recent
روايات مكتبة حواء

رواية منتقبة اوقعتني في حبها كاملة بقلم هدير بدر

رواية منتقبة اوقعتني في حبها كاملة بقلم هدير بدر



انتي بتقولى ايه يا أمي ازاى تخطبيلي من ورايا
الام : والله انا عملت اللي في مصلحتك
ياسين : وأنا مش موافق انا بحب واحده وهاتجوزها امين
فيروز: ماشي بس ماتزعلشي لما اسيبلك البيت طلما هاتكسر كلامي
ياسين: يوووووووه مين المصونه اللي حضرتك اختارتيها
فيروز : بنت عمك أحمد
ياسين بتبريقه : اللي منتقبه دي
فيروز : ومالها المنتقبه علي الاقل هاتصونك مش احسن من اللي بتكلمها لبسها لحد الركبه ماعرفشي بتحب فيها ايه
ياسين: ماما لو سمحت ما تتكلميش عنها بالاسلوب دا تمام ثم اني يوم ما اتجوز اتجوز واحده منتقبه انتي بجد مصدقه اللي بتقوليه
فيروز: والله شايفه ان دي االي هاتعدلك في الاخر انا قلت كلمه هاتكسر كلامي هاسبلك البيت
ياسين : ماشي ماشي ودخل وسابها
فيروز لنفسها : انا عارفه انها حاجه مش كويسه وغلط اللي عملته من وراك بس شايفه ان دي اللي هاتغيرك للأحسن
ياسين دخل الاوضه : انا اخطب منتقبه طب ودي ان شاء الله اما اكلمها هاترد تقولى ايه اتا لازم ارن علي ايسل
ياسين : الو يا ايسل
ايسل بدلع : ايوا ياحبيبي
ياسين : عايز اقولك حاجه بس ارجوكي تتفهمي
ايسل : خير في ايه
ياسين : امى خطبتلى
ايسل :نعم طب وانا
ياسين: انا مجبر اسمع كلام امي بس اوعدك اني هاخلى البت دي هي اللي تفسخ الخطوبه بنفسها
ايسل : ماشي يا ياسين اما نشوف اخرتها ايه
ياسين : اخرتها جوازنا ياقمر انتي
ايسل : حبيبي يا ياسو
وفضلوا يحبو في بعض شويه
......
عند خديجه
خديجه : بس انا خايفه يطلع مش ملتزم
ريم : يبقا انتي اللي تاخدي بايده للجنه
خديجه : طب هو ماشافنيش لسه
ريم : مش هما جايين بكرا خلاص
خديجه : انا قلقانه من حوار ان والدته هي اللي تيجي تقرأ الفاتحه من غيره
ريم : قومي بس اتوضي وصلي ركعتين وبكرا كدا كدا جاي يالا نقوم
خديجه : يالا
وفعلا صلوا وقعدوا يقرأو الورد بتاعهم وبعدين ناموا
نتعرف بابطالنا
ياسين رجل أعمال كبير رغم صغر سنه بيحب امه جدا وباباه متوفي بعيون بنيه وجسم رياضي بيحب ايسل
ايسل قوامها متناسق ومهتمه بالموضه وبتحب ياسين من عيله متوسطه
خديجه ملتزمه جدا وحافظه لكتاب الله وبتساعد الناس وبتحفظ الأطفال
في السنه الاخيره من كليه هندسه عيونها رمادي وحاجه قمر كدا
ريم: صاحبه خديجه من الصغر وكملوا مع بعض في الكليه بتحب خديجه جدا وبتعتبرها اختها التانيه
نرجع تاني
تاني يوم
أشرقت الشمس معلنه يوم جديد
ياسين صحي قام جهز وطلع يفطر مع والدته
ياسين : صباح الخير
فيروز : صباح النور ياحبيبي هاتتاخر النهارده
ياسين : ان شاء الله لا ليه
فيروز : علشان هانروح لخطيبتك
ياسين بنرفزه : اروح ليه
فيروز : تروح ليه ايه انا قريت فاتحه بس اكيد الناس عايزه تقعد معاك
ياسين اتعصب وقام : ماشي
فيروز : ماتحرجنيش مع الناس انا اديتهم ميعاد
ياسين قام راح شغله
************
خديجه صحيت صلت الضحي وقعدت تدعي ربنا انه يختارلها الطريق الصالح
ريم صاحبتها : دخلت جري عليها
خديجه : حد يخش علي حد كدا وقامت تجري وراها
ريم : الحقيني يا حجه بنتك هاتموتني مش قادره
ام خديجه : هافضل كل يوم علي خناقتكم كدا قوموا يالا افطروا علشان الكليه وماتتاخروش علشان تلحقوا تجهزوا فاهمين
ريم : فاهمين ياحجه قومي يالا ياوليه انا علي لحم بطني
خديجه : طول عمرك همك علي بطنك كدا
فضلوا يضحكو وبعدين خديجه جهزت وطلعوا يتغدوا
خديجه: صباح الخير علي احلى اب وام
باباها ومامتها : صباح النور علي احلى ديجه
رأفت: حبيبه قلبي النهارده خطيبك جاي حبيت ابلغك وافكرك
خديجه بكسوف : ماشي يابابا
وبعدين قامت هي وريم مشيوا
ريم : ديجه روحي انتي اقعدي في المدرج علي لما اجيب حاجه
خديجه : ماشس ياحبيبتي
وجايه تعدي الطريق
فاجاه عربيه خبطتها
خديجه وقعت في الارض من الخضه
ياسين : انتي مش شايفه ادامك
لقي واحده منتقبه ادامه بس قاعده في الارض بتستغفر كتير بخضه
ياسين اتخض لما لقاها كدا
فيكي حاجه طيب
خديجه بصوت هادي : لا مافيش انا اسفه جدا علي اللي حصل
ياسين : ماهو علشان البتاع اللي حطاه علي عينك هاتشوفي ازاى
خديجه بصتله وبعدين مشيت وسابته
ياسين فضل باصص لاثرها وبعدين قال : ادا آخره المنتقبين شكلهم عاميين كانت نقصاكي هي
وراح علي شركته
دخل وهو متنرفز وكله خاف من شكله
بعدين دخل عليه مراد
مراد : صباح الخير علي احلى عريس كدا تخطب من ورايا
ياسين: مش نقصاك هي اكيد امي اللي قالتلك علي العموم مش هاتم انت عارف اني بحب ايسل
مراد : طيب لما نشوف اخرتها بس انا من زمان وبقولك بلاش ايسل ماشي
ياسين : بحبها وهاتجوزها وبلاش تتكلم عليها
مراد : بكرا كل حاجه تبانلك
وبعدين اتكلموا في الشغل وخلصوا
مراد صاحب ياسين بيحبه جدا وهو والده ووالدته متوفيين فا مامت ياسين بتعامله أكن عندها ولدين
عند خديجه ريم جريت عليها
ريم : حصلك حاجه
خديجه: لا الحمدلله
ريم: امال بتعيطي ليه
خديجه : اللي خبطني استهزاء بالنقاب
ريم ؛ ولا يهمك ربنا اللي هايحاسبه
الحمدلله انها جات علي خير يالا تعالي نجيب ليمون علشان أعصابك
وخلصوا وحضروا المحاضرات وريم حاولت تطلع خديجه مم اللي هي فيه
خلص اليوم وجيه الساعه المنتظره
خديجه لبست دريس بيبي بلو وعليه خمار اوف وايت وكانت قمر اوي
ريم : لبست دريس اسود مشجر وعليه نقاب اسود وكانوا ملكات
ام خديجه : ربنا يحميكي ياحبيبتي بدر منور
خدي العصير دا وطلعيه
خديجه بكسوف : انا خايفه
مامتها : لا ماتقلقيش انا معاكي وكلنا معاكي يالا
خديجه طلعت للضيوف
وفضلت باصه في الارض
فيروز : طب نسيبهم يتعرفوا
ياسين بصلها بقرف : هاتفضلي ساكته
خديجه بصتله بصدمه: هو انت
ياسين: اوعي تقولى انك اللي كنتي وقعتي ادام عربيتي
خديجه بصتله : ايوا
ياسين : ماشي مش مهم المهم عايزه تعرفي ايه
خديجه بكسوف : بص حضرتك اولا المفروض اقلع النقاب بس انا محروجه جدا
ياسين : مش فارقه
خديجه: تمام مش هاسال حضرتك علي الصلاه لان دي حلجه بينك وبين ربنا انا بس كل اللي طلباه من حضرتك تعاملني معامله حسنه وتتقي ربنا فيا وتاخد بايدي للجنه
ياسين ارتاح لكلامها وبعدين نفض الفكره من دماغه
دخلت فيروز وأهل خديجه
فيروز : طب شكلكم اتفقتوا نكتب الكتاب
ياسين وخديجه بصدمه : نعم

google-playkhamsatmostaqltradent