recent
روايات مكتبة حواء

رواية ام نص لسان الفصل الثاني 2 بقلم حنين عادل

رواية ام نص لسان الفصل الثاني 2 بقلم حنين عادل




ريم: ايحقوني ..ايجوكم هايموتني المتوحش ده هايقتيني يد السجون عاااااااااا....

العربيه وراها وهيا بتجري وبتصوت ...

لحد ماوقعت علي الأرض..

ريم: يجلي ااه يخيب بيتك يبنا ينتقم منك اهئ اهئ

العربيه بتقرب منها اوي وهيا بتحاول تقوم بس من الخضه مش قادرة..

وفجأة ايد بتشدها بسرعه ...والعربيه بتعدي

ريم وهيا بتبص للسواق: انت فاكي البيد مش فيها قانون يعني انا هاسجنك يا مجيم يا منحيف.

بيبصلها السواق بعصبيه..

ريم: استني عييا كده ااه انا هاقيم دياعك ده انا هاوييك يا زبايه ..

وكانت هاتروحله..بيمسكها

محمود: اهدي بقا يا ريم وقولي هديت

ريم: هديت ..شوفت الياجل كان عاوز يموتني هيا سايبه كده خايص..

بيلف السواق وبيمشي من جمبها بتطلعله رين لسانها كان في ميه متجمعه علي الطريق العربيه بتيجي عليها فاريم ومحمود بيتغرقوا مايه

ريم: اه يابن الغبيه اهئ اهئ ..

بيضحك السواق وبيمشي ..

محمود بضحك: مشي

ريم: ماهوا خياص هايعمي ايه اكتي من كده يعني منه يياه (لله)منه يياه ..

محمود: يلا نروح وهاننشف كده كده من الشمس

ريم: انت كنت هنا بتعمي ايه

محمود: هاكون بعمل ايه بدور علي شغل

ريم: ويقيت

محمود: مالقتش ..ليسانس اداب ابله واشرب ميته

ريم: اصبي يا محمود يبنا (ربنا) هايعديها

محمود: يارب ..

راحوا ركبوا عربيه ...

محمود: انتي عملتي ايه

ريم: ههههه يفضوني عشان يا شكي ويا صوت ييا هما ايي خسيانين

محمود: ماتزعليش ان شاء الله ربنا هايعدلها ..

ريم: احسن حاجه حصيت اينهايده اينتيجه جبت الاويي عيي ايكييه

محمود: مبروك

ريم: ايياه( الله) يبايك فيك

بينزلوا من العربيه وبيفضلوا ماشيين لحد ما بيوصلوا للحارة ...

محمود: انا هامشي انا عشان ماحدش يشوفنا مع بعض وهما بيحبوا يقطعوا في فروه الناس

ريم: ماشي

بيمشي محمود وبتدخل ريم من الحاره

ريم: اذيك يا ام سيد

ام سيد: ازيك يا ريم يا حبيبتي

بتفضل ماشيه تدي سلامات لحد مابتلاقيها متغرقه ميه..

ريم بتبص لفوق: ييه كده حيام عيكي ياطنط ميه ميه اقويك بصي قبي ما تديقي الميه ويا انتي مستنياني يعني

* يوه يقطعني يا ختي ماتزعليش.

ريم: دا انا يسه مالحقتش انشف ايه الغيب (الغلب) ده

بتطلع ريم علي السلم وهيا بتشم في ريحتها

ريم: ايه القيف ده اف ..

خبطتت علي الباب فتحت لها عمتها...

* يوه ام مريم عملتها برده ههههه

ريم دخلت..

ريم: ويايتها عيي قد ام مييم بس ياختي

* يلا ماتزعليش عملتي ايه

ريم: عميت ايه يعني كالعادة يا صوت ويا منظي انا خياص هافقد ايأمي بعد الميه الجايه

* هههههه يلا خيرها في غيرها ادخلي خودي دش علي ما احطلك تاكلي

ريم: عاميه ايه للأكي

* شوربه عدس

ريم: فضي ونعمه

دخلت ريم تاخد دوش وبعدها طلعت لبست بيچامه وقلعت النضارة وسرحت شعرها وطلعت الصاله..

عمتها حطت الأكل...

ريم قعدت علي الطبليه...

ريم: مش انا نجحت

* مبروك من نجاح لنجاح ان شاء الله وأسماء عملت ايه

ريم: نجحت بيده ييا يبنا يسهيها

* ليه بتقولي كده

ريم وهيا بتاكل: قايتيي نفس الكيام ايي بيقويهويي (بيقولهولي ) اما بجي اقدم عيي شغي طيعت مصحباني عشان تغش بس مش اكتي طيعت ورق يا عمتي

* صدقيني هيا الخسرانه

ريم حطت المعلقه...

ريم: هوا انا وحشه اوي كده يا عمتي

* ومين قالك انك وحشه انتي اجمل بنت في الدنيا كلها

ريم: انا بيوم عيي صاحبتي طب ما امي وابويا اييي يموني وسابوني عشان مستعيين مني ييهم ايحق انا وحشه اوي بس اعمي ايه يعني اموت نفسي عشان ايكي ييتاح مني ...

* انت بتقولي ايه مش قلتلك ماتسمحيش لحد يهز ثقتك في نفسك انت احلي بنت في الدنيا كلها ..

ريم: مش عايفه من غييك كنت عميت ايه يا عميتي كنت انتحيت بقا ..

* ماتسمحيش لحد يقلل منك يا ريم اي انسان فيه عيوب مافيش حد كامل الأسمر بيبقي دمه خفيف وعنده قبول غريب عن أي حد ممكن حد قدامك شكلا حلو بس ماتقبلوش وتحسه بارد وماتحبوش اهم حاجه الروح ..الروح يا ريم

ريم: واينبي ياختي اكتي حاجه عندي هههههه

* كلي يا لمضه...

خلصوا اكل وغسلت الحاجه وطلعت قعدت في البلكونه .

ريم: عم احمد يابقاي

عم احمد: ايوه يا ريم

ريم: عندك بيبسي

عم احمد: ايوه

ريم: يابختك احنا ماعندناش

عم احمد: يارب توب علينا يارب

ريم: خياص ماتزغيش طيب خياص داخيه مابتحبش حد يضحك معاك ابدا هههه خياص خياص داخيه اهو
.............................
في الاستديو..

بتشوف فتاه الاستقبال شنطه ريم ..

بتفتحها بتلاقي فيها مشط ومرايه صغيره وعلبه برفان جت تشمها قعدت تكح...

فتاه الاستقبال: يا ستار يارب ايه ده كح كح..

بتلاقي بوك قديم فيه بطاقتها وعشرين جنيه وتليفونها النوكيا الصغير ..

بتمسكه بطراطيف صوابعها وهيا قرفانه بتقلب في الأسماء مش بتلاقي غير تلاته سوسو ..محمود ..عمتي

بترن علي عمتي.....

(رصيدك خلص بس الكلام لسه ماخلصش )

فتاه الاستقبال: طبيعي يعني مايكونش معاها رصيد

بتطلع تليفونها وبتكتب عليه الرقم ولسه هاترن بتلاقي عمتي بترن علي تليفون ريم ..

بتفتح ....

ريم: يجع التيفون يا حيامي والشنطه والعشيين جنيه مش مسامحه فيهم تصيفهم عيي ميضك يايب خد من قيبي وصي يايب...

فتاه الاستقبال: ايييه ...الشنطه انتي نسيتيها في الاستديو تعالي خديها وبعدين هايسرق ايه جاتك القرف..

ريم: شكيا يا يجويه..

بترمي التليفون باشمئزاز..

بيخرج واحد من باب الاستديو..

نادر بغمزه: سوزي حصليني علي المكتب ..

سوزي بضحكه: اوامرك يا نادر باشا..

بتمشي وراه لحد ما بتدخل المكتب وبتقفل الباب

بيشاورلها انها تقعد علي رجله ...

نادر: ايه اللي مضايقك يا جميل

سوزي: مافيش حته بت مقرفه جت في تجارب النهارده ونسيت شنطتها الفظيعه دي بكلمها تيجي تاخدها بتقولي فين الشنطه يا حرامي وتصرف العشرين جنيه علي مرضك حاجه لوكل ولدغه ومافيش منظر مقرفه بجد. .

نادر: ههههه عشرين جنيه مبلغ كبير اوي

سوزي: هاتيجي تاخدها بكره مش عارفه هاتحمل واشوفها تاني ازاي ..

نادر: سيبك منها عملتي ايه في اللي انا قلتلك عليه

سوزي: بدور ..
............................
ريم قاعده مع عمتها في الصاله وهيا بتعمل القهوه علي السبراتيه ..

ريم: الماي الحياي عميه مايضيع ابدا هيوح ايصبح اجيبه وادوي عيي شغي يمكن يبنا يكيمنا بقا ليننا بنكح تياب

* ام محمود كلمتني تاني بتطلب ايدك

ريم: ههههه حتي ام محمود مش عايزه ايا (الا) ايدي

* بتكلم بجد

ريم: وانتي عايفه يأيي في الموضوع يا عمتي انا عايزه احقق ذاتي ابني نفسي احس اني موجوده احس اني انسانه من حقها تعيش ييا تصبحي عيي خيي

* وانتي من أهل الخير ..

دخلت اوضتها خلعت النضاره والتقويم وبصت لنفسها في المرايه بتنهيده..

شالت القصه اللي علي وشها ورفعتها لفوق عشان تشوف شكلها بقي عامل ازاي حطت كحل وروج خفيف وضحكت..

ريم: فيا نسبه عسي بيده

قعدت علي السرير وجابت كتاب مغامرات في اعماق البحار وقعدت تقرأه وتضحك ...

ريم: ماكنتش انا ابقي اماني يا عم عقيه ايإصبع

نامت بعد ما قرأت منه كتير وهيا مستمتعه...
............................
في الصباح...

بتصحي وبتهرش في شعرها وبتاخد الفوطه وتدخل الحمام بتغسل سنانها ووشها وشعرها وتطلع ...

بتلبس هدومها اللي عباره عن دريس واسع وبتسرح شعرها كالعاده وبتلبس نضارتها وتخرج..

ريم: صباح الخييات عيي احيي دنيا

* ياه نسيت اسمي

ريم: خياص ابقي قوييي وانا افكيك بيه ههههه

* يلا افطري..

بتقعد تفطر

ريم: ياه فوي وطعميه حاجه كده تفتح اينفس

* الف هنا ..

بتاكل وبتقوم تغسل ايدها

ريم: انا ماشيه

* خدي الفلوس اللي عايزاها من البوك

بتروح ريم تفتح البوك بتلاقي فيه 30 جنيه ..

ريم بتفكير: يسه عيي اخي ايشهر كتيي وايمعاش مش بيقضي هيا هتقعد تستيف وتذي نفسها ذي كيي ميه يازم اياقي شغي بقا عشان اعيف اساعدها

بتسيب الفلوس زي ماهيا وبتنزل...

ريم بتفكير وهيا ماشيه: اوفي ايخمسه جنيه مواصيات دوي ماعيش ياييم هيا مش حته طوييه اوي ..

بتفضل تمشي في عز الحرق وبتسقط عرق لحد مابتوصل بعد ساعه وهيا مش قادره تاخد نفسها .

بتمسح عرقها وبتبلع ريقها ...

ريم: انا عطشت اوي وعايزه ادخل ايحمام

بتدخل الاستوديو بتلاقي سوري قاعده في الاستقبال.

سوزي لسه هاتتكلم..

ريم: ايحمام بسيعه ايجوكي ..

سوزي بقرف: علي ايدك الشمال

ريم: شكيا.

سوزي : استني ..

ريم : ماسمعتهاش وهيا بتجري

سوزي: يلا مايفرقش

بتطلع تجري وبتدخل الحمام .

بتطلع وبتغسل ايدها بتلاقي رجلين واقفين بي...و بيبصولها بتبص علي الحمام

ريم بصدمه: يايب مايكونش ايي في دماغي حمام يجال ....يتبع

ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎

متابعه لصفحتي الشخصيه ولاف ورأيكم قبل أي حاجه تفاعلوا تفاعل حلو وانا هانزل كل يوم.


google-playkhamsatmostaqltradent