القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تار صعيدي كاملة بقلم ملك شاهين

رواية تار صعيدي كاملة بقلم ملك شاهين 




-نعم ايه الكلام ده طار ايه وكلام فاضي ايه لا طبعا مستحيل ده يحصل عايزني اتجوز علشان اوقف طار ! Oh my god بجد ازاي
ابوها : يعني ايه يا ماري
ماري : يعني انا no way اتجوز واحد من مصر علشان تخليني اتجوز واحد فلاح من الصعيد sorry dad
سالم بعصبيه : انت عارفه الجوازه دي لو متمتش ايه الي هيحصل انا واخوكي ورجاله العيله كلها هنتقتل وهتفتحي على العيلتين بحر دم مش هيتقفل ده بدل اما تكوني انت السبب في وقفه
ماري ببرود : ده شئ ميخصنيش dad انا اساسا عمري مهرجع مصر وانت كمان ممكن مترجعش ونفضل عايشين هنا كلنا عادي
سالم بعصبيه : يعني ايه هعيش واموت بعيد عن اهلي وعيلتي لا يا ماري انا واخواتك هننزل مصر وانت لو مش عايزه تنزلي يبقي روحي اقعدي مع مامتك بقي
ماري ببرود : تمام انا هروح اعيش مع مامي شوفلكم حد بقي يتجوز علشان يوقف ليكم الطار بتاعكم
ومشيت وسابته
سالم بتفكير : لازم الاقي حل لازم بحر الدم لو اتفتح مش هيتقفل
دخل عليه يوسف ابنه
يوسف بفرحه : بابا ايه الي انا سمعته ده احنا هنرجع مصر بجد
سالم : ايه مش عايز ترجع انت كمان لو مش عايز روح...
يوسف قاطعه بحماس : لا يا بابا انت عارف ان طول عمري نفسي ازور مصر بس حضرتك مكنتش بتبقي فاضي يعني
سالم : اديك مش هتزورها بس انت هتعيش فيها
يوسف بحماس : يعني هكمل دراستي هناك وهدخل الجماعه هناك كمان
سالم : ايوا يا سيدي
يوسف : طب هنقعد فين في الصعيد ولا في القاهره
سالم : هتفرق معاك يا يوسف
يوسف : لا بس عايز اعيش في الصعيد
سالم بتعب : ماشي يا يوسف روح دلوقتي اوضتك ونبقي نتكلم بعدين
بعد اما يوسف مشي
سالم : يارب حلها من عندك يارب لو ملقتش حل ابني اول واحد هيروح مني
في اوضه ماري كانت بتتكلم في التليفون
ماري : بقولك يا زيزي عايز يجوزني لصعيدي تخيلي علشان اوقف طار i can't believe that
زيزي : لا طبعا اوعي توافقي how comes اصلا ماري الاسيوطي تتجوز واحد فلاح من الصعيد !
ماري بخبث : كنت عارفه انك هتبقي معايا ان شاء الله بقي الي في بالي يحصل فهماني اكيد
زيزي بضحك : ايوا طبعا مفيش حل غيره اصلا
ماري وهي بتلعب في شعرها : يلا اما نشوف بقي الي هيحصل انا هروح اقعد عند مامي صحيح ابقي تعاليلي هناك
في صعيد مصر في قصر الجناوي
فراس : يعني ايه يا جدي ايه الكلام ده يعني علشان اوقف الطار بين العيلتين اتجوز من عيله الاسيوطي
الجد : اجعد يا فراس يا ولدي وانا هفهمك
فراس : تفهمني ايه يا جدي بس مش عايز افهم حاجه
الجد : فرااس انت واعي لو الطار رجع بين العيلتين تاني ايه هيحصل هينفتح بحر دم ملوش اخر هيروح فيه شباب العيله والبلد كلاتهم
فراس : يعني علشان شباب العيله والبلد كلها تعيش وبحر الدم ميتفتحش انا اروح اتجوز من العيله الي بتحاول توقعني كل شويه في شغلي مش بس كده انت شايف كام مره حاولوا فيها يقتلوني ! ...جدي دي مش مسأله طار بين العيلتين الحكايه اكبر من كده بذات معايا انا وحضرتك عارف
الجد بتعب : فرااس ملوش لازمه الكلام ده عاد بلاش نفتح الجديم يا ولدي وخلينا نجفله خاالص شيخ البلد حكم ان العيلتين يحصل بينهم نسب علشان الامور تتصلح ورجاله للبلد يهدوا ولو عايز تجصر رجبتي جدام البلد ارفض يا فراس
فراس : معاش ولا كان الي يقصر رقبتك يا جدي بس حضرتك كده بتيجي عليا انا
الجد : باجي عليك علشان هجوزك عاد !
فراس بعصبيه : مش بطريقه دي حضرتك عايزني اتجوز من اكتر عيله عداوه معايا و مش بس كده انا حتي معرفش الي هتجوزها ولا عمري شوفتها
الجد : كل الكلام ده ملوش عازه انا جولت لعندي يا فراس والامر امرك يا ولدي .. ومشي وسابه
فراس بزهق : الامر امري فعلا وانا هعمل الي انا عايزه
تاني يوم في دوار البلد كانوا العيلتين متجمعين والشيخ قاعد بينهم
الشيخ : احنا متجمعين النهارده علشان نسمع رد العيلتين على الي جولناه الجاعده الي فاتت ايه جولك يا حج هارون انت وحج شريف
شريف الاسيوطي ( ابو سالم ) : لو علينا يا شيخنا فاحنا موافجين والعروسه هتبجي بنت سالم ولدي الصغير
الشيخ : وانت يا حج هارون ايه جولك
هارون كان لسه بيتكلم بس قطعه فراس وهو بيرد عليه وبيقول .....

تعليقات