اخر الروايات

رواية فتاة الملجأ الفصل العاشر 10 بقلم اية صالح

رواية فتاة الملجأ الفصل العاشر 10 بقلم اية صالح 



الفصل العاشر
على:انتي متأكدة من الي ناوية تعمليه يا رنا
رنا:اي انت خايف ولا اي
على:اكيد خايف انتي شكلك مش حاجة في دماغك دكتور خالد ممكن يعمل فينا اي
رنا:متقلقش انامظبطة كل حاجة
على:خلى في علمك انا لو حصلي حاجة من تحت راسك هتوصى بيكي
نظرت له رنا نظرة استحقار،امسكت هاتفها لتراسل أحدهم
"
كانت تحضر نفسها للنوم حتى لاحظت رسالة من رقم مجهول
:مين؟
:مش عرفاني ولا اي
:وانا اعرفك منين
:انا شادي يا جهاد
:شادي!!! انت غيرت رقمك ولا اي
:اه
:في
:بصراحة كنت عايز اتكلم معاكي
:معايا انا ليه
:هفضفص لاني مخنوق شوية
نظرت إلي الساعة وهي تلعن الوقت الذي فتحت فيه الرسالة
:اتفضل
:انا مخنوق اوي اليومين دول وجايب اخري
:ليه كدا اي السبب
:اهلى
:اهلك مالهم
:هما السبب ءيا جهاد انا كاره نفسي بسببهم
:بس في الاخر برضو بيحبوك
:عارف بس مش دي الطريقة الي عايزهم يحبوني بيها
: انا بقول تحمد ربنا غيرك بيتمنى يشوف أبوه وامه لو لثواني بس
:هما باباكي وماماتك مش عايشين؟
لم ترد جهاد و سارت رعشة في جسدها
:جهاد انا اسف لو كنت ضايقتك انا حقيقي معرفش
:لا عادي ولا يهمك انا هقفل دلوقتي عشان تعبانة بصراحة ومش قادرة نكمل كلامنا في الكلية
:تصبحي على خير
:وانت من أهله
____
فريدة بدلع:اي ياحبيبي مالك زعلان ليه
سيف:حلي عني دلوقتي مش فاضيلك
حتى اقتربت منه حيث جلست على قدميه
فريدة:يووووه يعني مش ناوي تقولي مالك
سيف:مش قادر اصدق اني خسرت اخويا
فريدة:ياحبيبي متقولش كدا بكرا ولا بعده هتتصالحوا وهتقولي فوفة قالت
سيف:انا بس كان نفسي يفهم الموضوع مش يحكم عليا كدا وخلاص
فريدة وهي تمسك ياقة القميص: بمناسبة الموضوع مش ناوي بقى تتجوزني
نظر إليها سيف بسخرية:اتجوزك
ابتعدت عنه فريدة بغضب وقالت:اه يا اخويا تتجوزني،مش احنا اتفقنا إن احنا هنمثل إن احنا اتجوزنا قدام الناس لحد ما نتجوز رسمي
سيف:مش وقته يا فريدة الأمور تهدى وهشوف الحوار دا
فريدة:أمور اي الي تهدى وانهي امور ولو على اخوك قولنا في الاخر هتتصالحوا والي انت مش ناوي تتجوزني
سيف:هو انا قولت اني مش هتجوزك ولا انتي غاوية نكد
فريدة:لا مش غاوية نكد بس خليك فاكر أنت الي بدأت الحرب
كانت ستذهب حتى سحبها إليه
سيف:يعني تقدري تستغني عني،طيب تعالي نشرب كاسين واقولك هنعمل اي،بس مش هنا في الاوضة فوق
ابتسمت ابتسامه خبيثة وذهبت معه الي الطابق العلوي
بينما سمعت حديثهم فتاة صغيرة تجلس خلف باب غرفتها تبكي بحرقة على ما حل بها
ذهبت الي الطابق العلوي حتى تستمع الي باقى حديثهم ولكنها لم تسمع سوى شهيق امها وضحكات ذلك الرجل الفاسق
سيف:لو فكرتي مجرد تفكير انك تسبيني تاني يا فريدة هعمل تصرف مش هيعجبك
فريدة:ما انت عارف اني بحبك من زمان
فتحت الباب فتحة صغيرة،ورأت ذلك المنظر البشع حيث ركضت الي غرفتها واغلقت الباب على نفسها وظلت تبكى
"""""
في الصباح انطلقت جهاد الي مقهى قريب من الكلية
جهاد:صباح الخير
:صباح النور اتفضلي حضرتك
جهاد:لا انا مش هطلب حاجة انا كنت بدور على شغل وسمعت انكم محتاجين ناس
:ادخلى على مكتب المدير الاوضة الي هناك
اتجهت جهاد نحزدو الغرفة وطرقت الباب
:اتفضل
:انا كنت جاية عشان اشوف شغل عندكم
:اشتغلتي فين قبل كدا
:لا انا مشتغلتش ولا مرة قبل كدا
:اممم طيب يا انسة ....
:اسمي جهاد
:ماشي يا جهاد الشغل ملهوش شروط واعتبري نفسك اتقبلتي بس هتدربي معانا اسبوع عشان تتعلمي الشغلانة
:طيب انا هشتغل اي
:هتوقفي على مكينة الكوفي
:تمام هو التدريب هيبدا امتى اصل بصراحة الصبح هيبقى عندي كلية
:تمام انتي هتاخدي شيفت مسائي
:تعالي بعد ما تخلصي الكلية على طول عشان تدربي
:المرتب هيبقى كام؟
:2000جنيه ولو شغلك عجبني هزود في المرتب كل شهر
:شكرا لحضرتك هستاذن انا
:مع السلامة

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close