رواية نيران اشعلت القلب الفصل الثاني 2 بقلم اسراء هاشم
هلال بيكون مش سامعها من شده غضبه ولا يرا امامه اي شئ وعروقه بارزة بشده ووشه بيحمر وعيونه بتكون حمرا مثل الد"م من شده غضبه وشده اعصابة ومظهرة مخيف بحق وصوت انفاسه ابتدي يعلي من شده الغضب وبيمسكها هلال من شعرها ويقول بغضب وقسما بالله لندمك ندم عمرك علي الكف ده انا هلال الجبالي علي اخر الزمن حرمه زيك ترفع يدها عليه ده لا عاش ولا كان رجاله بشنبات متقدرش تقف جدامي وانتي تجفي قدامي
بقلم إسراء هاشم
سيلا تتالم من قبضه يده علي شعرها ولكن لا تظهر هذا وبتنظر سيلا فعيونه بقوة وهي تقول لا عشت وكنت يا هلال وانا مهخفش منيك واللي عندك اعملو مش بنت احمد الراوي اللي تتهدد او تخاف يا هلال وزي ما بتقول صوح انا حرمه بس ميت راجل ومرة تانيه اياك تمس شرفي بكلمه تانيه وفهد ولد عمي واخوي وبس ولو كنت عايزة كنت اتجوزته من زمان يا هلال بعد يدك عني
هلال بيكون مستغرب قوتها دي هي غير بنات الصعيد اللي هتتكسف وتحط عيونها فالارض وحسها مهيطلعش وملهاش راي ولا كلمه ولا تقدر ترد لكن سيلا ليس مثلهم فهو رغم لا يعرفه ولكن من حديثه معها فهم ان سيلا قوية ولكن لا ليس علي هلال الجبالي فهو سوف يكسر انفها
بيمسكها هلال بعصبيه من ذراعها وبينزل بيها لي اسفل وهو يصرخ بعلو صوته وينادي علي ولدته وهنا تخرج والدته من المطبخ وهي تقول خير يا ولدي هتصرخ ليه حسك مسمع فالدرار كلها وبينزل ابوة دهشان وعمه حسن وابن عمه مصطفي وابنه عمه هاجر ومرات عمه وبيتلم البيت كله علي صوت هلال الغاضب ويمسك سيلا من ذراعها بقوة هلال بيزق سيلا علي الارض بقوة وهو يقول من هنا ورايح هتبقا زايها زي الخدم هي اللي هتعمل كل حاجه فالدار
وهنا الجميع بيبصلها بشماته معادا دهشان اللي بيقول بغضب كيف اللي هتقولو ده يا هلال مرتك تبقا من الخدم انت اتجننت وعجلك فوت منك اصحا علي روحك يا ولدي
هلال ابوي معيزش حد يدخل بيني وبينها مرتي وانا حر اربيها علي راحتي لان واضح احمد الراوي معرفش يربي بته زين ولا عرف يعلمها كيف الاصول وواضح انها بقيت كيف بنات البندر من كتر قعدتها هنيك معهم عيرها فلت وانا اللي هربيها من اول وجديد
بقلم إسراء هاشم
دهشان بيخبط بعصاه بغضب فالارض وبيقول سمعه مرتك من سمعتك يا ابن الجبالي وميصحش اللي هتقولو ده
كريمه وهي والده هلال وبتقول سيبه يا حج يربي مرته كيف مهو رايد
دهشان بغضب كريمه مسمعش حسك خالص ده بدل ما تعجلي ولدك وتقوليلو يعجل ويحط عجلو فراسه
كريمه بغيظ وهي تلوي فمها كلمه كريمه هي اللي هتجف فالزور يا حج انا هسكت خالص اهي اديني اتكتمت
وهنا سيلا تكون تسمعهم ومازالت علي الارض ولكن بتقوم سيلا من مكانها وهي جواها بركان من الغضب وبتقول بقوة اسمع يا هلال كلامك اللي قولتو ده انا هردهولك وانا مش خدامه جايبه ليك فدارك انا هانم وطول عمري هانم يا ابن الجبالي واذا بتقول عياري فلت عشان كنت فمصر انا كنت بكمل علامي وبقيت الدكتورة سيلا احمد الراوي مش جاعده اتسرمح وابوي احمد الراوي اللي هتقول عليه معرفش يربيني ده انا لو مش متربيه صوح كيف مهتجول كنت رديت عليك رد قدام اهلك ومهمنيش وكنت وريتك كيف مش متربيه زي ما بتقول لكن انا ابوي عرف يربيني صوح وعرف يطلعني بنت بميت راجل الرجولة اللي انت مهتعرفش عنها حاجه واصل لانك لو تعرفها مكنتش فكرت تهين مرتك قدام اهلك
هنا كريمه بتخبط بايدها علي صدرها وهي تقول يا مراري هتغلطي فجوزك وهتقولي عليه مش راجل قدامنا
وهنا هلال بيكون وصل لقمه غضبه وبينزل هلال بكف علي وجه سيلا بكل غضب لدرجه صوته رن فالمكان من قوة الكف ووجه سيلا يلتف لنحيه الاخري وشعرها الاسود الغجري الذي به موجه بسيطه بيتطاير علي وجهه وبتغمض سيلا عيونها بغضب وصوت انفاسها بيعلي
كريمه بتبصلها بشماته هي وعبلة زوجه عمه وهاجر ويبتسمو بشماته وخب"ث
وبيقول دهشان بغضب من ميتا بنمد ايدينا علي حريم يا هلال واضح ان مبقاش يهمك حد واصل ومعدش ليا لازمه
هلال بغضب لما تكون الحريم دي يا ابوي قلله الحياه وتغ"لط فجوزها يبقا تستاهل مش بس الضر"ب وق"طع رجب"تها وبيخرج هلال من البيت بغضب وعصبيه قبل ان يقت"لها
انا مش مصدقه يا اما اني خلاص هبقا مرته اخيرا
نعمات لا صدقي يا بتي انتي بنت نعمات الجبالي انت اي حد ولا اي وانتي اولي واحج بيه من بت الراوي
زينه بحزن كان نفسي ميبقاش ليا ضرة ياما
نعمات واي يعني يا مخبولة انتي المهم انتي تكلي بعجله حلاوة وتخليه زي الخاتم فصباعه وهو اصلا مش قابل بت الراوي ومهيجربش منيها انا عاوزكي انتي تكوني ناصحه وتجبولي الواد وتخلفلولي عيال كتير وهو اكده هيحبك وهينسا بت الراوي نهائي
زينه تفتكري ياما بس سيلا انا اسمع عنها قوية جوي
نعمات علي نفسها انا عاوزكي تبجي اجوي منيها وتسمعي اللي هجلك عليه زين وتنفذية بالحرف الواحد
زينه بفرحه قولي ياما وانا هنفذ اللي هتقوليه
نعمات انتي هتعملي ___________________ وتنفذية كيف مقولتلك بالحرف
بقلم إسراء هاشم
زينه بدهشه وخوف بس ده صعب جوي ياما هلال لو اكتشف اني ورا ده ممكن يجتل"ني
نعمات وهو هيعرف منين اسمعيني يابت ومتبقيش هبلة ده اللي هيخلصنا من بت الراوي للابد ولا انتي عاوزها هي تاخد كل حاجة ليها هي وتبجا هي ست الدار وتاخد منيكي هلال
زينه بخوف لا لا كلو الا هلال ياما انتي عارفه انا عشجه من ونا صغيرة وانا نفسي اكون مرته ومصدقت انو طلبني
نعمات يبجا تنفذي اللي قولتلك عليه بالحرف
زينه بتردد وخوف حاضر ياما
نعمات ايوة اكده تبجي بتي صوح يلا قومي عشان نجهزك يعروسه
وبتقوم زينه مع نعمات ونعمات من فرحتها انها اخيرا هتنال مرادها بجواز زينه من هلال تزغرط وترقص
سيلا مازالت واقفه مكانها وبيقول دهشان حقك عليا يا بتي ميصحش اللي هلال عملو ده وانا هحسبو
سيلا باحترام العفو يا عمي انت فوق راسي ومقامك كبير انك تتاسف عن اذنك يا عمي وبتطلع سيلا لغرفتها
دهشان بيبصلهم كلهم بغضب وبيقول خلصت الفرجه كل واحد يروح يشوف اشغاله ومعوزش حد يغلط معاها بكلمه البت محترمه ومودبة فهماني يا كريمه انتي وعبلة بلاش تحطوها فراسكم
عبلة الله يا حج هو حد جي جمبها او كلمها
دهشان انا قولت اللي عندي ومعوزش كلام حريم كتير يلا شوفو اللي وراكم
بتطلع سيلا غرفتها وهي بداخلها تتوعد لي هلال فكيف يجراء ان يهنيها هكذا وبيمر اليوم وهلال مرجعش البيت
وبياتي الصباح وبيكون البيت راس علي عقب وتملاءه الرجال والحريم لتجهز عرس هلال الجبالي والحريم تزغرط ويغنو وبتكون معاهم نعمات وزينه لكي يقومو بتزينها وزينه الفرحه لا تسيعها انها هتتجوز هلال ونعمات
سيلا فغرفتها تسمع كل شئ ولكن لا تهتم وبتلاقي سيلا باب الغرفه ينفتح ويدخل منه هلال لم تعطي له سيلا اي اهميه وهلال نفس الشئ وبيفتح هلال دولابه وبيخرج منه ملابسه ويدخل الحمام ليبداء بتجهز نفسه عشان عرسه علي ابنه عمته وبعد دقائق يخرج هلال من الحمام وهو يلبس قفطان ابيض وفوقه الجلباب الصعيدي ويكون بشعره الاسود الحريري وسيلا اول مرة ترا شعرة فهو دائما يلبس العمه الصعيدي فوق راسه فهو وسيم وتطغي عليه كل معالم الرجولة الحاده ويقف هلال امام المراة وهو يلف عمته فوق راسه ولكنها تزيده وسامه ويحط هلال الشال علي كتفه ويرش عطرة الفواح ولبس جزمته وساعته ويخرج من الغرفه كل هذا تحت انظار سيلا التي لم يتحدثو باي شي معا
بينزل هلال تحت وهو يستقبل الناس هو وعمه وابن عمه ووالده دهشان تكون الرجال بالخارج والنساء بالداخل يهيصون ويشتغل الطبل البلدي والمذمار وصوت الطل"قات النا"رية ويرقصون بالاحصنه وهنا يدخل احمد الراوي هو واخيه محمد وفهد اللي اول ما بيشوف هلال بيضايق
دهشان يرحب بهم ترحاب شديد وكل العيون عليهم فكانو لا يتوقعو مجئيهم فهلال يتزوج علي ابنتهم من تاني يوم لها وهي داخل بيتهم بيقرب هلال عليهم بعد نظرة ابيه لكي يرحب بهم وبيسلم هلال علي احمد الراوي اللي بيقولو الف مبروك يا جوز بتي وبيسلم علي محمد ومكنش هيسلم علي فهد ولكن هنا فهد بيقول بخبث مهترحبش بيا يا هلال ولا اي دنا حتي جاي اباركلك وهنا فهد بيقرب من هلال بابتسامه خبي"ثه وبيحضنه وهو يقول بجانب اذنه حد يبجا معاه سيلا زينه البنات وزينه الصعيد كله ويتجوز عليها لو مش رايدها طلجها وانا هتجوزها لان سيلا مهتستهلكش سيلا حقي انا وانا اللي هحبها وهي هتحبني وكنا هنتجوز بس عشان الت"ار اللي بينا هي وافقت عليك ودليل انها هتحبني انك مجربتش منيها لحد دلوك ومش هتخليك تجرب منيها لانها ليا انا وبيبعد فهد عنه بعد ما بخ س"مه وهو يبتسم بخبث ويجلس بجانب عمه وابيه
هلال هنا بتكون عفاريت الدنيا بتتنطط قدامه ونفسه يمسك فهد يق"تله ولكن بيتملك اعصابة لكي لا يفسد العرس
زينه بتكون جهزت وتجلس وسط النساء بفستان زفافها والبسمه علي وجهها لا تفارقها
بقلم إسراء هاشم
سيلا بتكون فغرفتها تقف امام المراة وهي تلبس دهبها وتكون لبسه جلباب صعيدي مطرز وشكلو يجنن عليها وتفرد شعرها الغجري الذي يصل لي اخر ظهرها وترسم عينيها الزيتونيه بالكحل تعطيها مظهر خلاب مع رموشها السوداء الكثيفه وتحط روج من اللون الاحمر الفاقع ويكون مظهرها خلاب وجميلة بمعني الكلمه وتنزل سيلا لي اسفل والجميع ينظر لها بصدمه وتكون سيلا اجمل من العروسه نفسها رغم انها لاتحط غير الروج والكحل وجميع النساء تنظر لها بغيرة ويوقفون الرقص والغناء وتنظر لها نعمات بكر"ة شديد وغ"ل من جمالها وزينه تنظر لها بغيظ وتشوف سيلا نظراتهم لها وتبتسم بثقه وتكمل نزول لي اسفل وتقف قدامهم وهي بتقول مالكم يا حريم طفيتو الاغاني ووقفتو الرقص ليه ده فرح هلال الجبالي جوزي ولازم نهيصلو شغلو الغني تاني وبالفعل بيشغلو الاغاني تاني وبتقرب سيلا وهي تبتسم بخبث من زينه ووو