رواية صعيدي علمني الادب الفصل الحادي عشر 11 بقلم حنين عادل
روح: ماتستعبطش يا يونس افتح يونيييييس بااااااباااا عاااااااا الحقونييييي
...
نزلت من علي السرير وهيا بتصوت راحه ناحيه الشباك
روح: حديييد ليه حرااااام يالهوي يالهوي اعمل ايه ...
التعبان رايح ناحيتها تاني...
طلعت تجري ناحيه الباب..
روح: اقولك لاتأذيني ولا ائذيك ماااشي عااااا اه يا يونس الكلب دقااات قلبي علت هامووت ..
التعبان رايح ناحيتها تاني
روح: لااه ده انت مصمم بقا هوا موصيك عليا ...اعمل ايه اعمل ايه يا ربي ..
بصت لقت شنطتها علي السرير طلعت تجري عليه ومسكت شنطتها وطلعت تليفونها ...
روح: يارب ترد يا باباااا
رنت علي ابوها كتير ما ردش ...
روح: كده يا يونس ..كده بتبص علي الارض مالقتش التعبان فجأة لقته قدامها علي السرير.
نزلت تجري من علي السرير اتنعقلت وقعت ...
روح : اه يا ضهري اه ..حاولت تقوم بسرعه وهيا بتقنع نفسها انها قادرة علي التحدي و المواجهه...
روح وهيا ماسكه ضهرها: ااااه ايه ده التليفون فين ...وقع تحت السرير اهئ اهئ عملت ايه في حياتي لكل ده ياربي ..
التعبان فضل واقف زي ما هوا تقريبا هبط..
روح: دلوقتي هبطت ابوس ايدك اتعتع من مكانك بقا ارجوك ...
فضل واقف برده...
روح: اكيد انت راجل عشان تنح اه لو في يوم نلاقي كل الرجاله انقرضت بس يسيبوا بابا ومصطفي كيوت كده ومثقف ودمه خفيف والواد كرم شكله طيب ...
التعبان راح ناحيتها تاني ...
طلعت تجري وجابت التليفون بسرعه ..
روح: يابابا رد بقا حرااااااام اهئ اهئ
بقلم حنين عادل
...................
في الفرح...
الصعايده دول ...الصعيدي دايما ريس عشان متربي كويس مستشار محامي ودكتور طيار و ظابط ومهندس
الاغاني شغاله والناس نازله رقص ومصطفي كان بيرقص ..
مصطفي راح ناحيه يونس ..
مصطفي: يونس
يونس: مش سامعك
يونس خدوا وطلع بره بعيد عن الفرح..
مصطفي: مش خبرتني انك هتجيب روح معاك وخلتني امشي بعد ما كنت واقف هاخبط علي الباب ماجبتهاش ليه ؟!!
يونس: لقتها تعبانه فقالتلي روح انت .
مصطفي: تعبانه مالها انا هاروح اشوفها واطمن عليها
مصطفي كان رايح ...
يونس مسكه من ايده..
مصطفي: ايه؟!
يونس: انا عارف تعبانه مالها ..سيبها
مصطفي: مالها يا خوي؟!!
يونس: اباااي عليك يا مصطفي حاجات بنات
مصطفي : حاجات بنات ايه ؟؟! اااه فهمت فهمت
يونس: طيب يلا روح هيص مع صحابك
مصطفي دخل يكمل رقص ويونس دخل وراه واقف بعيد بيبص علي العروسه والعريس بابتسامه ..
يونس بتفكير: ميته (امتي) يا يونس تفرح كده وتلاقي اللي تعشقك وتتحملك وتكونلك الدنيا بحالها وتعوضك سنينك ميته ...فجأة اجت صورة روح قدامه ..
بقلم حنين عادل
ايه يا يونس اتعلمت القساوة دي منين هههه اكيد عارف منين ..واقف ولا كأن حاجه حوصلت وسايبها لوحديها مع حيه افرد عملت لها حاچه هاتكون مبسووط ده انت زعلت لما كانت هتعاود مصر كانك ميتلك ميت لاه انا هاروح افتحلها انا مش كده ...
مشي يونس وهوا في نيته يروح يفتحلها..
لولولولولولولولي لولولولولي مبروك يا عريس مبروك يا عروسه ..
بيلف يونس علي الصوت بيلاقيها روح ...
كل اللي الفرح من رجاله وستات مبحلقين فيها ..
روح وكرم وهما وافقين علي المسرح ...
روح: بالمناسبه الحلوة دي بقا هاغنيلكم انتوا ماتعرفونيش انا روح بدر النمر .
روح راحت للدي جي وقالتله حاجه ...
وبعدين رجعت تاني ...
..اوبا ايه الجمدان ده دي فرسه ومحتاجه خياال
* ايوه ربنا يوعدنا..
يونس كان واقف وسامع ومتعصب علي اخره ...
يونس بتفكير: اهدي يا يونس ماتبوظش فرح صاحبك اهدي ...
روح وقفت علي المسرح ...
وبدأت تغني وترقص في نفس الوقت..
جاني بهداوة داوى جرح قديم وجدد
روحي راحت مني نن عينه خدني غصب عني هوبا
علم علامة جوة قلبي سابلي بصمة
بسمة العيون ورسمة الشفايف شايف الحلاوة
اصل الافندي دة في حتة تانية عندي
مترستق جوة قلبي وفي قلبي له غلاوة
طلع كرم ومصطفي يرقصوا معاها والفرح شعلل بزيادة ويونس خلاص هايطرشق من العصبيه وهيا بترقص وبتغني زي طريقه روبي لكم ان تتخيلوا..
مين ده اللي ساوى بينه وبين الناس دة ماس وهما نحاس
حساس وروحه حلوة زي غنوة رقصة هوبا
مش ممكن انسى كل كلمة همسة لمسة
قلبي جوة وبس هو اللي بحبه وجنبه بحس قوة(قالتها وهيا بتشاور علي كرم)
انا شوفت كتير وقليل وماشوفتش حد جميل وتقيل كدة
استاذ فنان دكتور مدرسة فن وهندسة ايه دة كل دة (وكرم بيرقصها ويلففها)
دة ادرجي حلنجي ومزاجنجي بس جد ومش كلامنجي
دا فتني هوسني تعبني ما ريحني
واشواقي تمرج اوي اشواقي تمرجحني
خلصت الاغنيه ويونس كان طالعلها وناوي يجبها من شعرها...
كرم نزل علي ركبه ...
يونس وقف باستغراب ..
كرم: تتجوزيني؟!
روح بابتسامه: موافقه ...
سمعها يونس من هنا وطلع علي المسرح وفاجئ كرم ببونيه في وشه..
كرم تف الدم اللي اجي في بوقه علي جمب وراح عاطي ل يونس بونيه...
بعدت روح ومصطفي بعيد..
ويونس وكرم نازلين ضرب في بعض والناس بتحوشهم عن بعض...
روح قربت وشدت يونس بعصبيه: ابعد عنه هوا عملك ايه ؟!
فاجأها بقلم ومسكها من شعرها وشدها وراه وكرم نايم علي الارض واخد علقه تمام ...
مصطفي راح يقول لبدر وشاكر علي اللي حصل هما كانوا قاعدين مع رجاله البلد الكبار واغلبيه الفرح شباب..
روح: اااه سبني ..سبني ياغبي ..
فضل ماشي لحد ما وصل البيت ..
روح بعصبيه: سيبني
سابها من ايده وزقها ...
وقعت علي الارض جمب الترابيزة ودماغها اتخبطت وفجاة حست الدنيا عتمه وفقدت الوعي...
يونس بعصبيه : انتي هتمثلي قومييي بتستعرضي جسمك قدام الرجاله ما انت واحدة زباله قووومي..
بيقرب منها وبيعدل وشها بيلاقيها مغمي عليها
بيدخل بدر وشاكر ومصطفي البيت...
بيجري بدر عليها: رووح روووح انت عملت فيها ايه عملت ايه
مصطفي بيجيب ميه بسرعه وبيرش عليها بس مش بتفوق
بدر بيمسك يونس من ليقته: عملت فيها ايه انت ناسي انك واعدني ناسي
يونس بيشيل ايده بعصبيه:انت ماتعرفش كانت بتعمل ايه ياعمي
بدر بعصبيه: عاوز تموت البت ميت مرة اقولك تحوش عصبيتك علي جمب وتمسك اعصابك ووعدتني بكده انت مش راجل .
يونس بعصبيه: لاه يا عمي راجل وسيد الرجاله كمان اللي مش راجل اللي ماعرفش يربي بنته ..
طااااخ..صوت قلم نزل علي وشه ..
شاكر: من ميته وانت كده اول مرة احس اني ماعرفتش اربي اخص عليك يا كلب..واداله قلم تاني...
بدر: فعلا انا اللي غلطان مش لاني ماربتهاش لأ لان جبتها حته غريبه عنها وعايزها تتغير وفكرت انك راجل وهتصونها وتحميها وتكون حنين عليها وتكون اب واخ وزوج وتعوضها الحنان اللي اتحرمت منه بس انا كنت غلطان لو كنت جوزتهالك كنت رميتها في النار بايدي ...
يونس واقف ساكت..
بدر قرب علي روح وشالها وطلع علي السلم ..
شاكر: اتصل علي الدكتور يا مصطفي
مصطفي: حاضر يا بوي..
يونس: يابو...
شاكر: ما عايزش اسمع صوتك يا خسارة تربيتي فيك
فضل يونس واقف مكانه : انا ازاي قلت كده ازاي طاوعني لساني وجرحت عمي بالشكل ده بس هوا كل مرة بيغلطني ومش بيشوف عمايل بنته كل شئ متخطط له ومرسومله كل شئ من يوم ما اجت وهيا مش ناويه تجيبها لبر وغلبتني انا معرفتش اصد قصادها بالعند ماعرفتش وهيا دلوك الغلطانه وانا اللي طلعت غلطان انتي ايه شيطانه ..يتبع..