أخر الاخبار

رواية البحر الملعون الفصل الخامس 5 بقلم ندي علي

رواية البحر الملعون الفصل الخامس 5 بقلم ندي علي


الملعون
البارت الخامس
للكاتبه /ندي علي حبيب
زينب بصريخ :عاااااصي
مصطفي نزل علي صوت زينب لقي عاصي واقع علي الارض
مصطفي جري عليه بدموع :لا لا لا مستحيل تموت وحضنه
عاصي جنب ودنه :شدني لجوا اخلص
مصطفي بستغراب شده لجوا وقفل الباب
هاجر بعياط :مصطفي لو سمحت لازم يروح المستشفي
زينب بصريخ فيها :انا هطلع بروحك ابني راح مني بسببك انتي وزقت هاجر لورا
عاصي وهو نايم علي الارض :امي انا كويس مفيش حاجه بس مش عاوز صوت
الجميع بصدمه
مصطفي بستغراب :عاصي الطلقه خرمه القميص
زينب حضنت عاصي:مش مهم المهم انت كويس يا حبيبي
عاصي بحنان باس راس امه :الحمد الله يا امي وقلع القميص انا لبس ضماض ضد الرصاص علشان اكيد الكلب جاسر هيحاول انه يقتل*ني ودي اسهل طريقه ان ياخد هاجر بيها وانا لحظت ان في حراس زياده برا مش بتوعنا واكيد من بتوع جاسر وعوزين يقتلو*ني
مصطفي حضنه :الحمد الله انك بخير
ياسمين :والله انا من الخضه كنت هقع من طولي
عاصي بص لهاجر ببتسامه:وقفه بعيد ليه
هاجر بعياط :انا مش عوزه اخليكم عيشين في رعب بسببي انت بسببي النهارده كنت هتمو*ت واهلك كانوا ها يخسروك
عاصي قرب منها ورفع وشها ليه وبص في عينها:بس انا كويس محصليش حاجه
هاجر بدموع :ارجوك سبني امشي
ياسمين غمزت مصطفي واخذته ومشيت وزينب مشت
عاصي :عوزة تمشي ليه هتروحي فين ليكي مكان تروحيه
هاجر بعياط :وانا مستحيل اضيع حياة واحد زيك معايا انا كنت عايشه في الضلمه وطلعت في النور فجأة وانا مش متعوده علي النور
عاصي اداها ضهره:اتعدوي علشان دي خلاص بقت حياتك
هاجر بسخرية :وانت هتفرق عنه ايه لما تحبسني
عاصي لف ليها بغضب وزقها في الحيطه وايده بقت محصرها :عرفه يعني ايه عاصي الجوارحي يعني مفيش حد حاول انه يعلي صوته عليه ولا حتي يشبه بحد وانا قاطع وعد علي نفسي لما الاقي الشخص دا يبقي نهايته قربت
هاجر بدموع :حرام اللي بيحصل فيا دا انا فعلاً معرفش معني كلمة الحياة علشان معشتهاش
عاصي ببتسامه وهو بيمسح دموعها :هنعرفها مع بعض يا هاجر
هاجر بص ليه بهيام :الدنيا كلها هتقف في وشنا وتقول لاء
عاصي :وانا ميهمنيش الدنيا دي كلها اللي يهمني انتي وبس
هاجر بكسوف :انا هطلع انام
عاصي برفع حاجب :هتنامي دلوقتي
هاجر بتوتر :ه هطلع اعد مع ياسمين
عاصي بخبث:مصطفي معاها
هاجر بزهق:يوووه اعمل ايه يعني
عاصي بضحك :تعالي نعد علي سطح البيت
هاجر بفرحه :يلا
...............................
في فيلا جاسر الالماني
جاسر بغضب وتكسير في جميع انحاء البيت :هقت*له موته علي ايدي ازاي ياخد مراتي أزاي
انور صاحبه :احنا دلوقتي ضربناه طلقه في قلبه اصبر لصبح وهتسمع خبر مو*ت رجل الاعمال الكبير عاصي الجوارحي في جميع الجرايد
جاسر بغضب :انا مش هستني لصبح انا عاوز هاجر انا عاوز مراتي
انور بغضب :ولما انت بتحبها اوي كدا كنت بتضر*بها ليه ها كنت بتعذبها ليه
جاسر بغضب :علشان مش بتحبني فكرت لو خافت مني هتحبني
انور بسخريه :ايوا وحبيتك يا جاسر لاء كرهت*ك اكتر واكتر لدرجة انها اتمنت المو*ت ولا انها تكون معاك
جاسر بعصبيه وانهيار :بس بس بس بس انا بحبها ومش هسمح لحد يخدها هي ملكي لوحدي مش ملك حد وهتفضل ليا لوحدي
...............:......
في فيلا عاصي الجوارحي
في جناح مصطفي وياسمين
مصطفي اللي نايم وبشخر
ياسمين بغيظ:مصطفي اروح انام في الشارع
مصطفي:....
ياسمين :مصطفي مصطفي
مصطفي بفزع :ها في ايه حد ايجه علي البيت
ياسمين :مصطفي صوت شخيرك موصل للجيران مش عرفه انام
مصطفي بغيظ:ياسمين انتي مصحياني علشان تقوليلي صوت شخيرك موصل للجيران لا حول الله
ياسمين :يارب انا ليه متجوزتش واحد زي تامر حسني كدا يغني ليا كل ما اكلمه مش يشخر لما ينام
مصطفي بغيظ وهو بينام :ياسمين يا تسكتي يا تروحي تنامي مع امي
ياسمين بخضة :حماتي لا انام مع شخيرك عادي يا روحي
............................
علي سطح المنزل
كان في طربيزة وكرسيين
كرسي هاجر قعدت عليه وكرسي عاصي قعد عليه
هاجر وريها رجعه ورا وبصه علي السما :عارف
عاصي وهو مرجع راسه ومغمض عينه :اممم
هاجر :كان نفسي اكون نجمه علشان اشوف العالم دا كله يعني انا هقولك حاجه هل لما امو*ت انت تفتكرني
عاصي بغضب :شوفي يا هاجر اوعدني انك معتيش تجيبي سيرة الموت مره تانيه علي لسانك وعد
هاجر ببتسامه وهي باصه ليه :اوعدني انك تحميني منه الاول وبعدين اوعدك ان مش هجيب سيرة المو*ت مره تانيه ومدت ايدها ليه
عاصي ببتسامه مسك ايدها :اوعدك وسمعو شخير مصطفي
هاجر بستغراب :ايه دا صوت ايه دا
عاصي :صوت التنين اللي في حكايتنا
هاجر بضحك :حرام ياسمين نايمه ازاي دلوقتي
عاصي بضحك :اتعودت وعرفه لما يصحي هيقول انا عمري ما شخرت وانا نايم وبص فتره لسما هاجر الجو برد خلينا ننزل وبص علي هاجر لقاها نامت
عاصي ابتسم ابتسامه جميله :حبيتك يا بياض الثلج وحملها ونزل نايمها في غرفتها وغطاها ومشي
.....................
في الصباح
في فيلا الجوارحي
كانت العيله كلها متجمعه علي السفره بيفطرو زينب علي راس السفره ومصطفي جنبها من الشمال وجنبه ياسمين وعاصي جنها من اليمين
ياسمين :عاصي هاجر فين منزلتش ليه
زينب :وعاصي ايه عرفه ست الحسن فين
مصطفي :استغفر الله امي قولي صباح الخير الله يرضي عليكي
عاصي :مالك في ايه مش طايق حد كدا علي الصبح
مصطفي بغضب:الزفت فاروق مش راضي يشتري الرمل والحموله زياده المره دي ولو فضل مش هيتباع وهنخسر كتير
عاصي :طب ومسألتش ليه مش عاوز يشتري
مصطفي بغضب:طالب طلب غريب شويه
عاصي بستغراب :خير طالب ايه ابهرني علي الصبح
مصطفي :تتجوز هند بنته
عاصي:........


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close