رواية احببت قمر الصعيد كاملة بقلم حنين محمد
حاجة كدة صعيدي كتبتها دلوقتي لو عجبتكم نكملها
(قمر الصعيد اللي شقلبت حالي)
=كيف يا جدي أتجوز من هنا.......
- يا ابني لازم تتجوز من هنا من الصعيد......
= بس يا جدي انا مش رايد اتجوز من الصعيد.....
-وه.... لع هتتجوز من هنا ولا انت عاجبك بنات البندر اللي انت حايم وراهم اللي لسانهم متبري منيهم
بنات هنا تقول حاضر ونعم وبس
وماتجدرش تفك خشمها بكلمه زياده....
= مش كل بنات البندر يا جدي صدقني.....
- انا جولت اللي عندي اخترتلك العروسه وهتكتب عليها بكره يا ولدي......
= ايش اللي بتقوله يا جدي ده لا طبعا......
- خلاص يا ولدي يا تتجوز اللي انا اخترتها يا اما اعتبرني موت ومالكش جد واصل....
= لا يا جدي ما اقدرش عاد بعد موت ابوي وامي انت اللي فاضل لي يا جدي خلاص هعمل اللي انت رايده بس انا حتى ماشفتهاش يا جدي....
- هتشوفها لما تبقي مرتك وتكتب عليها.....
= طب هي موافقه من غير ما تشوفني....
- وه جعدتك في بندر نسيتك عادتنا ولا ايه عاد
انت عارف الراي راي ابوها وهي ملهاش راي
البنت حدانا لو تفكر ترفض نطخها بالنار ونداوي خبرها.... جولت ايه عاد؟!!
رد بحزن : خلاص يا جدي اللي يرضيك انا هاعمله....
-عفارم عليك يا زين ما عملت.....
Stop
(اللي بيتكلم ده هو دكتور آسر دكتور جراحه شغال في القاهره وبيشتغل دكتور في الجامعة كمان
ناجح والبنات كلها تقريبا بتجري وراه
بالنسبه لشكله فهو يهتم بصحته و تمارينه الرياضيه علشان كده جسمه رياضي وبشرته قمحية وعيناه بني عادي)
أسر بيتصل بحبييته
أسر : الو يا تارا....
تارا بخبث: ايه يا روح تارا عامل ايه؟!
آسر : الحمد لله انتي عامله ايه يا حبييتي..
تارا: الحمد لله يا حبيبي ها كلمت جدك في موضوعنا
إسر بحزن : جدي عايز يجوزنى من هنا وانا ما اقدرش ارفض له طلب انتي عارفه
تارا : يعني ايه يا اسوري هتسيبني انت و تتجوز من الصعيد......
آسر : لا يا حبيبتي جدي بيقول انها بتقول نعم و حاضر انا كده كده هطفشها وهخليها تطلب الطلاق يا روحي
انا بحبك انتي مش واثقه فيا.....
تارا بخبث : لا يا روحي في حد ما يثقش في نفسه انت نفسي يا آسوري كنت عايزه اطلب منك طلب يا روحي.
آسر بحب : قولي يا روحي......
تارا بخبث : في سلسله ذهب عجباني قوي قوي يا أسوري وبصراحه عايزاها......
آسر : بس كدة يا روحي ابعتيلي صورتها وهتبقى عندك يا قلبي.....
تارا: حبيبي متحرمش منك يلا تاك كير يا بيبي....
آسر : وانتي كمان يا روحي.....
وقفل معاها......
آسر : يا رب اما نشوف اللي هيجوزها لي جدي دي هتبقى ايه؟!
المهم اسر نام وصحه ثاني يوم لبس ونزل راح مع جدو مع الماذون و كتب الكتاب وروح على البيت.......
الجد : مبروك يا ولدي عشت وشفتك متجوز قبل ما اموت......
اسر : ربنا يديك الصحه وطولة العمر يا جدي ما تقولش كده عاد انا اتجوزت علشانك اساسا.....
الجد : لا يا ابني مرتك محترمة وبنت ناس وانا متاكد انك تحبها.......
اسر في نفسه : انا مابحبش غير تارا ومحدش غيرها..
وبعدين رد : ان شاء الله يا جدي.....
الجد : طب يلا اطلع لعروستك يا ولدي......
اسر طلع غرفته فتح الباب وأتفاجئ:
ايه ده انتي مين يا صاروخ ارض جو انتي ؟!!
هي : احم... انا المفروض مراتك يعني....
آسر : بتهزري OMG .... انا مراتي كده لاده انا امي كانت راضية عني قبل ما تموت....
وبعدين قال في نفسه : لا اجمد كده يا اسر هي حلوه اه بس مستحيل تخون تارا......انت بتحبها.....
آسر : تمام ممكن تيجي هنا تقعدي نتكلم شويه.....
هي : اكيد....
قعدت على الكنبه وهو جنبها.....
اسر : احم.... قوليلي بقى اسمك ايه؟!!!
هي : قمر اسمي قمر.....
اسر في نفسه : اسم على مسمى.....
وبعدين رد عليها : انا بقي يا ستي آسر.... وانا ابقي دكتور انتي مش متعلمة ولا متعلمة... ؟!
قمر بحزن : كان نفسي بس ابوي ما رضاش كان ممكن يقتلني لو روحت المدرسه بس انا كنت باخد دروس اونلاين على النت ومعايا شهادات الكترونيه من جامعات عالميه امال......
آسر : واو..... انتي حلوة قوي بجد انتي حتي مع رفض والدك برده قررتي تتعلمي بطريقه ثانيه....
انا بصراحه كده ما اعرفكيش ايه رايك نبقى اصحاب لحد مانعرف بعض...؟!
قمر بهدوء : اللي تشوفه....
آسر في نفسه : يخربيت هدوئك وجمالك يا شيخه
طب دي يهون عليا اطفشها ازاي ؟!
وبعدين قال : طب يلا قومي غيري هدومك وانا هروح اغير في الحمام اوكي....
قمر : حاضر....
اسر خد هدوم وراح غير وطلع لقاها قاعدة لابسة بيجامة بنص وتركت لشعرها العنان.....
اسر بيكلم نفسه للمرة ال15 :
يا رب انا ليه متجوزتش واحدة وحشة ؟!...ليه ؟!
ليه يقع حظي في واحدة حلوة وكيوت زي دي....... يتبع
لو لقيت تفاعل هكملها يا حلوين .....