القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت عائلة العاصي الفصل السابع 7 بقلم دعاء احمد

رواية جبروت عائلة العاصي الفصل السابع 7 بقلم دعاء احمد



رحمه بدموع. العيله دي وراها بلوى كتير اوي ارقبها
لكن جيلها اتصال بسرعه طلعت موبايلها ووطت الصوت
رحمه. الوا ايوه يا صقر في ايه
صقر بصوت عالي وزعيق . رحمه تعالي المستشفى حالا جودي لازم تدخل عمليات وحالتها خطيره تعالي فورا
رحمه. تمام انا حالا وهكون موجوده المهم سيطر على الحاله
صقر. المشكله في بنك الد.م هنعمل ايه اكيد هنحتاج نقل د.م وانا وانتي عارفين ان اكيد في مشكله في أكياس الد.م اللي موجوده في البنك لازم نجيب عينه نكون وثقين من نقاءها
رحمه وهي بتجري وتطلع من الثريا. صقر فصيله د.م جودي نادره جدا واكيد مش هنلقيها هنعمل اي دلوقتي
صقر. مينفعش تخاطر بحياه البنت واحنا متأكدين ان اكياس الد.م اللي في المستشفي فا.سده و بمجرد ما يدخل جسمها هنحس في الأول انها كويسه لكن بعد كدا البنت هتمو.ت يا رحمه
رحمه كانت بتسوق عربيتها بسرعه جدا وفجأه. صقر اقفل حاول تجيب من اي حد من الزملاء عينه د.م من غير ما توضح اننا عرفنا حقيقه أكياس الد.م وانا كمان هحاول اشوف حد
قفلت معه واول اسم جيه عنيها عليه هو اسم عاصي من غير ماتاخد بالها وهي بصله للطريق اتصلت بيه
عاصي كان مشغول لكن لما اتصلت عليه استغرب
عاصي. الوا
رحمه ماخدتش بالها انها اتصلت عليه وبتسوق بسرعه
عاصي بصوت عالي. رحمه انتي كويسه
رحمه بصت ل تبلوا العربيه وبسرعه مسكت الموبيل
رحمه. ايوه مين
عاصي بغضب. انتي اللي متصله
رحمه بزهق. مش وقتك ب ثواني عاصي انت فصيله د.مك ايه نوعها
عاصي باستغراب . او سالب
رحمه بلهفه. عاصي لو سمحت ممكن تيجي على المستشفى حالا ارجوك
عاصي. ليه
رحمه. مش هعرف اشرحلك بس في طفله في خطر وانا حاليا داخله بيها عمليات ومحتاجين عينه د.م
عاصي.اعتقد المستشفيات الخاصه بتبقى مجهزه كويس جدا وفيها كميات مناسبه
رحمه بتافف. وحياه امك يا شيخ مش وقتك البنت بتمو.ت ارجوك يا عاصي انا عارفه اني مش من حقي اطلب منك اي حاجه بس ارجوك الطفله حالتها خطيره
عاصي قفل معها بكل برود وهي اتغاظت ورمت الموبيل وهي بتلعن فيه وأنهم عيله معندهاش قلب
بعد مده
في المستشفي
رحمه بسرعه دخلت وراحت اوضه التعقيم وجهزت للعمليه
بقيت صقر جاي عليها بسرعه
رحمه بلهفه. عملت ايه
صقر. للأسف مش قادر اوصل لأي حد يحمل نفس الفصيله و لو فضلت اسأل كتير هيعرفوا اننا شاكين فيهم
رحمه. يعني ايه. الوقت بينفذ مننا. والبنت ااااااههه
صقر. رحمه ادخلي العمليات وانا هحاول اجيب أكياس د.م من اي مستشفى ولو حتى انكشفنا المهم نلحق البنت
رحمه. دكتور التخد.ير فين؟
صقر. اكيد بيجهز للعمليه
رحمه كانت داخله العمليات لكنها شافت عاصي وبدون وعي جريت عليه وحضنته
رحمه بدموع . ارجوك لازم ننقذ الطفله ارجوك
عاصي. لدرجه دي فارقه معاكي
رحمه وهي لسه في حضنه وبتعيط. البنت بتحا.رب السرطان بقالها اكتر من سنتين ومن حقها تتعالج وانا اخدت وعد على نفسي مسيبش مريض يمو.ت أدام عيوني من غير ما ابذل كل قوتي عشان انقذه
عاصي. خالص يا دكتوره رحمه لازم تبقى قويه عشان تقدري تنقذيها ياله انا معاكي
رحمه خرجت من حضنه ومسكت ايديه بلهفه. بجد شكرا مش هنسالك المعروف دا
عاصي استغرب طريقتها وليه هي مهتمه بالأطفال اوي كدا. هي بالنسبة له مختلفه
رحمه. ممرضه سعاد خدي عاصي بيه وخدي منه كيس د.م
صحيح الفريق جهز
سعاد. ايوه يا دكتوره في انتظارك
رحمه. على بركه الله
واديرت وراحت ناحيه اوضه العمليات
في عمليه استمرت ساعات
..........
في القصر الريفي
وداد بطيبه. مالك يا ملاك. شاكلك زعلانه
ملاك بتنهيده. عارفه حضرتك لما تبقى عارفه ما يوذيكي ومع ذلك مش عايزه تبعدي عنه. عارفه احساس انك تلقى الأمان مع حد وفي نفس الوقت بتخافي منه. احساس انك مش عارفه تقرري اي حاجه في حياتك
وداد. هو الجميل بيحب ولا ايه
ملاك بضحكه ساحره. وداد هانم انتي بتستدرجيني في الكلام
وداد. وماله يعني هو الحب عيب ولا حرام
ملاك. هو الحب فعلا حرام؟
وداد. سؤال بيدور في ذهن كل الشباب والبنات والسيدات لكن لو دورنا على اصل الحب وفهمنا معنه السامي الرفيع العفيف
هنعرف انه فطره اتفطر الإنسان عليها. وبخبره سنين طويله
الحب نوعين؛
الأول لا يستطيع القلب رده و دا يعرض على القلب. ولا دخل لانسان فيه. والنوع دا من الحب لاياثم به المسلم لان خارج ارادتي. كان النبي عليه الصلاة والسلام بيطلب من ربنا انه يسامحه على ما يميل القلب له لأن دا مش تحت سيطره الانسان
فقد رؤى عن السيده عائشه رضي الله عنها أنها قالت:كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول (اللهم هذا قسمي فيما املك فلا تلمني فيما تملك ولا املك)
ام النوع التاني وربنا يكفينا شره
هو ما كان القلب فيه مختار مريدا لفعل الحب:وهو ما تنطلق فيه الجوارح بما تشاء من كلام وغزل ومرسلات محر.مه وأحيانا فيه اختلا.ط وخلو.ه ودا بيد.مر البيوت ويفيد المجتمع والقلوب النقيه بتتجرح عشان كدا ربنا يكفينا شره
ملاك. عندك حق
وداد. احكيلي بقى هو مين اللي شاغل عقلك وقلبك
ملاك بحزن. اسوء شخص ممكن القلب يدق له عارفه زمان اول ما دخلت القصر مع ماما كنت بحس منه بحنان وطيبه لكن بعد كدا اتغير اوي وانا مبقتش عارفه المفروض اعمل ايه. بحاول اكر.هه وفعلا أفعاله بتاذيني وأفضل حاجه اني افضل بعيد عنه
وداد. ربنا يهدي قلبك يا بنتي
ملاك. يارب
ناهي جيت بغضب واستغلت خروج قاسم. انتي يا بتاعه انتي قومي
ملاك بهدوء مصطنع. نعم
ناهي. بصي بقى انا عايزه اغير ديكور القصر دا كله وانتي اللي هتعملي كدا ورايا
وداد. ومين قالك اني عايزه اغير ديكور بيتي
ناهي. اسفه يا طنط بس الديكور دا قديم اوي ومتقلقيش اللي هعمله هيبقى تحفه اوي. ورايا
.............
في المستشفي
عاصي كان منتظر رحمه وهو بيفكر فيها مش عارف ليه حاسس انها مختلفه بعد مده رحمه بتخرج وباين عليها الإرهاق
صقر وهو بيحط ايديه على كتفها . عاش يا كبير كنت واثق فيكي
رحمه بتعب. الممرضين هينقلوا جودي عايزاك تتابع حالتها
لكن في لحظه بتبص لقيت صقر في الأرض بترفع عنيها لقيت عاصي واقف وكل رياكشنات وشه متغيره
رحمه بسرعه راحت علي صقر. انت كويس
صقر بغضب. انت مين يا استاذ انت؟ ثواني كدا مش انت عاصي الرشيدي.
عاصي مردش وراح شد رحمه من دراعها بقوه ويجرها وراه وسط نظرات وهمسات الكل وهما بيبصوا في المجله واتاكدوا من خبر جوازهم
رحمه بدموع و ارهاق. أيدي بتوجعني حرام عليك
كانوا في كوريدور المستشفي
ومكنش في حد
ساب ايديها بسرعه ولأن السيراميك ناعم جدا رحمه وقعت على الأرض وايديها اتخبطت وانجرحت
عاصي بغضب وشكله لا يبشر بالخير . مين دا؟
رحمه بخوف. دكتور صقر زميلي
عاصي في لحظه بقى اصادها وماسك شعرها بغضب
. وزميلك يحط ايديه على كتفك بصفته ايه ولا كلكم صنف ز"باله
رحمه بدموع. احترم نفسك اللي انت تعرفهم هم الز"باله اللي بتروح تسهر عندهم هم الر"خص إنما بنات الناس دول غالين اوي حرام عليك انا تعبانه وماخدتش بالي وخالي في علمك صقر دا اكتر من اخويا بس ارجوك سيب شعري بيوجعني
عاصي بص لايديه اللي كادت ان تخلع شعرها ساب وقام بغضب ويحاول يهدأ
جيت بنت صغيره وهي بتجري على رحمه
ساره بسرعه. رحمه رحمه
رحمه قامت ومسحت دموعها وابتسمت. نعم يا قمر
ساره. جودي كويسه
رحمه بابتسامه جميله. كويسه جدا متقلقيش عليها ان شاء الله دي اخر عمليه وتخرجوا انتم الاتنين
ساره بطفوليه. تاب تعالي ياله احنا كنا مستنينك في المسرح
رحمه بصت لعاصي ويهمس لساره. ساره روحي لعمو دهوه وهاتيه على المسرح انا هسباقكم على هناك
ساره بضحك وحطت ايديها على بوقها. هو دا حبيبك
رحمه باستغراب. مين قالك كدا
ساره. صورتكم سوا في المجله
رحمه بصت لعاصي وافتكرت كلام ثريا. اكيد عاصي عرف حاجه من اللي انا عرفتها واكيد كل واحد من الولاد يعرف حاجه اكيد جبروتهم دا ليه سبب. بس عاصي جواه حته بيضا بدليل انه ساعد جودي وهو ميعرفهاش
رحمه. روحي بقى يا ساره
ومشيت وراحت هي ع مسرح المستشفي
عاصي واقف حس بأيد صغيره بتمسك في ايديه
عاصي. في ايه
ساره مسكت ايديه وبقيت تشده وهو ماشي وراها
.............
في شقه دياب
حور بدأت تفوق قامت وهي حاسه بدوخه بتبص حواليها للمكان اوضه كبيره جدا معظمها ازاز وضوء الشمس متداخل معه بشكل مميز
حور استغربت المكان وفضلت تتحرك في الاوضه فتحت الباب وخرجت لقيت شخص قاعد بضهره على البا"ر وساند براسه على الترابيزه اللي ادامه وهو مغمض عنيه وواضح انه نايم
حور اديرت وبصتله بخوف
شخص وسيم جدا وملامحه جميله لكن كان في دموع في عنيه كانت كفيله انها توضح اد ايه الشخص دا موجوع
حور. يا استاذ. انت يا استاذ!
دياب قام ولف ضهره ليها ومسح دموعه بسرعه وتتحول ميه وتمانين درجه
دياب ببرود. عايز ايه
حور. انا ايه اللي جابني هنا
دياب. انا
حور بخوف. هو ايه اللي حصل
دياب بخبث وهو بيقرب منها. واضح ان القطه لقمه سهله الكل عايز ين"هش فيها
حور كلمته د.بحتها. اصدك ايه
دياب بغرور وراح يصب كأس. العميد بتاع الكليه حاول يع.تدي عليكي
حور بحزن . اااه افتكرت يبقى انت اللي انقذتني شكرا بعد اذنك
دياب بخبث. هتروحي فين؟ لأهلك عشان يقت"لوكي اصلا لو أنقذتك من العميد فدا مش هيفرق كتير بعد اللي حصلك وانك في كلتا الحالتين بقى مست"عمله ولو ابوكي في الصعيد وصله الخبر ودا اكيد حصل فهو هيق"تلك
حور بدموع. انت عرفت منين؟ انت!
دياب بضحكه ساخره ووقا"حه. ايوه انا ولو ان الأداء معجبنيش
حور بغضب وعصبيه راحت ناحيته ومسكت السك"ينه. يابن 🐕 انا اذيتك في ايه عشان تعمل فيا كدا وبسرعه غر"زت السك"ينه في جانبه وشدتها بسرعه وخوف وهي شايفه الد.م
دياب بغضب قام وبقي يتحرك ناحيه حور اللي بصه للد"م وبتعيط وتبعد
حور بخوف وانهيار. ليه عملت فيا كدا انت د"مرتلي مستقبلي وحياتي كلها منك لله منك لله
دياب لسه بيقرب منها وعنيه بطق شرار ضر"بها بالق"لم خليها تقع وبوقها بينز.ف
لسه هيتكلم الباب اتك"سر ودخل رجاله كتير وباين انهم صعايده
حور بصدمه وانهيار. ابوي
فهد ابن عمها. يا فا"جره
ابوها بحده. خدو الفا.جره دي من هنا
دياب مسك حور من دراعها بقوه. محدش يقدر ياخد مراتي الا على جث"تي
حور بصتله بغضب وبصت لأهلها اللي باين في عيونهم الشر
محمد الشرقاوي. يبقي انت اللي ناوتها وبسرعه طلع سلا"حه وضر"ب دياب بيه وقع على الأرض سايح في د.مه
وهو شايف فهد بيشد حور من شعرها ويخرج
فقد الوعي والان بين يد الخالق
برا العمار
نواره بخبث. كدا نقول عليها يا رحمن يا رحيم
بنت. كويس انك اتصلت بابوها بس انتي عرفتي انها عنده ازاي
نواره بمكر. لما خرج امبارح بيها من الكليه رقبتهم لحد ما وصل بيها لحد بيته واتصلت باهلها
...........
في مسرح المستشفى
عاصي دخل لقى رحمه واقفه على الاستيج وفي أطفال في كتير حواليها وواضح انهم مصابين كا.نسر لان شعرهم واقع
ورحمه ماسكه الميك وبتغني
حلمي تحطم واختفي والعزم في قلبي غفا والدمع من عنيا يسقط مرهفا. أملي تحطمي في الصخور والحزن اضحي بي يدور.. والياس يكتب نفسه بين السطور. الخوف قيد اضلاعي لم يبقى لي شخص معي. وشعرت همس خافتا في مسمعي
همس يقول الي متي. ستظل تغرق في البكا قم نحو شمس الصبح لا غيم الشتا
ياس القلوب نعم يزال لا لايدوم فذا محالا فانظر الي الدنيا معاي هيا تعال. انظر إلى تلك النجوم مهما يغطيها الغيوم ستظل تلمع حره حب تحوم. انظر إلى البدر الجميل بدل البكاء او العويل
كانت بتغني وهي متحمسه وتتحرك بحريه على الاستيج والولاد حواليها
عاصي قاعد يتفرج عليهم ومنظرهم مريح للنفس
رحمه نزلت من علي الاستيج ومدت ايديها له وكانها بتقاله اركب سفينه النجاءه بصلها وبص لابتسامتها المريحه وهي بتديله ميك
عاصي مسك ايديها ومسك الميك
اعلم بأن الحزن شيئا لايدوم في قوه قم للطموح لا لاتبالي بالجروح كن مؤمنا ان النجاح على السفوح. سير خلف حلمك قل نعم وانسى التراجع والم وبروعه عن التفاءل
عاصي لأول مره من سنين يضحك وهو بيغني كان مستمع ورحمه حاسه ان مهمتها بتقوم على أكمل وجه وأنها تعمل حاجه كويسه للعيله دي وأنها تغيرهم
عاصي بص للولاد ورحمه اللي بتديهم شوكلاته
رحمه. شكرا
عاصي. على ايه
رحمه. لأنك ساعدتني نرسم ضحكه على وش الأطفال دول
عاصي. انتي ليه بتساعديهم وخايفه عليهم كدا
رحمه. ربما لاني عنيت من نفس الم دا قبل كدا
عاصي. انتي كنتي
رحمه. مريضه كا.نسر بس الحمد لله اتعافيت من زمان انا هاروح اغير بعد اذنك
....................
في القصر الريفي
ملاك يتعدل وضع إلانتريهات
ناهي سألتها ومشيت وهي مبتسمه بخبث. قاسم داخل شاف ملاك واقفه في نص الثريا ضحك على شكلها المبهدل لكن في لحظه اتصدم وجرى عليها ووططططططخخخخخخ


تعليقات