رواية عمياء ولكن الفصل الخامس 5 بقلم سمر احمد
_جميلة بصددمة :- انت ميين وجيت هنا ازاى وعايز ايه؟!
_انا الدكتور أسر
_جميلة:- يعنى انت جاي ليه انا مش عيانة
_اسر:- وانا دكتور نفسى وجيت ازاى مش هقولك
_جميلة :- اكيد ماما ولا بابا اللى بعتولك عالعموم انا مش مجنونة ويلا بقا ورينى عرض قفااك
_اسر:- صح انتى صح ومش مجنونة ودخل بكل برود وقفل الباب:- حيث كدا ياست العاقلين نتكلم شويه
_جميلة :- وانا مش عايزة اتكلم مع حد
_اسر:- وانا مش حد انا دكتور أسر
_جميلة:- اللهم طولك ياروح
_اسر:- بصى ياجميلة انا مش جاي اضايقك انا والله جاى اساعدك
_جميلة :- وانا مش عايزة مساعدة من حد
_اسر:-:ياسيتى نصيحة من اخ بلاااش مساعدة
_جميلة :- ومحدش طلب منك نصايح
_اسر:- دانتى رخمة بقا
_جميلة:- متحترم نفسك يادكتور داللى عملك دكتور حما*
_اسر:- وليه الغلط ياانسة جميلة عالعموم انا مش هحسابك دلوقت وجاى اقولك كلمتين وبعدها همشى علطول
_جميلة :- انجز
_اسر:- عايزك تهدى كدا وتسمعينى،اللى حصلك ده مش نهاية العالم ممكن تكون فرصة لحياة جديدة فيها تعرفى مين بيحبك مين بيكرهك من اللى يستاهلك (كان قاصد.يقولها كدا لان امها قالتله على كل حاجة) الحياة مش بتقف على حد ولا على حاجة وربنا أما بياخد حاجة مننا ليه حكمة ف كدا وبيعوضنا بحاجات كتيرة اجمل بس اهم أننا نقاوم ومنقعش من اى حاجة و.......قعد أسر يكلمها واخير هي اقتنعت بده مسكت اللابتوب بتاعها من جنبها وبدأت تكتب مذكراتها اليومية عليه.وهنا انبهر أسر
_اسر بانبهاااار:- مش معقووووووول دا ازززاى بتكتبى من غير ماتشوفى وبالسرعة دى هاااايل وازاى عرفتى تفتحيييه انا مش مصددددق عيوووونى
_جميلة:- لا صدق ،انا وانا مفتحة كنت بكتب من غير ماابص فمفرقتش كتير ،لانى حافظة مكان كل زرار وكل تطبيق وكمان عندى ف البيت كتابة بكتب عليها انا كان عندى شغف بالكمبيوتر فحافظة كل حاجة وكل حتة فيه واتمرنت كتيراوووى قبل كدا وانا مغميةعنيا لحد مااتقنت ده وبحزن تقولش كان قلبى حاسس
_اسر:- اى كمبيوتر؟!
_جميلة:- بصراحة النوعية اللى بستخدمها بس لان لو النوع اتغير الاماكن هتتغير وهتشلوح ههه
_ضحك اسر:- اخيرا ضحكنا
__فيي بيت العيلة __
_دخل سليم وزينة اوضتهم وجه سليم مسك زينة ورماها على السرير:- اسمعى حتى لو كنا ف نفس الاوضة ونفس السرير حتى لو كنتى ف حضنى قلبى عمره ماهيكون معاكى ،ومن هنا ورايح متعتبرنيش جوزك كل واحد ف حاله
_زينة:- حراام عليك ياسليم دانا بحبك وبعدين أما انت بتحبها اووى كدا لييه متجوزتهااش ورفضت قدااام امك ،مقدرتس على الحما** جاى تشطر على البردعة
_مسكها سليييم من شعرها:- اخررررسى ماهو دا كله بسببك
_زينة بعياط والم:- لاااء مش بسببى بسببك انت عااارف ليه لان انت ملكش كلمة ،انت ابن امك
_سليم:- بقاااا انا اللى ماليش كلمة ياااروووح امك ،طب انا بقا مش هطلقك دلوقت وشوفى بقا انا هعمل فيكى ايه وبعدين سابها وبصلها بقرررف ودخل يغير لبسه
__تانى يوم راحت عزة لبنتها لقيتها قاعدة هي واسر ف الجنينة فرحت أن حالة بنتها بدأت تتحسن
_عزة:- وبقينا نضحك كمااان ،طب يلا بقا عشان نرجع البيت
_جميلة :- مش هرجع
_اسر:- احنا قولنا ايه ،انتى ترجعى ولا تدى للموضوع اى أهمية
_اقتعنت جميلة بكلام أسر :- خلاص هرجع
_اسر:- انا كدا اكون خلصت مهمتى ارجع بيتى انا كمان بقا
_عزة:- لاااء ترجع فين ؟! داحنا لسة بنقول ياهادى انت تاجى معانا البيت
_اسر:- وشغلى
_عزة:- ماهو ده شغلك برضو
_وصلوا كلهم البيت واول مادخلت جميلة ومعاها أسر سليم ولع بس مسك نفسه
_اية:- ايه داا دكتور أسر عندنا
_جميلة:- هو انتى كنتى تعرفيه
_اية:- معرفوش ازاى منا كنت معاكى ف المستشفى واكيد شوفته بعد مااتبرعلك بالدم
_جميلة انصدمت لأنها أول مرة تعرف:- يعنى دكتور أسر هو اللى اتبرعلى كمان؟؟؟؟!
_اسر بضحك:- تخيلىى بقا
_عدت الايام وأسر عايش معاهم ف البيت وآية بدأت تتعلق بااسر أو حبته بمعنى اصح،وكان كل يوم تحصل خنااقة مع سليم وزينة لانه مكنش طايقها وقعاد أسر ف البيت ضايقه اكتر وهو شايفه كل شويه مع جميلة وآية بدأت تغير هي كمان من جميلة لقربها من أسر استمر الحال ده لمدة شهر وبعدها أسر رجع بيته وكان بييجلهم برضو علطول عشان يشوف جميلة لحد ما ف يوم
__اسر بفرحة :- جميلة جميلة
_جميلة:- ايه مالك مبسووط كدا ليه
_اسر :- عندى ليكى خبر إنما ايه فللة هيغير حياتك ١٨٠ درجة
_جميلة :- اي هو.....
_اسر:-.........