recent
روايات مكتبة حواء

رواية امنه عطاء وقسوة الفصل الثاني 2 بقلم ريهام علي

رواية امنه عطاء وقسوة الفصل الثاني 2 بقلم ريهام علي


آمنه

🌱 2
"عطاء وقسوه"
🌴الفصل الثاني🌴
في بيت مراد عزام
كان وصل من شغله ولقي أمل ونهي بينضفوا البيت
مراد : في حد يشتغل متأخر كدا يا اموله
نهى : قولها والنبي يا ابيه
أمل : بطلي لماضه ويلا خلصي وبصت لمراد وقالت اوضتك متنضفه من بدري يا مراد لو عايز ترتاح
مراد : لا أنا هاكل معاكم وهنزل تاني عندي كمين
نهي : بخوف ي.ي.يعني هنبات لوحدنا
أمل : ابتسمت عشان تطمنها وقالت وفيها إيه يا نهي لما نبات لوحدنا احنا صحيح بنات لكن متسيش اننا اخوات مراد عزام
مراد : حاوطهم بدراعه وقال غصب عني معلش استحملوني شويه وانتو خلو بالكم من نفسكم
أمل : متقلقش علينا يا حبيبي ... يلا غير هدومك انت عشان تاكل
مراد : طب هصلي علي ما تخلصوا وهجهز انا الاكل بسرعه
___________________________________
في بيت موسي الشهيدي
الكل كان بيبص لبعضه بسبب طلب المعلم عطوه
هشام : بتقول إيه يا روح أمك
آمنه : بشده هشااااااااام
حازم : احمم ل.ل.لامؤاخذه يا معلم عطوه ... احم بس حضرتك مش شايف طلبك دا غريب شويه
عطوه : ما غريب إلا الشيطان يا كابتن اني طالبها علي سنة الله ورسوله وبص لوفاء وقال ولا اني قولت حاجه غلط وانا معرفش يا حاجه وفاء
وفاء : لا يا معلم مفيش غلط ولا حاجه .. الرأي رأي آمنه ودا قرارها الاول والاخير
حازم ودعاء ومعتز وهشام بصوا لآمنه منتظرين ردها
وفاء : الراي رايك يا بنتي ومحدش يقدر يقولك حاجه ولا يعارضك
عطوه : وافقي ياست آمنه .. وافقي وعمرك ما هتندمي حرام تدفني شبابك وجمالك كده و...
آمنه : قطعت كلامه وقالت لو سمحت يا معلم انا مش محتاجه أنك توصفني وتفهمني اني بدفن نفسي وشبابي وكل الكلام دا ... انا من يوم ما عبد الرحمن استشهد وأنا كرست حياتي لأولادي وبس .. لكن بعد ما قررت آجي اعيش معاهم هنا وأنا بقا ليا عيله كامله أنا اللي مسؤله عنها محدش تاني
عطوه : برضو مفهمتش يعني موافقه ولا لأ
آمنه : كل شئ قسمه ونصيب يا معلم
عطوه : برضو ماخدتش عقاد نافع
معتز : مقالتلك كل شئ قسمه ونصيب هيه لازم تقولك لأ في وشك يعني
عطوه : وقف وسابهم ومشي
حازم : مش كنتي أخدتي وقت تفكري شويه يا أمونه
معتز : انت أتهبلت ولا إيه تفكر في إيه
دعاء : دا حقها يا معتز أحنا مش هنحرمها من أقل حقوقها
آمنه : ولا حرمانيه ولا حاجه يا دعاء أنا مرتاحه كدا ووقفت وقالت انا داخله اوضتي اريح شويه وسابتهم ودخلت اوضتها
____________________________________
في المديريه
وصل مراد وجهز العساكر اللي هتطلع معاه عشان الكمين وجه عليهم سامح زميله في نفس السن ونفس الرتبه
سامح : إيه يا بوص طالع الكمين
مراد : آه ادعيلي افضل مصحصح اصلي بقفل من دلوقتي
سامح : منتا لو خاطب مزه كنت اتسايرت معاها بالليل وفضلت مصحصحاك
مراد : ضحك وقال ادعيلي ألاقي بنت الحلال قريب
سامح : روح يا مراد يابن ... هيه أمك أسمها إيه
مراد : ضحك وقال فاديه
سامح : روح يا مراد يابن فاديه ربنا يوقعك في بنت الحلال اللي تخطف قلبك من اول نظره
مراد : ضحك بصوت عالي وقال من اول نظره ليه يابني هقابل الاميره ديانا
سامح : ولا تعلم فيه بنات كتير اوي أجمل منها كمان
مراد : ميفرقش معايا جمال ولا تعليم ولا ثقافه قد ما يفرق معايا أنها تكون بنت حلال وتتقبل أخواتي البنات في حياتي وبس
سامح : طبطب علي كتفه وقال هتلاقيها إن شاء الله.. بس اوعدني يوم ما تلاقيها تعزمني علي عشوة كباب وكفته ولحم مشوي
مراد : إيه دا كله سعراان
سامح : لازم نبني جسمنا عشان اللياقه ونعجب الستات لما نتجوز
مراد : اللي متتقبلكش وانت في اسوأ حالاتك متستحقش أنها تكون علي ذمتك أصلا .. هيه هتعيش مع قلبك وروحك مش مع شكلك
سامح : والله يابني انت اوقات بتقول كلام حكم تحس أن امك كانت بترضعك حكم اصلا
مراد : بطل قر شويه
في الوقت دا جه عليه شريف وقال : يلا يا شريف كله جاهز
سامح : إيه يابني مش شايفني
شريف : بصله وسكت ورجع بص لمراد وقال يلا انا هسبقك علي العربيه وسابه ومشي
مراد : معلش يا سامح استحمله شويه
سامح : متخلف اقسم بالله ... أنا لو كنت اقصد حاجه وحشه مكنتش هتكلم قدامه كدا وانت اخوها ومتكلمتش لانك عارف أخلاقي وعارف امل بالنسبالي اختي قبل ما تكون خطيبة صاحبي
مراد : خلاص مفيش خطوبه .. أمل فسخت خطوبتها من شريف ومش موافقه تديله فرصه تانيه
سامح : بزعل .. بجد ... طب انا ممكن اقعد معاها واكلمها يمكن تقتنع مني
مراد : لا خلاص مش هتقتنع شكل قرارها نهائى
سامح : عموما سيبها شويه كدا وبعدين كلمها تاني .. شريف بيحبها وكويس بس غيرته اللي مش كويسه
مراد : ربنا يقدم اللي فيه الخير يلا هسيبك أنا
سامح : ربنا معاك
____________________________________
اشرق صباح يوم جديد
في منزل موسي الشهيدي فاقت آمنه من نومها وبدأت تعمل اللي بتعمله كل يوم
فطرت عيالها وراحو للمدرسه حلبت الجاموسه وباعت اللبن وفطرت الطير وبدات تنضف البيت وتطبخ
دعاء : دخلت عليها وقالت أعمل معاكي إيه يا أمونه
آمنه : ولا حاجه يا دعاء اطلعي انتي بس ذاكري عشان امتحانك وسيبي تالا معايا
دعاء : لأ دا كتير عليكي يا آمنه يعني اطلع ومعملش حاجه وكمان اسيبلك تالا
آمنه : أولا انا أمونه ومتعوده منكم علي أمونه مش آمنه ثانيا مش كتير ولا حاجه انتي كلها كام شهر يا ستي وتخلصي خالص وأبقي اعملي معايا براحتك
دعاء : عارفه يا أمونه أنا لو ليا أخت عمرها مكانت هتعمل معايا كدا
آمنه : لا أنا كدا بقا هزعل .. إيه لو ليكي أخت دي وانا مش اختك ولا إيه
دعاء : لا انتي أمي والله وحضنتها
في الوقت دا جه عليهم هشام وقال : هااااااا يا مصيبتي يالهوي يا خرابي ايه اللي بيحصل دا
آمنه : فيه إيه يا آخرت صبري
هشام : أصلي مستغرب أن سلفتين بيحضنو بعض كدا عادي .. دا معروف عن السلايف عقارب
دعاء : ضحكت وحاوطت آمنه بدراعها وقالت لا أنا وأمونه كسرنا القاعده دي
هشام : طيب ربنا يهنيكم ببعض بس اعزموني علي الفرح هههههه وسابهم وجري
آمنه : أنا تعبت من الواد دا والله دا سيف وعبده أعقل منه
هشام : رجع وحط أيده في وسطه وقال بصوت انثوي .. طلقيني لو مش عاجبك
آمنه : يابني اعقل بقا هتبقي ظابط اهبل كدا ازاي بس ولا هتتجوز وتشكم مراتك ازاي
هشام : شهق وقال اشكمها ازاي .. لاااااا انتي متعرفيش هشام لما بيتعصب دا انا ممكن اعمل اللي محدش يعمله
دعاء : أيوه اللي هوه إيه دا
هشام : منا معرفش لسه لما هتجوز هقولكم وبص لآمنه وقال سلام يا مزه انا ماشي
دعاء : هههههههههه عسل الواد دا
آمنه : ابتسمت وقالت ربنا ينجحه وينجحك واتنهدت وقالت ويختار لمعتز الطريق الصح لاني مش مرتاحه لكامليا دي
دعاء : أنتي كمان .. تعرفي أن حازم دايما يقول أنا حاسس ان كاميليا دي هتبقي السبب في تفرقنا عن بعض
آمنه : بقلق وانا كمان حاسه بكدا بس هقول إيه لمعتز رايح يحب واحده مش من طينتنا اصلا سايب نورا اللي بتعشق جزمته ورايح يحب واحده متعجرفه وياريته عاجبها .. لا دي عايزه تغير معتز وتغير حاله .. واولهم طلبت تعيش في القاهره مش هتعيش في البلد معانا
دعاء : والله هيه اللي خسرانه
آمنه : اتنهدت وقالت كان نفسي تبقي اختنا التالته ونعيش مع بعض بسلام .. المهم انتي يلا روحي ذاكري وسيبيني بقا اشوف حالي
دعاء : ابتسمت وقالت حاضر وباستها في خدها ومشيت
____________________________________
في بيت راضي الشهيدي
نزلت شيماء من بيتها ومعاها بنتها الصغيره شيلاها علي كتفها
شيماء : صباح الخير يا اما
فايزه : صباح !! صباح إيه ياختي احنا بقينا الساعه 9
شيماء : غصب عني يا أما ما صدقت العيال راحت المدرسه والبت نامت نمت جنبها محستش بنفسي
فايزه : تقومي تنامي لحد دلوقتي ياختي إيه فاكره نفسك في البندر مش عارفه إن وراكي جاموسه عايزه تتحلب وطير عايز يفطر وبيت عايز يتنضف
شيماء : اتنهدت وقالت حاضر يا أما كل حاجه هعلمها بسرعه متقلقيش ومش هتتكرر تاني واتاخر بالشكل دا
فايزه : أتمني يا حبة عيني اتفضلي روحي بيعي اللبن وتعالي اطبخي
شيماء : هو انتي حلبتي
فايزه : آه طبعا اومال هستناكي لحد دلوقتي
شيماء : طب خدي البت علي ما اروح بس
فايزه : ارزعيها علي الارض انا مش قادره اشيل عيال
شيماء : طب ماهي هتعيط كدا
فايزه : ما تعيط ياختي هينزل من عينها اللولي ومصمصت بشفايفها وقالت حكم يلا انجزي
شيماء : بدموع حاضر
شالت شيماء بنتها علي كتفها وشالت حلة اللبن بالايد التانيه ومشيت في الشارع
كانت آمنه قدام بيتهم بتكنس الشارع ولقت شيماء ماشيه وعلي كتفها بنتها
آمنه : ندهت عليها وقال شيماء
شيماء : راحت عندها وقالت نعم يا آمنه
آمنه أخدت البنت وشالتها وقالت واخده البت معاكي ليه وبصت في عيونها وقالت انتي معيطه ليه .. آه اكيد البومه اللي معاكي منكده عليكي
شيماء : أنا تعبت والله يا آمنه منها اللي تعيده بتزيده وكله كوم وحكاية خلفة البنات دي كوم تاني خالص عقدتني منهم والله وخلتني اكره نفسي وبتمني لو ربنا ياخدني انا وهما عشان نرتاح
آمنه : طب أنتي غوري بالسلامه العيال ذنبهم إيه .. ولما البنات بعد الشر تموت ولادي يتجوزو مين وبعدين متقلقيش مني أنا هكون حما كويسه والله وطيبه
شيماء : ابتسمت وقالت أنتي ياريت الدنيا كلها زيك يا أمونه مقابلتش حد في حنيتك وطيبة قلبك
آمنه : يبقي انتي موافقه
شيماء : ضحكت وقالت وانا أطول .. ربنا يخليكي يا امونه خرجتيني من اللي انا فيه في لحظه
آمنه : أيوا كدا فرفشي وكبري دماغك روحي انتي بيعي اللبن وخلي ندي معايا
شيماء : ماشي يا حببتي متحرمش منك
ومشيت شيماء وباعت اللبن للبقاله ورجعت اخدت بنتها من آمنه ووقفت معاها
في الوقت دا كان معدي قادره جارتهم اول ما شافتهم نفخت بزهق وقالت
قادره : يا فتاح عليم يا رزاق يا كريم مش عارفه بس إيه الاشكال اللي الواحد بيصطبح بيها دي
شيماء : مالها دي يا امونه
آمنه : كبري دماغك منها وانتي هتستفزيها أكتر
قادره : راحت ووقفت قدامهم وقالت بقولك يا حلوه انتي .. لما تبقي تطلعي تفطري طيرك ابقي خفي شويه مش لازم تتقصعي .. ولا عاجبك فرجة الرجاله عليكي .. بس هقول منتي ليكي الحق محرومه من وجود راجل
آمنه : وليه متقوليش ان الرجاله اللي بتبص دي هيه اللي دقتهم ناقصه ومبيملاش عينهم غير التراب ... أو ممكن مثلا مش معاهم ست من اصله
قادره : بغيظ مين دا اللي مش معاه ست .. أنا ست الستات يا حببتي
آمنه : صح كدا انتي ست الستات وراجل وامشي بقا روحي كملي المسلسل بعيد عني
قادره : بصتلها بتوعد وقالت وربنا لاحرق دمك يا آمنه زي ما بتحرقي دمي كل مره كدا وسابتهم ومشيت
آمنه : بصوت عالي آنشالله اللي يكرهوني يا ست أسم علي مسمي وعلت صوتها اكتر وقالت وابقي اشربي ليموناتا يا حببتي عشان دمك ميتحرقش
شيماء : ضحكت وقالت يخرب عقلك دا انتي جبروت اقسم بالله إيه دا
آمنه : وليه مهزقه مفكراني هخاف منها ومن كلامها .. ولا جوزها الناقص دا
شيماء : طب مبتقوليش للاولاد ليه
آمنه : هعمله قيمه لو حد كلمه ... سيبك منهم انتي وروحي خلصي اللي وراكي بدال ما البومه بوزها يطلع
شيماء : سلمت عليها وقالت حاضر يلا سلام
____________________________________
في شقة دعاء وحازم
كانت دعاء بتذاكر ولقت تليفونها بيرن وكانت امل صاحبتها
دعاء : فتحت الخط وقالت ايوا يا اموله
امل : صباح الخير يا دودو انا نازله الجامعه هجيب الجدول بيقولوا نزل
دعاء : ومالهم مستعجلين ليه كدا
أمل : مش هتفرق بقا هنزل اجيبه النهارده والجو خالي من دفعتنا عشان اعرف انقله ولما هرجع هكلمك ماشي
دعاء : ماشي يا حببتي ربنا يسترها
فقلت معاها وقالت بخوف : يارب عدي التيرم دا علي خير أنا خايفه اوي
حازم : جه عليها وقال صباح الفل يا دودو
دعاء : صباح الخير يا حبيبي
حازم : إيه مالك خايفه من إيه
دعاء : الامتحانات قربت وانا خايفه اوي نفسي اعدي التيرم دا علي خير
حازم : هتعديه يا حببتي إن شاء الله.. فين توته
دعاء : مع أمونه تحت مرضيتش تديهالي وانا بذاكر
حازم : طب فطرتي
دعاء : لا لسه قولت استناك نفطر مع بعض
حازم : ابتسم بخبث وقال فعلا احنا نفطر لوحدنا مدام توته تحت .....
____________________________________
في اوضة معتز
كان بيكلم كاميليا خطيبته وبيتفقوا علي الفرح
معتز : طب نخليه في شهر 6 طيب عشان يكون هشام ودعاء خلصوا امتحانات وفضيوا
كاميليا : وهو هشام ودعاء هيعملوا لينا إيه يعني يا معتز ... دا هو يوم واحد وبس
معتز : لا يا حببتي عندنا بنعمل أكل يوم الفرح ودوشه كبيره اوي
كاميليا : يوووووه ما قولتلك سيبك بقا من التقاليد عندكم دي يا معتز أحنا هنعمل فرحنا في فندق سيفين ستار وبعدين هيبقي فيه بوفيه مفتوح
معتز : احمم آه بس آمنه يعني...
كاميليا : قطعت كلامه وقالت يووووووه آمنه آمنه آمنه جرالك إيه يا معتز دا فرحنا أحنا مش فرح آمنه .. أحنا نعمل فيه اللي احنا عايزينه واحنا بس اللي نحدده بانهي شكل يعجبنا مش هنمشي ورا كلام اي حد
معتز : يا حببتي آمنه بتحبني وعايزه تعملي حاجه تشرفني
كاميليا : بدلع وانا يعني اللي هعمل حاجه تقلل منك اخص عليك يا زوز
معتز : قلب زوز من جوه .. فين الدلع دا بس من بدري
كاميليا : موجود يا حبيبي وهتشوف كل دا بعد ما نتجوز
معتز : اشطااااا ياحلاوتك يا معتز
كاميليا : قولي يا زوز هنقضي الهاني مون فين
معتز : براحتك يا حببتي حابه تروحي فين
كاميليا : أنا بقول نروح المالديف
معتز : هااا .. لا يا كوكي مالديف إيه بس أنا أقصد براحتك آه بس في مصر منخرجش بره
كاميليا : نعممم ليه إن شاء الله في مصر .. اظن هتقولي آمنه
معتز : لا والله مش آمنه أنا بس اللي الفلوس هتكون مقصره معايا شويه فبقول خلينا دلوقتي جوه مصره وأجازه تانيه نبقي نروح واوعدك اننا نروح
كاميليا : اممم ماشي مدام قولت أوعدك.. انا عارفه زوز حبيبي هيوفي بوعده معايا
معتز : قلب زوز بقا .. المهم بباكي شاف الشقه
كاميليا : ايوا في شقه هنا في عمارتنا جاهزه فرصه كويسه اوي
معتز : خلاص مدام انتي مرتحالها يبقي علي البركه.... انا هنزل افطر بقا لإني جعت أوي
كاميليا : اوكي يا حبيبي
وقفل معاها معتز ونزل لآمنه
____________________________________
عند آمنه
نزل معتز وقال : صباح الفل يا امونه
آمنه : صباح الخير يا معتز شوفت سيبتك النهارده اهو مصحتكش
معتز : يسلم القمر وشمشم وقال إيه دا محشي صح
آمنه : آه طبخالكم محشي ومكرونه بشاميل
معتز : آه يا بطني لا أنا مش هفطر أنا هستني الوليمه الحلوه دي
آمنه : هههههههه وليمه .. ليه يعني حرماك من المحشي والمكرونه اوي
معتز : لا طبعا بس انتي عارفه بقا انا بحبهم اوي ولو اكلتهم كل يوم مش هزهق منهم
آمنه : اممم ويا تري بقا الست كوكي بتعرف تطبخ
معتز : إيه آه آه طبعا بس علي خفيف كدا
آمنه : طب قولتلها أننا عزماها يوم أجازتك الجاي
معتز : لا والله نسيت هكلمها تاني واقولها
في الوقت دا تليفون معتز رن وكان مراد عزام
معتز : سيادة المقدم بيكلمني بنفسه خير يا بوص
مراد : ضحك وقال أصلك واحشني
معتز : لا قديمه هات غيرها
مراد : اممم طب بص يا سيدي انا كان عندي كمين هنا جنبكم ومطبق من امبارح وجعان فقولت آجي أكل عندكم لو مفيهاش غتاته
معتز : بس كدا .. دا انت حماتك بتحبك والله عندنا وليمه بس إيه مقولكش أمونه عملالنا محشي ومكرونه
مراد : لا لا محشي إيه .. انا عايز قشطه فلاحي وجبنه
معتز : إيه الفقر دا بقا اقولك مكرونه تقولي جبنه وقشطه
مراد : هقول إيه والله ما بتفهم .. انت عشان متعود علي الحاجات دي فبنسبالك عادي انما هتيجي لواحد زيي مش بيشوفها الا فين وفين فدي بقا بالنسبالي الوليمه اللي بجد
معتز : يا عم ماشي تعالي انت وهخلي أمونه تجهزلك أحلي طبق قشطه
مراد : أنا قربت عليك أهو يلا سلام
معتز : سلام وقفل معاه وبص لآمنه وقال معلش يا امونه واحد صاحبي جايلي دلوقتي عايز ياكل جبنه وقشطه
آمنه : بابتسامه من عيوني حاضر .. هو منين دا
معتز : من القاهره .. مراد دا يبقي أبن خال كوكي
آمنه : بإبتسامه صفرا يا أهلا بريحة الحبايب .. متجوز ولا لأ الجدع دا
معتز : آه كاتب كتابه وفرحه قريب
آمنه : ماشي ابقي خده لاوضتك انت وهشام وانا هجهز الاكل وأجيبهلكم لفوق
معتز : متحرمش منك يا احلي أمونه
في الوقت دا سمعوا صوت حد بيناي علي معتز
معتز : دا مراد اكيد انا هطلع معاه بقا ومتتأخريش
آمنه : ماشي
خرج معتز وسلم علي مراد ورحب بيه واخده وطلعوا للدور الثالث
وقف مراد يتفرج علي الارض اللي كانت واضحه جدا من السطح
مراد : الله يا معتز يا بختكم بمنظر الارض دا
معتز : يا بختنا إيه مهو الارض بتجيب الناموس
مراد : شوف يا اخي البنآدم مننا الشيطان بيغويه فعلا .. يعني بدال ما تحمد ربنا علي النعمه دي بتتأفف بسبب الناموس .. ماترشه عادي
معتز : طب أدخل تعالي معايا
مراد : أنا عايز ادخل الحمام بس اغسل وشي واصحصح كدا
معتز : عندك اهو
مراد : بس ليه الدور دا مفيهوش الا اوضتين بس وحمام
معتز : دا خاص بيا انا وهشام بنام فيهم .. عشان بعد ما أمونه جت هنا بعد ما عبدالرحمن استشهد وعاشت معانا مكنش ينفع نقعد تحت معاها فبنينا الاوضتين دول والحمام عشان هيه تاخد راحتها وأحنا ناخد راحتنا بس الاكل والقعده تحت معاها
مراد : ربنا يخليكم لبعض
____________________________________
في بيت صابر
كانت فتون وبدور بينضفوا وبيطبخوا
وكانت بدور بتكنس السلم .. جت من وراها نورا صرخت في ودنها وقالت توووووووت
بدور : عاااااااااا
نورا : اتخضيت يا حاج كاامل
بدور : هتبطلي عبط امته بقا
نورا : بصت في ساعتها وقالت امم ممكن بعد ساعه كدا .. هنهزر
بدور : لا العفو ...
نورا : البت تونه فين
بدور : فوق ياختي بتطبخ
نورا : طب هطلعلها بقا عيزاها
بدور : متخضيهاش يا نورا
نورا : اخضها !! وانتي تعرفي عني كدا
بدور : لاااااا حاشا لله
طلعت نورا لفتون ودخلتلها المطبخ وقالت بصوت عالي حررررررريقه
فتون : اتخضت وصوتت وطلعت تجري
نورا : هههههههههههه آه يا عيله هبله
فتون : اصمالله علي العقل اللي بيخر منك .... هاا جايه ليه
نورا : جابه ليه !! ايه المقابله دي .. والله أمشي
فتون : ما تمشي
نورا : آه همشي طبعا .. كله الا الكرامه وأنا عندي كرامه
فتون : طب اقفلي الباب وراكي
نورا : لا أنا هقفل الباب فعلا بس عشان محدش يسمعني وخصوصا اختك السوسه
في الوقت دا دخلت بدور وقالت : انا سوسه يا نورا
نورا : تعالي شوفي أختك اللي بتشتم في حقك وتقول اقفلي الباب عشان السوسه متسمعناش
فتون : أنا !!
نورا : اومال أنا .. عموما أنا مبحبش الفتنه . دي الفتنه اشد من القتل وهمشي عشان مفتنش اكتر من كدا وسابتهم ومشيت
بدور : ربنا ما يحرمك من الجنان يا نورا
____________________________________
في الجامعه عند امل
راحت وكان معاها نهي اختها عشان تشوف الجدول لكن لقت زحمه كتير علي الجدول
نهي : هااار اسوح انتي هتدخلي وسط الناس دي ازاي يا أبله أمل
أمل : مش عارفه والله نستني شويه كدا يمكن يخف
نهي : طب مفيش حد يجبهولك
أمل : لأ معرفش حد هن.... وقطعت كلامها لما شافت نادر خارج من المبني الرئيسي ندهت عليه وقالت دكتو نادر
نادر : ابتسم وراح عندهم وقال ازيك يا آنسه أمل
أمل : الحمد لله تمام.. معلش لو هتعبك معايا بس ممكن تجيبلي جدول الامتحانات اصل الزحمه يعني...
نادر : طبعا طبعا لحظه واحده هجبهولك من الشؤون
أمل : شكرا لحضرتك
نادر : العفو ثواني بس وسابهم ومشي
نهي : مين دا يا أبله أمل
أمل : دا دكتور نادر أبن عم جوز صاحبتي
نهي : بس بس ياريتني ما سالتك اصلا ايه اللفه الطويله دي
أمل : ههههههه طب اسكتي يا لمضه
في الوقت دا رجع نادر وقال : اتفضلي يا ستي نقلتهولك كله هنا
أمل : متشكره اوي يا دكتور
نادر : العفو علي إيه بس وبص لنهي وقال أهلا وسهلا مين الاموره
أمل : دي نهي اختي الصغيره
نادر : اهلا يا آنسه نهي
نهي : أهلا يا ابن عم جوز صاحبتها
نادر : ههههههههه وليه اللفه دي
نهي : والله قولتلها كدا
أمل : طب بعد اذنك يا دكتور ومتشكره اوي لمساعدتك
نادر : العفو علي إيه
مشيت أمل ونهي وكان نادر بيبص عليهم ومبتسم وبعد ما اختفوا مشي هو كمان
شريف : كان واقف مراقب امل وشافها وهيه بتضحك مع نادر ضحك بسخريه وقال: زهقت من غيرتي قال .. أتاريها شافت حد جديد مالي عينها .. بس ماشي يا أمل مبقاش انا لو مفضحتك قدام اخوكي اللي مفكرك الخضره الشريفه
____________________________________
في بيت موسي الشهيدي
كانت آمنه بتجهز الاكل لمراد وجه عليها سيف وعبدالرحمن وقالو : السلام عليكم يا ماما
آمنه : وعليكم السلام يا حبايب ماما حمدالله علي السلامه
سيف : الله يسلمك
عبدالرحمن : بصي بقا ياست ماما انا هرجع بعد كدا لوحدي مش هرجع مع سيف
آمنه : ليه يا بودي عملت فيه إيه يا سيف
سيف : ولا حاجه والله يا ماما احنا اللي كل ما نمشي ويلاقي عيال بتلعب بالكوره في الشارع يروح يلعب معاها فكنت بشده
آمنه : بصت لعبدالرحمن وقالت دا حصل يا بودي
عبد الرحمن : آه أنا مكذبتش اهو متزعقيش
آمنه : ضحكت وقالت بعد كدا اسمع كلام اخوك الكبير يلا غيرو هدومكم وانت يا سيف اطلع الاول لبابا معتز وقوله ماما هتطلع بالاكل
سيف : حاضر
جهزت آمنه الصنيه وسخنت العيش البلدي وطلعت
طلع سيف قبلها وخبط علي الباب وفتحله معتز
معتز : أيوا يا سيفو
سيف : ماما بتقولك هتطلع بالاكل دلوقتي يا بابا
معتز : ماشي يا حبيبي
مراد : من جوه بابا !! انت خلفت ياض من ورايا
معتز : ادخل يا سيفو اتعرف علي عمو مراد
دخل سيف وسلم علي مراد وقال : اهلا بحضرتك يا عمو
مراد : ما شاء الله ايه الادب والاخلاق دي اكيد متقربش لمعتز اصلا
معتز : ضحك وقال لا والله ابن اخويا
مراد : بص لسيف وقال اسمك ايه
سيف : اسمي سيف عبدالرحمن موسي الشهيدي
مراد : ربنا يحميك يا حبيبي .. طب اقعد كل معايا
سيف : لا يا عمو معلش انا لسه جاي من المدرسه وعايز اغير هدومي واصلي الاول عن اذنك
مراد : ماشاء الله ربنا يحميك وبص لمعتز وقال عسل
معتز : طب ادخل غسل علي ما الاكل يطلع
قام مراد دخل الحمام يغسل ايده وطلعت آمنه بالصنيه وحطتها علي السرير
معتز : إيه كل دا يا امونه دا الراجل عاوز جبنه وقشطه بس تقومي تعمليله بيض بالزبده وفول بالزبده وجبنه قديمه إيه كل دا ولبن كمان
آمنه : الله انت هتبص للراجل في اللقمه يا معتز بالف هنا كله من البيت وخيركم
معتز : تسلم ايدك يا أمونه
في الوقت دا خرج مراد وهو بينشف وشه والفوطه علي وشه وشالها واتفاجئ بآمنه وقف وتنح قدامها
آمنه : عقدت حواجبها وقالت ماله دا كمان
معتز : احمم مرااااااد
مراد : انتبه لنفسه وقال ا.ا.ايوا يا معتز
معتز : مالك بلمت ليه كدا
مراد : احمم لا ابدا مفيش وبص لآمنه تاني
معتز : دي أمونه اللي حكيتلك عنها
مراد : احلف
آمنه : جزت علي اسنانها وقالت نورت يا استاذ مراد بعد اذنكم وسابتهم ومشيت
معتز : خبطه في كتفه وقال ما تصحصح بقا كويس أنها مش رزعتك قلمين يفوقوك
مراد : مش قصدي ابص والله .. بس أنا أستغربت بس أنت حكيتلي عن واحده بتحلب الجاموسه وبتربي الطير وبتروح اوقات الارض لو فيه شغل فيها .. انا قولت هلاقي واحده قدامي مهمله في نفسها .. بس لقيت قدامي قمر ما شاء الله
معتز : بغيظ ما تتلم بقا
مراد : بص للصنيه وقال يا جمال الفلاحي علي اصوله إيه الحلاوه دي بس
معتز : بالهنا يا عم
مراد : الاكل زي العسل يا معتز وقال لنفسه عسل زي اللي مجهزاه والله
____________________________________
نزلت آمنه لتحت وهيه بتضحك علي منظر مراد وهو متنح قدامها
وبدأت تجهزله شوية حاجات ياخدهم معاه
نزل عليها حازم ودعاء وكانوا بيضحكوا ودخلولها المطبخ
حازم : صباح الخير يا أمونه
آمنه : قول مساء الخير بقا يا كابتن
حازم : حك شعره بإحراج وقال أحمم معلش راحت عليا نومه
آمنه : ولا يهمك يا خويا
دعاء : أنتي رايحه زياره لحد ولا إيه
آمنه : لا أبدا صاحب معتز فوق معاه وطلب ياكل لقمه بقشطه وجبنه فبجهزله برطمان ياخده معاه وازازة لبن وحتة زبده
حازم : مين دا اللي مع معتز
آمنه : اسمه مراد وكملت كلامها بسخريه وقالت يبقي ابن خال كوكي
حازم : هههههههههه يبقي مراد عزام ... بس اطمني مراد دا طينه غير كاميليا نهائي
آمنه : وأنا مالي بيه أصلا آهو ضيف والسلام ياخد واجبه ويتكل
حازم : طب أنا هطلع أسلم عليه وسابهم ومشي
دعاء : مالك يا أمونه عاقده حواجبك كدا
آمنه : ضحكت وقالت مفيش يا حببتي
دعاء : فين تالا صحيح
آمنه : نايمه جوا جنب أمك .... يلا جهزي الطبليه عشان نتغدا
دعاء : طب والأولاد مش هنستناهم
آمنه : هينزلوا دلوقتي عشان اللي معاهم دا مش هيطول وهيمشي
عند معتز ومراد
طلع حازم ليهم وسلم علي مراد وقعد معاهم
حازم : كمل اكلك يا مراد أنا جيت قومتك
معتز : هيكمل إيه يا عم بس دا لحس الاطباق
مراد : ههههههه والله انا كنت جعان جدا جدا فوق ما تتخيل واكلت وشبعت تسلم يا ابو تالا ربنا يزيدكم
حازم : بالف هنا عقبال ما ناكل في فرحك
مراد : ربنا يسهل ... أنا هقوم بقا عشان يدوب ارجع لاخواتي لاني سايبهم لوحدهم من امبارح
حازم : نورتنا يا مراد وابقي اعملها مره تانيه البيت بيتك
مراد : إن شاء الله
ونزل مراد وحازم ومعتز ولسه هيخرجوا وقفهم صوت آمنه وهيه بتنادي وبتقول : استاذ مراد
مراد : غمض عيونه وقال لنفسه يا طعامة أسمي منك إيه الرقه دي وبصلها وقال بابتسامه نعم
آمنه : مدت أيدها بشنطه وقالت أتفضل دي هديه بسيطه لجماعتك في البيت
مراد : لا مش هينفع انا أكلت وخلاص كدا كتير
آمنه : ولا كتير ولا حاجه كله من خير الاولاد
مراد : اخد الشنطه منها وابتسم وقال شكرا يا أم سيف ربنا يزيدكم
آمنه : نورتنا وسابتهم ودخلت
معتز : أي خدمه كلت واخدت واجبك كمان
مراد : لا أنا هاجي عندكم كل يوم
حازم : تنورنا والله
مراد : تسلم يا حازم يلا اشوفكم على خير وسلم عليهم ومشي
____________________________________
في بقالة صابر
كان واقف في البقاله وجه عليه عصام اللي كان متقدم لفتون بنته
عصام : السلام عليكم يا عم صابر
صابر : وعليكم السلام يابني اتفضل يا عصام
عصام : لا تشكر .. انا بس كنت جاي اشوف رأي حضرتك إيه عشان نيجي أنا والوالد
صابر : كل شئ قسمه ونصيب يابني .. وانا بنتي مش مكتوبالك
عصام : ليه ياعم صابر انت سمعت عني حاجه وحشه لاقدر الله
صابر : لا يا بني بس البت مش موافقه
عصام : انت كداب ياعم صابر .. انا وصلني أنكم فرحانين وكنتو موافقين عليا
صابر : اولا عيب اوي أنك تقول لحد كبير في وشه انت كداب كدا
ثانيا آه كنا موافقين عليك بس سمعنا عنك حاجه خلتنا نتراجع في قرارنا
عصام : وحاجة إيه دي بقا
صابر : اتنهد وقال سمعت أنك بتشرب
عصام : وإيه يعني لما اشرب هاتلي راجل في بلدنا هنا مابيشربش ... وبعدين انا بشربه عشان المزاج مش مدمن يعني
صابر : وأنا معنديش أستعداد ارمي بناتي لأي حد يا عصام ... انا مليش غيرهم في الدنيا بعد امهم مش هروح أرميهم انا ... وبعدين انت بتقول بتشرب مزاج .. افرض اتعودت عليه لحد مابقي ادمان بنتي تعمل إيه
عصام : ياعم صابر متكبرش الحكايه كدا ووافق وتمم الجواز انا شاري بنتك
صابر : وانا مش هبيع بنتي يا عصام واللي عندي قولته
عصام : طب اسمع اللي عندي بقا .. بنتك ليا مش لحد تاني حتي لو اضطريت اخطفها واتجوزها والله لاخطفها
صابر : بعصبيه إياك تفكر بس وانا هكون دابحك ومعلق راسك علي اول الشارع عشان تبقي عبره لكل واحد فكر في شر لبناتي
عصام : ضحك وقال يبقي نسيب الايام بينا هيه اللي تورينا اللي هيحصل سلاام وسابه ومشي
صابر : روح ربنا ما يكسب اللي قالك علينا بس هنقول إيه هو هيجي من وراك حاجه عدله ورفع ايده للسما وقال يارب أحمي بنتي واحفظها من كل شر يارب
____________________________________
في بيت مراد عزام
وصل مراد وكان علي وشه ابتسامه مش عاديه دخل البيت ونده علي امل ونهي
خرجو امل ونهي وحضنوه
مراد : حضنهم وقال عارف انتو منمتوش امباارح اكيد
أمل : بصراحه لأ مقدرناش ننام خالص
مراد : طب يلا تعالو كلو لقمه فلاحي اصلي وندخل كلنا ننام ونخرج باليل نتفسح
نهي : بفرحه هييييييييه
أمل : بجد يا مراد
مراد : أيوا يا حببتي يس يلا كلو واللي يفيض دخلوه التلاجه
أمل : الله قشطه وجبنه وجبنه قديمه ولبن وزبده كمان ... منين دا يا مراد
مراد : دا يا ستي من عند معتز خطيب كاميليا
أمل : آه صح أنا نسيت أنهم أرياف وعندهم الحاجات دي ... شوفت أمونه
نهي : مين امونه دي يا ابله امل
مراد : أبتسم وقال آمنه ،،،،،،،

google-playkhamsatmostaqltradent