recent
روايات مكتبة حواء

رواية تغيرت لاجلها الفصل الثاني عشر 12 بقلم اية عزازي

رواية تغيرت لاجلها الفصل الثاني عشر 12 بقلم اية عزازي 

خد منه التحاليل بسرعة وفتحها....

المقدم عامر بصدمة:ازااااى!!!
رحيم:ايه؟!
المقدم عامر:أنت فعلاً مش ابو سرمد...!
رحيم: أنا عارف مين ابوها...
المقدم عامر:مين؟!
رحيم:إياد..
_____________________
بعد مرور 8 شهور:-
زينه(الأم): لولولوى بنتين زي القمر.
سرمد بتعب:بناتى فين عايزه اشوفهم؟
مروان:حمد الله على سلامتك يا سرمد.
سرمد:الله يسلمك يا مروان،انا عارفه آني تعبتك معايا.
مروان:متقوليش كده،انتي تعبك بالنسبة ليا راحة.
زينه قربت من عامر واتكلمت بصوت واطى...
زينه:فك وشك شوية ما تزعلش البنت.
المقدم عامر:عيزاها تتجوز وتخلف من ورايا وافرح..
زينه:اكيد رحيم الزفت ده هو الل اجبرها علي كده.
المقدم عامر:هنسمي البنتين علي اسم مين؟
زينه:هما مش ليهم اب..!
المقدم عامر:اب مسجون في السجن.
زينه:ماانت عارف انه مش قتل كريمه سجنته ليه بقي؟
المقدم عامر:عشان تاجر سلاح.
زينه:كان تاجر سلاح والحمد لله تاب.
بقلم آيه عزازى.
______________________
في السجن:-
إياد:طب وانت هطلقها؟!
رحيم بزعر:مش عارف،مش عارف اعمل ايه؟
إياد:مش جت زارتك؟
رحيم:ولا اعرف عنها اي حاجة،كل مره تبعتلي الزفت ال اسمه مروان يقولي طلقها.
إياد:اوعي تطلقها..
رحيم:وانا المفروض اسمع كلامك عشان انت حمايا.
إياد:اكبر غلطه عملتها في حياتي آني اتجوزت كريمه وخلفت منها سرمد ورميتها.
رحيم:وكمان ترميها قدام بيتي عشان تلبسني تهمة.
إياد:خلاااص أنا توبت ،وربنا يتقبل التوبه.
إياد:قوم ننام ورانا محكمه بكره.
رحيم:انا خايف اخد اعدام ومش اشوف بناتي.
إياد:انت لو خدت اعدام يبقي يا بختك.
رحيم:انت ليه فاقد الامل في ربنا؟
إياد وهو قايم ينام:يا رب اخد إعدام وارتاح.
رحيم لنفسه:اول مره تصعب عليا للدرجه دي السجن غيرك وخلاك تفتكر ان فيه ربنا.
بقلم آيه عزازي.
_____________________
بعد مرور 6 سنوات..
في بيت المقدم عامر:-
سرمد:رفيف تعالي هنا مش تلعبي بعيد.
رفيف: حاضر يا ماما
مروان:حبيبة بابا فين؟
جريت رفيف على مروان بفرحة...
رفيف:انا هنا انا هنا.
سرمد:ازيك يا مروان.
مروان:بخير يا سرمد طول ماانتي بخير
سرمد: الدكتور قالك ايه علي حالة رقيه ؟
مروان:حالتها بتتحسن الحمد لله.
(رفيف ورقيه بنات رحيم و سرمد وهما توأم وبقي عندهم 6 سنين بس رقيه حالتها الصحيه مش تمام)
مروان: رحيم عنده محكمه بكره...
سرمد بتوتر:ر رحيم!
مروان بجديه:اه رحيم..
سرمد:وهيتسجن تاني ولا هيطلع براءه؟
مروان بخبث:ولا هياخد اعدام...
سرمد:هو انت بتزوره ؟
مروان:اه.
سرمد بتوتر:طب وهو وافق يطلقني؟!
مروان:لأ رافض كمل بخبث فاكر انه هيطلع يكمل ال فاضل من حياته معاكِ.
سرمد بفرحة:يعني رافض يطلقني؟
مروان:اه متمسك بيكِ ،بس أنا وعمي عامر اتفقنا اننا نرفع عليه قضية خُلع.
سرمد:مروان...انا مش عايزه اطلق.
مروان:متمسكه بيه بعد كل الل عمله فيكِ؟
سرمد:انا عرفت يعني ايه الحب مع رحيم،وهو جوزي ابو بناتي وانا مش عايزه اطلق.
دخل المقدم عامر...
المقدم عامر بجديه: سرمد.
سرمد بتوتر:ن نعم يا بابا!
المقدم عامر:يلا عشان نروح للمحامي.
سرمد:ايوه بس..
المقدم عامر:يلا يا سرمد..
سرمد: حاضر يا بابا..
___________________
اليوم التاني:-
زينه بقلق:من امبارح وهما عند المحامي يا مروان انا قلقانه اوي.
مروان:طب كلمتي عمو عامر علي الموبايل؟
زينه:موبايله مقفول...
مروان:....
الموبايل رن...
مروان:الو..
...: حضرتك تقرب للمقدم رحيم وبنته سرمد.
مروان بلهفه:ايوه مين معايا.
...:ياريت تيجي علي مستشفى****عشان هما عملو حادثه...
مروان بخضه:انا جاي حالاً.
زينه:في ايه؟!
___________________
في المحكمة:-
القاضي:حكمت المحكمة حضورياً علي المتهم إياد...بإحالة أوراقه ..... "الإعدام" وعلي المتهم رحيم محمد محمد الألفي ب......

google-playkhamsatmostaqltradent