القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عمياء ولكن الفصل السادس 6 بقلم سمر احمد

رواية عمياء ولكن الفصل السادس 6 بقلم سمر احمد 

_اسر:- فيه مسابقة كتااابة ياجميلة مسابقة لأسرع واكتر واحد بيكتب كلمات صح ف وقت محدد
_جميلة:- هو ده الخبر
_اسر:- اسمعى بس ياجميلة, دى مسابقة على مستوى العالم وانا متاكد انك هتاخدى مركز دا لو مكنش المركز الاول لانى شوفت احترافيتك ف الكتابة
_جميلة:- وانا ازاى اشارك وانا كدا
_اسر:- المسابقة للكل ياجميلة , ايوا ياجميلة انا شايف جميلة وهي طالعة المركز الاول ومشهورة واسمها مكتوووب ف الجرايد ،شايف جميلة اللى الكل بينافس عشان تشتغل معاه وكمان دى معاها لغات ماهى طبعا كلية السن ووقتها ممكن دكتور يشوفها ويتابع حالتها ويلاقى طريقة..
_جميلة:- وتفتح ،دا حلم يادكتور أسر ومستحيل يتحقق
_اسر:- اسمعى كلامى ياجميلة لو عايزة ترجعى كل حاجة وتبقى احسن من الاول تعالى بينا نقدم
_جميلة:- بس الناس هتقول عليا ايه ووحدة عمية مشاركة ف مسابقة زى دى
_اسر:- الناس هتقفلك احترااام ياجميلة
_جميلة بحزن:- تفتكر كدا
_اسر:- اسمعى كلامى ومش هتندمى
_في أوضة أية كانت قاعدة وبتكلم نفسها :- انا لااازم النهاردة اعترفله بحبى قبل مايقع ف حب اللى تنشك ،ولازم اعترفله وحالا نزلت آية لقيت جميلة وأسر طالعين من البيت
_اية:- دكتور أسر دكتور أسر
_اسر:- ايه يااية
_اية :- عيزاك ف موضوع مهم
_اسر:- اجليه يااية معلش اللى رايحنله انا وجميلة اهم باي باى
_اية:- بقا جميلة اهم منى هي البت دى ايييه مرة توقع اخويا ومرة اسر،لاء اهو ده بقا اللى مش هسمح بيه وبعدين انا شوفته قبلها وحبيته قبلها ومن اول نظرة بس حاااضر ياجميلة أن ماخليته ينساكى ابقى معرفش حاجة
___في أوضة سليم____
_زينة:- سليم سليم اصحااااي انا جهزتلك الفطار
_سمع سليم الكلام ده وقام متعفرت :- مسك الاكل كله وكبه على الأرض وبعدها مسك زينة من دراعها ورماها على الأرض:- انا مش قولتلك متحاوليش تتقربى منى باى طريقة انتى اييييه مبتفهميش معندكيش عقل ،الاكل اللى على الأرض ده تمسحيه ولو عملتيها تانى هخليكى تمسحي الأرضية بلسااانك فاااهمة ياروووح امك
___في فيلا كبيرة___
_عبير:- هو مفيش غير جميلة جميلة كل مااسال عنه يقولولى مع جميلة وقربت من ابوها بشر :- هو انت مش هتلاقى طريقة خااالص هنفضل ساكتين لحد مايتجوز الزفتة دى ،منا مستحيل بقا اسيب أسر لوحدة غيرى لو وصلت للقت*ل
_ابوها:- لااا قت*ل لاااء كفاية ق*تل
_عبير :- يبقى تعمل اللى هقولك عليه بالحرف ولو معملتش كدا انت عااارف أنى مجنونة
_الاب:- انتى بتهددى ابوكى ياعبير
_عبير:- واهدد واقت*ل ااى حد يقف ف طريقى ولا حتى ميساعدنيش ف انى اتجوز أسر
_الاب وهو عارف جرايم بنته وجنانها لانه حاول معاها كتير ومعرفش يمنعها :- خلااااص يبنتى قولى انتى عايزة ايه وانا هعمله
_عبير:- اهو كدا تبقى ابويا وتعجبنى
___نرجع لأسر وجميلة بعد ما قدموا على المسابقة وعرفو أن أول مرحلة هتبقى بعد أسبوع رجعوا البيت وجميلة مبسوطة وحاسة أن فعلا حياتها هتتغير
__اية :- انتو رجعتوا أسر عايزة اقولك حاجة
_اسر:- معلش ورايا شغل انا قولت اوصل جميلة وارجع شغلى
_اية اضايقت وطلعت اوضتها وبعدها حبت تدخل تتكلم مع سليم لقيت زينة بتعيط...
_زينة:- انا تعبت من اخوووكى ياااية مش طايقنى بسبب الزفتتتة اللى اسمها جميلة طول ماجميلة قدامه وهو مش شايف غيرها انا بقيت بكرهها بكرهها اوووى ياايه
_اية بحقد:- وانا زيك ،معرفش بتعمل للرجالة ايه معرفش بتسحرلهم ولا ايه
_زينة اتعدلت كدا وبطلت عياط:- هي عملت ايه تانى ،بدات اية تحكيلها عن تجاهل أسر ليها بسبب جميلة
___جه بقا يوم المسابقة ___
_دخلت جميلة ومعاها الكتابة بتاعتها ومعاها أسر ،الكل بدأ يبصلها باستغراب واسر لاحظ ده بس مداش للموضوع أهمية ،بعدها فيه اتنين اتكلموا :- هي ازاى وحدة بالحالة دى وهمية وهتشارك ف مسابقة عالمية
_سمعتهم جميلة وعيونها دمعت:- انا مش عايزة اكمل يا أسر روحنى
_اسر:- هو انتى فاكرة أن النجاح سهل ؟!!! كان الكل نجح ياجميلة متخليش كلام حد يأثر فيكى ويلا بقا عايزك تفوزى على اللى موجودين كلهم تمام
_جميلة بخوف :- تمام
_وداها اسر على المنصة قدام الجماهير وقعدها قدام اسمها وكتابتها وقالها متخافيش والكل كان مستغرب ازاااى دى مبتشوفش وهتكتب ،المسابقة بدأت وهنا اتشجعت جميلة وافتكرت أن دى ممكن تكون فرصتها الوحيد فى ان عينيها ترجع تانى ،حست كأنها فراااشة وبدأت تكتب بسرعة البرق قصاد انبهار الكل وبقت عين الجماهير ولجنة الحكام عليها حتى المتسابقين بقا فيه منهم مش مركز عشان بيبص لجميلة ،خلصوا المسابقة وبعدها أعلنوا عن نتيجة المرحلة الاول ربع النهائي وكانت جميلة المركز الاول واتأهلت للنصف النهائي جرى عليها اسر على المنصة وشالها وفضل يلف بيها وهو مبسوووط ،الكل. وقف وسقف وفضل يهتف باسم جميلة
_اتحددت المرحلة التانية بعدها بأسبوع برضو واسر رجع شغله وجميلة كانت مبسوووطة ومقالتش لحد.خالص ف البيت حبت تفاجئ الكل وآية كل ما تشوفها تطق منها شرار هي وزينة
__في بيت أسر __
_ابو عبير:- بص يا ابنى انت عارف غلاوتك عندى
_اسر :- عاارف ياعمى اكيد.دانت كنت اعز صديق عن بابا
_ابو عبير:- وعشان كدا عايز اطلب منك طلب او ممكن تعتبره وصية
_اسر:- فيه ايه ياعمى قلقتنى
_ابو عبير بمكر:- انا مريض كانسر ياابنى
_اسر بصدددمة :- كانسر؟؟؟!!!
_ابو عبير :-- اه يا ابنى وف مرحلته الاخير وانا هسافر بكرة أمانة عليك يا ابنى خلى بالك من بنتى وصيتى بنتى انت عارف انها ملهاااش حد بعدى وياعالم لو سافرت هرجع ولا لاء ولو رجعت فخلاااص كلها ايام واموووت
_اسر:- ربنا يشيل عنك ياعمى ومتقلقش عبير هشيلها ف عنيا
_ابو عبير:- تسلم عينيك ياابنى امشى انا بقا عشان الحق اجهز حاجتى اللى هاخدها الصبح
_اسر:- شرفت ياعمى
___جه وقت المسابقة واول ماجميلة دخلت الجمهور بدأ يهتف باسمها ويشجعها ابتدت المسابقة وللمرة التانية جميلة تطلع المركز الاول وهنا طلع لجميلة عدو جديد
_سحر( متسابقة) وهي المركز التانى:- بقا البت دى تغلبنى؟!!! انا مش مصدقة لااازم نتصرف ف المرحلة الجاية والا هتغلبنى
_دعاء (صحبتها جاية معاها ):- اكيد هنتصرف انتى لااازم تفوزى هدى نفسك انتى بس عشان نعرف نفكر هنعمل ايه
___وصل أسر جميلة على البيت وقبل مايرجع على بيته ..
_اية بعصبية :- انت كل مرة تقووولى مشغووول مشغول انا عيزاك ف موضوع
_بصلها أسر باستغراب:- تمام بس مش هنطول عشان لازم ارجع بيتى
_ايه:- انا بحبك يااسر بحبك من يوم ماشوفتك ف المستشفى وكل يوم بتخيل نفسى وانا معاك.....
_اسر:- متكمليش ،انتى لسة قدااامك طريق طويل يااية فكرى ف مستقبلك يادكتورة ياصغننة ،ممكن يكون اتعلقتى بوجودى ف البيت بس حب لا دا مش حب
_اية:- أسر بس انا فعلا..
_تلفوون أسر رن وبحزن :- داا حصل امتا انا جاى حالا
_طلعت أية عند زينة وهي منهارة:- دا كله بسببها انا لازم اتخلص منها عشان أسر يبقى ليا لوحدى اه ليا لوحدى ،وبصت لزينة:- وانتى كمان مش عايزة سليم يبقى ليكى لوحدك وميفكرش الا فيكى
_زينة بلهفة:- اكيد طبعا
_اية:- يبقى تركزى معايا كويس
____ف فيلا عبير___
_وصل أسر أما سمع بخبر موووت ابو عبير
_عبير بعيااط متصنع:- بابا مااات سندى ف الدنيا راااح ،هعيش لوحدى ازاى
_اسر:- أهدى ياعبير وانا روحت فيين دا حتى ابوكى وصانى عليكى
_عبير بخبث :-هياجى يوم وتتجوز وانا اتجوز وانت تنسنانى وجوزى يبهدلنى عشان ملياااش حد
_اسر :- متقلقيش دا مستحيل يحصل
_عبير :- لااا هيحصل كل ده كلااام
_فكر أسر شويه وفكر ف الوصية:- يعنى هو انا برضو ممكن اذى مراتى
_عبير:: تقصد ايه؟!
_اسر:- انا هتجوزك موافقة وهخطبك حالا والجواز بعد شهر وبكدا اكون نفذت وصية ابوكى
_فرحت عبير بس مبينتش وف سرها:- خطتى نجحت
_اتصل أسر بجميلة وقالها أنه هيعدى عليها البيت عشان عايزها ف موضوع مهم, رحلها البيت
_اسر:- جميلة انا خطبت
_نزل الكلام على جميلة كأنه سيف وشق روحها نصين وبضحكة متصنعة :- مبرووووك
_اسر:- مش تسمعينى ليه دا حصل بسرعة
_جميلة:- انت طيب وتستاهل كل خير وحقك انك تخطب ،وعملت نفسها نعسانة:- معلش يااسر انا الظاهر عليا نعست اووى وهنام
_اسر حس بوجعها وهو كمان موجوع لأن هو حبها بجد وعارف أنها حبته :- خلااص انا هسيبك تنامى ياجميلة بس ركزى عشان المرحلة النهائية بتاع المسابقة بعد شهر وسابها ورجع بيته
_قامت جميلة وفضلت تعيط وبعدها امها جت قعدت جنبها :- ماما انا عايزة انزل اقعد تحت شويه لانى مخنوووقة
_نزلتها امها وهما قاعدين جت أية وزينة وبمكر:- بنقولك ايه ياجميلة احنا رايحين نسهر النهاردة ف الغابة اللى قريبة من هنا ومتخفيش مفيهاش حاجة تخوف والجو تحفة متيجى معانا
_جميلة بزهق :- لا امشو انتوا.....ولا اقولكم استنوا خدونى معاكم
_عزة:- لاااء انا خايفة عليكى لو اختك هنا كنت خليتها تمشى معاكى بس هي بايتة عند صحبتها لأن فرح صحبتها بكرة
_ايه :- متخافيش يامرات عمى دى جميلة ف عنية الجوز
__خدو بعض ومشيوا الغابة وولعوا نار وقعدوا يهزروا ويضحكوا وبعدها قامت أية بخبث ووقفت على حافة جبل الجو على ومن تحته بحر هنا يجنن ولا منظر البحر تحفة قربى هنا يازينة وهاتى معاكى جميلة هتتبسط اووى
_قامت زينة ومعاها جميلة ،بس جميلة مكنتش خايفة من زينة لأن أية بنت عمها معاهم متعرفش أن دى خطة بينهم
_اية بمكر:- قربى اكتر ياجميلة دا فيه شويه هوا إنما اييه يردوا الروح
_جميلة:- منا قربت اهو
_ أية بصت لزينة وضحكوا لبعض :- اكتر ياروحى
_قربت جميلة ومحستش بنفسها الا وهي بتقع :- لااااااااااا...................


تعليقات