recent
روايات مكتبة حواء

رواية حكايتي في الثانوي الفصل الثالث 3 بقلم اسراء ابراهيم

رواية حكايتي في الثانوي الفصل الثالث 3 بقلم اسراء ابراهيم 

آلاء استيقظت بدري عشان تذهب للمدرسة

الأم:.حمار مين مات لما انتي صاحية بدري
آلاء بضحك: حمار عم عمار ودخلت اغتسلت وصلت ولبست وقعدت تفطر زي كل يوم مع عائلتها
آلاء وصلت المدرسة ولكن ذهبت تشتري بيبسي
ودخلت وقفت في الطابور وبتشرب فيه
الأستاذ في المايك: الغبية اللي واقفة بتشرب بيبس انتي مش واقفة عالكورنيش
آلاء: عبوشكلك أستاذ بارد والكل بص عليها
ودخلوا الفصل وكان عليهم لغة عربية
الأستاذ أحمد: السلام عليكم هناخد النهاردة الفصل الأخير في قصة عنترة وعبلة
آلاء في سرها: والله قصة رخمة احنا مالنا بيهم استغفر الله العظيم
الأستاذ بدأ وخلص شرح وقال بما إن لسه في وقت في الحصة خلينا ناخد كام جملة نحو نعربهم
آلاء: يا حلاوة يا سوسو أنا فاشلة في النحو هيتحفل عليا النهاردة
الأستاذ كتب كام جملة وبدأ بالولاد
الأستاذ: تعالى أنت وأعرب الجملة الأولى
الولد اسمه أشرف: بص لصاحبه بمعنى يقوله على الإعراب
قاله أول كلمة بس
أشرف طلع وعرب اول كلمة
الأستاذ:.كمل
أشرف: يا حوستك السودة يا أشرف وربنا ما عارف
الأستاذ: يلا يا ابني
أشرف: حاضر هتبقى فاعل
الأستاذ: فاعل ماله
أشرف: فاعل منصوب بالضمة
الأستاذ بصدمة: الفاعل بقى منصوب من امتى وفي حاجة اسمها منصوب بالضمة
الطلاب كلهم فضلوا يضحكوا
والحصة خلصت الحمد لله
والولد اللي معجب بالبت آلاء كان غايب
واليوم خلص آلاء ذهبت لدروسها
وذهبت درس الفرنساوي وراحت تقعد جه ولد قعد عالكرسي اللي كانت هتقعد عليه
آلاء: أنت يا عسل قوم عشان أقعد
الولد: نعم انتي هبلة أنا اللي جيت الأول
آلاء: وأنا شوفته الأول وبعدين أنت مش بتيجي في مجموعتك ليه عشان تقعد في مكانك
الولد: ده مكاني وخلص الموضوع
آلاء بسخرية: لا والله مش شايفة مكتوب عليه تيكيت باسمك ولا أنت بتاخده معك وأنت مروح مش فاهمة يعني وشدته
وقعته عالارض وقعدت والطلاب كانوا بيتفرجوا عليهم
الولد: مشي ومحضرش الدرس
المسيو دخل وبدأ شرح
آلاء كان في بنت بتكلم فيها اسمها فاطمة
فاطمة: الله عليك يا برنس
آلاء: أكيد يا سطا
المسيو: البقر اللي بيتكلموا
آلاء: إيه يا مسيو عادي بنتكلم فى موضوع حياة أو موت
المسيو؛ عارفة يا آلاء لو جتلك هرميكي من الشباك اللي وراكي
آلاء: يرضيك كده الفلوس هتنقص ينفع
المسيو:.للاسف ده اللي مصبرني عليكي اخرسي بقى
آلاء: حاضر
المسيو شرح وبدأ يسأل
المسيو: جاوبي يا دينا على السؤال الأول
دينا: استغفر الله هو مفيش غيري
المسيو: يلا يا كلبة
دينا: حاضر وقالت سؤال بس دريس دي يعني فستان
آلاء: كاتمة ضحكتها بالعافية والمسيو شافها
المسيو: شايفة الكلبة اللي وراكي هتموت وتضحك عشان غلط يا جموسة
آلاء:.مقدرتش تستحمل انفجرت في الضحك وقالت احنا في درس إنجليزي
والولاد بصولها باعجاب
المسيو:.خلاص يا زفتة آلاء جاوبي انتي
آلاء: حاضر هنختار الاخيرة لأن دريس يعني عنوان فهو بيسال ما هو عنوانك
المسيو: برافو اللي بعدها تجاوب
آلاء خلصت كل الدروس وروحت وبدأت تذاكر عشان الإمتحانات فاضل عليها أسبوعين
وجاء إليها اتصال من رغدة
رغدة: الحقيني يا آلاء
آلاء: إيه يا بنتي مش عارفة حاجة في المنهج زيي ولا إيه
رغدة: لأ ما يولع المنهج أنا مالي
آلاء: اومال في إيه
رغدة: تمورة لسه مزعقلي دلوقتي
آلاء:.اها قولتيلي تمورة يا سافلة يابتاعة الولاد سبنا سمورة طلع لينا تمورة الزفت
رغدة: لو سمحتي متشتميش عليه
آلاء: يا حبيبتي بت أنا مش فاضيه ورايا مذاكرة انجزي في ايه
رغدة: كان بيتصل عليا واتاخرت عليه في الرد عشان كنت
بكلم رحومة لسه متعرفة عليه النهاردة ومينفعش اقفل واكلم تمورة
آلاء: لا فعلا مينفعش تصدقي بالله إنك متربتيش ولا
محترمة سلام يا زفتة وقفلت في وشها
آلاء:.إيه المصايب دي
رغدة:.أنا عملت حاجة غلط

google-playkhamsatmostaqltradent