القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت عائلة العاصي الفصل السادس 6 بقلم دعاء احمد

رواية جبروت عائلة العاصي الفصل السادس 6 بقلم دعاء احمد



في اوضه ملاك
قعده بتعيط وهي مخنوقه من نفسها قاسم ومن احساسها ناحيته
ملاك بوجع. غبيه غبيه بتحبيه وانتي عارفة انه بيتسلي ايوه بحبك يا قاسم بس دلوقتي اكتشفت اني كنت غبيه وهو كل اللي عايزه انه يتسلي
جالها اتصال من عز زميلها
ملاك بتنهيده. الو ازايك يا عز
عز. مال صوتك يا ملاك انتي معيطه؟
ملاك. لا ابدا انا كويسه متقلقش عليا المهم في ايه
عز. مردتيش عليا انا بحبك يا ملاك
ملاك. عز احنا اخوات ودا اللي كنت عايزه اقولهولك المره اللي فاتت
عز بغضب ووقا"حه. ولا عشان قاسم الرشيدي اوعي تكوني هبله يا ملاك دا عايز يتسلى مش اكتر وبعدين انا كمان غني غني جدا وانتي عارفه عيله الدمنهوري وانا الوريث الوحيد ليها انا بحبك يا ملاك قولي اه وانا هتجوزك وابعدك عنه وعن الشغل دا خالص انتي ووالدتك
ملاك بصدمه. عز انت بتتكلم معايا كدا ليه. احنا صحاب واخوات مش اكتر وانا بحترمك إنما اكتر من كده مفيش وثانيا انا مفيش حاجه بيني وبين قاسم بيه ياريت تكون فاهم دا
عز. يعني دا آخر كلام عندك
ملاك. امم انا مش فاهمه حاجه انت عايز ايه يعني يا عز
عز. عايز اتجوزك بحبك وعايز اتجوزك بس يعني انا لسه بدرس وكدا فعلتي هترفض الموضوع فاحنا هنتجوز عرفي لحد ما اتخرج واقدر أعلن جوازنا ومتخافيش هجيب لك بيت خاص بيكي عشان تبقى بعيده عن عيله الرشيدي
ملاك بوجع. انتم ازاي كلكم حيو"انات كدا عز مش عايز اشوف خلقتك في اي مكان ولو شفتني صدفه ياريت متجيش تسلم عليا
وقفلت معه وعملتله بلوك من كل وسائل التواصل
ملاك لنفسه. كلهم كدا يا ملاك. كل واحد عايز منك حاجه وفاكرينك ر"خيصه لكن قسما برب العزه هيجي يوم اللي يعرفوا فيه قيمتك وأولهم قاسم بيه الرشيدي
عند عز
عز. اكيد ابن الرشيدي اللي مالي دماغها بس مش هسيبك له
كلم حد
عز بغضب. عايزك تجهز اللي قلتلك عليه
شخص بخبث. تؤمر يا باشا
عز. عايزك اول ما تخلص تبعتله الصور
الشخص. بس التمن غالي
عز. ميهمش بس مش عايز غلطه
الشخص. تمام
اول درس مفيش حاجه اسمها زميلي وصحبي في الكليه واحترامي لكل الشباب اللي هيقروا. اوعي يا بنت الحلال تصحبي هقالها الف مره البنت لولوه غاليه اوي والطريقه دي بتر"خصي نفسك ايا كان الموضوع بسيط من ناحيتك فأنتي مش ضمنه الطرف التاني
............
في المستشفي
رحمه دخلت اوضه الأطفال
رحمه بابتسامه جميله. انا رجعت
كل اللي في الاوضه جريوا عليها وحضنوها
رحمه. وحشتوني اوي اوي عاملين ايه يا ابطال
معاذ مريض كا.نسر. رحمه وحشتني كتتتتتتييررر
يوسف. لا انا اكتر
بنت جيت من برا وهي بتجري على رحمه. رحمه رحمه
رحمه بسعاده. جودي حببتي وحشتيني اوي
جودي. عشان كدا مجتيش خالص احنا زعلانين منك كتير
رحمه بهدوء. بس انا كانت في مشكله وعشان كدا معرفتش اجاي
صقر. بس وحشتيني اوي
رحمه بصدمه. دكتور صقر
صقر بابتسامه هاديه. المستشفى كانت ضلمه من غيرك. مبسوط انك وجعتي
رحمه بابتسامه جميله. وانتم كمان وحشتوني اوي
صقر. ايه رايك نشرب قهوه في الكافتيريا
رحمه بتوتر. بس
صقر. مبسش انا فسخت خطوبتي من دكتوره سلمي
رحمه. ليه يا صقر طب ثواني
ولاد هاروح انا واونكل صقر نمر على الاوض وهيرجعلكم
في الكافتيريا
صقر. عامله ايه دلوقتي
رحمه. كويسه بس ليه سبت سلمي وانت بتحبها
صقر. حتى لو بحبها انا وهي مش شبه بعض عشان كدا كان لازم ننفصل
رحمه. ايه اللي حصل في المستشفي الفتره اللي فاتت
صقر. توقعاتنا كانت صح وفي حاجه غلط بتحصل انتي نزلتي لبنك الد"م
رحمه. لا لسه ملحقتش
صقر. المشكلة مش بنك الد"م بس وتلاجه الأعضا.ء والدوا اللي هيتوزع على المستشفيات الحكومية الموضوع اكبر من ما كننا متخيلين يا رحمه
رحمه بصوت واطي. المفروض هنعمل ايه؟
صقر. لازم نوصل لدليل ع اللي بيحصل في المستشفي ونوصل للنائب العام
رحمه. يبقي احنا لسه في أول الطريق والموضوع شاكله هيطول
صقر. انا هحاول اخد عينه من الدوا الجديد واحللها وانتي عليكي بنك الد"م و تلاجه الأعضا.ء هندورلها على حل
رحمه. اوكي بس انا خايفه ننكشف
صقر. اهدي عشان نقدر نوصل للحقيقة بدل ما المصيبه تحصل ومش لازم اي حد ياخد خبر باللي عرفنه ايا يكن مقدار ثقتك فيه
رحمه وهي بتقوم. اوكي هطلع اشوف الاولاد اللي برا وانت فكر في موضوع سلمي
انتهى اليوم
بدون اي حوادث اخري
في كليه الطب
بتدخل حور اللي باين عليها الهزلان والشحوب
استغربت نظرات الكل ليها وهمسهم عليها
بنت. اهلا بالخضره الشر.يفه
حور بتعب. افندم
بنت تانيه. مستغربه ليه ولا السهر في الكبا.ريهات والر.قص لحس دماغك
شروق جيت بسرعه عليهم وبقيت تبعدهم عنها
حور بوجع . هو في ايه؟ في ايه يا شروق انا مش فاهمه حاجه
شروق. مفيش يا حور تعالي نرجع السكن ونبقى نيجي تاني
بنت. عايزه تعرفي في ايه. في ان فض"حتك انتشرت
حور وشها أصبح شاحب شحوب المو.تي وهي بتفكر هما عرفوا ايه
حور. انتي بتقولي ايه وازاي تتكلمي معايا كدا
البنت. متبطلي الشويتين دول بقى مش دي انتي
ووراتها فيديو ليها لما كانت بتر.قص في البار ونواره صورتها
تاني نصيحه اوعي تثقي في حد غير لما تعيشي في تفاصيل حياته وتتاكدي انه بيتمنلك الخير
يعني نواره بسببها حور ضاعت
حور دخلت الكليه وهي بتجري وتعيط ومنهاره ووصلت لمكتب دكتور محمد عميد الكلية
دكتور محمد. ادخلي يا حور
حور بتعب. لو سمحت يا دكتور كنت جايه اسحب ورقي من الكليه
محمد بخبث. ليه كدا يا حور. لو عشان الصور اللي انتشرت دي متقلقيش انا اقدر امسحها خالص بس انتي توفقي
حور بتعب. اوفق على ايه
محمد بشهو"ه وهو بيقرب منها. انتي هتستعبطي يا روحمك ما انتي عارفه انا اصدي اي
وفجأه شدها من خصرها
حور بغضب. ابعد عني يا حيو"ان
بقي يحاول يبو"سها بالغصب لحد ما فقدت الوعي
شالها وحطها على إلانتريه وبدأ يقفل كل الشبابيك و بصلها بحقا.راه
لكن فجأه الباب اتك"سر و دخل شاب
العميد بتوتر. انت مين؟ وازاي تدخل هنا بالطريقه دي
دياب ببرود قل.ع جاكيت البدله ورمه على الارض
دياب. كنت عايز تغت.صب مراتي يا ابن ال.....
وانهال عليه بالضر"ب حتى فقد وعيه وكان وشه كله د.م
شروق كانت مش فاهمه حاجه لكن جريت على حور
شروق. حور حور فوقي لو سمحتي
دياب بدون مقدمات شال حور وخرج من المكتب ومن الكليه كلها وسط نظرات الكل له وتواعده للعميد
حطها في عربيته
دياب. اطلع
السواق. على قصر الرشيدي؟
دياب. لا على شقه لا استنى
بعد تفكير
اطلع علي المستشفى
بعد مده في المستشفي
دياب ببرود. هي عامله ايه دلوقتي
دكتوره. ساعه بالكتير وتفوق متقلقش بس واضح انها اتعرضت لاجهاد كبير الفتره اللي فاتت عشان كدا محتاجه راحه
دياب بغرور. تمام اخرجي دلوقتي
الدكتوره. احم تمام
في القصر الريفي
ملاك صحيت بنشاط قامت وجهزت وبعد شويه نزلت
قاسم كان نازل هو وناهي
ملاك اتغاظت لما شافته حاطط ايديه على خصرها وشكلهم مبسوطين قررت تجاهله ونزلت
ملاك ببرود. صباح الخير قاسم بيه صباح الخير ناهي هانم
وسابتهم ونزلت
قاسم لنفسه. واضح ان خطتي ماشيه صح وبص لناهي باشئمزاز وبعد عنها
ناهي بغضب . في ايه يا قاسم انت ساعات بتبقى بحالات
قاسم ببرود. وعايزه ايه يعني
ناهي يغضب. قاسم انت في حاجه بينك وبين البت الخدامه دي
قاسم ببرود. وانتي مالك وبعدين معروفه ان أحفاد الرشيدي مش بيفضلوا مع وحده بس فاظن ثريا هانم مفهماكي دا كويس
وسابها ونزل
ناهي لنفسها. بقى كدا يا قاسم تمام اوي والخدامه دي انا هعرف شغلي معها كويس
عند عاصي
رحمه صحيت وحست بحاجه مكبلها لتشعر بيديه تضمها اليه بقوه بصتله باستغرب وبدون وعي رفعت ايديها وبتحركها على ملامحه اللي اقل ما يقال عنها انه وسيم جدا كباقي أفراد عائله الرشيدي
رحمه. انت بقى ايه حكايتك وحكايه العيله دي.
عاصي وهو بيدير ليها ووشه في وشها ولسه مغمض عنيه. بلاش تحاولي تعرفي حاجه عن عيله الرشيدي والا هتتمسي بنارهم
رحمه حاولت تبعد لكنه لسه حضنها بيفتح عنيه وبيبان اد ايه وسيم عن قرب
رحمه بابتسامه جميله وطيبه. لون عينك حلو اوي
عاصي بابتسامه جانبيه . تاب ما انا عارف
رحمه. احم انا اسفه بعد اذنك
جيت تقوم عاصي شدها تاني من خصرها ووقعها جانبه.
رحمه بخوف. في ايه
عاصي. انا لحد دلوقتي مقربتلكيش ومش عايز اتهور عليكي
رحمه. اصدك ايه
عاصي. يعني متحاولش تعرفي حاجه متخصكيش يا رحمه والا صدقيني هتتاذي
رحمه بهدوء. مين اللي هياذيني
عاصي. في الدنيا دي توقعي الخيا.نه من اقرب الناس ليكي
رحمه. اصدك ايه
عاصي لسه هيرد في صوت خبط جامد ع الباب
عاصي ببرود. مين؟
ثريا هانم بعصبيه. انا يا عاصي بيه عايزاك حالا
عاصي ببرود. معاد الفطار لسه فاضل عليه نص ساعه ياريت تتفضلي ع جناحك يا ثريا هانم
رحمه باستغراب لنفسها. هما ازاي عايشين كدا بيه وهانم ولا كأنهم ام وابنها ياترى ايه وراكم يا عيله الرشيدي حاسه ان الوليه اللي اسمها ثريا دي وراها مصايب يارب استودعك نفسي فاحفظها يا الله
رحمه. انا هقوم اجهز عشان المستشفي
عاصي اخد شاور وطلع بعد كدا رحمه واقفه أدام المرايه بتسرح شعرها وبتظبط شكلها النهائي كانت جميله جدا وخصوصا شعرها البني الطويل عاصي واقف مبتسم ابتسامه جانبيه وهو بيتفرج عليها
عاصي لنفسه. فوق يا ابن الرشيدي متنساش رغد هانم وثريا هانم عملوا ايه. ياترى انتي كمان زيهم. هتتوجع لو صدقت برائتها فوق يا عاصي
عاصي ببرود. خلصتي
رحمه. اه
عاصي فتح الباب ونزل وهي وراه
عاصي. صباح الخير ثريا هانم
ثريا بوجه لا يبشر بالخير. عاصي انت أعلنت جوازك من البتاعه دي
عاصي ببرود. وليه هعمل كدا
ثريا وهي بتحط الجريده ادامه. زواج رجل الأعمال الأكثر شهره عاصي عثمان الرشيدي من الدكتوره رحمه عبد الحكيم
دكتوره أطفال ولكن عليها قضيه ز"نا من زوجها السابق
ثريا بغضب. الخبر موجود في كل الصحف ناوي على ايه دلوقتي
عاصي ببرود. هنعمل حفله كبيره وأعلن جوازي انا ورحمه
ثريا بعصبيه . طلقها يا عاصي
عاصي بابتسامة جانبيه. ثريا هانم انا مش صغير عشان اخد أوامر منك
وسابها وخرج وراح
فرع الشركه الرئيسي
رحمه مسكت شنطتها وخرجت
لكن بعد شويه رجعت بهدوء
رحمه. ازاي انسى الملف دا
سمعت صوت ثريا هانم بتزعق لحد انسحبت ناحيه المكتب وواقفه تتصنت 😂
ثريا بغضب. عايز ايه يا فاروق مش وقتك
فاروق. اعمل ايه في الطفل دا
ثريا بغضب. اقت"له انا اصلا مش مصدقه انك تلعب عليا اللعبه دي لو عاصي عرف ان إياد لسه عايش وان احنا السبب في اللي حصل هيقلب الترابيزه على الكل
رحمه واقفه برا مش مصدقه اللي بتسمعه
ثريا. اقولك دا برده من عيله الرشيدي ار"ميه في ملجأ كدا كدا كلهم فاكرين ما"ت وانا مكنتش هسيبه عايش ووا.سخ اسم العيله عشان بنت منها عملت علاقه مع واحد غير جوزها وكويس اني عملت كدا والا عاصي كان ممكن يتجنن ويقت"له ويق"تل رغد
فاروق بخبث. ماشي يا ثريا بس انت وحشتني اوي اوي
ثريا بضحكه. اسكت يا فاروق بقى احنا كبرنا
فاروق بخبث. اومال ولادك فين؟ لو فاضيه ماتيجي انا لوحدي في الشقه
ثريا. دياب مختفي وعاصي في الشركه وقاسم في البلد
فاروق. خالص بقى تعالي ننبسط شويه
ثريا. وماله مسافه السكه وهجيلك وبعدين عايزين نشوف موضوع اللي اسمها رحمه دي. عاصي هيعلن جوازهم
فاروق. منتظرك يا قلبي
رحمه بسرعه جريت ودخلت المطبخ أقرب حاجه ليها وواقفه مصدومه وبقيت تعيط وهي شايفه ادامها العيله الغريبه دي
ولكن رحمه ما خفي كان اعظم
رحمه لنفسها. يعني اياد عايش اومال مين الطفل اللي انا خبطته بالعربيه. بس لو إياد عايش فعلا هو فين. والست دي وراها ايه. وياتري ولادها يعرفوا حقيقتها اااههه ياربي
اعمل ايه؟ ارقبها!!


تعليقات