recent
روايات مكتبة حواء

رواية احببت قمر الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم حنين محمد

رواية احببت قمر الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم حنين محمد


 احببت قمر الصعيد

😍
البارت التاني
اسر راح لها وبعدين اخد مخده وقال:
انا هنام هنا على الكنبه وانتي على السرير اوكي يلا تصبحي على خير......
قمر : وانت من اهله......
وبعدين طفي النور وحط دماغه على المخده ولسه عينيه بدات تروح في النوم سمع صوت شهقات وعياط قام من مكانه ولع النور.....
لقي قمر قاعده وضامة رجليها عليها وبتعيط....
اول ما شافها راح لها واخذها في حضنه.....
آسر : اششش.... مالك في ايه؟!
ايه اللي مزعلك يا قمري انتي في ايه؟!
قمر من وسط شهاقتها قالت :
انا بخاف من الظلمه ومابحبش الدنيا تبقى ضلمه واصل بحب النور يفضل شغال......
آسر : طب اهدي اهدي ليه ماقلتليش طيب قبل ما اطفئ النور كنت سبته شغال.....
قمر بشهقات ودموع: ما انا قولت انك ممكن تضايق وابوي جالي انتي ممنكيش فايدة اساسا ولو سمعت انك ضايقتي جوزك وفكرتي ترجعيلي هجتلك(هقتلك).....
علشان كده مارضيتش اقولك جايز تضايق وتزمق(تزعل) وترجعني لابوي تاني .....
آسر بحنان : اشششش يا قمري خلاص ماتخافيش انتي مهما هتعملي انا عمري ما اتضايق منك ولا هزعل
وحتى لو زعلت او اتضايقت
والدك ملهوش دعوه دي حاجه بيننا اوكي...
اهدي وقعد يهدي فيها لحد ما نامت وهي في حضنه....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
بصلها وقال في نفسه : طب اطلقها ازاي دي دي عامله زي الزجاج كده رقيقة جدا بتتكسر من اقل حاجه
ماينفعش اعمل معاها كده بس اعمل ايه برده انا بحب تارا وبس
يا ربي على الموقف الصعب اللي انا فيه ده......
وبعدين صعبت عليه ومارضاش يقوم ويتحرك علشان متصحاش ونام هو كمان........
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
---------------------------------------------------------
في الصباح ☀️☀️☀️
آسر صحي شاف قمر ❤
آسر : ياااا هو انا حظي حلو كده علشان اصحى على الجمال ده......
وبعدين سابها براحة علشان متصحاش
وقام اخد شاور ولبس ترينج
وحط برفيوم فواح جامد جدا.....
وقال : اما اروح اصحيها هي كمان تفطر.....
راح عندها وفضل يتأمل ملامحها البريئة شوية وبعدين حط ايده على شعرها وقال :
قمري....... اصحى يا قمري.......
قمر فتحت عينيها لقيت اسر جنبها قامت بهدوء.....
اسر بضحك : ايه ده قومتي بسرعة من النوم.... انا بقعد ساعة عقبال ما حد يصحيني ......صباح العسل يا قمري....
قمر بهدوء : صباح النور.....
اسر في نفسه : يا بنتي بطلي هدوءك ده حرام عليك كده.....لا لا انا بحب تارا.... اجمد كدة.....
آسر : يلا قومي خذي شاور كده وغيري هدومك علشان ننزل اوكي......
قمر : حاضر.....
وقامت دخلت اخذت شاور ولبست جلابيه الصعيدي وخرجت.....
اسر كان ماسك الموبايل مستنيها علشان ينزلوا سوا.....
قمر : احم.... يلا.....
اسرق رفع وشه من الموبايل وشافها : اوباااا....ده اللبس الصعيدي طلع حلو قوي اهو ايه ده بجد ؟!
قمر يا قمري........
قمر بكسوف وهدوء : شكرا.....
اسر مسك ايديها ونزلوا علشان يفطروا
نزلوا تحت لقوا جدو.....
الجد : صباحية مباركة يا ولادي يلا تعالوا علشان تفطروا......
وقعدوا يفطروا وبعد ماخلصوا طالعوا على غرفتهم
اسر ماسك الفون بيكلم تارا واتس وبيضحكوا في الشات
وهو عمال يبتسم و يبعث رسائل
وقمر كانت قاعده على السرير و بتتفرج على TV و لاحظت تعابير وشه......
وقالت بهدوء : آسر.....
آسر ساب الفون وقال : يخربيت جمال اسمي و انتي بتقوليه نعم يا قمري.....
قالت بتوتر : احم.... هو.... هو انت كنت بتكلم مين ؟!
آسر ساب الموبايل خالص وراح لها :
عادي بكلم واحد صاحبي يا قمري....
وبعدين قال في نفسه :
يعني هنبتديها من اولها كذب كده بس معلش بقى على الاقل لحد ما تاخد عليا وبعدين احكيلها كل حاجه.....
قمر : طب تمام .....
آسر : صح يا قمري فين الفون بتاعك مش قاعده عليه....
قمر بحزن : اصل بصراحه ابوي اخذوا مني وقال لي انتبهي لبيتك و جوزك بدل الحديت الماسخ بتاعك ده اللي انتي ماعتسيبهوش واصل.......
آسر : خلاص يا قمري احلى موبايل هيبقى عندك اوكي .......
قمر بفرحة وقامت تتنطط زي الاطفال:
بجد شكرا جدا جدا جدا.....
آسر بضحك عليها : خلاص خلاص اهدى......
قمر بحرج وكسوف قعدت
آسر : لا خلاص اتكسفتي ليه قومي يا ستي اتنططي براحتك ده بيتك اساسا يا قمري.....
قمر : لا لا يعني بصراحه كنت فرحانه بس مش اكثر......
آسر : لا عادي من النهارده انتي بقيتي مسئوليتي يعني اي حاجة عايزاها تجيلي وانا هجبهالك لان ده حقك....
وبلاش شكرا لان احنا بقينا صحاب ومفيش شكر بين الصحاب صح ؟!
قمر : صح....
آسر : قوليلي يا قمري هو انتي ليه نصف كلامك مصري عادي والنصف الثاني صعيدي... ؟!
قمر : ما انا جولتلك ان كنت بتعلم اونلاين كنت بشوف كل المدرسين بيتكلموا مصري عشان كده اتعلمته.....
آسر : اه يا قمري ماشي بوصي بقى احنا بكره نازلين القاهره علشان شغلي كله هناك وكدة اوكي يا قمري....
قمر: حاضر اللي تشوفه.....
آسر مسك ايديها : لا مش اللي انا اشوفه اللي انتي عايزاه يا قمري ايه رايك انتي حابة تروحي القاهرة ؟!
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
قمر : اكيد طبعا حابة اروح.....
آسر : طب يبقي خلاص على بركة الله هننزل بكرة القاهرة ايه رايك دلوقتي نتفرج على فيلم.....
قمر : ماشي.....
آسر : يلا......
آسر قعد جنب قمر وقعدوا اتفرجوا على فيلم طويل لحد ما سمعوا صوت طرقات على الباب....
آسر: هقوم اشوف مين يا قمري.....
فتح الباب لقي واحد من الخدم : اسر بيه جدك بيجولك تنزل انت والست قمر علشان الغدا.....
اسر : ماشي انا نازل اهو...... وقفل الباب.....
اسر : يلا يا قمر يا علشان الغدا......
قمر : يلا.....
ونازلوا هم الاثنين اتغدوا وبعدين قاعدوا شويه مع جد اسر
آسر : جدي انا هعاود بكره باذن الله......
الجد : ليه كدة يا ولدي انت مجعدتش يومين على بعضيهم....
آسر : معلش يا جدي الشغل في القاهره لازم اعاود علشان شغلي.....
الجد : ماشي يا ولدي اللي انت رايده....
ربنا يخليك لمرتك يا ولدي.... ويقويك.... ويبعد عنك ولاد الحرام.....
آسر : ربنا يخليك لنا يا جدي يلا انا هطلع انام نفوتك بعافية يا جدي.....
الجد : فوتك بعافية يا حبيبي.....
اسر وقمر طلعوا غرفتهم وبدات قمر تلم هدومها واسر بيساعدها وبعدين اسر قال
بوصي يا قمري انا من رايي سيبي كل ده هنا
ولما نروح هناك انا هاجيبلك كل الهدوم اللي انتي عايزاه......
قمر : ايوة يا اسر بس......
آسر : من غير بس يلا كل حاجه هناك هتلاقي كل حاجة يا قمري ماشي.....
قمر : ماشي اللي تشوفه......
آسر : تمام.....
يلا بقي علشان تنامي علشان هنصحي الصبح بدري ......
قمر :يلا.....
وراحت تنام وآسر عارف انها مش هتنام لو النور مطفي
قعد جنبها وفضل يملس على شعرها زي الاطفال لحد ما نامت.....
وبعدين طفي النور ولسه رايح ينام....
موبايله رن....
بيشوف مين لقي تارا......
اخد موبيله وراح على البلكونة يكلمها.....
تارا : الو يا اسوري نستني ولا ايه يا روحي.....
آسر : انا انسى نفسي بس انساكي مستحيل.....
تارا : اوعي تكون العروسه اللي من الصعيد دي اخذتك مني......
اسر اتعصب من طريقة كلامها على قمر بس رد وقال:
اكيد لا يا روحي....
تارا : تمام يا اسوري صح هي العروسه دي حلوه يعني......
آسر : لا لا عادية يا روحي انتي احلي....
وفي عقله بيقول : حلوة بس دي حلوة وحلوة وقمر دي اسم على مسمي دي حتة جاتو كدة.....
تارا: طب يا حبيبي كدة اطمنت يا عقلي انت جاي امتي يا اسوري..... ؟!
اسر : بكرة يا تارا......
تارا: طب يا حبى هتجيب معاك البت دي.....
آسر خلاص مقدرش يكتم عصبيته :
تارا من فضلك اسمها قمر......
تارا : و انت معصب نفسك كده ليه يا آسر.....
آسر :ها لا عادي يا روحي بس هي طيبه جدا وماعملتش حاجه فنتكلم عنها بطريقه كويسه........
تارا:. طيبه وعلى نياتها ما فيش حد طيب دلوقتي يا روحي بالعكس بقى اللي يبانوا طيبين وعلى نياتهم دول يبقوا خبيثين قوي يلا تاك كير يا بيبي.....
آسر : وانتي كمان يا روحي.... جود نايت....
تارا :جود نايت......
واقفل مع تارا وحط يده على دماغه وبص للسماء:
يا ربي انا مش عارف اعمل ايه دلوقتي.....
هي بصراحة قمر كيوت كدة وحتة مولتن كيك كدة وبقت مراتي...
بس انا وعدت تارا بالجواز وقولتلها اني بحبها والمفروض اني بحبها ومينفعش اخذلها.....
اما اشوف الايام هتوديني لفين ؟!
ودخل جوة لقي قمر بتنادي بدموع: آسر....
آسر طلع يجري عليها وولع النور وولع النور....
آسر :اهدي يا روحي انا هنا .... معلش انا طفيت النور بعد ما نمتي....تعالي معلش ... واخدها في حضنه لحد مانامت وبعدين هو كمان نام...........
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
----------------------------------------------------------
جاء الصباح ☀️☀️☀️
اسر صحي وصحي قمر وقال :
هادخل اخذ شاور و اغير هدومي تكوني انتي كمان غيرتي ماشي........
قمر : ماشي....
دخل اخذ شاور ولابس بدله كحلي وقميص ابيض وخرج لقي قمر واقفه قدام الدولاب و لابسه جلابيه صعيدي.......
راح لها آسر وقال :
ايه يا قمري مالبستيش ليه؟!
قمر : بصراحه انا مش عارفه المفروض البس ايه وانا رايحه القاهره يعني زي اللي على النت وبشعري
بس انا ماعنديش زيهم ولا البس ايه ؟!
اسر بعصبية : شعرك لا طبعا هتلبسي حجاب عادي قال شعرك قال.....
قمر والدموع اتجمعت في عيناها:............يتبع.

google-playkhamsatmostaqltradent