recent
روايات مكتبة حواء

رواية المتمردة الفصل الثاني 2 بقلم نور الشامي

رواية المتمردة الفصل الثاني 2 بقلم نور الشامي


الفصل الثاني
المتمرده
في المساء حاولت وسيله ورضوي تنفيذ خطتهم فأرتدت وسيله جلباب اسود وطرحه سوداء وغطت وجهها حتي لا يراها احد وخرجت وسيله وبيديها العصير فتحدث شوقي بأستغراب : انتي اي ال انتي لابساه دا يا بنتي
ياسر والد العريس : يمكن مكسوفه تعالي يا بنتي اقعدي جمبي
نظرت وسيله اليهم ولكن لم تجد الشاب فوالده ووالدته فقط الموجودين فتقدمت ناحيه ياسر وجلست بجانبه وفجأه وجدت اخيها يدخل ومعه العريس فأنصدم وسيله عندما وجدته نفس الشاب الذي كان يغني اليوم في الجامعه كان ينظر اليها بدهشه فأمامه شئ عباره عن سواد فقط لا يري حتي عقله اصبعها فجلس بجانب محمد وتحدثت والدته بابتسامه : اي يا عروسه مش ناويا تورينا جمالك ولا اي
نعمه بابتسامه : شيلي الطرحه من علي وشك يا بنتي
سحبت وسيله الطرحه من علي وجهها فأنصدم شوقي ونعمه ومحمد وتحدث ياسر بابتسامه : بسم الله ما شاء الله بنتك جميله جدا با حج شوقي
شوقي بضيق : شكرا يا حج ياسر بس دي مش العروسه وسيله تبقي اخت رضوي
قاسم ببرود : ممكن نشوفها لو سمحت
شوقي : محمد ادخل هات اختك
ياسر : يا خسارة كنا فاكرين انها هي العروسه بس اكيد اختها زيها كمان
وسيله بضيق : بعد اذنكم
قاسم : اقعدي معانا من فضلك
وصلت رضوي فنظر اليها ياسر و تحدث بابتسامه : تعالي يا بنتي اقعدي
نعمه : دي رضوي بنتي الصغيره في اولي كليه تربيه
قاسم : ووسيله في اي
نظرت اليه وسيله بدهشه ثم استأذنت وذهبت الي غرفتها لم تهتم كثيرا بما حدث ظلت في غرفتها تفكر في شئ ما حتي قاطع شرودها صوت بكاء اختها فتحدث وسيله بضيق : اي ال حوصل مااالك
رضوي ببكاء شديد : الخطوبه يوم الخميس الجاي
وسيله بصدمه : لا مستحيل ازاي دا
رضوي ببكاء شديد : وسيله اتكلمي معاه هو في الجامعة معاكي وفي طب زيك كمان فهميه يمكن يتصرف
و سيله : حاضر بس بطلي عياط ونامي
في الصباح استيقظت وسيله وارتدت ملابسها واستأذنت من والدتها وذهبت الي الجامعه ظلت تبحث عن قاسم كثيرا ولكنها لم تجده فذهبت الي مسرح الكليه ووجدته فارغ فأقتربت من الالات الموسيقيه ومسكت المايك وظلت تردد كلمات الاغنيه
"مسكلتوش بيقولي بعد العمر دا مبحبهوش .... طب اقول لقلبي ازاي خلاص متحنلوش ... ولا اقول لعيني ازاي بشوف متبوصلوش ... . حبوا وملك قلبي احلف بنور عيني لازم يكون حاسس دا هواه مخليني مش داريه بروحي ولا شايفه انا بعيني .. مسكتلوش بيقولي بعد العمر دا مبحبهوش طب اقول لقلبي ازاي خلاص متحنلوش ولا اقول لعيني ازاي بشوق متحنلوش .....
وفجأه قاطعها صوته الحاد وهو يتحدث مردفا : هو مين بقا
التفتت وسيله فوجدت قاسم يقف امامها فتركت المايك وتحدثت بضيق : عايزا اتكلم معاك
قاسم : امممم عارف عاوزا تكلميني في اي وانا عاوز اكلمك في نفس الموضوع انا مش عاوز اتجوز واختك مش عايزا تتجوز صح
وسيله : والحل
قاسم : الحل عندكم انتوا انا الجواز بالنسبالي عذاب ومش عاوز اتجوز واحده صعيديه علشان اكترهم ملهمش شخصيه في لبسهم وكلامهم ورأيهم
اقتربت وسيله منه وتحدثت بحده : واه واه بجد والبيه ال جابه اهنيه علشان يدرس في الصعيد وكمان انت جيت تخطب اختي غصب عنك يبجي انت ال معندكش شخصيه وجاي تتكلم علي بنات الصعيد
قاسم بغضب : انتي ازاي تتكلمي اكده معايا
وسيله : مش انت ال هتجولي اتكلم ازاي انا حره مش عاجبك كلامي امشي من اهنيه وخليك راجل وروح قول لأهلك انك مش موافق علي الجواز سلام عندي محاضره
ذهبت وسيله الي المحاضره وتركت قاسم يشتعل غضبا من حديثها وبعد ساعتين خرجت وسيله وذهب الي كافتيرا الكليه فوجدت قاسم مع اصدقائه ومعهم بنتين كان قاسم يضحك بطريقه ملحوظه مع احداهم وعندما رائي وسيله استمر في مداعبته للفتاه فنظرت اليه بأستحقار واقتربت منه ثم تحدثت بابتسامه : صباح الخير
الجميع : صباح النور
وسيله بخبث : قاسم هتيجي انهاردا ان شاء الله
احمد : يجي فين
وسيله : قاسم خطب رضوي اختي
الجميع بسعاده : بجد الف مبروك يا قاسم
نظر قاسم اليها بغضب ثم تحدث ببعض الهدوء : هاجي وعاملكم مفاجأه ياريت تعجيكم
وسيله : مستنينك
في المساء كانت وسيله جالسه في غرفتها تفكر في حديث قاسم يا تري ما هذه المفاجأه هل سينهي هذه الجوازه ام هناك شئ آخر حتي دخلت رضوي وتحدثت بقلق : وسيله يا تري هيجوله اي واي للمفاجأه ال جالك عليها انهاردا
وسيله : مش عارفا هما كل دا بيتكلموا
رضوي : ايوا وكمان ابوه وامه برا ومش عارفا كل دا بيتكلموا في اي انا خااايفه جوووي مش عارفا اي ال بيوحصل ربنا يستر
وفجأه دخل محمد وطلب من وسيله ورضوي ان يرتدوا ملابسهم ويخرجوا للترحيب بالضيوف فأرتدوا ملابسهم وخرجوا ورحبوا بهم فتحدث ياسر بابتسامه : رضوي يا بنتي انتي فعلا مش موافجه علي الجوازه دي صوح
رضوي وهي تنظر لشوقي بخوف : امممم ال ابوي يجوله هو الصح
ياسر : انا عايز اسمع منك انتي موافجه ولا لا
رضوي بتوتر : بصراحه يا عمي انا مش موافجه عايزا اكمل دراستي ومش بفكر في الجواز دلوجتي انا جولت الحقيقه
ياسر بابتسامه : وانا بحب الحقيقه علشان اكده انا والحج شوقي اتكلمنا في الموضوع دا وكمان قاسم موافج علي ال جولناه
ثم نظر الي وسيله وتحدث بسعاده : وسيله يا بنتي احنا طلبنا ايدك من الحج شوقي لقاسم وهو وافج وخطوبتكم يوم الخميس الجاي مبروك وووو


google-playkhamsatmostaqltradent