recent
روايات مكتبة حواء

رواية المستر وطلابه كاملة بقلم اسراء ابراهيم

رواية المستر وطلابه كاملة بقلم اسراء ابراهيم



أربع بنات داخلين درس الكيمياء ولكن قال المستر بزعيق: اقفوا عندكم
البنات بخضة بصوا لبعض ووقفوا
المستر: الحلوين بقى مجوش الإمتحان ليه ولما اتصلت على أهاليكم مردوش عليا ليه؟
قالت مريم: احم يا مستر طب ممكن تدخلنا ونقعد لأننا جايين تعبانين وخدنا الطريق مشي
لأن الفلوس اللي معنا خلصت لأ قصدي مش معنا فكة وكده يعني
المستر بسخرية: اقعدي ياختي منك ليها
وبص ل منى وقال: الرقم اللي ادتيهولي مغلق ليه لما جيت ارن عليه
منى بتبص للي جنبها لأنهما ملحقوش يفكروا في حجة
المستر بزعيق: مبترديش ليه يا منى
بلعت منى ريقها بصعوبة وبصت للمستر وقالت: بص
حضرتك يعني الرقم ده بتاع ماما وممكن كان مخلص شحن يومها طالما مردتش على حضرتك
أو ممكن تكون مثلا البطارية باظت لما أروح هبقى اسألها
المستر: طب هاتي رقم والدك
منى: ها لأ بص يعني بابا مسافر وجاب رقم جديد بقاله أسبوع ولسه متصلش علينا منه عشان نعرفه
نظر لها المستر وقال: طب هاتي رقمك ولما أرن ابقي اديه لمامتك
منى: أصل أنا مش معايا موبايل يعني عشان مش يلهيني عالمذاكرة وكده
بصلها المستر بقرف وقال: ما هى المذاكرة باينة ياختي داهية في شكلك
(الرقم اللي منى مدياه للمستر ده مقفول أساسا ومحدش بيستعمله)
وبص ل نسرين وقال: وأنتِ كمان محدش رد عالرقم اللي اديتيه ليا ليه؟
نسرين: أصل يعني ده رقم ماما وهى مبتردش على أرقام مش متسجلة
المستر بتريقة: ولما أنتِ عارفة إنها مبتردش على أرقام مش متسجلة مسجلتيش رقمي عليه ليه؟
نسرين: أصل يعني مجاش في بالي ونسيت يعني برضوا احنا في تالتة ثانوي ودماغنا فيها كذا حاجة
فطبيعي ننسى لما أروح بقى هبقى أسجله
المستر: طب هاتي رقم والدك عشان لو نسيتي تسجليه
نسرين: ها والدي إيه بس يا مستر ده مش معه
موبايل مش فاضي للحاجات دي هو بس بيعلف
البقرة المنقطة وبيسرحها وبس ويجي ينام مبيعرفش أصلا في الموبايلات
المستر: بقرة! وبيسرحها!
(الرقم اللي نسرين مدياه للمستر ده بتاع منى وطبعا مسجلين الرقم وده عشان محدش من أهلهم يعرف إنهم مش بيحضروا الامتحانات)
استغفر الله العظيم وبص ل هالة وقال: والأستاذة دي كمان محدش رد عليا ليه؟
هالة: الصراحة معرفش يا مستر مردوش عليك ليه أصل ده رقم بابا اللي معك وتقريبا الموبايل كان
مع أخواتي الصغار بيلعبوا عليه ولما رنيت عملوه سايلنت تقريبا عشان بابا بيجي من الشغل تعبان
المستر: طب هاتي رقم مامتك
هالة: ماما مين قصدي يعني ماما عند خالتي أصل والدة عقبال عندك مراتك تجبلك بيبي تلعب بيه
المستر: ألعب بيه!وبعدين مراتي مين وأنا لسه متجوزتش أصلا!
هالة: قصدي في المستقبل يعني يا مستر وماما مش هتفضى ترد عليك لأنها مبتردش علينا أصلا
(هالة مدياه رقم نسرين يعني متبادلين أرقام بعض)
وبص ل ضحى وقال: وأنتِ يا أستاذة إيه حجتك أنتِ كمان؟
ضحى وهى تتدعي الاستغراب: حجة إيه يا مستر عيب تقول كده احنا محترمين ويمكن ده اللي حصل
المهم اسمع تبربري الموبايل دلوقتي بيتصلح عند بتاع الموبايلات قول ليه؟
المستر: ليه؟
ضحى: عشان أخواتي كانوا بيلعبوا عليه فشدوا مع بعض فكسروا الموبايل وساعتها كان هيحصل طلاق
المستر: طلاق!؟
ضحى: اومال ايه دا كان في عركة يوم ما رنيت وقعدت يومها في البيت ومروحتش دروس
بعد لما أبويا حلف عليا ما اطلع من البيت اليوم ده
بسبب إن أخواتي كسروا موبايله وكده ومش عارف يتصل بحد ولا حد يتصل عليه
المستر: طب مينفعش سبت
ضحى: احنا هنهزر ولا ايه يا مستر بدل ما تواسيني على المأساة اللي حصلت دي
المستر: معلش ياختي تعيشي وتاخدي غيرها
وبص ليهم بقرف وقال: لو غبتوا من الإمتحان تاني ساعتها هيبقى ليا تصرف تاني معكوا
الأربع بنات: تمام يا مستر وبدأ يشرح وهو بيكتب عالسبورة
منى شدت نسرين وقالت: بصي يابت عالواد والبت اللي قدامنا شغالين جوابات لبعض
نسرين وهى بتضربها على قفاها: ملناش دعوة يا بت وركزي وبطلي فتن عالناس
وبص المستر وقال: إيه الصوت ده وجه عينه على هالة وضحى اللي عينهم لتحت ومش مركزين معاه
فذهب إليهم بهدوء لكي لا يحسوا به
نسرين ومنى بصوا لبعض ومش عارفين يعملوا إيه عشان يلفتوا انتباهم
وقف المستر جنبهم ولكن بقى مذهول من الذي رآه
وقال: إيه ده
بصت ضحى بخضة وأيضا هالة وبلعوا ريقهم بصعوبة و.....

google-playkhamsatmostaqltradent