اخر الروايات

رواية ملتزمة في يد زعيم المافيا الفصل الثالث 3 بقلم رنا احمد

رواية ملتزمة في يد زعيم المافيا الفصل الثالث 3 بقلم رنا احمد


بارت 3....
في قصر الزعيم....
كانت تقف تقي بانتباه لذلك الشرط ليتحدث الزعيم بجديه وثقه .
/شرطي انك تفضلي هنا في القصر وتكوني مربيه ل ريم قولتي ايه.
تقي بغضب شديد/انت بتقول ايه مين الي قالك واداك الحق انك تتحكم في حياتي وبعدين انت فاكر اني هفضل كده علطول في القصر الملعون ده كفايه الذنوب الي غرقنين فيها ربنا ينجيكم .
الزعيم بسخرية /انت ليه محساساني انك وراكي الشركات بره فيه ايه عايزه ترجعيله اوي كده بره .
تقي بحده /فيه حياتي وصحابي وناسي فيه امي واخويا الي زمانهم هيموتوا من القلق عليا انت علشان عايش هنا في الضلمه مش شايف الحاجات الحلوه الكثيره الي بره .
الزعيم بسخرية ووجع يظهر علي ملامحه المخفاءه خلف قناعه /لا في دي عندك حق اسمعي بقا ده كان شرطي وانتي هتنفذيه غصبن عنك انا كل الي يهمني اختي .
تقي بحده وغيظ /طبعا كل الي يهمك اختك وانا ماليش أهل تفتكر حالتهم ايه دلوقتي تفتكر هقدر احط عيني في عين امي لما تعرف ان كنت عايشه معاك كل ده في قصر مقفول وجودنا مع بعض من غير رابط حرام حتي لو كنت هكون المربيه بتاع اختك مع اني مش موافقه علي ده لان أن شاء الله هخرج من هنا في اقرب وقت .
الزعيم بخبث ومكر/اه كل الفيلم ده علشان نتجوز علي فكره انا معنديش مانع .
تقي بغضب شديد/نعم نتجوز ايه انا اتجوز شيطان زيك انت انا في كابوس ولا ايه اسمع انت هتخرجني انا والبنات دول من هنا ونخلص من الموال ده كله .
الزعيم بحده /بقولك ايه مش عايز اسمع صوتك انتي تكلمتي كتير فاهمه انا قولت ال عندي مش هتخرجي من هنا لا انتي ولا البنات دول غير لما اختي تخف وترجع زي ماكانت انا شايف انها متعلقه بيكي انتي الوحيده الي تقدري تعملي الي الداكتره مقدروش يعملوه .
تقي بحده وغيظ /مش هيحصل سامع مش هيحصل انا مش هفضل هنا .
لتصعد الي الاعلي ليتبع هو أثرها بغموض مريب .
ادم بحده /جرا ايه ي زعيم البت دي اتعدت حدودها اوي سيبني اخلص عليها ونخلص من الصداع ده ونشوف شغلنا .
الزعيم بجديه /تصدق ي ادم برغم انك شغال معايا بقالك سنين واكبر مني في السن الا ساعات ذكائك بيبقا محدود انا مقدرش اتخلص من تقي انا مصدقت أن ريم ترتاح مع حد علشان كده تقي لازم تفضل موجوده المهم انت بس عايزك تروح شقه تقي وتقابل اخوها وهقولك تعمل ايه بالظبط فاهم .
ادم بطاعه/امرك ي زعيم.
***************.
في غرفه تقي ...
كانت تسير بغيظ شديد وهي تمتم بغضب .
/الا اتجوزه ال ايه الجنان ده ياربي ده لو كانه خطفني ولا قتال قتله ولا حاجه ايه البرود ده .
لتتحدث مع ذاتها بشرود وتفكير .
/طب وليه لا ي تقي انتي طول عمرك لتتدعي ربنا سبحانه وتعالى أنه يخليكي سبب في هدايه ناس كتير ليه ميكونش هو واحد منهم مش يمكن يتغير ي تقي ويبقا انسان صالح ليه متخاطريش وكله علشان الغلبانه ريم ليه متكونيش ليها طوق النجاه وترجعي اخوها ليها وتعيش هي كمان زي كل الاطفال الي في سنها .
لتفيق من شرودها علي فتح الباب علي مصرعيه لتسير ريم بطفوله وسعاده الي احضانها لتشرح لها بأنها ستنام في احضانها لتتضمها تقي بحنان لتغفا في ثبات عميق ليرتاح عقلها قليلا من التفكير .
****************.
في شركه الجارحي .
كان يجلس أسر علي الكرسي لتسير اليه سهر بابتسامه وسعاده.
/حبيبي انا لسه جاي من عند الدكتوره وقالي ان العمليه هتنفع أن شاء الله هنخلف ي حبيبي.
اسر بزهق /هو انتي مفيش غير الموضوع ده ي سهر مش كفايه بقا كام مره عملنا العمليه وصرفنا قد كده ومفيش فايده .
سهر بغيظ شديد/ي عني ايه ي اسر لعلمك بقا انا هفضل ماشيه وراء الامل مهما حصل .
اسر بضيق /وانا بقا مش هفضل ارمي فلوسي في الأرض انا زهقت .
سهر بغيظ شديد/فلوسك جرا ايه سي اسر ده انا دفننوا سواء وعارفه كل حاجه والصفقات ام فلوس قد كده اسمع قسما بالله ي اسر لو منعت عني الفلوس الي عاوزها هروح اقول لابوك كل حاجه وأعرفه مين الي عمل كده في ولاده سامع .
اسر بضيق شديد/الله يحرق اليوم الي اتجوزتك فيه ي شيخه .
ليتحدث مع اللورد بحده/ايوه احنا عايزين نقعد علشان الصفقه الجايه انا لازم أتمم الصفقه دي مع الزعيم فاهم سلام .
****************.
في قصر الزعيم...
كان يجلس الزعيم وهو في ذلك الكابوس الذي لا ينتهي ليتذكر ذلك الكلمات التي مازالت تحفر في مسامعه .
/انت مفيش فايده فيك كل حاجه تكسرها كده .
/والله وقعت غصبن عني كنت عايز افرجها ل ريم .
/ريم ي حمار ي غبي وهي العيله دي هتفهم حاجه انت لازم تتادب.
/لا والنبي ضرب لا انا معملتش حاجه.
ليضربه بالحزام بكل قسوه ليصرخ الطفل بدموع وصراخ ليصرخ الزعيم بصراخ أفزع الجميع من ذلك الكابوس الذي لا ينتهي ليسرع إليه ادم ليحتضنه بشده لما يعايروا بمن تقف في الخلف وهي تنظر إليه بتفحص واستغراب شديد فمن الواضح أن ذلك الشخص يحمل بداخله الكثير.
*****************.
صباحا .
في المطبخ ...
كانت تقف نيره وعي تعد الفطار لتسير إليها تقي وعي تحمل ريم لتتحدث بابتسامه خفيفه.
/صباح الخير تحبي اساعدك .
نيره بابتسامه/لا كفايه عليكي ي ريم انا قربت اخلص .
ريم وهي تتدون في دراستها الصغيره /ريم بتحب تقي قد البحر .
تقي وهي تحتضنها بحب/ وانتي حبيبه قلبي.
ادم بجدية /قربتي ي نيره اتاخرنا علي الشركه .
تقي بجدية /الزعيم فين .
ادم بحده /بره في الجنينه وهو مش في المود فاحسالك متحاوليش تحرقي دمه
تقي بغيظ شديد وهي تحمل ريم وتتجه الي الاعلي/ده علي اساس انكم دكاتره ده انتوا استغفر الله العظيم قتالين قتله .
نيره بضحك /ههههه والله البت دي زي العسل عملت للقصر روح جميله اوي ي ادم .
ادم بغموص وشرود /ربنا يستر من البت دي والي هيجي من وراها .
في الجنينه ..
كان يجلس الزعيم وهو ينظر أمامه بشرود لتجلس تقي ريم أرضا مع بعض الالعاب وتتجه له .
/بقيت احسن دلوقتي .
الزعيم باستغراب /قصدك ايه.
تقي بجدية /قصدي الكابوس بتاع امنبارح .
الزعيم بغضب شديد/بقولك ايه اسمعي كلامي كويس علشان ميكونش اخر يوم في عمرك ملكيش دعوه باي حاجه هنا فاهمه .
تقي بجدية /علي فكره الانسان الي بيبقا شايل فوق طاقته بينهار وبيتهد .
الزعيم بغضب وصراخ /علي فكره انا مش عيل صغير ومش محتاج ل حد ولا عاوز شفقه من حد انا الزعيم الي يقدر يعمل كل حاجه في الدنيا بمجرد ميحرك صباعه الصغير اعملي حسابك انك هترجعي لأهلك وانا هعرف اتصرف واعالج اختي لوحدي فاهمه انا مش عايزه مساعده من حد .
ليسير الزعيم الي الداخل لتنظر تقي الي ريم التي تبكي بعدما استمعت لكل شي لتحتضانها تقي بحب وحنان.
/متخافيش ي روحي انا مستحيل اسيبك هعمل اي حاجه علشانك ..
****************.
في الورشه التي يعمل بها احمد اخو تقي كان يقف ادم وهو يحمل تلك الشنطه .
احمد باستغراب /خير ي سعاده الباشا .
ادم بجدية /انت احمد اهو تقي مش كده .
احمد بلهفه /ايوه انا هي اختي فين .
ادم بجدية/ايوه كويسه ي اخويا وبعتالك الفلوس دي .
احمد بطمع وجشع/فلوس هي فين .
ادم بسخرية /مش عايز تعرف هي فين .
احمد وهو يعد المال بطمع /مش مهم مش مهم اكيد هي كويسه قولها براحتك ي اختي طالما هتبعت كل يوم من ده .
ادم وهو يسير للسياره وهو يحدث ذاته بجديه/طول عمرك كبير ي زعيم .
*****************.
في قصر الزعيم.........
كانت تقف تقي بابتسامه وهي تراه يطلق سراح الفتيات ليقترب منها بجديه .
/يلا علشان تروحي بيت أهلك وتخلصي من هنا خالص واخلص انا كمان .
تقي وهي تحدث ذاتها/اهو خرج البنات الي في بالك صح ي تقي الإنسان ده وراء كتير اوي محتاج يتظبط محتاج الي يقف جنبه ويساعده .
الزعيم بغضب شديد/ماتخلصي السواق مستني بره .
تقي بابتسامه هادئه /بس انا مش عايزه اروح ل اهلي انا قررت اني هفضل هنا وموافقه .
الزعيم بانتباه /موافقه علي ايه بالظبط .
تقي بجدية /علي الاتنين أننا نتجوز واني افضل هنا مع ريم موافقه بكامل اردتي .
الزعيم بابتسامه ساحره خلف قناعه /مستعده تتربطي حياتك بشخص متعرفهوش حتي لو لفتره كل ده ليه انا قولتلك اني هخرجكك واسيبك ترجعي بيت أهلك .
تقي بابتسامه /بس انا خلاص مبقتش اقدر اسيب ريم ومش هخرج من هنا الا لما تخف وتبقا كويسه .
الزعيم بجديه /تمام وكل الي تعوزيه هتاخديه ادم هات المأذون .
ادم بقلق بالغ من القادم /امرك ي زعيم .
كانت تمسك ريم يد تقي بسعاده كبيره أما هو فكان ينظر إليها من خلف قناعه نظرات غامضه لفهم تلك الفتاه وما يدور في رأسها .
بعد فتره .....
كان يسير المأذون الي الخارج .
نيره بابتسامه/الف مبروك ي جماعه .
تقي بابتسامه/حلو اسم مالك مش احلا من الزعيم برضه ليه كنت مخابيه.
الزعيم بحده /علي فكره انا مبحبش الاسم ده فاهمه مش عايز اسمعه انا طالع انام .
تقي وهي تحمل ريم /بلا ي ريمو علشان نصلي العشاء ونام .
***********.
في غرفه تقي ...
كانت تنظر ريم يمينا ويسار علي عروستها لتتذكر أنها نستها في جناح الزعيم لتكتب ل تقي ذلك .
تقي بغيظ /ي خبر ي ريم ملقتيش غير جناح ابو الغضب ده هروح اجيبهالك حاضر .
****************.
في جناح الزعيم (مالك )..
كان يقف أمام المراه بعدما خلع قناعه ليظهر وجهه الوسيم بشده عيناه الساحره شعره الناعم كل ملامحه الجذابه فكان يرتدي شورت قصير اسود وتيشيرت ابيض لتتطرق تقي الباب ليفتح مالك لتنظر إليه باستغراب شديد من يكون ذلك الشاب .
تقي بصدمه /مستحيل تكون انت هو مستحيل .
مالك بمرح وضحكه عاليه/هههه لا والله انا هو بس انا الصبح ببقا الزعيم وبليل ببقا عمرو دياب عادي ..
تقي بضحكه خارجه حقا من القلب أسرته بشده /هههههههه.
يتتتتتتبع ..

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close