رواية عمياء ولكن الفصل السابع 7 بقلم سمر احمد
_قربت جميلة ومحستش بنفسها الا وهي بتقع :- لااااااااااا
_وقعت جميلة قدام أية وزينة وهما واقفين بكل برود ماهي الرحمة انعدمت من قلوبهم
_ايه:- يلا نروح بقا
_زينة:- لا نستنى للصبح واهو النهار كام ساعة ويطلع
_اية:- ليه منمشيش دلوقت
_زينة :- عشان أما نروح البيت ونقولهم أننا راحت علينا نومة وصحينا ملقنهاش يصدقوا
_اية:- معاكى حق يلا بقا نرجع مكانا
__الصبح بدرى _____
___في بيت صغير
_مين دى يااراجل وفيها ايه
=دى وحدة لقيناها واقعة ف البحر واحنا بنصطاد قولنا نجيبها هنا واهو نكسب فيها ثواب
_احنا ناس على قد حالنا ومش ناقصين ندخل ف سين وجيم
=ياولية فكرى وحطى بنتك مكانها
_خلاااص خلاااص حطها هنا على السرير ،بس دى محتاجة دكتور
=انا هروح انا ومهند نجيب دكتور صابر اهو منا وعلينا
_بصت عنايات للبنت صعبت عليها حالتها ،طب متتاخروش
=تمام
_جه الدكتور( ورجب حكاله كل حاجة):- بس دى لازم تتنقل المستشفى
_رجب:- انت عارف يادكتور أننا ناس على قد حالنا ومش عايزين ندخل ف سين وجيم وحورات
_الدكتور:- بس دى محتاجة مستشفى،كل حاجة متوفرة هناك
_عنايات:- اعتبرها اختك الصغيرة يادكتور وساعدها لوجه الله، خلعت عنايات حلقها :- خد يامهند بيع ده وهات فلوسه عشان نحاسب الدكتور بعد مايخلص
_مهند:- بس ده ياامى كنتى هتبعيه فى فرح اختى شروق عشان يساعد معانا
_عنايات:- ربنا هيعوضنا يبنى بس لازم نلحق البنية
_الدكتور لانه عارف حالتهم وبالرغم من ده بيساعدو بنت ميعرفوش عنها حاجة :- استنى يامهند رجع الحلق لامك ،بيقولك اعمل خير تلاقو خير انا مش هاخد منكم فلووس وهساعد البنت دى ،اتصل صابر بالمستشفى وكلم المدير وقاله يبعتله ممرضة ومعاها الأدوات والأدوية اللى هيحتاجها واترجاه ،رفض مدير المستشفى:- دى حالة انسانية وفي حياة بنى ادم بين ايديك,واخيرا اقتنع المدير وبعتله الممرضة على المكان اللى حدده الدكتور صابر بس برضو مهند.طلع جابها ،خلص الدكتور معاها هي مخبوطة ف رأسها من الوقعة وشوية كدمات وانا هبقى أعدى عليها وهتابع حالتها لحد اما تخف
_رجب :- شكرا جدا يادكتور ربنا يكرمك ،بس هي هتفووق امتا
_صابر:- العفو على ايه دا واجبى ،هي ممكن متفوقش النهاردة الا باليل كمان انا عطتها مسكنات استأذن حضراتكم
_عنايات :- شرفت يادكتور
___رجعت زينة وآية البيت وهما بيعيطوا ..
_عزة بخضة:- بنتااااى فين؟!!!
_ايه :- جميلة .....جميلة ..وكمان عياااااط
_عزة بنفاذ صبر:- بنتاااااى حصلها ايه انطقوا
_ أية:- احنا راحت علينا نومة وصحينا ملقنهاش انا خااايفة عليها اووى
_قعدت عزة على الأرض وهي بتل*طم جه حمدى لقى عزة بتل*لم بخووف:- ف ايه
_عزة:- جميلة ياحمدى جميلة مشيت مع أية وزينة مرجعتش ناموا وصحيوا ملقوهاش
_حمدى بصددمممة :- يعنى ايه نمتوااااا وصحيتوا ملقتوهاش
_اية:- يعنى انا هكدب عليك ياعمى دانتو حتى عارفين انا بحبها قد ايه
_عزة:- دور على البت ياحمدى رجعلى بنتى ياحمدى
_طلع حمدى من البيت وهو تايه عشان يدور على بنته
___عدى اليوم وجميلة مفاقتش وحمدى بيدور عليها في كل مكان وملقهاش ،...باليل فاقت جميلة
_اول ماجميلة فاقت :- اااااه ،جريت عليها عنايات :- حمدالله على السلامة يابنتى
_جميلة بضعف وصوت متقطع:- انا.... فين
_عنايات :- انتى عندنا هنا ياحبيبتى متخافيش بس اتفاجئت أن جميلة مفتحتش عينها بس اتحرجت تسألها وكمان قالت إن ده ممكن يكون تأثير الوقعة وعينها وجعاها
_جميلة :- هو حصل ايه
_عنايات :- عمك رجب جوزى وابنى مهند كانو بيصيدوا دى شغلتهم يعنى ولقوكى ف البحر بس من كرم ربنا انك كنتى لسة واقعة تقريبا فكنتى لسة عايشة وفيكى النفس ،افتكرت جميلة وبدأت تعيط بشهقة لأنها عرفت أن دى كانت خطة ومن مييين ؟! من بنت عمها ،اول ماعنايات شافتها بتعيط خدتها ف حضنها وقالت لشروق بنتها تعملها شوربة ،بعدها قعدت عنايات وشروق يتكلموا معاها وبدأت جميلة تحكيلهم عن حياتها وهي بتعيط
___تانى يوم الصبح __
_رجع حمدى على البيت ،عزة كانت مستنياه واول مالمحته دخل البيت
_عزة:- عرفتوووا حاجة عن بنتى
_حمدى بحسرة :- لااااء الكل لسة بيدور وملهاش اثر
_رجع سليم البيت لانه مكنش ف البيت شاف عمه ومرات عمه باين عليهم القهرة قرب منهم بهدوء:- في ايه يعمى
_ حمدى بعصبية:- متقولش عمى انا ابن اخوووويا مااات ،صدقنى اللى بيحصل لجميلة ده مش هسامحك عليه ولو جميلة حصلها حاجة مش هرحمك
_عزة بعياط :- ياريتنى ماوافقت انها تمشى مع زينة وآية ياريتنى رجعو ومن غير بنتى
_سليم بخووف:- جميلة؟!!! ،جميله حصلها ايه
_عزة:- مش لقيانها
_طلع سليم اوضته وهو متعصب ومش شايف حاجة قدامه:- زيننننننننننننةةةةةةةةة؟! ومسكها من شعرها :- جميلللللة فييين ؟! مفيش حد غيرك يعمل العملة الوسخ**دى انطقى والا هقت*لك ف ايدى
_زينة :- معرفش معرفش وبعدين أية كانت معايا لو مش مصدقنى روح اسالها
_سليم :- تعرفوا لو جميلة حصلها حاجة مش هسامحكم ،وراح أوضة ايه
_اية بمسكنة واول ماشافته عملت نفسها بتعيط :- روحتى فين ياجميلة ،ليه تقلقينى عليكى كدا ياحبيبتى
_سليم مسكها من دراعها :- بصى انا عايزك تحكيلى كل حاجة ومن غير كذب والا قسما بالله... انطقى
_بدات تحكيله أية بس طبعا كانت بتكدب عليه ،نزل سليم بسرعة عشان يدور عليها واول مانزل
_ايه:- نمسح بقا القطرة دى عشان اعرف افكر هوصل ازاى لأسر منا معرفش عيادته وكمان مش معايا رقمه ومينفعش اروح اجيب الكرت بتاعه من مرات عمى وف الوقت ده فكرت شويه ....اه لقيتها
__في بيت رجب___
_سمعت جميلة صوووت قامت مخضوضة
_عنايات يابنتى قولتلك مليوون مرة متخليش مية تاجى ف الطاسة وانتى بتقلي خافى على نفسك يبنتى وعلينا،الزيت لو جه ف عينك ولا على وشك هيبهدلك
_شروق:- معلش ياامى غصب عنى
_وهنا افتكرت جميلة اللى حصلها:- هو ده اللى حصل معايا ،بس انا محطتش مية انا حتى كنت سرحانة وفجأة لقيت الزيت طار ف عينى ،معنى كدا أن فيه حد رش مية من بعيد ،بس ليييه ........معقوووول سماااااح؟!!!!!
__في المستشفى__
_اية :- لو سمحتى كان فيه دكتور هنا كان واقف مع دكتور أسر وشكلهم كانوا اصحاب ممكن اعرف هو فين
_الممرضة :- اه دكتور محمد هم فعلا أصحاب جدا ودكتور أسر بيجيله علطول وهو كمان بيروح لدكتور أسر والمكتب بتاعه اخر مكتب على ايدك اليمين
_اية:- شكرا جدا
_خبطت أية على الباب
_دكتور محمد:- اتفضل
_اية دخلت وقعدت :- انا جاية لحضرتك ف موضوع وبما انك صاحب دكتور اسر
_محمد باستغراب:- مش تعرفينها بنفسك الاول وبعدين موضوع ايه
_اية:- هو انت هتعملى بطاقة ،هو كام سؤال هساله وهمشى
_محمد :- ايه قلة الأدب دى انا بقولك اسمك انتى فهمتى ايه
_اية:- قلة ادب؟!!! عالعموم لو كان ليك عن الكل*ب حاجة قوله ياسيدى
_محمد:- هو انتى عارفة انتى بتكلمى مين
_اية:- وايه يعنى دكتور بعد كام سنة وهكون ف مكتب زى بتاعك بالظبط واحسن منك
_محمد ببرود :- ليه كلية ايه يعنى
_ايه بغرور:- طب
_محمد:- فرقة كام
_اية اوووووف :- رابعة
_محمد :- ومين بيديكم مادة*****
_اية :- دكتور غ*بى ومتخ*لف ومبيفهم*ش وشايف نفسه علينا وكله كووم ولو حط حد ف دماغه كوم اه لو ياجى ف ايدى ..
_محمد:- هتعملى ايه؟!
_ايه :- متفكرنيش بيه وهو عامل زى المربع كدا
_محمد :- هو انتى كشفتى نظر قبل كدا ؟!
_اية:- ايه السؤال الرخم ده طبعا كشفت ونظرى ستة على ستة
_محمد بتريقة:- معتقدتش ،بصى كدا على المكتب كويس
_اية بصدمة :- ينهااااار طيين دكتور محمد....
الثامن من هنا