recent
روايات مكتبة حواء

رواية احببت قمر الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم حنين محمد

رواية احببت قمر الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم حنين محمد


 البارت 3

قمر والدموع اتجمعت في عيناها :
خلاص انا اسفه انا كنت بسالك بس.....
اسر ضرب ايده في الحيطه ومتعصب من نفسه لان زعقلها اخذها في حضني وقال:
خلاص يا قمري انا اسف يا روحي
طب بوصي البسي دلوقتي اي حاجه ولما نروح هناك هتلاقي لبس كثير يا قمر وبعدين لمح فستان ابيض في اسود
وقال: بصي ده حلو البسيه.....
قمر : حاضر.....
آسر بحنان: طب يلا يا قمري البسي وانا هنزل قدامك تحت
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
آسر لبس ساعته ونزل......
قمر لابست الفستان ولبست عليه طرحه سوداء وشوز ابيض ونزلت واسر كان مستنيها تحت شافها وهي نازله على السلم سرح في جمالها
وبعدين قال :عسل يا قمري 😍😍
قمر بكسوف : شكرا
وبعدين ودع جدو وراح ركب عربيته وهي ركبت جنبه وسافروا....🚗🚗🚗
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
------------------------------------------------
بعد مرور وقت ليس بقليل وصلوا قدام عماره كبيره جدا........
اسر فتح العربيه ونزل فتح الباب لقمر
وقال: انزلي يا قمري......
وقمر نزلت وركبوا الاسانسير
ووصلوا قدام شقه كبيره جدا
اسر فتح الباب وقال ادخلي يا قمر
قمر دخلت و لفت نظرها في المكان وقالت :حلوه اوي....
اسر : عجبتك يا قمري.....
قمر : جدا.....
آسر : ده بيتك يا روحي...... تعالى اما افرجك عليه.....
و وراها البيت كله....
آسر : بس يا ستي ودي بقى تبقى اوضه النوم ايه رايك بقى في الشقه؟!!!
قمر : جميله جدا....
آسر : طب يا قمري يلا افتحي الدولاب هتلاقي بيجامات واطقم كثير
البسي اللي عايزاه
ولو مش عاجبينك هاجيبلك غيرهم........
قمر راحت ناحيه الدولاب فتحته وقالت:
انت جبت كل ده امتى؟!!!
آسر : امبارح بالليل لما قلت لك انا هاجيبلك هدوم طلبت هدوم اون لاين كثير وقولت لهم العنوان وقولت للست اللي بتيجي تنظف تحطهم في الدولاب......
قمر : شكرا.........
آسر : شكرا كده ما فيش ضحكه حلوه كده ولا حاجه.؟؟!!!!!😂
قمر بابتسامة : شكرا.....
آسر: ايوه هو ده........
قمر ضحكت
آسر : لا لا مش هقدر على الضحكه الحلوة دي 😂
يلا انا اخرج بره غيري هدومك انتي واطلعي ....
قمر غيرت هدومها و لبست بجامه من اللي في الدولاب وخرجت
قمر : احم.... آسر......
آسر بصلها : يا بنتي قلتلك بلاش تنطقي اسمك اموت كده....
قمر : انا بس كنت عايزة اقولك يعني... احضرلك الغدا......
آسر 😍 : ماشي يا قمري.....
آسر بمشاكسة : بتعرفي تطبخي بقى.......
قمر : شكلك ما تعرفش اني الشيف قمر......😎
آسر : الشيف قمر؟!!!...... طب هنشوف.....
قمر بتحدي : لا مش هتشوف هتدوق وانت هتعرف
الشيف الشربيني اساسا بيتعلم مني....😎
آسر بضحك 😂: الشربيني بيتعلم منك....
اخيرا بدأتي تتكلمي معايا .....
قمر بكسوف وهدوء : احم.... يعني انا بس كنت....
آسر : خلاص خلاص بلاش هدوء تاني اتكلمي براحتك يا ستي اعتبريني مش موجود اساسا......
قمر مشيت راحت المطبخ واسر قعد بيضحك على هدوئها وتصرفاتها
وبعدين قعد على الفون بتاعه
لقي الباب بيخبط قام وفتح ........
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
*هالو يا مان ايه فينك ؟!!!
آسر : يا ابني ما انا هنا اهو لسه راجع من الصعيد......
* بقى هونت عليك يا بيبي تسيبني.....؟!
آسر : بيبي في عينك غور يالا من هنا.....
* خلاص يا اسر في ايه يا صاحبي....
آسر : ايوه كده اتعدل يا لؤى عايزه احكيلك حاجه؟!
لؤي : احكي يا...... وفجأة لقي قمر جاية..... 🚶
وبتقول : اسر الاكل خلاص هيجهز....
اتفاجأت بوجود لؤي طلعت تجري لجوه....
لؤي : اوباااااا.... بقى بتجيب ستات البيت يا اسر وانا اللي كنت بقول عليك محترم وان انا اللي باد بوي و انت محترم اتاريك مقضيها وبعدين قال: بس حلوه البطل دي جبتها منين........
وهوبا لقي بوكس نزل عليه من اسر.......
لؤي : بقى بتضربني علشان البنت يا اسر بس تستاهل....
وهوبا لقي بوكس ثاني نزل عليه......
لؤي بوجع : اه ه ه..... خلاص خلاص انا ماشي و هاسيبك خلاص انا عايز اعيش......
آسر بعصبية : تعالي يا متخلف انت دي تبقى مراتي........
لؤي بتفاجئ: مراتك؟!
مراتك ازاي امال مش كنت هتتجوز البنت الل.....
واسر حط ايده على بوق (فم) لؤي قبل ما يكمل واخذه وراح على البلكونه وقفلها......
لؤي : مراتك ازاي يا برو امال البنت الملزقه اللي اسمها تارا دي ايه ؟!
اسر : اتكلم عن تارا بطريقه كويسه يا لؤي......المهم هقولك كل حاجة هو ده اصلا الموضوع اللي كنت
هقولهولك ......اصل جدي........
وحكا للؤي اللي حصل ...........
لؤي : اه علشان كده طب وتارا قبلت الموضوع عادي كده؟!
آسر : اه ما انا مفهمها كل حاجه.......
لؤي بضحك بسخرية : انا قلتهالك قبل كده يا صاحبي و هاقولهالك ثاني تارا مش بتحبك صدقني عمر ما واحده هتحب واحد وعادي تشوفه مع غيرها.....
آسر : لا يا لؤي الحكايه مش حكايه كده تارا انسانه متحضرة وتفكيرها راقي وبتفكر بعقلها ايه الصح........ ؟!!؟؟
لؤي : لو انت مفكر الحب كده يبقى انت مش بتحب
يا آسر.......
الحب مش بالتفكير الحب تلاقي نفسك بتعمل تصرفات من غير ما تفكر ممكن حتى تبقى غلط بس ما بتفكرش حتى عارف زي ايه زي اللي انت عملته بره كده لما اتكلمت على قمر مراتك ما فكرتش حتى تفهمني ولا فكرت تعمل ايه...
ضربتني بمجرد اني جبت سيرتها
امال اللي انت بتقول عليه ده مش حب ولا عمره هيكون حب يا آسر.......... ❌
آسر : بس يا لؤي انا لسه عارف قمر من يومين بس
ومش عارف ليه من ساعتها كل حاجه فيا متلخبطه
حتى مشاعري ❤❤ ......
تعرف يا لؤي انا خليتها تيجي بالحجاب
و مجرد بس ما جابت سيره انها تنزل بشعرها
اتعصبت من الفكره جامد وزعقت
علي عكس تارا اللي دائما بشعرها وبتحايل عليها بس حتى انها تطول لبسها
بس مش بترضي وتقولي بلاش تخلف وخلي تفكيرك متحضر يا آسر.....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
لؤي : لا لا حرام هي مش بتقولك كده وبعدين اكمل بدلع وهو بيقلد تارا :
بتقولك يا اسوري......
آسر ضحك وقال : يعني انت سبت كل الكلام وجيت على اسوري......
لؤي بضحك : امال.... وبعدين اكمل بجدية:
الايام هتثبت لك يا صاحبي .... ان تارا مش بتحبك صدقني...... ولينا كلام تاني في الموضوع ده علشان انت دلوقتي بقيت متجوز......
يلا اسيبك انت تعيش حياتك يا عريس و اطير انا بقى
لؤي وبيحاول يستفز آسر:
يلا سلملي على مرات اخويا......
آسر بعصبية : غور يا لا من هنا بدل ما اقلبلك وشك واخليك عامل زي القرد دلوقتي.....
لؤي : خلاص خلاص انت قفوش كده ليه انا ماشي سلام.......
ومشي لؤي واسر دخل يدور على قمر لاقيها في الاوضه قاعده وضامة رجليها ليها وباين عليها انها خايفة ....
أسر بقلق عليها : مالك يا قمري؟!!
قمر بخوف : انت هتزعقلي صح بس والله العظيم
ماكنتش اعرف ان في حد بره والله صدقني يا اسر.....
اسر : اشششش..... خلاص يا روحي ومين قالك اني هزعقلك يا قمري......
قمر : ما انت كنت متعصب........
آسر : وحتى لو متعصب يا روحي متعصبش عليك تعالى .....
واخذها في حضنه........
آسر بمشاكسة : ها عملتي الاكل بقى ولا انت بتضحكي عليا و مابتعرفيش تعملي اكل؟!!
قمر : لا عملت وخلصت كمان يلا هقوم احط الاكل...
صح يا اسر يعني عايزه اسالك سؤال يعني لو
ماعندكش مانع .....
آسر : اسالي يا روحي من غير مقدمات.......
قمر : هو مين ده اللي كان معاك بره......
آسر بغيرة : اشمعنى؟!
قمر : لا عادي بسال.....
آسر : ده يا قمري يبقى لؤي اقرب صديق ليا ماشي .....
قمر : ماشي هقوم اجهز السفره.......
آسر : وانا معاكي اساعدك
ودخل معها المطبخ......
آسر : ايه الروايح دي شكلك كده بتعرفي تطبخي وانا هخسر........
قمر : قولتلك.......
بدؤا يرتبوا السفره وحطوا الاطباق وقاعدوا بيتغدوا......
آسر : يااااااااا يا قمري ماكلتش اكل بالطعامه دي في حياتي كلها........
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
قمر بابتسامة : شكرا......
آسر : دي حقيقه يا روحي وعلشان الاكل الحلو ده جايب لك هديه؟!
قمر بفرحة : بجد ؟!!!
آسر : اكيد يا قمري ناكل وهجبهالك......
قمر ماشي....
واكلوا وخلصوا اكل.......
وقمر في المطبخ وبتلم الاطباق اسر جاء من وراها وقال : قمري....
قمر اتخضت.....
اسر بضحك : اتخضيتي.....
قمر : اخص عليك يا اسر....
اسر : خلاص خلاص معلش....
وبعدين مسك ايديها ولبسها خاتم........
وحضنها وقال : ها ايه رايك يا قمري؟!
قمر : جميل خالص.... شكرا❤❤
آسر بمشاكسة : يا دي شكرا مش عايز اسمعها ثاني ممكن تبدليها بكلمه ثانيه يعني......
قمر اتوترت: انا هروح اكمل لم الاطباق وخرجت من حضنه ومشيت.......
آسر : ده حقها اني اجبلها كل ده.....
علشان هي بقت مراتي ومسؤليتي ايوة علشان كدة بس....
بس ضحكتها سكر بت الايه ❤.....
بس ليه وانا معاها بنسي كل حاجة.....
مش عارف اعمل ايه يا ربي....
مش عارف ؟!!
وبعدين خرج و قمر لمت بقيت الاطباق ودخلت المطبخ.......
آسر شغل الTV لقي الباب بيخبط........
آسر : يا دي اليوم اللي مش فايت ده.....
انا طول عمري عايش هنا محدش معبرني حبكت يعني كله يجي النهاردة....
ولا يمكن لؤي علشان انا عارفه بارد ويحب يرذل......
آسر فتح الباب لقي تارا......
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
تارا : ايه يا اسوري...بقى كده ما تكلمنيش يا روحي لما توصل ؟!
آسر اول ما شافها مش عارف ليه حس بضيق كده جايز علشان افتكر مشاعره المتلخبطة تاني بين تارا وقمر وقال :
انتي ايه اللي جابك هنا يا تارا ؟!!!
تارا : بقى دي طريقه تقابلني بها يا اسوري
وانا جاية اقول لك حمد لله على سلامتك.......
آسر : من فضلك امشي دلوقتي يا تارا ونبقي نتكلم بعدين.......
تارا : امشي ليه يا اسوري اوع تكون خايف من الصعيديه دي......
آسر بعصبية : تارا احترمي نفسك......
تارا : انت بقى بتزعقلي علشانها يا آسر......
آسر : تارا انا مازعقتلكيش بس قلتلك قبل كده اتكلمي بطريقه احسن من كده.......
وجاه صوت من وراهم : في ايه ؟! مين دي يا آسر. ؟!!
آسر بيبص لقاها قمر.......
تارا وجهت نظرها لقمر وكانت واقفة جنب اسر قالت بصوت واطي مسمعهوش غير آسر :
بقي دي بتقول عليها وحشة يا اسر ......ماشي بتضحك عليا........
قمر لسه واقفة......
أسر : دي يا قمر تبقي.....
تارا : انا ابقي تارا يا قمر وانا بقي ابقي.........


google-playkhamsatmostaqltradent