسر: انا اسف يا بطه انتي عارفه سلمي هتلقيها جايه زعلانه ولا حاجه حقك عليا انا ياست الكل
داده فاطمه: تسلملي من كل شر يارب
في الصعيد في قصر الحاج محمود
ايمن:العربيه عطلت ولازم نستنا لبكره ياحج
الحاج محمود: ماشي ياايمن بكره إن شاءلله
ايمن: حاضر ياحج هنروح بكره من بدري إن شاءلله
عند اسمهان اول لما اسماعيل مشا قالت لازم القي حد يساعدني مفيش غير ابراهيم اخو يحيي هو الي هيساعدني
ولبست وخدت ورقه كان ابراهيم مديها ورقه فيها العنوان لما سابو البيت علشان لو احتاجت منه حاجه
نزلت اسمهان وركبت تاكس واديته العنوان وراح علي الشركه
اسر: ادخل
ساره: اسر بيه في واحده بره عاوزه تقابل ابراهيم بيه
اسر: مقلتش اسمها ايه
ساره: بتقول انها مرات يحيي اخو ابراهيم بيه
اسر: ايه دخليها بسرعه
ساره: حاضر
ساره اتفضلي اسر بيه مستنيكي
دخلت اسمهان خبطت وفتحت الباب ودخلت اسر قام من مكانه بسرعه وقاوم وقف ماما اسمهان وحشتني اوي