recent
روايات مكتبة حواء

رواية جبروت عائلة العاصي الفصل الحادي عشر 11 بقلم دعاء احمد

رواية جبروت عائلة العاصي الفصل الحادي عشر 11 بقلم دعاء احمد


بقلم/دعاء احمد
رحمه فجأه حد بيكتم نفسها ويسحبها بقوه بقيت تر"فس وتحاول تشيل ايده من على وشها وشعرها على وشها. وشها احمر وعيونها ودموعها نزلت
كان بيطلع بيها السلالم وهي بتحاول تفك نفسها منه
فجأه سابها وزقها بعد ما فتح باب اوضه
وقعت على الأرض وهي بتحاول تنظم التنفس
رحمه بسرعه شالت شعرها من على وشها وبصت لقيته عاصي واقف وباين عليه الغضب
رحمه بخوف. انا والله مسمعتش حاجه والله العظيم ما بكذب. انت هتعمل فيا ايه. حرام عليكم ليه بتظلموا الناس معاكم. رغد ذنبها ايه انها تمو"ت؟ واياد ذنبه ايه؟ حرام عليك انتم ليه ظلمه كدا والله حرام
قالت كلمتها وهي بتعيط وصوت شهقاتها عالي وبتبكي بوجع
عاصي بعصبيه وزعيق. قااااللتتتللكك متتدخليش في حاجه خاصه بالعيله دي انتي فاهمه ولا مبتفهميش. انتي متعرفيش ثريا الرشيدي دي ممكن تمو"تك بكل دم بارد
رحمه بعصبيه وقامت. ليه فاكرنا نمل تمو"توا فيه زي ما انتم حبين لا فوقوا احنا بشر زينا زيكم
ولو رغد خا"نتك مره بدون ارادتها، بقلم/دعاء احمد، فأنت خو"نتها الف مره يا عاصي وبارادتك. انتم عيله قذ"راه من اول امك اللي عامله علا"قه مع اللي اسمه فاروق دا. ومرتك اللي بسببك عملت المثل بسبب انك هنت كرامتها كل يوم مع واحده شكل. وابنها اللي مالوش ذنب في اي حاجه. وانا اللي فجأه حياتي اتقلبت متين درجه
عاصي بقيت عنيه لونها أحمر وبيتكلم بغضب. ااااااخخخخخخخخرررسسس ومتنسيش نفسك يا دكتوره والا اوعدك بكرا الصبح هترجعلي القسم بتهمه قضيه الز"نا وقت"لك لاياد
رحمه بغضب مماثل ووشها كله احمر وفي إثر دموع. يييييياااررريييتتت السجن انضف وأنقى من اني اعيش مع عيله ز"با
عاصي بقسو"ه ومبقاش شايف ادامه مسك رقبتها وبقي يخن"قها ويضغط على رقبتها وهي بتض"ربه في صدره
عاصي بعيون كلها غضب. لو قالتي كلمه زياده اوعدك هتمو"تي يا رحمه متنسيش نفسك وانا ان كنت صابر عليكي فدا بمزاجي
فجأه فاق وبص لملامحها وحس بنغزه في قلبه وسابها ر"مها على الأرض و هو حاسس بصداع ووجع. خرج من الاوضه وهو حاسس بحاجه غريبه ناحيتها بالرغم انها مختلفه الا انه حاسس انها من الناس القريبه
بقلم/دعاء احمد
في اوضه رحمه
قاعده وبتعيط وبتحاول تتنفس وهي بتتوعد ليهم انها تعرف باقي الحقايق ولو على جث"تها
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في الصعيد
المأذون. اسم العريس ايه؟
دياب. دياب عثمان الرشيدي
الجواز دي باطل
محمد الشرقاوي بغضب. انت لساتك عايش وجاي برجليك لحد اهنه شاكلك عاير تمو"ت يا ابن الك
دياب بحده. قسما عظما كلمه كمان وهطربا البلد فوق دماغك يا حمايا العزيز
الرجاله بقوا يتكلموا وهما شايفين دياب واقف بكل غرور وثقه ووراه البوليس
المأذون. ازاي الجوازه باطل ياولدي
دياب بابتسامه خبيثه. ايه يا شيخنا هتجوز واحده متجوزه
المأذون. متجوزه؟!
فهد بغضب. انت بتجول ايه انت اتجننت ولا ايه حور بت عمي ومرتي
دياب ببرود لكنه بيتوعد ليهم وطلع ورقه من جيبه وحطها أدام الماذون
المأذون. فعلا الورجه دي سليمه وحور الشرقاوي مرت دياب الرشيدي
دياب ببرود اخذ الورقه وحطها في جيبه وبصلهم بغرور. مراتي فين؟
ظابط. بنتك فين يا حج محمد
محمد كان قاعد على الكرسي وهو مصدوم من اللي بيسمعها بنته تتجوز من وراه
دياب. قسما عظما لو حور مجيتش دلوقتي حالا لاتبقي مجز"ره وانا متأكد انكم عذ"بتوها
الظابط. حج يوسف بلاش شوشره انت داخل على انتخابات مجلس شعب ودا مش في صحلك فين بنت اخوك
يوسف بغضب مكتوم. نادي حور يا وليه
بعد شويه بتنزل حور وهي مش فاهمه حاجه لكن كانت الصدمه للكل واضح اد ايه اتعذ"بت وشها كله كد"مات و دماغها وجسم"ها وبتتحرك وهي بتتسند على اللي حواليها
الكل بصلها وفعلا اتصدموا لان دا مش شكل واحده النهارده فرحها، دياب بصلها وفعلا اتأثر بشكلها بالرغم انها ضر"بته في جانبه وهو مش موجود دلوقتي عشان سواد عيونها لا لأن هو مبيسيبش حقه
حور بوجع وهي بصه في الأرض. نعم
محمد قام وقف اصادها وضر"به بالق"لم وقعها على الأرض لأنها ضعيفه جدا
دياب بسرعه مسك ايد محمد بغضب. ايدك لو اتمدت على مرتي مره تانيه قسما بالله هتوحشك
حور بدموع وهي بتمسح الد"م من بوقها. مرات مين ؟ انت بتقول ايه؟
فهد. جيبتلنا العا"ر
حور بصتله باستحقار ومردتش وبصت لابوها اللي حاطط راسه في الارض
حور بدموع ورجاء. بابا والله كدب انا معرفش الجدع دا. انا لايمكن اك"سرك
محمد بزعيق. وانت ك"سرتيني يا بنتي اسمعوا يا رجاله بكرا هاخد عزا بنتي حور وانتي مشوفش وشك مره تانيه والا هقت"لك وانت خدها ارحلوا من البلد لو طلع عليكم الصبح هتمو"توا فيها
دياب مهتمش وراح مسك دراع حور اللي بتعيط وهي شايف ابوها مك"سور بسببها
حور بقيت ماشيه وراه بالعافيه وتقريبا كدا مبقتش قادره تقاوم وبتفقد الوعي
دياب بصلها وشالها ومشى
بقلم /دعاء احمد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تاني يوم
قاسم وناهي وملاك رجعين القصر
قاسم. استنى هنا هطلع اجيب ملاك
ناهي بغيظ وغيره. نعم تجيبها وهي صغيره مش هتعرف تيجي لوحدها
قاسم ببرود وابتسامه سمجه مردش عليها وطلع لاوضه ملاك
كانت بتتسند على اي حاجه جانبها ورايحه ناحيه الدولاب
قاسم فتح الباب ودخل(والله ولا يعرف بربع جنبه احترم)
ملاك كانت لابسه بنطلون جينز ابيض واسع وبدي كات
رافعه شعرها ديل حصان وكانت زي القمر
ملاك بزعيق. اطلع بررا يا حيو"ان
قاسم. اسف اسف وطلع بسرعه
ملاك بغيظ. حتى ابسط الآداب معرفهاش ايه الواقعه السودا دي
ملاك طلعت بعد شويه
قاسم من دون مقدمات شالها ونزل
ملاك بهدوء. نزلني لو سمحت
قاسم. ااهههشش اسكتي
ملاك ابتسمت وسندت براسها على صدره وهي عارفه ان دا مجرد حلم جميل وهتفوق على كابوس لكن مش قادره تبعد
ناهي بقيت تبص لملاك بغيظ وكر"ه
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في قصر الرشيدي
رحمه. الوا ايوه يا صقر
صقر. صباح النور فينك
رحمه. مش هاجي المستشفى يا صقر معليش
صقر. على فكره بنك الد"م كله اتغير. انا اتأكدت وكل الأكياس الموجودة سليمه
رحمه. دا كويس بس معنى كدا ان حد عرف اننا بندور وراهم
صقر. الله اعلم بس الحمد لله ان دا حصل انا عرفت ان امبارح بليل حصل تغير في الشفتات وحصل تبديل في بنك الد"م
رحمه. تمام انا مش هعرف اجي النهارده اشوفك بعدين مع السلامه
ثريا كانت خرجه
رحمه لابست وخرجت وراها
لحد ما وصلت لفيلا ضخمه
الحكايه لسه في اولها
رحمه وعاصي ليهم قصه من نوع خاص. جايز في النهايه القدر يقول كلمته اللي أقوى الف مره من الحب
قاسم وملاك. عايزين معجزه تحصل عشان يكونوا سوا ويقدروا يعترفوا بمشاعرهم لبعض
دياب وحور. في وجع كبير في قلب كل واحد. واللي دياب عمله زي ما هو انقذها من جحيم لكنه ك"سرها بعد ك"سرت ابوها
هنشوف حكايتهم بقلم/دعاء احمد
الروايه هتسخن بمجرد معرفه الشخصيه الجديده طمعانه في رايكم وتوقعاتكم
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
القلوب
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
لماذ دائما يرتبط الإدراك والتفقه والحب والمشاعر بالقلب؟
سألت نفسي أليس القلب مجرد اداءه لضخ الد"م؟!
لماذا يقول الله تعالى في كتابه العزيز عن بني إسرا"ئيل انهم قد قست قلوبهم؟
قال تعالي
(ثم قست قلوبكم من بعد ذلك فهي كالحجاره او أشد قسو"ه)
ولماذا يرتبط العقل بالقلب؟
ولماذ يجعل القلب مركز البصيره لدي الإنسان؟ حينما قال الله في كتابه العزيز
قالي تعالي
(أفلم يسيروا في الأرض فتكون لهم قلوب يعقلون بها او آذان يسمعون بها فانها لا تعمى الأبصار ولكن تعمى القلوب التي في الصدور) سوره الحج/ايه ٤٦
ليس هذا فقط بل القرآن ذكر أيضا ان القلب هو مركز المعلومات وذلك في قوله تعالي
(يقولون بافواههم ما ليس في قلوبهم والله اعلم بما تكتمون)
سوره ال عمران/ايه ١٦٧
شعرت بالدهشه حين سمعت هذا في القرآن الكريم والأمر زاد فضولي لأعرف اكثر
عجيب أهذا كله في القرآن الكريم ونحن نجاهله؟!
نعم يا أصدقاء ذكر القلب في أكثر مو ١٠٠ مورد في القرآن الكريم وكلها يعطي القلب دور هاما في الإيمان والك"فر والتعقل والتفقه
لا أتذكر ان هذا ذكر في دروس الأحياء، بل درسنا ان القلب يتكون من أربع حجرات وله بطين ايمن وبطين أيسر ويقوم بضخ الد"م بعد تنقيته الي ما يقارب ٣٢٢ مليار خليه في الجسم بواسطه انقباض وانبساطه والتي نحسها بصوره نبضات وتسمي نبضات القلب
اتذكر أيضا ان استاذ الأحياء قال
ان طول شبكه الاوعيه الد"مويه التي تنقل الد"م من وإلى القلب لو ربطت مع بعضها لا كان طولها ما يقارب(١٠٠.٠٠٠)كيلو متر
هذا صحيح. فعلماء عصرنا لم يتواصلوا الي علاقه القلب بهذه الوظائف التي ذكرها القرآن الكريم الا في السنوات الاخيره
..... طبعا لسه مش فاهمين ليه..
أعلن معهد رياضيات القلب الأمريكي منذ سنوات قليله ان القلب يحتوي على أكثر من ٤٠الف خليه عصبيه معقده اسمها دماغ القلب..
وهذه الخلايا العصبيه تصدر ترددات واوامر الي الدماغ ولها دور مهم في العواطف والمشاعر والادراك. وان لها مجالا كهربيا أقوى من المخ بكثير لذلك القلب له دور كبير في كل تلك الأمور التي ذكرها القرآن وهذا يسمى الإعجاز العلمي للقرآن الكريم
الملخص
قلوبنا هي الحياه لازم نحافظ عليها نقيه لأنها بتحدد مصيرنا في الدنيا والاخره
كل أبطالنا وابطال الواقع مشكلتهم مش بس قلبهم، الظروف المحاطه بينا ليها تأثير كبير لو قدرنا ننجح واحنا بعديها وقلوبنا لسه نقيه يبقى احنا نجحنا في اختبار الحياه


google-playkhamsatmostaqltradent