رواية عشق المالك الفصل التاسع 9 بقلم مروة موسي
ذهبت عشق لرشا في غرفتها وامرتها بقفل الباب وبمجرد ما تم غلق الباب وجدت عشق رشا أمامها تضحك لها بخبث
عشق بعدم ارتياح: نعم
رشا : اتكلمي عدل دا مبالك انتي من بار ليلي
عشق ولا باين عليها اي دهشة: وبعدين
رشا : الله الله دا انتي قلبك مات من زمان لدرجة الثبات اللي انتي فيه
عشق: بردوا لسه معرفش الموضوع اي
رشا : هتعرفي ي حلوة
انتي جيتي هنا إزاي
عشق: ابنك عندك اساليه
رشا : وانا بسألك انتي أي اللي جابك هنا
عشق وهي تجلس علي كرسي ورشا واقفه
عشق: انا جيت هنا بالغلط اصلا
رشا بسخرية: عندك حق
عشق : لو هتفضلي تسخري بيا بكلامك دا يبقي اقوم من هنا أحسن وخالي ابنك يغرق في مشاكله
رشا : دا انتي بتهديديني بقي
عشق: مبهددتش حد بس ياريت تكلميني كويس
رشا : احكيلي ي بنتي الحكاية وفهميني ريحيني قلبي واكلني علي ابني ومش هيرضي يحكي ليا حاجة
عشق: عشان كدا عاوزة تسمعي مني انا مش من مالك
هقولك انا فعلا شاغلة في بار ليلي من فترة وطبعا بلاش ندخل في تفاصيل سبب اني اشتغلت اي ....لقيت اختي كانت ماضية شرط جزائي عند مالك مده ٣ شهور بمليون جنيه بس انا كنت عاوزة اختي تهتم لدراستها وبس عشان كدا مالك كان في البار وشافني وطلبني من صاحب البار بس مش عشان يسهر ليله معايا عشان بينا طار ( القلم اللي عشق ضربته لمالك) وفي نفس الوقت كان أبو مالك بيتصل عشان يبلغه كتب كتابه علي نيرة
بصراحة انا استغليت الفرصة وعشان أنقذ اختي عرضت عليه إني اساعده تمن الفلوس اللي كانت اختي ماضية عليها
رشا وهي تنظر لها : تمام بس انا مش عاوزة ابني يعرف بكلامك دا معايا
عشق: وانا ميهمنيش
رشا بتوسل: انا مليش دعوة ولا علاقة بيكي بس ساعديني فعلا نبعد نيرة عن مالك
نيرة مبتحبش مالك نيرة بتحب فلوس ومكانه مالك
نيرة سمعتها من شوية بتكلم حد وبتتفق عليكي انتي ومالك
ثم أكملت بدموع انا خايفه فعلا علي ابني ي عشق خايفه يضيع بسبب الطمع
عشق بحالة شفق عليها رغم إن شخصيتها قوية جدا : متقلقيش هساعده واساعدك عشان انا اتحرمت من حنية الام وخوف الام علي ولادها جايز اشوفه منك لمالك
رشا بتنظر ليها: هي مامتك فين
عشق بدأت تحكي بارتياح ليها ومتعرفش أي السبب : انا واختي وأمي وأبويا كنا زي أي أسرة عادية لحد ما دخلت الجامعه أمي تعبت وماتت ممكن تكون بعدت عني وانا في وقت كنت بالغة فيه وكبيرة بس كنت كل يوم بفكر بيها وحنانها لما كنت أتعب او أعيط كانت انا عندها وأختي أهم حاجة في حياتها
اول ما بابا بدأت يتعرف علي مراته أهملنا وكريمة مراته بدأت تكرهنا وتكره ابوبنا فينا
من كتر الزن علي دماغه بعد الكلية علي طول طلب مني اشتغل وفعلا طلعت في مكتبه أدوات مدرسية بس كان الشهر ضعيف اني أصرف علي نفسي ولما أختي طلبت منه فلوس عشان الكلية كان هيقعدها وفي مرة طلب مني انزل بار وطبعا دا تحت تهديد وعذاب لدرجة انه قالي انتي لو معملتيش كدا أختك هتنزل بدالك ومفيش ليها كلية ولا تعليم وطبعا عشان أخلي اختي في مكانه عالية قبلت بس كنت نازلة كان جسمي كله شبه مشلول لحد ما اتعودت علي الشغل وبدأت اشتغل ودا كله بسبب أب عديم الكرامه والشرف يبيع بنته عشان فلوسه
كانت بتتكلم وهي سرحانه وباين عليها الكسرة
رشا بحزن : دا كله ي بنتي انتي عانيتي كتير اوي
عشق: ولسه هعاني طول ما انا ماشية في الطريق دا
رشا أخذتها في حضنها وعشقت كانت محتاجة حضن زي دا وفضلت في حضنها فترة طويلة
رشا : يعني انتي متقدريش تسيبي الشغل دا
عشق بتعب: حاولت كتير بس ابويا بيمسكني بإيدي االي بتوجعني هي أختي وحاولت اسيب البيت وادور علي مكان وبحكم إن احنا بنتين كان ممكن يلاقينا وكان ممكن يعمل فينا حاجة.
بقلمي مروة موسي
رشا : ممكن تعتبريني أمك لحد ما تطلعي من هنا
عشق : بجد ي طنط
رشا بحزن عليها لأنها فعلا اتكسرت من جواها بسبب ابوها: ايوا ي حبيبتي
عشق: شكرا
رشا : شكرا ي أي
عشق بضحك " شكرا ي ماما
رشا بوجع: كان ممكن تبقي زوجة حد من عيالي لو كنتي بنت ي عشق
عشق : انا ..........................
رشا بصدمه : أي
وبعد فترة خرجت عشق وهي مرتاحة شوية لان أول مرة من بعد موت أمها تحس بحنان كدا
ودخلت لمالك
مالك : كان في حاجة
عشق : لاء مفيش
مالك ؛ تمام انا مسافر النهاردة بالليل وهرجع بكرة بالليل طبعا مبقولكيش كدا عشان اعرفك انا هروح فين انا بقولك كدا عشان متخرجيش ويوحشك شغلك الزباله
عشق وهي تقذف عليه زهرية: الزباله دي هي اللي أنقذت لكن انت عمرك ما هتحس بكدا عشان هرجع اقولك تاني انت حيوان ي مالك
مالك : أنا عمري ما مديت أيدي علي وحدك غيرك وعشان انتي تستاهلي كدا لازم تاخدي علقة لدام كلامي مبيتسمعش وقولنا نحترم بعض وأخذ مالك يضربها وهي تتوجع وكانت تكتم في نفسها بسبب أختها ورد بجانبها
ابتعد عنها مالك عندما رأي ........